Online marketing skýtá obrovské množství možností. Odkud se do něj ale pustit? Měl by se začínající e-shopař soustředit na SEO, PPC, e-mailing, sociální sítě, zbožové srovnávače, diskuzi na oborových diskuzních fórech, nebo by snad měl směřovat své úsilí úplně někam jinam?
Minule jsme si posvítili na to, že zákazníci váš e-shop sami nenajdou a že bez propagace na ně můžete čekat také marně. Pokud jste tento článek nečetli, doporučuji ho přečíst jako první. Pomůže vám uvědomit si, proč byste se měli propagaci svého e-shopu aktivně věnovat.
Nyní na zmiňovaný článek navážeme a ukážeme si, jakými aktivitami začít a na co byste určitě neměli zapomínat, pokud chcete mít e-shop, do kterého se zákazníci hrnou.
Kde tedy s propagací e-shopu začít?
Určitě neberte následující slova jako svaté písmo, kterého je potřeba se za každou cenu držet. Pro každého bude totiž postup značně individuální a pro každý e-shop bude vhodná trochu jiná strategie. Mým cílem je shrnout základní myšlenku, která bude aplikovatelná na drtivou většinu vašich případů. Jakým směrem se od ní následně odrazíte, už je jen na vás.
Snažte se mít e-shop co nejdříve ziskový
Ať už zboží prodáváte ve volném čase jako koníček, nebo byste rádi z e-shopu udělali hlavní zdroj příjmu, dá se s velkou jistotou předpokládat, že e-shop jste si založili primárně, aby vám vydělal nějakou tu kačku (a pokud jste si ho zatím nezaložili, můžete si e-shop zdarma vyzkoušet a zjistit, jestli je to něco pro vás 😉 ).
Vaším cílem by ale mělo být co nejdříve dostat e-shop do plusových čísel. Ano, levná cena za pronájem e-shopu od Eshop-rychle pomůže udržet vstupní investici do podnikání velice nízko, ale pokud chcete, aby vám začal vydělávat, dříve nebo později budete muset do svého online obchodu začít přivádět návštěvy (potenciální zákazníky) a prodat jim nějaké produkty.
Čím začít?
Naprosto klíčovými kanály pro přivádění cílené návštěvnosti jsou pro e-shopaře zbožové srovnávače, PPC reklamy a výkonnostní reklama na Facebooku.
Pro drtivou většinu začínajících (!) e-shopařů nedává smysl investovat svůj čas a peníze do přivádění přirozené návštěvnosti z vyhledávačů skrze dokonale vyladěné SEO (optimalizace webu pro vyhledávače), ze kterého začnete většinou sklízet sladké ovoce až v horizontu dlouhých měsíců, nebo dokonce let. I když se vám možná SEO specialisti budou snažit namluvit opak. 🙂
Ideální cestou nebude ani chrlení hromady článků na blogu soustředících se na klíčová slova, které by vám měly přivádět nové potenciální zákazníky. I zde platí, že přirozenou návštěvnost z této aktivity můžete očekávat nejdříve v horizontu dlouhých měsíců.
Na to, abyste mohli rozesílat nějaké e-mailové newslettery zase potřebujete e-mailové adresy. Ty většinou nezískáte, dokud nezačnete na svůj e-shop přivádět návštěvníky a nezačnete jejich e-maily aktivně sbírat (ať už z dokončených nákupů, z okna pro odběr newsletterů nebo pop-up okna).
Ano, všechny tyto aktivity mají svůj velký smysl a určitě byste se jim měli do budoucna věnovat, ale vy na začátku potřebujete hlavně rychle prodávat, aby za rok, kdy začnete sklízet první SEO úspěchy, váš e-shop ještě existoval.
Těmto a dalším aktivitám se můžete začít věnovat ve chvíli, kdy máte e-shop, kam vám pravidelně přichází návštěvníci, z nichž nějaké procento u vás také nakoupí a e-shop si sám vydělá na náklady za pronájem e-shopu, skladu, marketing, případně odměny spolupracovníkům a další nutné podnikatelské výdaje.
Pojďme se tedy postupně podívat na jednotlivé klíčové kanály:
Zbožové srovnávače
Velkou výhodou zbožových srovnávačů je, že i začínající e-shopař je poměrně rychle schopen pochopit, jak srovnávače fungují a jak do nich své zboží dostat. V případě, že využíváte pronájem krabicového e-shopu od Eshop-rychle, tak máte potřebné propojení srovnávače s e-shopem a potřebný katalog svých produktů na dosah ruky v administraci, takže zprovoznění není po chvíli snahy žádná raketová věda.
Více o tom jak pracovat se srovnávači se dozvíte v našem seriálu Zbožáková bible.
Proč jsou zbožové srovnávače v začátcích tak důležité? Protože vám přivádí návštěvníky, kteří se nachází přesně v té fázi nákupního procesu, kdy jsou připraveni okamžitě nakoupit. Když si vyhledávají produkt na zbožovém srovnávači, můžeme s velkou pravděpodobností předpokládat, že ví přesně, co si chce koupit a teď už jen porovnává nabídky jednotlivých e-shopů.
Na českém trhu jsou suverénně nejvyužívanějšími zbožovými srovnávači Heureka a Zboží. Dohromady zabírají naprosto dominantní část trhu a přestože najdete i další menší srovnávače (a určitě se vyplatí do budoucna být i na nich z důvodu často velmi výhodné ceny), tak byste se v začátcích měli zaměřit zejména na tyto dva.
PPC reklamy
Vaším další krokem by měly být PPC reklamy. Ty už jsou o něco složitější na správu a vytváření kampaní, proto pokud s e-shopem začínáte a nemáte žádné zkušenosti, budete muset zainvestovat určitou porci času, abyste se PPCčka naučili. Vzdělávacích materiálů je na internetu zdarma dostatek. Doporučit mohu např. Zaklik.cz, což je vzdělávací web Petry Větrovské, jedné z předních PPC specialistů v ČR.
Vhodnější cestou ale často bude rovnou využít služeb PPC specialistů, kteří vám pomohou nastavit a spravovat vaše kampaně hned od počátku profesionálně. Pokud je váš rozpočet na marketing nízký (což ve většině případů v začátcích bude), porozhlédněte se nejprve po PPCčkařích v cenové hladině 200 – 300 Kč / hod. Při nižších cenách se vám může stát, že narazíte na méně profesionální služby a vyšší si z počátku pravděpodobně nebudete moci dovolit.
Investice do profesionální správy PPC kampaní by se vám měla rychle vrátit ve formě vyšších tržeb za prodej inzerovaných produktů.
Vaše reklamy se mohou zobrazovat na inzertní síti Google (Google AdWords) nebo Seznamu (Sklik). Každý z nástrojů vám pomůže oslovit trochu odlišnou cílovou skupinu a určitě stojí minimálně za vyzkoušení.
Facebook reklamy
Reklama na sociální síti Facebook zažívá velký boom a je stále používanějším formátem. Její největší výhodou je velký počet uživatelů a možnost přesného cílení reklamy (na základě zájmů, koníčků, věku, lokace, pohlaví, povolání apod.) napříč zařízeními (počítač, tablet, mobil).
Podobně jako u AdWords a Skliku se jedná o formu PPC reklamy (Pay Per Click), kde platíte za prokliky svého reklamního sdělení.
V minulosti se reklamy na FB používaly spíše k brandovým reklamám a budování povědomí o značce, v současné době jsou ale Facebook Ads podobně výkonné v prodejích jako AdWords nebo Sklik.
I zde platí, že se můžete správu kampaní naučit sami, nebo si zaplatit služby Facebook marketing profesionála, který vám s kampaněmi pomůže. Mnohdy se vám podaří najít i člověka, který vám alespoň ze začátku pomůže jak s PPC, tak s FB reklamami.
O reklamě na Facebooku jsme si povídali s expertem Honzou Bartošem.
Pustit se do reklam sám nebo zainvestovat do profesionála?
Na to je rada poměrně jednoduchá. Baví vás vzdělávat se v online reklamě? Jděte do toho sami, najděte si na internetu vzdělávací materiály a vyzkoušejte si to.
Nebaví vás to nebo vám to nejde? Najděte si pro začátek freelancera, který si za své služby účtuje kolem 300-400 Kč na hodinu např. na navolnenoze.cz a nechte své kampaně spravovat jeho. Investice se vám vrátí v podobě rychlejšího spuštění kampaní a jejich profesionálnějšího pojetí.
Vy můžete svůj čas a energii využít tam, v čem jste pro změnu dobří vy. Tedy v prodeji a komunikaci se zákazníkem. Dejte si pozor, že pod širší pojem marketingu se dá zařadit v podstatě veškerý váš kontakt se zákazníky. Pokud k nim budete na telefonu, mailech nebo chatu nepříjemní a nebudete jim vycházet vstříc, nebo budete zásilky posílat poškozené / pozdě, tak můžete rovnou zapomenout, že s vámi budou chtít dlouhodobě uzavírat obchody.
Online marketing nejsou jen placené kanály, ale…
Samozřejmě existuje spousta online marketingových aktivit, kterým se můžete (a měli byste) věnovat zdarma a nerad bych, aby článek vyzněl tak, že vás od nich odrazuji. To v žádném případě!
Pointa článku leží někde jinde. Pokud nechcete mít e-shop jen jako koníček, který vám vydělá pár stokorun měsíčně (na tom není pochopitelně nic špatného), nebo ho dokonce dotujete, zajistěte si nejdříve přes výše uvedené výkonnostní kanály přísun návštěvníků, kteří jsou ve fázi nákupního procesu, kdy jsou připraveni nakoupit a budou vám generovat zisky.
Teprve pak začněte investovat svůj čas a energii do dlouhodobých aktivit, ze kterých začnete sklízet plody své práce v budoucnu, jako je například perfektně vyladěné SEO, e-mail marketing nebo budování silného brandu.
Pár tipů na závěr
Nevoďte zákazníky zbytečně
Na závěr si dovolím pár dobře míněných rad.
Když už budete investovat tolik času, energie a peněz do toho, abyste na svůj e-shop přivedli potenciální zákazníky, ujistěte se, že jim nehážete klacky pod nohy v cestě za objednávkou.
- Je detail produktu dostatečně přehledný?
- Máte u zboží dostatečně poutavé fotografie?
- Zaujmou popisky produktů návštěvníka natolik, aby dostal chuť okamžitě nakoupit?
- Dá se vůbec vaše objednávka úspěšně a přehledným způsobem dokončit?
Nezapomeňte si dopředu tyto body odladit a otestovat, než se pustíte do přivádění návštěvnosti ve velkém, jinak se také může stát, že postavíte jen stroj na pálení peněz.
Uvědomte si, v čem je vaše konkurenční výhoda
Toto je téma samo pro sebe a vydalo by za samostatný článek (a snad ještě delší než tento, i když je tomu těžké uvěřit 🙂 ), alespoň stručnou zmínku si ale zaslouží, protože v něm často začínající e-shopaři chybují.
Snažte se uvědomit, v čem je vaše konkurenční výhoda proti velkým hráčům, jako je např. Mall nebo Alza. Šíří sortimentu je pravděpodobně neporazíte, že? Má tedy smysl se proti nim vůbec snažit bojovat?
Samozřejmě, že ano, ale ne jejich zbraněmi. Použijte to, v čem jste silní naopak vy.
Sázejte na osobní přístup, pružnost, specializaci na konkrétní odvětví, ve kterém vás bude zákazník vnímat jako odborníka. To jsou oblasti, ve kterých tyto velké molochy budou proti vám naopak zaostávat, protože s těmi se jim pracuje vzhledem k rozsahu své působnosti jen velmi těžko a pomalu.
Měřte a analyzujte!
Online má oproti offlinu neuvěřitelnou výhodu, že téměř vše, co v oblasti marketingu děláte, se dá poměrně přesně změřit. Vyhodnocujte pravidelně, které marketingové kanály jsou pro vás výhodné, odkud vám chodí zákazníci, a hlavně které vám vydělávají více než v nich utratíte.
U těch neefektivních zhodnoťte, jestli jsou pro váš byznys vůbec vhodné, změňte strategii, nebo je úplně odřízněte a vyzkoušejte jiné.
Eshop-rychle svým zákazníkům umožňuje velmi snadné napojení na nejpoužívanější analytický nástroj Google Analytics, který je zdarma. Naučení se s tímto nástrojem bude opět vyžadovat nějaký čas a úsilí, ale doporučuji každému ho začít využívat. Najdete v něm klíčová data pro rozvoj svého e-shopu od zdrojů návštěvnosti a prodejů, přes demografii svých zákazníků, na jakých zařízeních si váš web prohlíží, až po to, jakým způsobem vaším webem prochází (a spoustu dalšího).
Ale kde na to všechno vzít čas?
Dobře si uvědomuji, že problémem velké části e-shopařů (a zvlášť těch, kteří mají e-shop jako koníček) je, že přes běžný každodenní provoz obchodu, případně kvůli hlavnímu zaměstnání, nemají ještě čas a chuť věnovat zbylý volný čas marketingu a sebevzdělávání.
Také s tím bojujete?
Na to asi neexistuje lepší rada, než „s chutí do toho a půl je hotovo„. Udělejte si to e-shopaření takové, aby vás hlavně bavilo! Pokud vás nebude bavit, nebude se vám chtít nic z těchto důležitých činností dělat a z e-shopu nebudete mít radost.
Proto bych se znovu rád vrátil k otázce, jestli se do marketingových aktivit pustit sami, nebo si najít na dané aktivity spolupracovníky. Myslím, že teď už je odpověď jasná.