Jako osvícenému e-shopaři vám jistě neunikl pojem content marketing. Pojďme si v posledním díle o copywritingu pro e-shopy ukázat, jak s tzv. obsahovým marketingem začít.
Pokud jste nečetli předchozí díly seriálu o copywritingu pro (1.) homepage a statické stránky, (2.) popisky kategorií a produktů a (3.) mikrotexty, doporučuji k nastudování.
Cíle content marketingu a obsahové strategie
Jako první si musíte stanovit, jaký má být cíl vašich content marketingových aktivit. Samozřejmě že zisk a prodej, ale je vhodné zvolit si dílčí cíl, který snáze naplníme a můžeme si pak naše snažení lépe vyhodnotit. Níže uvádím nejčastější cíle online obchodníků:
Mezi další, neméně důležité cíle patří např.:
- Sbírání kontaktů (leadů)
- Cross-sell, up-sell a co nejdelší retence nových zákazníků
- Větší zapojení uživatelů (např. na sociálních sítích, aby pro vás vlastně sami vytvářeli obsah), vytváření evangelistů značky, kteří vaši značku zpropagují mezi přáteli
- Péče o zákazníky
- SEO a linkbuilding
Začněme tedy budovat důvěru v náš obchod, informovat o našich produktech a jejich možnostech a v neposlední řadě pomáhat SEO.
Návody
Návody podají zákazníkovi pomocnou ruku a dají mu signál, že vám na zákaznících a jejich zážitku s produktem záleží. Prodáváte-li bižuterii nebo korálky, můžete přidat návody, jak si vyrobit vlastní šperky pomocí výrobků z vašeho e-shopu. Obchodujete s papírem? Nabídněte návody pro skládání origami. Nabízíte elektroniku? Ukažte zákazníkům, jak využít na max. všechny její funkce.
Jak ano: www.yuppi.cz/blog
Poradna
Jsou vámi nabízené produkty poněkud komplikované? Připravte pro návštěvníky poradnu. Zaštítit ji může expert na danou oblast z vašeho týmu. Pro zjištění, na co se zákazníci ptají vyhledávačů, prozkoumejte v analýze klíčových slov tzv. longtail fráze.
Příklad:
Klasické KW: Notebook Lenovo 2v1
Longtail fráze: kvalita spoje notebooku Lenovo 2v1, jak vyčistit větrák notebook Lenovo
Když se jako odpověď na jejich longtailový dotaz objeví ve výsledcích vyhledávání odkaz na vaši poradnu, jste blíž k získání zákazníka nebo fanouška.
www.sportuj-stylove.cz/ZVOLTE-SPRAVNOU-VELIKOST
Recenze a komentáře
Nezávislými recenzemi, doporučeními a komentáři dalších nakupujících získáte důvěru návštěvníků ve svůj e-shop i své produkty. V e-shopu slouží hned 2x:
- zákazník se může svěřit se svojí zkušeností
- zákazník zase získá informace díky komentáři prvního zákazníka.
Nenechte to ale jen na zákaznících – zkoušejte výrobky i vy sami a napište o tom článek na svůj blog, nebo do poradny.
Blog
S předchozími kategoriemi souvisí i možnost skloubit rady nakupujícím i všemožné návody do edukativních článků, které budou celému e-shopu přidávat nový rozměr. Jde o skvělou příležitost, jak uživatele seznámit s novými produkty, které prodáváte, a zevrubně vysvětlit, proč ho zrovna oni potřebují.
Jak začít s blogem na svém e-shopu:
- Vytvořte si publikační plán, abyste mohli na blog přispívat pravidelně a nedošla vám brzy inspirace.
- Témata čerpejte z vyhledávaných longtailových frází, aktuálních trendů, dotazů na zákaznické lince nebo podle know-how, o které se chcete a můžete podělit.
- Pokud máte rozsáhlý e-shop, zkuste do publikačního plánu zahrnout co největší část portfolia.
- Kriticky zhodnoťte, zda by takový článek někdo dobrovolně sdílel na sociálních sítích, nebo na svém blogu. Jen tak můžete materiál efektivně využít i pro další propagaci mimo e-shop (sociální sítě, linkbuilding).
O čem psát?
- seznamy zdrojů (10 praktických nástrojů, 12 nejlepších magazínů o programování)
- firemní novinky ze zákulisí, můžete okomentovat i novinky konkurence
- návody pro začátečníky (seriály)
- osobní příběhy
- kombinace aktuálních témat a nadčasových témat
- vaše osobní faily
- udělejte rozhovor
- reagujte na jiný obsah
- odpovězte na dotaz
- recyklujte obsah – video, audio, text, infografika a naopak – měňte způsob podání téhož
- uspořádejte anketu
- zabrouzdejte i do diskuzí na internetu a inspirujte se problémy, co se tam řeší
Hlavní výhodou tvorby obsahu na vlastním e-shopu je fakt, že jde o tzv. OWNED MEDIA. Jde o naši platformu, nad obsahem máme absolutní kontrolu a nemusíme za publikaci platit. Bohužel o to více musíme investovat do jeho propagace a šíření, úpravy pro SEO atd.
Jak propagovat články a další obsah?
- Sociální sítě, sdílení influencery, publikace ve specializovaných FB skupinách
- Pravidelné newslettery s odkazy na články
- Přirozené zmiňování vašich článků na oborových diskuzních fórech (1x týdně projděte sledované diskuze)
- Umístění odkazu na váš článek do již napsaných příspěvků, nebo do cizích příspěvků (broken linkbuilding) – kontaktování blogerů
- A samozřejmě PPC, bannery a klasické PR postupy
Který obsah je king?
- Ten, který není vlezlý
- Je důvěryhodný
- Zaslouží si pozornost, přináší něco nového
- Řeší potřebu
- Je „sdílitelný“, ukazuje nás jako sečtělého, novátorského člověka
- Informuje, edukuje
- Má osobnost – ironickou, zábavnou, naštvanou, vážnou
- Který osloví určitou komunitu – podporuje sounáležitost, nebo naopak kontroverzi
- Který, když ho uživatel sdílí, ho ukáže jako chytrého, znalého, napřed.
Věřím, že jste během seriálu nasáli to nejdůležitější, co se copywritingu pro e-shop týče, a tipy se vám podaří snadno aplikovat. Bude to stát čas a bude to stát peníze, ale bude to stát za to!