Analýza klíčových slov je proces objevování slov a frází, které lidé používají ve vyhledávačích, jako jsou Google a Seznam. To znamená, že pomocí analýzy klíčových slov zjistíte, jak lidé vyhledávají váš sortiment nebo témata s ním spojená. Díky tomu lépe zacílíte na hledané dotazy. Například zjistíte, že klíčová slova nebo fráze, u kterých jste se domnívali, že je lidé hledají, takovou vyhledávanost nemají. Podle hledaných frází můžete zakomponovat hledané fráze do obsahu, vycházet z nich při psaní článků apod.
Analýza klíčových slov pomocí bezplatných nástrojů
Existuje mnoho placených a neplacených nástrojů pro analýzu klíčových slov, které se používají zejména pro SEO a PPC. My se zaměříme na ty neplacené.
Mezi neplacené nástroje řadíme:
-
- Google našeptávač
-
- Seznam našeptávač
-
- Youtube našeptávač
-
- Související vyhledávací dotazy Google a Seznam
-
- Plánovače klíčových slov Google a Seznam
-
- Statistika hledanosti Seznam
- Google trends
Pokud vás zajímá, jak se do vyhledávačů dostat a umístit se v nich co nejlépe, přečtěte si článek Krok za krokem za organickou návštěvou, aneb jak na vyhledávače.
Google našeptávač
Google našeptávač je dobrý pomocník, pokud potřebujete rychle zjistit konkrétnější nebo také rozvinutější klíčová slova a fráze.
Stačí zadat do vyhledávacího pole obecný dotaz nebo slovo, např. “Pečení” a vyhledávač vám k němu zobrazí složitější hledané výrazy (Obr. 1). Jestliže budete chtít konkrétnější návrhy, stačí zadat do vyhledávacího pole např. “Pečení chleba” (Obr. 2). Pokud existují ještě konkrétnější vyhledávací dotazy, vyhledávač vám je ukáže.
Seznam našeptávač
Jedná se o stejný princip, jako u výše uvedeného Google.
Každý vyhledávač má své publikum, které ho využívá. Z toho důvodu uživatelé v různých vyhledávačích můžou hledat jiné vyhledávací dotazy (Obr. 3). Proto je dobré využít více zdrojů pro větší množství klíčových slov nebo frází.
Youtube našeptávač
Youtube je oproti výše zmíněným trošku jiný. Protože je dělaný především na otázky typu “Jak…” (Obr. 4). Z tohoto důvodu je dobrým zdrojem inspirace například pro tvorbu článku nebo videí.
Související vyhledávací dotazy Google a Seznam
Dále můžete použít související vyhledávací dotazy (Obr. 5 a 6). Do vyhledávacího pole napíšete nějaký dotaz (v našem případě “Pečení”) a dáte vyhledat. Poté se posunete až na konec stránky a naleznete požadované související dotazy. V některých případech mohou být stejné jako v našeptávači.
Plánovače klíčových slov Google a Seznam
Google a Seznam, dva největší vyhledávače na českém trhu, nabízejí neplacené nástroje pro získání klíčových slov v rámci svých PPC systémů.
Google Ads
Google Ads je inzertní systém, který dokáže navrhnout nespočet klíčových slov a frází souvisejících s klíčovým slovem, které zadáte jako vstupní hodnotu (Obr. 8). Můžete také použít URL adresu konkrétní webové stránky. K tomu, abyste mohli využívat tento nástroj, je potřeba mít účet Google. Ovšem bez aktivní inzerce a útraty budgetu dostanete pouze orientační data. Nástroj naleznete v záložce “Nástroje a nastavení” → “Plánovač klíčových slov” (Obr. 7).
Seznam
Dalším používaným neplaceným nástrojem pro získání klíčových slov je Sklik. Mezi jeho přednosti patří to, že vám ukáže i velmi málo hledané dotazy a je trochu lépe přizpůsobený pro český trh (Obr. 10).
Pro získání dat potřebujete mít v Skliku registrovaný účet a i zde nemusíte inzerovat. Naleznete jej v menu pod záložkou “Nástroje” → “Návrh klíčových slov” (Obr. 9).
Statistiky hledanosti Seznam
Na stránce výsledků vyhledávání na Seznamu po zadání klíčového slova či fráze můžete získat i statistiky o počtu hledání vyhledávaného dotazu a souvisejících dotazů. Zadáte klíčové slovo např. “Pečení”, sjedete dolů a kliknete na “statistika hledanosti” (Obr. 11).
Statistika vám ukáže vyhledávací dotazy a jejich průměrný denní počet vyhledávání za poslední 2 měsíce (Obr. 12).
Google Trends
Google Trends je služba podobná statistikám Seznamu, která primárně slouží ke zjištění sezónnosti a návštěvnosti pro klíčová slova, či pro průzkum dlouhodobého trendu ve vývoji hledanosti daného klíčového slova (Obr. 13).
Marketing Miner profiler
Marketing Miner je nástroj, který disponuje mnoha funkcemi. Jednou z nich je “profiler”, který lze využít i v neplaceném režimu, nicméně je potřeba se zaregistrovat.
Užitečnou funkcí je profiler pro průzkum samostatných klíčových slov, tak i pro průzkum domény. Má velkou výhodu, že oproti jiným nástrojům dokáže vyfiltrovat i složitější fráze. V našem případě jsme zase použili slovo “Pečení” a zvolili “otázky” (Obr. 14).
Každopádně zde musíme zmínit i to, že v neplaceném tarifu dostanete jen omezený počet výsledků, což někdy nemusí úplně stačit.
Závěr
Nebojte se analýzy klíčových slov, protože pro interní účely nemusí být vůbec složitá. Využít ji můžete třeba pro vytvoření více specifických kategorií nebo pro návrh osnovy článku. Pro začátečníky budou úplně stačit výsledky z našeptávačů, pokročilejší uživatelé mohou testovat možnosti Marketing Mineru nebo Collabimu.
Pokud potřebujete řešit větší projekt, např. celý web, vyplatí se práci nechat na odbornících. SEO specialisté mají k dispozici placené nástroje, které poskytují přesnější data o hledanosti, zjistí konkurenčnost dotazu a mnoho dalšího. Díky tomu vám zpracují profesionální výstup a vy navíc ušetříte spoustu času.
Uvažujete o oslovení SEO specialisty? V agentuře BESTETO je vám k dispozici zkušený SEO tým, který zná Eshop-rychle jako své boty.