O e-Ježíškovi 2016 se už teď, pár dnů před Vánocemi, mluví jako o nejbohatším v historii tuzemského on-line podnikání. Češi utratí za dárky v e-shopech podle prvních odhadů o pětinu víc než loni. Kdo si ukrojí největší díl z koláče (lépe řečeno vánočky) a bude mít šťastné a veselé při počítání tržeb?
Dobrá zpráva je, že vydělat na letošních Vánocích může každý provozovatel e-shopu, který dobře zvádne komunikaci a podpoří prodej správnými nástroji.
Ne, ještě není pozdě! Nedávno jsme pro vás sepsali užitečné tipy, jak vánočně naladit e-shop a vykoledovat si pozornost zákazníků vhodnými marketingovými nástroji.
Nákupní horečka vrcholí.
Pro e-shopy s kamennou výdejnou skončí až 22. prosince. E-shopy, které odesílají zboží poštou a přepravními společnostmi, zažívají absolutní vrchol právě teď.
Tomáš Jurka, marketingový manažer úspěšného e-shopu s outdoorovým vybavením Bushcraftshop.cz (Bushcraft dlouhodobě podniká na e-shopovém řešení od Eshop-rychle) popisuje, jak nálada v e-shopu, kde tým neví, kam dřív skočit, vypadá:
„Snažíme se být nad věcí, zpříjemnit si chvíle stresu a náporu. Máme dobrý tým, takže vtipy, zpěv koled a tak dále,“
usmívá se.
„Po práci svařáček a jde to samo… Balíme všichni, kdo máme dvě zdravé ruce.“
Také Martin Krupička, který stojí za e-shopem nejleginy.cz, si vánoční šrumec pochvaluje:
„Teď ho pociťujeme poměrně slušně. Je to vidět hlavně na vyšším konverzním poměru jednotlivých zdrojů, a tím i celého obchodu. Do pracovní doby se to samozřejmě promítlo. Chodíme dříve a odcházíme později z kanceláře 🙂 . Jinak nálada v týmu super, když je hodně objednávek máme radost.“
A jak konkrétně budou vypadat letošní Vánoce z pohledu tržeb a nejžádanějšího zboží?
Vánoční internetové nakupování 2016
Podívejte se na infografiku, jak je přibližně vidí podle svého průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Také nezávislý průzkum agentury Stem/Mark ukazuje na dobré vánoční časy. Za dárky plánují Češi utratit 5500 korun, o 600 více, než loni. 9 z 10 lidí vydá z peněženky za dárky do 10 tisíc korun.
80 – 82 % lidí pořídí alespoň jeden dárek z e-shopu. Pětina lidí dokonce nakoupí on-line všechny dárky. Ještě pár dnů před svátky mohou e-shopy slušně vydělávat, dárky totiž budou nakupovat opozdilci. Podle statistik především muži, kteří nechávají Ježíška na poslední chvíli.
Co by vás ještě mohlo zajímat:
- Nejčastěji využívanou platební metodou při nákupu vánočních dárků on-line je dobírka (volí ji až třetina zákazníků)
- 36 % lidí za jeden nákup na e-shopu do dvou tisíc korun.
- ALE! Tři z deseti utratí jednorázově do pěti tisíc korun, pětina do 10 tisíc.
- Přes třicet tisíc korun je ochotno zaplatit za zboží z košíku pouze tři lidé ze sta.
- 50 % zákazníků ve věku 25 – 34 let nakoupí v e-shopech většinu svých dárků, v kamenných obchodech pak pouze drobnosti.
Sečteno a podtrženo, nejvíce utratíme na internetu za hračky, kosmetiku, elektroniku, knihy a oblečení. Stále však platí, že dobrý nápad má cenu zlata. Dobře se podle výkonného ředitele asociace APEK Jana Vetyšky prodávají prakticky všechny druhy zboží.
Právě Bushcraftshop.cz přišel se zajímavým a vtipným vizuálem. Jednoznačně patří mezi důvody, proč mají „buškrafti“ – které moc zdravíme a k vánočnímu úspěchu jim gratulujeme, právě teď plné ruce práce.
„Hodně fotíme vybavení, které prodáváme a sami používáme na cestách, takže vždy nějakou fotku vybereme a použijeme. Originální nápad vzešel při prohlížení aktuálních fotek z terénu,“
popisuje letošní vánoční nápad Tomáš Jurka, který stojí za grafickým vzhledem vizuálu.
Jak zvládají e-shopaři Vánoce
Zeptali jsme se našich zákazníků, jak zvládají Vánoce. Odpovídali Tomáš Jurka z bushcraftshop.cz a také Martin Krupička z nejleginy.cz.
Jak si myslíte, že budete všichni v týmu vypadat tak 20. prosince?
Bushcraft.cz: Bude nám zlehka hrabat, budeme mít pytle pod očima a budeme ždímat zbytky sil… jinak budeme stále milí a otevřeni dotazům typu: „když objednám 23.12. přijde mi to do Vánoc.
Nejleginy.cz: Kolem toho 20. prosince se to začne lámat a bude chodit méně objednávek. A my budeme moci trochu zvolnit tempo.
Jakými marketingovými nástroji podporujete vánoční prodeje?
Nejleginy.cz: Pro nás je stále nejlepším zdrojem Facebook, kde máme spuštěné akviziční i remarketingové kampaně. Na druhém místě je momentálně Google PPC – tedy Adwords. Dalším zdrojem jsou Glami a Sklik. Celé to je doplněno brandovou kampaní na serveru Jenzeny.cz, tištěnou v časopisech Glanc, Kondice, Story a Gurmet.
Bushcraft.cz: Nijak zvlášť do toho netlačíme, udělali jsme dopravu zdarma na TOP produkty z nabídky, zvedli jsme rozpočty u placených kampaní a zbožových vyhledávačů a to je asi vše…
Nějaký recept pro ostatní kolegy – provozovatele e-shopů – jak předvánoční mazec přežít? Na čem přežíváte?
Nejleginy.cz: Recept? Nepolevit a jet na 100% až do toho 22.12., jako my 🙂 A jak přežívám? To je takový individuální, ale já když přijdu domu, dám si z kávovaru dobrou kávu, v klidu.
Bushcraft.cz: Káva… Hodně kávy. 🙂