Vlastně je to dost divné.

O EET se mluvilo horem dolem. GDPR znamená možná ještě větší administrativní zátěž i extrémní pokuty při nedodržení nařízení a čas, kdy začne platit v celé EU včetně České republiky, se povážlivě krátí.

GDPR je pro Česko zatím velká neznámá

Co je vlastně GDPR?
Zdroj obr.: cloudlock.com

Toto téma ale zatím pro mnohé podnikatele skoro jako by neexistovalo.

Ticho po pěšině. Přitom už by se na GDPR měl chystat každý, kdo jakýmkoliv způsobem zpracovává osobní data.

Tedy i e-shopy.

Myslíte, že se vás GDPR nedotkne?  Je čas prozřít

Nařízení se dotkne každého, kdo jakýmkoli způsobem shromažďuje nebo zpracovává osobní údaje Evropanů. Tedy například i ty, kteří:

  • sledují či analyzují chování uživatelů na webu pomocí cookies
  • rozesílají na svou databázi kontaktů prodejní e-maily.

Moment, tohle není hoax

GDPR se na nás všechny skutečně řítí jako tsunami a pokuty za nedodržování tohoto nařízení se budou šplhat k miliónům EUR.

Jde o první celoevropskou úpravu ochrany osobních dat za posledních dvacet let,

tvdí Ivana Janů, předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Co je GDPR?

Pro začátek si rozklíčujeme onu tajuplnou zkratku:

GDPR je anglickou zkratkou pro “General Data Protection Regulation”.

Volně se to dá přeložit jako Obecné nařízení na ochranu osobních údajů.

GDPR - ochrana osobních údajů

Odkdy bude GDPR platit?

GDPR vejde v platnost 25. května 2018Od 25. května 2018.

Pokud jste právě vydechli úlevou a hodili GDPR za hlavu, že je to „za dlouho“, dovolujeme si nesouhlasit.

Nařízení bylo schváleno 27. dubna 2016. Nyní by – podle předpokladů úřadníků EU měla probíhat „příprava“ všech, koho se GDPR týká. A teď ruku na srdce.

Už se připravujete? Téměř polovina přípravného období je v prachu a mnozí podnikatelé ani neví, že se nějaké GDPR blíží.

Pokud podnikáte online, GDPR se vás určitě dotkne

Týká se totiž všech firem, institucí i jednotlivců (včetně těch mimo EU), kteří shromažďují nebo zpracovávají údaje Evropanů.

Co GDPR přináší

GDPR přináší nově zejména tzv. princip „zodpovědnosti“. Všichni správci a zpracovatelé údajů jsou povinni zavést technická, organizační a procesní opatření v souladu s GDPR. Bez ohledu na to, jak velká je instituce nebo firma.

Nařízení GDPR

směrnice gdpr

Důležitou novinou je jednoznačný, ničím nepodmíněný souhlas subjektu

Jednoznačný souhlas GDPR - checkboxNovinkou, která se zcela jistě dotkne online podnikání, je tzv. „udělení jednoznačného a ničím nepodmíněného souhlasu subjektem údajů.“

Pokud ke zpracování osobních údajů je takový souhlas vyžadován, nemůže být jeho neudělení důvodem k neposkytnutí služby, pokud to samotná služba nevyžaduje.

ROZMOTÁNO: Sbohem praxe, kdy si u vás nemůže koupit zboží zákazník, který nemá zájem, abyste jeho osobní údaje poskytovali třetím stranám (např. i jen Google Analytics nebo Facebook plugin).

Jaké hrozí za GDPR pokuty?

Je to tak. Vypadá to, že EET je proti GDPR neškodná lochneska. Také pokuty jsou mnohem… akčnější.

 4 % z celkového ročního obratu společnosti nebo až 20 milionů EUR (platí ta vyšší z těchto dvou). Pozor, maximální pokuta nerozlišuje, jestli máte dva nebo dva tisíce zaměstnanců. 

Kromě toho, že hrozí pokuty od dozorujícího úřadu, mohou navíc začít pršet žaloby od fyzických osob, požadujících odškodnění.

Mají se e-shopaři začít bát?

ochrana osobních údajů a gdpr

 Zdravé obavy a zájem o téma GDPR jsou rozhodně na místě. Panický záchvat strachu z příchodu nové EU legislativy ale e-shopaři mít NEMUSÍ. 

Obzvláště ne ti, kteří provozují svůj e-shop formou pronájmu, např. na naší platformě Eshop-rychle.

Těm, kteří svůj e-shop provozují na individuálním řešení nebo u poskytovatele, který se na příchod GDPR nechystá tak poctivě, nezbyde bohužel nic jiného, než vydatná investice peněz do prací programátorů a úpravy svého řešení.

Nařízení  a směrnice GDPR důkladně sledujeme

Naše technické řešení e-shopů ZDARMA pro všechny zákazníky aktualizujeme tak, aby se jich změny EU legislativy dotkly co nejméně.

nařízení gdpr a eshopy

Našim zákazníkům chceme být dlouhodobými partnery a i v případu GDPR chceme nabídnout nejen technické řešení, ale i patřičnou vybavenost relevantními informacemi.

Na tento článek proto bude navazovat celá série článků, která vám pomůže se v problematice GDPR zorientovat.

„Eshop-rychle podnikne všechny kroky, aby e-shopy našich stávajících i budoucích zákazníků byly na splnění legislativy řádně technologicky připraveny.

O GDPR se detailně zajímáme už řadu měsíců a naše vývojové oddělení připravuje uživatelsky příjemné řešení, které zákazníkům implementaci nových nařízení maximálně usnadní.

Zároveň plánujeme, v rámci naší dlouhodobé snahy maximálně pomáhat e-shopařům v podnikání, uveřejnit na našem blogu co nejpodrobnější informace,“

říká Karel Jeřábek, jednatel společnosti Golemos, která je provozovatelem Eshop-rychle.cz a Eshop-rychlo.sk.


Zdroje článku:

www.gdpr.cz – asi nejlepší česká stránka o tomto tématu!

http://ec.europa.eu/justice/data-protection/reform/index_en.htm

http://www.eugdpr.org/

46 otázek a odpovědí k GDPR

 

Honza je marketingový manager Eshop-rychle.cz a Eshop-rychlo.sk, jehož největším hnacím motorem je snaha zpříjemnit provozovatelům e-shopů tvorbu, provoz i další rozvoj jejich internetových obchodů.
Ve volném čase je nadšeným milovníkem sportů všeho druhu. 🙂

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

  • Radka Pilná

    Já věděla, proč si vybrat Eshop-rychle 🙂 Díky celému týmu!

    • Jan Brož

      I my děkujeme! Za pochvalu i za důvěru. 🙂

  • Mária Tobiášová Kuzmová

    Na Slovensku sa z týchto “vychytávok” tešíme už 4 roky. 🙂 Väčšinu z týchto povinností máme v zákone už teraz, takže by to mohlo byť pre nás o niečo jednoduchšie. Aspoň dúfam.

  • Honzik Böhme

    Je na čase dát slavné EU vale a vystoupit z ní. Juncker nejenže chce zakázat zbraně soukromých vlastníků, ale zanedlouho EU zruší i hotové peníze. Lidé, prohlédněte!!!!

  • Hana Skřítecká

    Dobrý den, mám dotaz týkající se GDPR. Jak se bude toto řešit v případě dropshippingu?

    • Jiri Kostal

      Hezký den Hano,
      děkujeme za připomínku. Je to zajímavá otázka, kterou projednáme s odborníky na GDPR, se kterými budeme celou záležitost řešit.
      Nicméně si nyní myslíme, že v tomto případě žádný problém, protože osobní údaje, které vám zákazník poskytuje za účelem doručení zboží, můžete využít pro kroky, které jsou nezbytné právě pro doručení. Jinými slovy, pokud vám zákazník dá osobní údaje za účelem doručení zboží, můžete je použít libovolným způsobem právě k doručení jeho zásilky – tedy i předat tyto údaje další straně, který objednávku vybavuje a řeší její doručení s dopravce.

      V každém případě jakmile zjistíme podrobnější informace, určitě je ihned zveřejníme 🙂

      • Hana Skřítecká

        Dobrý den, moc děkuji za rychlou odpověď. Ještě mě napadá jedna věc. Potřebuji poptat nové klienty, budu odesílat na emailové adresy z například firmy.cz info mail, kde budu žádat o souhlas se zasláním nabídky . POkud souhlas udělí, odešlu, pokud neodpoví, nekontaktuji. Musí toto být ošetřeno ještě nějak jinak? Maily jsou většinou info@, jen nápad, děkuji

        • Jiri Kostal

          Pokud někomu zašlete email, kde se ho ptáte na to, zda mu můžete poslat nabídku svých služeb, a on se může tedy následně sám rozhodnout, zdali chce nebo ne, je to zcela v pořádku.
          Pokud ale někomu přímo nabídku pošlete, je to již chápáno jako nevyžádaná pošta.
          Vámi popsaný postup je tedy v korektní a aktuálně není ani známo, zdali se toto v rámci GDPR bude muset nějak měnit. Pokud bude, jsem si jist, že se k nám zavčas tato informace dostane a my ji budeme šířit dále 🙂

  • Anna Králíková

    Doporučuji vzhledem k umístění článku (blog pro eshopaře) opravit následující tvrzení, že podnikatele čeká jmenování pověřence. Ten se běžného eshopu NETÝKÁ. Zdroj: https://www.uoou.cz/internetove-obchody/d-27999/p1=4753 , otázka třetí.

    • Jan Brož

      Dobrý den Anno, díky za upozornění. Článek je z minulého roku, kdy ještě řada věcí nebyla tolik vyjasněná a nebyl delší dobu aktualizovaný. Několik neaktuálních informací jsem nyní z článku odstranil.
      V dohledné době vydáme navíc shrnující video s odbornicí na GDPR, které bude zaměřené přímo na e-shopaře a půjde více do hloubky, takže z něj bude vše jasnější.

shares