Máte výrobek či službu, kterou chcete prodávat, a už jste si i vybrali své e-shopové řešení. Jednou z dalších zastávek na vaší cestě za úspěšným elektronickým obchodem je copywriting – tedy příprava marketingově účinných textů, které vám pomohou zákazníka upoutat a navést ho k nákupu.

Samozřejmě, copywriting není jen o nákupu – je i o zákaznické péči a budování dlouhodobého vztahu – ale pěkně popořadě. V tomto seriálu si názorně a stručně projdeme textování e-shopu.

  1. díl Textace základních, statických stránek typu Homepage nebo O nás
  2. díl Variabilní stránky s důrazem na SEO
  3. díl Tvorba drobných mikrotextů, kterými vaši prezentaci dotáhnete k dokonalosti

Jako příklady dobré cesty si ukážeme stránky e-shopů běžících na platformě Eshop-rychle.

BONUS
Jako bonus vám nakonec poradím, jak rozjet u svého e-shopu základní content marketing (4. díl).

Tak jdeme na to!


Struktura e-shopu aneb Co všechno musíme otextovat ?

Nejprve se podíváme na ucelenou strukturu e-shopu a jaké základní sekce i rozšířené moduly (např. blog) je nutné naplnit skvělým textem, který funguje jako chutná návnada jak pro zákazníky, tak pro vyhledávače.

Homepage

Než začneme textovat homepage, dovolte mi pár úvodních rad. Zamyslete se nad svou cílovou skupinou a nad stylem vyjadřování, který je jí nejbližší. Bude vaše copy uvolněné a přátelské, nebo věcné a zaměřené na fakta bez nadbytečných kudrlinek? Napoví vám váš sortiment i vaše vlastní povaha. Prodáváte dětské kočárky a jste rodinná firma? V tom případě se bude hodit vstřícná komunikace s důrazem na osobní přístup a rodinné hodnoty. Prodáváte čerpadla a jste firma o 20 zaměstnancích? Na místě bude copy zaměřené na technické detaily a důraz na komplexní péči ze strany vašich odborníků.

Zamyslete se nad cílovou skupinou svého e-shopu a stylem vyjadřování. Jinak bude hovořit e-shop s produkty pro maminky a jinak e-shop pro snowboarďáky.

TIP
Ve svém e-shopu a obecně v textech určených pro širší publikum zákazníkům neVykáme s velkým V. Jde o hyperkorektnost, kterou ovšem můžete použít při osobní komunikaci nebo při e-mailingu.

Na homepage byste měli zakomponovat tyto 4 základní prvky:

Titulek, claim nebo slogan (Hlavní nadpis H1)

Zaujme, naláká k dalšímu seznamování s e-shopem. Vsaďte na emoce a výrazná, neobvyklá slova. Pokud vám jde o SEO, vložte i klíčové slovo. Jak? Použijte dvojtečku: Robotický vysavač: Odpočívejte, zatímco jiný uklízí

Nevítejte! „Vítáme vás na našich webových stránkách“ je zabitý potenciál nejvýraznější části e-shopu.

Perex

Kdo jsme, co nabízíme, pro koho a s jakými benefity (proč by to zákazníka mělo zajímat). Stručně shrňte, o co ve vašem e-shopu jde. Pokud vám jde o SEO, použijte klíčová slova. Skrz ně můžete vést prolinky do důležitých sekcí e-shopu (obvykle nejdůležitější kategorie produktů).

Pamatujte, že homepage na e-shopu funguje jako rozcestník a orientační bod.

USPs

USPs = Hlavní benefity a konkurenční výhody e-shopu (ne produktů) přehledně v bodech.

Proč jste vy ti praví? Máte reference? Hlášku spokojeného klienta? Nebuďte vágní. Nabídněte něco, co tu ještě nebylo. Čísla prodávají. Porovnejte, jak zní „kvalitní služby“ vs. „Už 36 207 spokojených zákazníků“.

CTA (call-to-action, výzva k akci)

Odveďte zákazníka tam, kam potřebujete (do produktové sekce, nebo na blog?).

Ukázka možného rozvržení e-shopu

Ukázky vhodně zpracovaných e-shopů:

Jak ano: https://www.bushcraftshop.cz/, https://www.hospodynkam.cz/

O nás

Web je anonymní médium a i do oblasti e-shopů pronikli různí nepoctiví prodejci, proto musíte poodhalit zákulisí a získat si zákazníkovu důvěru.

Takto ne:

  • V sekci O nás nepište mytologii ani historický román o zakladatelích.
  • Nelžete, nenaparujte se, nepřehánějte.
  • Formulace o dynamicky se rozvíjející společnosti a podobné prázdné fráze si odpusťte.

Takto ano:

  • Dokažte, že máte odpovídající kvalifikaci pro to, co děláte (certifikace, doporučení, reference).
  • Pamatujte na pravdivé informace a skromnost.
  • Rozveďte svá USPs z homepage.
  • Není důležitá dlouholetá kariéra, mnohdy stačí entuziasmus – postavte stránku O nás na lidech!
TIP
Když nepopisujete přímo členy týmu, zaměřte se na popis vaší mise, filosofie – na tzv. mission statement. Proč existujete, jaký je váš cíl, co chcete přinášet zákazníkům? Radost jako Zoot? Inspiraci jako Bonami? I méně sexy produkty přitom můžete odlišit – pojišťovna chce nabízet pojištění bez skrytých výjimek, Airbank je banka, kterou můžete mít rádi.

Jak ano: https://www.nejleginy.cz/o-nashttps://www.bushcraftshop.cz/co-delame

Kontakty

Kontakty můžete klidně spojit se stránkou O nás, i tak se ale držte několika doporučení:

  • Kontaktní informace přehledně naformátujte, ať jsou vidět na první pohled.
  • Pokud jste větší e-shop, neuvádějte jen jeden kontakt pro všechny dotazy. Rozepište zvlášť třeba kontakty na reklamace, dárkové poukazy nebo informace o objednávkách a přiřaďte k nim různé osoby ze svého týmu s jejich fotkami.
  • Kontaktům dodáte lidský dotek také vlídným CTA.
    Porovnejte: Kontaktujte nás x Napište nám, zavolejte x Stavte se na šálek kávy v našem showroomu.

Ukázka vhodně zpracovaného e-shopu:

Jak ano: https://www.bushcraftshop.cz/kontakt

FAQ/Nákupní rádce

Nákupní rádce by měl váhajícím zákazníkům přehledně zodpovědět:

Kde a jak zboží koupím? → Jak ho můžu zaplatit? → Jak mi ho dodáte?

Podobnou funkci jako nákupní rádce mají Často kladené otázky (FAQ). Pomohou rozptýlit obavy potenciálního zákazníka dřív, než nastanou.

Obavy jsou dvojího druhu:

  • Konkrétní – vážou se k vašemu produktu nebo službě – úskalí vašeho produktu vám napoví, jaké FAQ sem zahrnout.
    Jak ano: http://www.bio-krby.com/modoshop/1-BIO-KRBY-PORADNA
  • Obecné:
    • Jak si můžu být jistý, že to opravdu funguje? → FUNGUJE TO, PROTOŽE…
    • Je to dobrá investice? Stojí mi to za ty prachy? → OSTATNÍ SI MYSLÍ, ŽE JE TO SUPER, A ŘÍKAJÍ O NÁS TO A TO…
    • Můžu vám svěřit údaje o své platební kartě? → MŮŽETE SE NA NÁS SPOLEHNOUT, PROTOŽE (používáme ověřené služby 3. stran např. PayPal)
    • Můžu produkt vyzkoušet zdarma? Můžu někde sehnat srovnatelný produkt zdarma, nebo levněji? → KDYBYSTE MĚLI FREE VERZI, NEBO TO DĚLALI SAMI, ZABERE VÁM TO O 70 HODIN MĚSÍČNĚ VÍC…

Obavy rozptýlíte také tím, že na konci Nákupního rádce nebo FAQ nabídnete jednoduchou a snadno pochopitelnou záruku: Nepadnoucí oblečení vám zdarma vyměníme, nebo vrátíme peníze.

Jak ano: http://www.bio-krby.com/modoshop/3-PROC-NAKUPOVAT-U-NAS, http://www.historic-cars.cz/historic-cars-cz/2-FAQ

TIP
V e-shopu také nezapomeňte uvést povinné informace dle zákona.

V příštím díle se dozvíte…

V příštím díle se podíváme na texty pro produkty a produktové kategorie, které bychom měli ideálně textovat s ohledem na SEO – optimalizaci pro vyhledávače.

Anička Sálová se věnuje content marketingu přes 5 let. Začínala na volné noze, aby nakonec vedla copywritery v agentuře H1.cz. Teď vede vlastní obsahovou agenturu Content Wizards, pracuje pro velké, střední i malé klienty, pořádá školení pro veřejnost a na jaře roku 2018 ji vyjde už druhá kniha o psaní “Kreativní copywriting”.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares