Provozovatelům e-shopů se díky obsahovému marketingu otevírá jedinečná šance, jak předstihnout konkurenci. Jen je potřeba ho dělat správně a nevěřit například některým nesmyslům, které vám mohou škodit. V Eshop-rychle jsme vyzpovídali Josefa Řezníčka z Vceliste.cz, který odhalil největší mýty.
Co si z rozhovoru odnesete:
- Jak k obsahovému marketingu opravdu nepřistupovat
- Proč FAKT začít tady a teď
- Že psát články nestačí, důležité je co s nimi dál
- Jestli může obsahový marketing nahradit placenou reklamu
- Kde vzít inspiraci
Pokud jste nečetli, určitě doporučujeme nejprve přečíst první část a druhou část rozhovoru.
Který postoj k obsahovému (content) marketingu považujete ze strany klienta za nejvíc škodlivý?
Snad nejhorší je, když si člověk představuje obsahový marketing tak, že se do něj vloží jeden den 10 000 Kč a druhý den z něho “vypadne” 30 000 Kč. Takhle to bohužel nefunguje. Kdyby ano, udělali by to všichni a rázem by se to nevyplácelo.
Jak se z vašeho pohledu CM vyvíjel v posledních letech a jakou pozici a důležitost má dnes a bude mít v nejbližší budoucnosti?
Obsahový marketing je v ČR ještě v plenkách. V mnoha odvětvích není třeba ani jeden konkurent, který by obsah vytvářel. E-shopy mají ještě hodně prostoru obsadit touto strategií místo na trhu. Až se jejich konkurence za dva roky vzbudí, bude pro ni velice obtížné vás dohonit.
Jaký je nejčastější omyl, mýtus nebo nesmysl, který v souvislosti s CM pravidelně slýcháte?
Často slýchávám, že lidé vnímají obsahový marketing jen jako psaní článků. Nepřemýšlí o něm jako o způsobu marketingu, který obsahem propojuje více kanálů. Ale právě to propojení často dělá velký efekt. Obsah využijeme vícekrát, předáme ho různými kanály. Díky novému článku máme skvělý obsah pro další e-mailing, čerstvý příspěvek na sociální sítě, novou obsahově bohatou podstránku pro vyhledávače apod.
O CM se říká, že jím lze nahradit placenou reklamu. Do jaké míry to, podle vás, skutečně platí?
Určitě je to možné, nicméně není důvod přerušovat fungující placené reklamní kampaně. Naopak je lepší do nich zapojit obsah, který je udělá ještě efektivnější. Nicméně je pravda, že v dnešní době si firma může vytvořit vlastní médium (svůj blog například) a na něm pak “zdarma” inzerovat a neplatit za to.
Lze CM skutečně dělat zajímavě na jakékoliv zboží?
Neznám zboží, na které by to nefungovalo. Ale samozřejmě u některého zboží bude obsahový marketing spíše doplněk ostatních forem marketingu, jiných hlavním tahnounem tržeb.
Kam se dívat pro inspiraci? Kde například ve světě jsou třeba o krok napřed?
Pro inspiraci se můžeme dívat do zahraničí, které je po obsahové stránce dále. V případě e-shopů se můžete porozhlédnout po zahraničních obchodech prodávající stejné zboží, jak vypadá jejich obsahový marketing. Přihlásit se do jejich newsletteru, číst jejich příspěvky na blogu apod. Otevřít oči vám mohou i případové studie firem z různých odvětí, kteří s obsahovým marketingem uspěli.
Moc Vám, Josefe, děkujeme za příjemný rozhovor.
Rádo se stalo. Doufám, že některým e-shopařům tyto informace pomohou načerpat inspiraci.
A pokud už nyní víte, že na obsahový marketing sami nestačíte a chtěli byste využít služeb profesionálů v této oblasti. Můžeme z vlastních zkušeností jen a jen doporučit spolupráci s včeliště.cz.