Ve spolupráci s BiddingTools jsme se v posledním díle věnovali Heurece. Dnes se zaměříme na druhý největší srovnávač v Česku – Zboží.cz. Ačkoliv jsou principy fungování dvou největších zbožových porovnávačů u nás podobné, existují mezi nimi rozdíly (od možností inzerce až po nastavení biddingu), o kterých byste měli vědět. Tak se pohodlně usaďte a nechte se provést základy Zboží.cz od A až do Z.
“Zboží je boží”
Zboží.cz vzniklo v roce 2007 a díky kvalitě služeb a zázemí mateřské společnosti Seznam.cz je dnes po Heurece druhým nejpopulárnějším agregátorem zboží u nás. Nabízí sice menší rozsah doprovodných služeb než Heureka a do e-shopu vám asi nepřivede tolik návštěvníků jako silnější konkurent, každopádně ale přivádí návštěvníky relevantní a velmi konverzní. Uvědomme si, že Zboží.cz bude vždy závislé na tom, jak se z hlediska návštěvnosti daří Seznamu. To ale neznamená, že byste měli inzerci na Zboží.cz podceňovat. S trochou úsilí to může být kanál, který vám bude velmi dobře fungovat.
O inzerci
Na Zboží.cz může inzerovat jakýkoliv e-shopař. Stačí mít funkční e-shop vedený v českém jazyce. Existují však kategorie zboží, které na Zboží.cz nejde prodávat. Jde například o auta, nemovitosti, dárkové poukazy, wellness pobyty, služby, použité zboží a několik dalších kategorií.
Na Zboží.cz lze inzerovat pouze v placeném režimu, narozdíl od Heureky nenabízí FREE režim. Pokud tedy nemáte nabitý kredit, inzerce je pozastavena do jeho doplnění přes Seznam peněženku.
Zobrazení nabídek je zdarma, platíte až za uskutečněný proklik do e-shopu. Cena každého prokliku je zpoplatněna minimální cenou od 0,50 Kč do 2 Kč bez DPH dle prodejní ceny výrobku. Dále už si sami určíte, kolik navíc chcete přihodit, abyste přeskočili svou konkurenci.
Základy inzerování na Zboží.cz
V nastavení obchodu prozkoumáme následující oblasti:
- Registrace a informace o e-shopu
- Možnosti zobrazování
- XML feed a párování
- Hodnocení obchodu
- Měření konverzí a statistiky
Registrace a informace o e-shopu
Registrace nového účtu probíhá v Klientské zóně, proto je nezbytné vlastnit účet na Seznamu, který vás do zóny pro klienty pustí. Pokud “seznamácký” účet ještě nemáte, vytvořte si buď nový, nebo si zaregistrujte libovolnou vlastní adresu. Přes sloučené přihlašování v Klientské zóně se dostanete také na Sklik nebo Firmy.cz.
Už do dvou hodin od úspěšné registrace se váš e-shop může začít na Zboží.cz zobrazovat. Stačí mít funkční XML feed a nabitý kredit v Peněžence. Po registraci se automaticky vytvoří i detail vašeho obchodu, kde budou zákazníci hodnotit míru spokojenosti s provedeným nákupem.
Automaticky vám vznikne i profil na Firmy.cz. Odtud si Zboží.cz “tahá” firemní logo a zobrazuje ho u nabídek e-shopu. Vyplatí se tedy mít řádně vyplněný profil na Firmách a nahrané logo v požadovaném rozměru a kvalitě.
Pro zajímavost, nejvíce registrovaných e-shopů přibývá v kategoriích Dům, byt a zahrada a Oblečení a móda.
Na co byste také neměli zapomínat je nastavení způsobů a cen dopravy k zákazníkovi, případně do výdejních míst. Od letošních prázdnin můžete nastavit ceny dopravy v administraci Zboží.cz nebo je zasílat přes XML feed v tagu DELIVERY přímo pro jednotlivé produkty.
U nabídek na produktovém detailu se objevuje informace o cenách dopravy a výdejních místech, která jde rozkliknout. Pokud je nebudete mít vyplněny, přijdete zbytečně o možné zákazníky. V takto konkurenčním prostředí i malý detail navíc rozhoduje ve váš prospěch.
Možnost zobrazování na Zboží.cz
Na Zboží.cz jsou možnosti zobrazování o něco komplikovanější, ale pro inzerenty zajímavější, než na Heurece. Velkou výhodou Zboží.cz je možnost lepší propagace produktů ve výsledcích fulltextového vyhledávání a obecně propagace nespárovaných produktů.
Pojďme se podívat, kde všude se můžete zobrazovat a ovlivňovat inzerci. Základním měřítkem je, jestli máte produkt spárovaný nebo ne:
Spárované produkty se vám budou zobrazovat:
-
- na produktových kartách v katalogu Zboží.cz (tzv. detail produktu).
V detailu produktu se zobrazují tři bidované pozice v sekci “Doporučené nabídky”. E-shopy, které se v aukci nedostanou mezi tři bidované pozice, jsou seřazeny pod sekcí “Doporučené nabídky podle ceny od nejlevnějšího”ve fulltextových výsledcích - ve fulltextových výsledcích
V detailech produktů i ve fulltextu je možné produkty bidovat a optimalizovat tak inzerci.
- na produktových kartách v katalogu Zboží.cz (tzv. detail produktu).
Nespárované produkty se zobrazují:
-
- ve fulltextových výsledcích
- ve výpisu kategorie (podmínkou je zasílat u produktu v elementu CATEGORYTEXT celou cestu kategorie dle Zboží.cz)
- ve vyhledávání v kategorii (podmínkou je zasílat u produktu v elementu CATEGORYTEXT celou cestu kategorie dle Zboží.cz).
Na Zboží.cz lze tedy na rozdíl od Heureky ovlivňovat pomocí biddingu zobrazování produktů nejen na produktových detailech, kde je srovnání nabídek všech napárovaných e-shopů, ale také přímo ve výsledcích fulltextového vyhledávání, kde končí nespárované produkty.
Zobrazovat své nespárované produkty (např. unikátní nabídky) a bidovat je, můžete i v kategoriích Zboží, ale pouze za předpokladu, že v elementu CATEGORYTEXT u produktů zasíláte kategorie dle Zboží.cz.
Podrobněji se o biddingu na Zboží dočtete v článku na blogu BiddingTools.
Párovat, párovat a párovat
Hlavní prioritou Zboží.cz je produktová databáze. Srovnávač má databázi produktů zařazených do vlastních kategorií. Abyste maximalizovali počet zobrazení, musíte vaše produkty dostat právě do těchto kategorií.
Potřebujete k tomu kvalitní XML soubor, jehož URL adresu uvedete už při registraci. Srovnávač si pak z vašeho XML souboru stahuje data automaticky několikrát denně, dle vámi nastavené frekvence stahování feedu. Jak by měl vypadat XML feed pro Zboží.cz, najdete v nápovědě.
Vysoké spárovanosti můžete jít na Zboží.cz ještě více naproti. Produkty lze ručně napárovat k existujícím katalogovým produktům (případně některé produkty odpárovat) pomocí Párovacího nástroje přímo v administraci Zboží.cz.
Párování na Zboží funguje podobně jako na Heurece, ale má pár odlišností. Zajímá vás, jaké parametry jsou důležité pro Zboží.cz? Zopakujte si to ve 2. dílu série s titulem “Jak se na srovnávačích zboží správně zobrazovat”.
Hodnocení obchodu
Každý zákazník má právo vyjádřit se, jak byl s nákupem spokojený. Ať už jde o hodnocení pozitivní či negativní, poskytuje vám, jako prodejci, důležitou zpětnou vazbu. Dalším potenciálním zákazníkům zas dává možnost zhodnotit spolehlivost a důvěryhodnost vašeho e-shopu.
S cílem eliminovat nepravá hodnocení mohou uživatelé hodnotit váš e-shop pouze v případě, že:
- provedli nákup na e-shopu, který navštívili ze Zboží.cz, a po nákupu se na srovnávač opět vrátili (ověřováno pomocí konverzního kódu, který se vkládá na stránku potvrzující objednávku),
- se zalogovali na Zboží.cz prostřednictvím uživatelského účtu Seznam.
Celkové skóre pak představuje poměr mezi spokojenými a nespokojenými zákazníky a má podobu jak procent, tak hvězdiček. Obojí se zobrazuje u každého e-shopu.
Spokojeného a nespokojeného zákazníka od sebe odlišuje ochota nebo neochota znova u prodejce nakoupit. Pokud je 5 z 10 zákazníků ochotných na e-shopu opětovně nakoupit, výsledné hodnocení bude činit 50 %. Dotazník obsahuje také spoustu otevřených otázek a Zboží.cz příspěvky se slovním hodnocením zobrazuje na profilu obchodu přednostně.
S recenzemi můžete jako inzerent dále pracovat. Každé hodnocení můžete okomentovat. Svou odpovědí dáváte najevo, že si vážíte svých zákazníků a záleží vám na jejich spokojenosti. Pro přidání reakce na hodnocení musíte být přihlášení do administračního rozhraní Zboží.cz.
Měření konverzí a statistiky
Předpokladem úspěšné inzerce je vyhodnocování a následná optimalizace inzerce na úrovni konkrétních produktů. K tomu, abyste mohli hodnotit výkon Zboží.cz, je klíčové mít nasazený konverzní kód. Měřící kód zaznamenává objednávky, které vám díky prokliku ze Zboží.cz přišly, a taky jejich hodnotu.
Měřit konverze můžete hned dvěma způsoby:
Základní měření konverzí
Základním měřením získáte informace o počtu objednávek a celkové hodnotě konverzí. Abyste měření mohli využít, je třeba vložit na stránky vašeho obchodu javascriptový kód.
Pokročilé měření konverzí
Pokročilé měření konverzí vám zprostředkuje detailnější informace o jednotlivých objednávkách, ne jen o jejich celkové hodnotě. Kromě údaje o celkovém objemu provedených objednávek získáte i konkrétní informace o jednotlivých produktech zakoupených v rámci objednávky. Přesnější statistiky vám umožní lépe optimalizovat inzerci.
Pro pokročilé měření konverzí je třeba rozšířit a autorizovat informace ze základního měření konverzí pomocí ověřeného požadavku z vašeho serverového / backend rozhraní (musíte tedy nasadit oba kódy). Obrovskou výhodou pokročilého měřícího kódu je vysoká bezpečnost přenosu dat díky šifrovanému spojení a autorizaci pomocí tajného klíče.
K čemu je tedy pokročilé měření konverzí dobré?
- Získáte konkrétní informace o provedené objednávce, nejen o jejich celkovém objemu.
- Přesné statistiky vám umožní lépe optimalizovat inzerci.
- Data jsou vždy v bezpečí díky šifrovanému spojení a autorizaci pomocí tajného klíče.
Přesné informace o provedených objednávkách umožní Zboží.cz lépe analyzovat trh a doporučovat návštěvníkům produkty, které se skutečně prodávají.
Statistiky
Statistiky získané prostřednictvím měřících kódů najdete v administraci Zboží.cz pod odkazem „Statistiky provozovny“. Tady můžete sledovat výsledky inzerce za celou dobu vašeho působení na Zboží.cz. Prezentovaná data se dělí na pět částí dle místa zobrazení nabídky, potažmo zdroje prokliku.
Detail produktu – TOP: Jedná se o statistiky spárovaných produktů ze tří bidovaných pozic v sekci Doporučené nabídky na produktových kartách.
Detail produktu: Statistiky spárovaných produktů z pozic seřazených od nejlevnějšího v sekci Nabídky dle ceny na produktových kartách.
Výpis kategorie: Započítávají se zde prokliky z nespárovaných produktů ve výpisu kategorie. Na Zboží.cz se tyto nabídky zobrazují za produktovými kartami v kategorii. Tyto nespárované produkty musí v XML feedu zasílat kategorii dle stromu kategorií Zboží.cz (celou cestu kategorie) a ideálně také parametry (aby se produkt zobrazoval i po filtrování).
Výsledek hledání: Zde se objevují statistiky ze spárovaných i nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání. Zobrazují se až za produktovými kartami.
Hledání v kategorii: Jsou to statistiky z nespárovaných produktů z fulltextového vyhledávání v kategorii. Produkty musí v XML feedu zasílat kategorii dle stromu kategorií Zboží.cz Nabídky se zobrazují až za produktovými kartami.
Na všech výše zmíněných místech můžete ovlivňovat vaše zobrazování a nastavováním ceny za proklik (biddingem) bojovat o přední pozice. Na rozdíl od Heureky je tedy na Zboží.cz možné propagovat i nespárované produkty, což je skvělá zpráva pro e-shopaře.
O tom, jak nastavit bidding, si povíme v příštím dílu.
Co musíte o Zboží.cz vědět:
- Na Zboží.cz běží inzerce pouze v placeném režimu, bez kreditu se nezobrazujete.
- Zboží.cz nabízí lepší propagaci nespárovaných produktů (zobrazování i v kategoriích, bidding ve všech sekcích Zboží.cz).
- Není třeba vlastnit certifikát důvěryhodnosti pro možnost bidování.
- Důraz je kladen na CATEGORYTEXT Zboží.cz v XML feedu (více možností zobrazování).
- Má vlastní párovací nástroj.
Tak, teď už víte, jak na Zboží.cz. Ale proč se do něho pustit? Hlavně proto, že se spousta e-shopů inzerci na tomto srovnávači stále příliš nevěnuje, takže máte větší prostor vyniknout. No a pokud se na správu srovnávače necítíte, svěřte ji odborníkům, třeba těm z BiddingTools. Nebo si vyberte vhodného specialistu nebo agenturu v programu Ověření, který Zboží.cz nedávno spustilo. https://www.seznam.cz/reklama/cz/obsahovy-web/agentura-registrace/overene-agentury
Předchozí díly
Unikl vám některý z předchozích dvou dílů Zbožákové bible? Nevadí níže naleznete odkazy na všechny tři díly.
Zbožáková bible – 1. díl: Úplné začátky na srovnávačích aneb vyplatí se do nich investovat?
Zbožáková bible – 2. díl: Jak se na srovnávačích zboží správně zobrazovat?
Zbožáková bible – 3. díl: Jak na Heureku?