Content marketing vizualizace

Jako osvícenému e-shopaři vám jistě neunikl pojem content marketing. Pojďme si v posledním díle o copywritingu pro e-shopy ukázat, jak s tzv. obsahovým marketingem začít.

Pokud jste nečetli předchozí díly seriálu o copywritingu pro (1.) homepage a statické stránky, (2.) popisky kategorií a produktů a (3.) mikrotexty, doporučuji k nastudování.

Cíle content marketingu a obsahové strategie

Jako první si musíte stanovit, jaký má být cíl vašich content marketingových aktivit. Samozřejmě že zisk a prodej, ale je vhodné zvolit si dílčí cíl, který snáze naplníme a můžeme si pak naše snažení lépe vyhodnotit. Níže uvádím nejčastější cíle online obchodníků:

Graf cíle online obchodníků

Mezi další, neméně důležité cíle patří např.:

  • Sbírání kontaktů (leadů)
  • Cross-sell, up-sell a co nejdelší retence nových zákazníků
  • Větší zapojení uživatelů (např. na sociálních sítích, aby pro vás vlastně sami vytvářeli obsah), vytváření evangelistů značky, kteří vaši značku zpropagují mezi přáteli
  • Péče o zákazníky
  • SEO a linkbuilding
TIP
Pokud máte nový e-shop, jako dílčí cíl se nabízí budování důvěry ke značce. Máte-li unikátní produkt, je vhodné vytvářet poptávku a nový trh, případně se profilovat jako expert v oboru. Relevantní je pro e-shopaře i content marketing jako zákaznická péče a platforma pro cross-sell a up-sell. Častým cílem vytváření obsahu v e-shopu je často také snaha dostat se do přízně vyhledávačů.
Bushcraftshop zakladatale a logo

Staňte se expertem ve svém oboru a získejte si důvěru. Tvořte zajímavý obsah, který přiláká pozornost stávajících i potenciálních zákazníků. Skvělým příkladem expertů na slovo vzatých, kteří tvoří atraktivní obsah je e-shop www.buscraftshop.cz na adrese bushcraftportal.cz. Kluci z bushcraftshopu přírodou a vybavením do ní zkrátka žijí.

Začněme tedy budovat důvěru v náš obchod, informovat o našich produktech a jejich možnostech a v neposlední řadě pomáhat SEO.

Návody

Návody podají zákazníkovi pomocnou ruku a dají mu signál, že vám na zákaznících a jejich zážitku s produktem záleží. Prodáváte-li bižuterii nebo korálky, můžete přidat návody, jak si vyrobit vlastní šperky pomocí výrobků z vašeho e-shopu. Obchodujete s papírem? Nabídněte návody pro skládání origami. Nabízíte elektroniku? Ukažte zákazníkům, jak využít na max. všechny její funkce.

Jak ano: www.yuppi.cz/blog

Poradna

Jsou vámi nabízené produkty poněkud komplikované? Připravte pro návštěvníky poradnu. Zaštítit ji může expert na danou oblast z vašeho týmu. Pro zjištění, na co se zákazníci ptají vyhledávačů, prozkoumejte v analýze klíčových slov tzv. longtail fráze.

TIP
Co jsou longtailové fráze? Jde o delší slovní spojení, než je klasické klíčové slovo. Lépe nám napoví, co zákazník hledá, a není tolik konkurenční = necílí na něj tolik dalších obchodníků jak v SEO, tak v PPC.

Příklad:

Klasické KW: Notebook Lenovo 2v1

Longtail fráze: kvalita spoje notebooku Lenovo 2v1, jak vyčistit větrák notebook Lenovo

Když se jako odpověď na jejich longtailový dotaz objeví ve výsledcích vyhledávání odkaz na vaši poradnu, jste blíž k získání zákazníka nebo fanouška.

www.sportuj-stylove.cz/ZVOLTE-SPRAVNOU-VELIKOST

Recenze a komentáře

Nezávislými recenzemi, doporučeními a komentáři dalších nakupujících získáte důvěru návštěvníků ve svůj e-shop i své produkty. V e-shopu slouží hned 2x:

  1. zákazník se může svěřit se svojí zkušeností
  2. zákazník zase získá informace díky komentáři prvního zákazníka.

Nenechte to ale jen na zákaznících – zkoušejte výrobky i vy sami a napište o tom článek na svůj blog, nebo do poradny.

Blog

S předchozími kategoriemi souvisí i možnost skloubit rady nakupujícím i všemožné návody do edukativních článků, které budou celému e-shopu přidávat nový rozměr. Jde o skvělou příležitost, jak uživatele seznámit s novými produkty, které prodáváte, a zevrubně vysvětlit, proč ho zrovna oni potřebují.

www.nejleginy.cz/blog

Jak začít s blogem na svém e-shopu:

  • Vytvořte si publikační plán, abyste mohli na blog přispívat pravidelně a nedošla vám brzy inspirace.
  • Témata čerpejte z vyhledávaných longtailových frází, aktuálních trendů, dotazů na zákaznické lince nebo podle know-how, o které se chcete a můžete podělit.
  • Pokud máte rozsáhlý e-shop, zkuste do publikačního plánu zahrnout co největší část portfolia.
  • Kriticky zhodnoťte, zda by takový článek někdo dobrovolně sdílel na sociálních sítích, nebo na svém blogu. Jen tak můžete materiál efektivně využít i pro další propagaci mimo e-shop (sociální sítě, linkbuilding).
TIP
Firemní blogpost by měl mít kolem 400-800 slov – z testování vyšlo, že ideální blogpost je na 7 minut čtení, rozhodně by neměl překročit 1 600 slov.

O čem psát?

  • seznamy zdrojů (10 praktických nástrojů, 12 nejlepších magazínů o programování)
  • firemní novinky ze zákulisí, můžete okomentovat i novinky konkurence
  • návody pro začátečníky (seriály)
  • osobní příběhy
  • kombinace aktuálních témat a nadčasových témat
  • vaše osobní faily
  • udělejte rozhovor
  • reagujte na jiný obsah
  • odpovězte na dotaz
  • recyklujte obsah – video, audio, text, infografika a naopak – měňte způsob podání téhož
  • uspořádejte anketu
  • zabrouzdejte i do diskuzí na internetu a inspirujte se problémy, co se tam řeší

 

Content marketing vizualizace

Šiřte povědomí o svém e-shopu, produktech a své značce všemi dostupnými kanály. Content marketing je zkrátka o šíření kvalitního obsahu, který zaujme, pomůže vyřešit problém, pobaví, inspiruje, informuje atd.

Hlavní výhodou tvorby obsahu na vlastním e-shopu je fakt, že jde o tzv. OWNED MEDIA. Jde o naši platformu, nad obsahem máme absolutní kontrolu a nemusíme za publikaci platit. Bohužel o to více musíme investovat do jeho propagace a šíření, úpravy pro SEO atd.

Jak propagovat články a další obsah?

  • Sociální sítě, sdílení influencery, publikace ve specializovaných FB skupinách
  • Pravidelné newslettery s odkazy na články
  • Přirozené zmiňování vašich článků na oborových diskuzních fórech (1x týdně projděte sledované diskuze)
  • Umístění odkazu na váš článek do již napsaných příspěvků, nebo do cizích příspěvků (broken linkbuilding) – kontaktování blogerů
  • A samozřejmě PPC, bannery a klasické PR postupy+

Který obsah je king?

  • Ten, který není vlezlý
  • Je důvěryhodný
  • Zaslouží si pozornost, přináší něco nového
  • Řeší potřebu
  • Je „sdílitelný“, ukazuje nás jako sečtělého, novátorského člověka
  • Informuje, edukuje
  • Má osobnost – ironickou, zábavnou, naštvanou, vážnou
  • Který osloví určitou komunitu – podporuje sounáležitost, nebo naopak kontroverzi
  • Který, když ho uživatel sdílí, ho ukáže jako chytrého, znalého, napřed.

Věřím, že jste během seriálu nasáli to nejdůležitější, co se copywritingu pro e-shop týče, a tipy se vám podaří snadno aplikovat. Bude to stát čas a bude to stát peníze, ale bude to stát za to!

 

Anička Sálová se věnuje content marketingu přes 5 let. Začínala na volné noze, aby nakonec vedla copywritery v agentuře H1.cz. Teď vede vlastní obsahovou agenturu Content Wizards, pracuje pro velké, střední i malé klienty, pořádá školení pro veřejnost a na jaře roku 2018 ji vyjde už druhá kniha o psaní “Kreativní copywriting”.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares