Základní stránky už máte hotové? Ve 2. díle zkusíme vykouzlit atraktivní popisky kategorií a produktů, které si zamilují zákazníci i vyhledávače. Řeč bude o stránkách, které jsou stěžejní pro SEO e-shopu.

Co potřebujete pro základní SEO copywriting?

  • Analýzu klíčových slov, nebo subtilnější návrh klíčových slov
  • Klíčová slova přiřazená ke konkrétní landing page – stránce, na kterou se proklikne zákazník z výsledků vyhledávání (u nás nejčastěji z Google, nebo Seznamu)
  • Landing page = u e-shopů nejčastěji právě stránka kategorie nebo produktu

Příklad: Pro kategorii (landing page) „zahradní sekačky“ jsme si z analýzy vybrali pro copywriting tato klíčová slova (dále už jen KW): zahradní sekačky, sekačky na trávu, elektrická sekačka, vřetenová sekačka, strunová sekačka, robotická sekačka, benzínová sekačka

Popisky kategorií

Kategorie je stránka, která dělí vaši nabídku na různé skupiny produktů s podobnými vlastnostmi. Např. kožené sedačky, skříně z masivu nebo dětské postýlky u e-shopu s nábytkem. Nejen, že jsou vhodné pro rozčlenění často obrovského množství produktů, ale budou prospěšné i pro optimalizaci pro vyhledávače (SEO).

TIP
Až 50 % návštěvnosti z vyhledávačů přichází do e-shopu právě přes stránky kategorií!

Popisky kategorií tvoříte ze 4 důvodů:

  • Chcete informovat zákazníky o tom, co v dané kategorii najdou a k čemu je to dobré.
  • Pomocí vhodného prolinkování je už zde můžete navést přímo na stránku produktu. Zvolíme např. ten nejpopulárnější nebo ten, jehož chcete nejvíce prodat.
  • Nabízenou skupinu zboží zároveň zviditelníte pro roboty internetových vyhledávačů umístěním vhodných klíčových slov. Máte tak šanci zobrazovat se na lepších pozicích a vaši zákazníci si vás snáze najdou.
  • Vytvořením těchto tzv. landing pages (vstupních stránek, na které přijde zákazník z vyhledávače) si zároveň připravíte prostor pro další marketingové aktivity (např. pro PPC reklamu či soutěže) a linkbuilding.

Popisek kategorie by měl:

  • Mít rozsah 1-3 odstavce o 2-4 řádcích.
  • Stručně a přehledně informovat o obsahu dané kategorie.
  • Poradit s výběrem, případně nenásilně uvést důvody, proč nakoupit právě ve vašem e-shopu (nízké ceny, možnost servisu, zvýhodnění na příští nákup apod.)
  • Obsahovat klíčová slova a fráze relevantní pro danou oblast, ideálně v nadpisu kategorie (nejdůležitější KW) a dále 2-3 v samotném popisku (důležitá i méně důležitá KW, synonyma, skloňovaná KW atd).
  • Obsahovat hypertextové odkazy na další kategorie nebo stránky e-shopu.
  • Nezapomenout na závěrečné CTA – poslední věta by měla pořádně namotivovat k nákupu.

Jak ano: https://www.bushcraftshop.cz/bushcraftshop/eshop/13-1-MACETY-A-PARANGY

Popisky produktů

Pro popisky produktů si na začátku připravte jednotnou šablonu. Šablona neslouží jen pro pěknou a jednotnou úpravu, ale i pro to, aby návštěvník vždy našel hledanou informaci tam, kde ji očekává – tedy, kde ji nalezl u naposledy prohlíženého produktu.

TIP
Atraktivně zpracované popisky produktů jsou důležité, protože u většiny e-shopů přichází zákazníci z vyhledávačů a srovnávačů cen právě přes detail produktu. Lidé také nakoupí spíše tam, kde najdou odpovědi na své otázky a ujištění, že si vybrali správně.

Informace a parametry výrobku přehledně rozdělíme a rozepíšeme do několika hlavních částí:

  • Nadpis s KW, případně podtitulek se základní informací odlišující od ostatních (například gramáž), doplňkovým označením nebo sloganem.
  • Tělo popisku. Stručně představíme produkt, vypíchneme jeho přednosti, řekneme, pro koho je určen, a nastíníme potřebu, kterou pomáhá řešit (například lednička – uchování potravin déle čerstvých). Použijeme 2-3x hlavní KW (u produktů je to většinou název produktu: Lednička Bosch 7200) a pak synonyma a vedlejší KW.
  • Pokud použijete mezititulky, snažte se do nich vložit hlavní a vedlejší klíčová slova. Formátujte i pomocí boldu a bodových seznamů!
  • Technický popisek. Na konci uvádíme např. údaje o složení nebo o certifikaci.

Tipy pro textaci popisku:

  • Prodávejte řešení zákazníkovy potřeby: Se 7hodinovou výdrží baterie už nebudete muset hledat v posluchárně místo u zásuvky.
  • Najděte a vypíchněte výhodu, důvod, proč musí zákazník produkt mít: Tato samosmršťovací hadice vám ušetří cenné místo na zahradě. Po použití ji jednoduše složíte a nebude vám překážet až do příštího zalévání.
  • Zabalte to do emocí: V legínách s károvým vzorem se cítíte stejně dobře na procházce se psem i na party se spolužáky. Tedy ve chvílích, které máte rádi.
  • Nepřehánějte to s délkou, 2-3 krátké odstavce bohatě stačí.
  • Nezapomeňte na závěrečné call-to-action: Máme skladem poslední kus této oblíbené bundy. Neváhejte a udělejte si radost.
  • Nejen v CTA se pokuste o up-sell či cross-sell – formou prolinku nabídněte lepší (a dražší), nebo související zboží: K zimní bundě Alpine skvěle pasují funkční lyžařské kalhoty SkiPro.
TIP
Interní prolinkování je důležitým faktorem optimalizace pro vyhledávače, usnadňuje indexaci a pozitivně ovlivňuje distribuci hodnocení (ranků) jednotlivých stránek webu.

 

Ukázka struktury popisků:

Jak ano na strukturu popisku:
https://www.sportuj-stylove.cz/NEYWER-Zimni-sportovni-kalhoty-VK710-cerna
https://www.bushcraftshop.cz/bushcraftshop/eshop/13-1-MACETY-A-PARANGY/0/5/2404-Ontario-Bushcraft-Machete-2nd

Metadata (popisky pro vyhledávače)

Pro zlepšení viditelnosti pro roboty vyhledávačů zpracujeme pro každou stránku našeho e-shopu tzv. metadata neboli popisky pro vyhledávače. Titulek (title) dá spolu s H1 vyhledávačům jasný signál, co na dané stránce najdou, a meta description hraje pozitivní roli v proklikovosti odkazu ve výsledku vyhledávání, neboť návštěvníkovi ihned sděluje, zda na tomto e-shopu najde, co hledá, nebo jestli je mu komunikace e-shopu sympatická.

Jak tvořit titulek stránky:

  • Vejděte se zhruba do 55-60 znaků, delší titulek vám vyhledávač usekne. Jestli má váš titulek vhodnou délku, si můžete pomocí online nástroje snadno otestovat.
  • Titulek může a nemusí být stejný s hlavním nadpisem na stránce H1, titulek se také může nechat automaticky generovat právě z hlavního nadpisu. Eshop-rychle vám například automaticky doplní nevyplněný titulek názvem produktu nebo kategorie. Mnohem lepší variantou ale je vyplňovat titulek ručně. Pamatujte ale, že každá URL musí mít svůj jedinečný titulek!
  • Přesně vystihněte, co je obsahem stránky. Využijte k tomu příslušná klíčová slova pro danou stránku (KW vložte ideálně hned na začátek). Na konec připojte svou značku, jednotnou pro celý web. Například: Elektronika do kuchyně | AZ elektro.
  • Výjimkou je homepage, kde bychom měli dát název značky na začátek: AZ elektro | levná elektronika do domácnosti.

Jak tvořit meta description:

  • Cílem meta popisku je nalákat zajímavým obsahem uživatele k prokliku. Pokud ho nevyplníte, necháváte volnou ruku vyhledávačům, ať si natáhnou libovolný obsah, který se jim zdá vhodný. Ten ovšem málokdy zaujme uživatele a bývá chaotický (viz. příklad níže).
  • Ve 155-160 znacích popište obsah dané stránky.
  • Přestože u meta popisku nemá umístění klíčových slov přímý vliv na pozice ve vyhledávání, používejte je – usnadníte tak uživatelům orientaci (shoda hledaného klíčového slova s vaší stránkou se v meta popisku ve výsledcích vyhledávání automaticky vytuční) a vyhledávač spíše váš meta description vybere k zobrazení.
  • Nebojte se na konec přidat CTA: Přijďte si vybrat!
  • Ujistěte potenciální zákazníky, že jste ten pravý e-shop pro nákup: Nabízíme i záruční a pozáruční servis a údržbu.

Správný popis metadata a SEO

Ukázka správně zpracovaných metadat:

Ukázka správně zpracovaných metadat Google

Ukázka špatně zpracovaných nebo nevyplněných metadat:

Ukázka špatně zpracovaných nevyplněných metadat

TIP
Nezapomínejte ani na alternativní popisky obrázků (alt). Pomohou vám dostat se do vyhledávání obrázků na Google a Seznam a zaujmout ty, co „nakupují očima.“

V příštím díle se dozvíte…

Jak „vytunit“ detaily, které ale mohou při velké konkurenci znamenat pro zákazníka značný rozdíl.

Anička Sálová se věnuje content marketingu přes 5 let. Začínala na volné noze, aby nakonec vedla copywritery v agentuře H1.cz. Teď vede vlastní obsahovou agenturu Content Wizards, pracuje pro velké, střední i malé klienty, pořádá školení pro veřejnost a na jaře roku 2018 ji vyjde už druhá kniha o psaní “Kreativní copywriting”.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares