Spousta začátečníků dělá chybu, když si myslí, že stačí nově vytvořený e-shop vystavit na internetu a zákazníci si do něj najdou sami cestu. To je ale velký omyl!
Ukážu vám, proč a jak byste měli zákazníky sami aktivně přivádět a že se vám vynaložené úsilí vrátí v podobě vyšších tržeb.
To je v zásadě nejdůležitější myšlenka, kterou bych chtěl, abyste si z tohoto článku odnesli. Pokud toto víte, můžete článek s klidným svědomím zavřít. Nic nového a převratného se v něm nedozvíte.
Pokud se však řadíte do skupiny spíše začínajících e-shopařů a očekáváte, že ihned po založení e-shopu vám začnou chodit desítky objednávek denně bez toho, abyste vynaložili sebemenší úsilí na jeho propagaci, pak pokračujte ve čtení velmi pozorně.
Když ho postavíš, oni přijdou – nebo taky ne
Spousta začínajících e-shopařů očekává, že si stačí naklikat e-shop, vystavit ho na internetu a zákazníci si už do něj nějak najdou cestu sami.
Online se od offlinu liší méně, než si myslíte
Pravda je taková, že online prodej není ve své podstatě nijak odlišný od klasického offline prodeje, který znáte z kamenných obchůdků a supermarketů.
Když si dnes otevřete prodejnu ve sklepě domu uprostřed sídliště a nikomu o tom neřeknete, budete zítra očekávat davy nadšených nakupujících plnících košíky? Pokud ano, asi se nedočkáte.
Nejdříve totiž budete muset dát lidem vědět, že se v jejich blízkosti nějaký obchod vůbec nachází, co prodává a že stačí popojít pár kroků a mohou si v něm pohodlně nakoupit. Proto vylepíte na dům ceduli se svým logem, venku rozvěsíte letáky se směrovkami nebo rovnou mapkou, kudy se k vám potenciální zákazník dostane, budete před domem rozdávat lístečky s upoutávkami na skvělé produkty a akce, které nabízíte, začnete o obchůdku vyprávět svým známým a kamarádům, …
Možná se už v tuhle chvíli smějete, že to je přece samozřejmé a logické o tom někomu říci a že to by přece udělal každý. Ano, je. Tak proč proboha to samé nedělají obchodníci, když si otevřou nový obchod v online světě?!
Pokud nechcete být jediní, kdo brouzdá po vašem e-shopu a vypadat jako osamělý Millhouse, musíte o něm začít proaktivně dávat lidem vědět.
Všechny druhy offline propagace mají svůj ekvivalent v onlinu
V podstatě jakýkoli způsob propagace si představíte v offline světě, dokážete k němu najít v online prostředí alternativu.
Offline | Online |
---|---|
Billboardy | Bannery |
Televize | Youtube |
Osobní doporučení | Sociální sítě, fóra |
Letáky do schránek | E-mailové zpravodaje (Newslettery) |
Seznamy firem / Zlaté stránky | Registrace do kvalitních katalogů |
Takto bychom mohli ve výčtu pokračovat ještě hodně dlouho a vždy najdeme online alternativu. Navíc…
Online marketing má oproti offlinu tři zásadní výhody:
- Měřitelnost – Jedna z nejsilnějších zbraní online marketingu je mnohem jednodušší a přesnější měřitelnost výsledků. Díky nespočtu dostupných marketingových nástrojů dokážete poměrně přesně změřit, který marketingový kanál (nebo kampaň) přináší kolik peněz a okamžitě tušíte, které činnosti se vám finančně vyplácí a kde házíte peníze oknem. V offline světě to zdaleka tak jednoduché není (jak byste chtěli spolehlivě změřit, kolik lidí vidělo váš billboard?).
- Google a Seznam – Internetové vyhledávače. Jedna z věcí, které budete pravděpodobně hledat v offline světě marně. Lidé sami online aktivně vyhledávají informace (nejen) o produktech, které vy jim můžete ve svém e-shopu nabídnout. Stačí toho využít.
- Menší finanční a časová náročnost – Vezměte jakýkoli způsob z levé strany výše uvedené tabulky a porovnejte ho s jeho online alternativou. Ve všech případech byste měli dojít k závěru, že online alternativa bude levnější a méně časově náročná.
Online už nikdy levnější nebude
Online reklama už nikdy levnější nebude. Konkurence v ní bude jen a jen přibývat a ceny porostou.
Takže jestli čekáte na vhodnou dobu, tak ta je právě teď.
Kde s propagací e-shopu začít?
Když už víte, proč byste se měli věnovat marketingu svého e-shopu a že vhodnější doba pustit se do toho už nikdy nebude, asi vás bude ještě zajímat, odkud byste měli začít. Možností je v online marketingu totiž obrovské množství a začínající e-shopař je takřka bez šance se v tomto moři možností neutopit.
Kterými marketingovými aktivitami je vhodné začít jako prvními a které vám pomohou e-shop co nejlépe a nejrychleji rozjet, jsem se zabýval v článku Kde s propagací e-shopu začít.