Psaní článků opravdu funguje? Jak napsat článek který přinese požadovaný efekt?
Pokud hledáte odpovědi na tyto otázky, čtěte dále.
Specialista na e-shopy Lukáš Dubina se s námi podělil o jeho tipy z praxe:

Doba čtení: 6 minut • Dopad na vaše podnikání: velký

Blogování funguje

Ano, je to tak. Důkazy jsou jasné. Problém ale často není blogování, ale způsob, jakým blogovat. Byly doby, kdy stačilo napsat 300 slov dlouhý článek, pustit ho do světa a váš web získal novou zajímavou návštěvnost. Nikdo to totiž nedělal.

Postupem času se přišlo na to, že obsahový marketing opravdu funguje a všichni začali vytvářet obsah. V dnešní době existuje na českém internetu blog snad na každé téma. To ale neznamená, že byste to měli vzdát.

NAOPAK. Skutečně dobrých článků je jen malé procento a jestli někde můžete uspět a získat konkurenční výhodu, tak je to v obsahovém marketingu.

Obsah je král

Sympatický podnikatel Martin Krupička provozuje úspěšný e-shop s legínami. Všechny začátky jsou složité, ale Martinovi se povedlo všechny nástrahy překonat a jeho e-shopu, který provozuje na speciálně upravené šabloně z Eshop-rychle.cz, se daří stále lépe.

Blogové články na e-shopu

Blog, jak říká, vnímá do budoucna jako velkou možnost budovat brand a poskytovat svým stávajícím i budoucím zákazníkům dostatek informací o produktech, novinkách i akcích.

Vím, že blog není prodejní kanál, ale především nástroj, díky kterému můžu sortiment e-shopu představit, komunikovat se zákazníky, dát jim odpovědi na jejich nejčastější otázky a představit tím i sebe jako odborníka v oboru, kterým se zabývám. To všechno vnímám jako hodně důležité v budování značky a vzájemných vztahů s klienty.”

Jak napsat úspěšný článek?

Abych vám ušetřil čas a peníze, právě čtete článek 9 tipů, jak vytvořit článek, který vašemu e-shopu přinese návštěvnost a tržby. Vašim zákazníkům by měl naopak usnadnit život.

Nechci zde publikovat jen terotické poučky. Abyste měli představu jak vše vypadá v praxi, vše budu prezentovat na konkrétních e-shopech, kde vám ukáži, jak jsem se zákazníky postupoval.

 POZOR! Jedná se o zjednodušený postup vhodný  pro začátečníky. Samozdřejmě je možné řešit každý bod mnohem více do hloubky, ale to je nad rámec tohoto článku.  

1. Ujasněte si, proč článek píšete a komu má pomoci

Nepište o sobě a o tom, jak jste skvělí. Začněte řešit konkrétní problémy. Internetoví surfaři se promění ve čtenáře, když váš blog nabízí něco, co je žádané.

Co hledá vaše publikum a o čem psát? Kdo je váš čtenář a co o něm víte? Ideální způsob, jak toto zjistit,  je vytvořit si persony – fiktivní profil vašeho typického zákazníka, který by mohl být vhodným čtenářem vašeho obsahu. Jedná se o profily lidí, pro které budeme obsah publikovat. (více o personách se dozvíte v navazujících článcích)

Jako majitelé e-shopů máte hromadu témat, o kterých můžete psát a budou užitečné. Na co se často zákazníci ptají? Neví, jak si vybrat vhodný produkt z vaší nabídky? Opakují se nějaké otázky?

Napište článek a na ten odkazujte. Ušetříte si práci s odpovídáním stále stejných dotazů a otevřete dveře novým čtenářům.

 TIP: Chcete mít na e-shopu článek na aktuální téma?  

Využijte našeptávače. Prozradí vám sezonní hledanost a jaká klíčová slova lidé zadávají, když hledají odpovědi na své otázky. Možná budete překvapeni. Už je na internetu podobný článek od konkurence? Neházejtete šipku do žita – vy ho uděláte lépe!

Ideální nástroj pro získání dat z našeptávačů je Marketing Miner.

Google našeptávač

Seznam našeptávač

2. Přidejte do článku obrázky a grafiku

Proč? Protože lidský mozek touží po vizuálním obsahu. Lidé neumí udržet dlouho pozornost. Nemají dostatek času na čtení. Váš článek budou nejspíše jen scannovat a hledat záchytné body, které upoutají jejich pozornost. Chtějí informace co nejrychleji.

  • Přidejte obrázky, videa nebo infografiku.
  • Používejte odrážky, citace a odstavce.
  • Texty se v 90% zarovnávají do leva.
 TIP: Jak vytvořit poutavou grafiku za 5 minut? 

Využijte online nástroje, díky kterým to dokážete za pár minut. A navíc ZDARMA.

Např. www.canva.com  – nabízí online editor, grafiku a nepřeberné množství šablon. Díky www.visme.co  můžete vytvořit hvězdné infografiky během několika minut.

Canva editor obrázků

3. Pište texty, které se snadno čtou

Pište jasně a srozumitelně. Občas je dané téma specifické a vyžaduje delší popis. Ale…

Zkracujte věty, pokud je to možné. A pak znovu. Nikdo nechce číst věty 5 kilometrů dlouhé. Unavuje to oči a pozornost čtenáře se zkracuje.

Piště jasně a výstižně. Pokud vaše texty obsahují příliš mnoho přídavných jmen, příslovcí či další slova, která nepřinášejí  nic užitečného. Smažte je.

Samostatnou kapitolou je sekce O nás. Opravdu musíte návštěvníky vítat na svém e-shopu? Je vaše firma opravdu mladá a dynamická?

Jsme mladá a dynamická firma

 TIP: Příklad z praxe.  

U e-shopu www.NGTfish.cz jsem nejprve vyzpovídal majitele e-shopu a pochopil jeho podnikání.

Podle dat a statistik z analytických nástrojů jsem zjistil, že lidé často vyhledávají jeho jméno v kombinaci s produkty či rybářským brandem NGT. Tak jsme smazali původní obsah na e-shopu a celou sekci “O nás” přejmenovali na Náš příběh.

E-shop jsme postavili na osobním přístupu. Funguje to! Vyzkoušejte napsat článek o sobě a svém podnikání. Ten pak publikujte např. na blogu.

Petr Slovák NGTFish

 

4. Udělejte článku kulervoucí nadpis

Všichni řeší nadpisy. Čím kontroverznější či šokující je nadpis článku, tím častěji na něj klikáme.

Někdo tvrdí, že byste měli být co nejkonkrétnější (aby nedošlo k oklamání čtenářů a jejich očekávání). Jiní doporučují užívat více abstraktní přístup.

Nejasné nadpisy mohou fungovat. Zvláště pokud píšete pro plátky jako je Aha!, Blesk či Super. Pro většinu z nás je ale lepší najít kompromis někde mezi.

Jednoduchý vzorec pro psaní sexy nadpisů, které upoutají pozornost čtenáře:

  • Začněte jen s pracovním názvem (vytuníte později).
  • Nadpis musí být pochopitelný (o čem je, pro koho je).
  • Přidejte urgentnost, výzvu k akci či výhodu pro čtenáře.
  • Nadpis je unikátní – nekopírujte konkurenci, nemá to význam a Google to ví taky.
  • Pokud můžete, optimalizujte ho pro SEO přidáním klíčových (pouze tehdy, pokud je to přirozené a dává smysl).
  • Testujte – vyzkoušejte pozitivní i negativní nadpisy.
  • Držte se rozumné délky znaků. Ideál je 5 – 9 slov.
 TIP: Většina lidí preferuje nadpisy s čísly. 

Dobře fungují např. nadpisy:

  • 5 tipů jak se zbavit tuku a zůstat plný energie
  • 93% e-shopů končí. Zachraňte ten svůj
  • 25 důkazů, že existuje UFO

5. Dejte pozor na rychlost načítání

Jak asi víte, Google považuje dobu načítání jako důležitý faktor v žebříčku hodnocení webových stránek. Čtenáři očekávají, že se váš e-shop načte do 2 sekund. 

Jak se vám líbí tento obrázek?

loading-bar

Myslete na mobilní uživatele. Česko je už nějaký pátek pokryto 3G a LTE sítí, ale tuhle rychlost zdaleka nemají všichni. Navíc Google oficiálně hodnotí rychlost webu a tato metrika je součástí vyhledávacího algoritmu už od roku 2010.

Pokud budete mít rychlý e-shop, stane se tohle:

  • Učiníte návštěvníky šťastnějšími.
  • Prohlédnou si více obsahu a produktů.
  • Snížíte míru opuštění (% okamžitých odchodů).
  • Dostanete se na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání.
  • Budete mít více konverzí.

Nenahrávejte do článků videa. Raději využijte možnosti streamování videa. Video se tak nenačítá z vašeho článku, ale streamuje se např. z Youtube či Vimea.

 TIP: Zmenšete datovou velikost obrázků a grafiky. 

Využijte online službu www.tinypng.com, díky které zrychlíte načítání obrázků až o 70%. To vše ZDARMA a bez viditelné ztráty kvality. Obrázek níže jsem zmenšil o 57%.

Tiny PNG komprese

6. Udělejte z návštěvníka zákazníka

Co má čtenář udělat po dočtení vašeho článku? Pokud mu to není jasné, vaše energie byla zbytečná. Na konec každého článku (nebo kamkoli jinam) přidejte jasnou výzvu k akci, která označuje to, co chcete, aby čtenář udělal.

Můžeme to nazvat konverze. Doporučte konkrétní produkt a vložte odkaz, kde si ho koupit. Nenuťte čtenáře hledat produkt na e-shopu.

Cílem článku ale nemusí být jen prodej. Mnohem častěji se používají dílčí konverze.

Dílčí konverzí může být:

  1. Přihlášení k odběru novinek
  2. Registrace
  3. Lajknutí Facebook stránky
  4. Sdílení článku na sociální síti
  5. Stažení e-booku
 TIP: Tlačítka fungují. Bez nich si návštěvníci nic nekoupí, nesdílí, neodešlou. 

Výzva k akci ale nemusí být jen nudný popis KOUPIT. Experimentujte, přizpůsobte tlačítko a text vaší cílové skupině. Dobře fungují slovesa. Čtenář musí vědět, co se stane po kliknutí.

která tlačitka fungují

7. Buďte vidět ve vyhledávačích

Po dokončení psaní se vraťte zpět a optimalizujte svůj příspěvek pro vyhledávače.

Používejte nadpisy H1 – H5 podle důležitosti. Články s nadpisy se lépe čtou (viz. bod 2 výše) a vyhledávače vás budou mít raději.

Pokud existuje možnost, jak začlenit klíčová slova do vašeho článku, udělejte to. Pozor ale na hustotu klíčových slov. Přeoptimalizovaný článek má opačný efekt a nikdo to nebude chtít číst.

Nevěřte žádnému SEO šamanovi, který vám bude tvrdit, že váš článek by měl mít hustotu klíčových slov 3 % nebo 5 %. Ideální hustota klíčových slov neexistuje. Raději použijte svůj mozek a intuici a zeptejte se sami sebe: Dává mi článek smysl a dá se dobře číst?

title na e-shopu

Sexy URL adresy

Věčný problém redakčních systémů, které generují dlouhé a nehezké adresy. Systém eshop-rychle umožňuje již několik let upravovat adresu, ale málo kdo to používá. Vytvořte si vlastní, hezké a kratší URL adresy.

Titulek je důležitý

Musíte s ním budoucího čtenáře zaujmout a měl by obsahovat důležitá klíčová slova. To, co je důležité, pište na začátek. To méně důležité až na konec.

Titulek musí být srozumitelný. Není nic horšího než titulek, kde je hromada klíčových slov, ale nedává nikomu smysl. Vyhledávače umí skloňovat, časovat, a rozpoznávat synonyma.

Titulek by měl být krátký. Snažte se vejít do 55 – 65 znaků. Více se lidem většinou nezobrazí. Záleží ale na písmenech, která použijete. W je delší než I.

Pozor! Titulek není nadpis H1.

Meta Description

Meta popisek je krátký text pod titulkem stránky, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Ideální délka je mezi 150 až 160 znaky.

I když Google používá meta popisy jako hodnotící faktor ve svém vyhledávacích algoritmu jen ve velmi malé míře, může vám meta popisek zvýšit míru prokliku. Buďte kreativní a zaujměte.

Ideální je, když meta popisek začíná slovesem. Něco ve stylu: „Naučte se…”, „Objevte…”, „Chcete…”, „Hledáte….”

jak dělat SEO u e-shopu

Alt popisky obrázků

Díky alternativnímu popisu můžete doplnit k jakémukoliv obrázku informaci, která pomůže vyhledávačům zjistit, co je na obrázku zobrazeno. Tím zpřesníte obsah celé stránky a přidáte článku další hodnotící faktor, který pozitivně ovlivní výsledky vyhledávání (zvláště když někdo hledá jen obrázky).

ALT popisek u obrázku

Alternativní popisek (jak už název napovídá) pomáhá také samotným čtenářům zjistit, co se na obrázku nachází v případě, že se obrázek z jakéhokoli důvodu nezobrazí.

 TIP: Je váš titulek dostatečně kvalitní? Není moc dlouhý nebo krátký? 

Délka titulku

8. Dejte vědět světu, že článek existuje

Co se stane, až článek vydám? Tím, že článek napíšete a publikujete to nekončí.

Pokud se o článku nikdo nedozví, nic vám nepřinese.

Nespoléhejte se jen na vyhledávače nebo na to, že vám článek někdo sám olajkuje.

Pozn: Postrádá váš publikační systém tlačítka pro sdílení? Radši ho vyměňte.

Ihned po publikování článku udělejte tohle:

  • Nasdílejte ho na své sociální sítě (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest).
  • Může článek nasdílet i někdo jiný? Kontaktujte ho.
  • Rozešlete ho newsletterem (pokud používáte).
  • Přidejte článek do kvalitního oborového katalogu.
  • Je článek natolik kvalitní, že by se vyplatilo investovat do propagace? Vyzkoušejte PPC kampaně (Google Adwords, Sklik, Facebook ads)
 TIP: Chcete usnadnit indexaci článku vyhledávačem? 

Vložte URL adresu manuálně přímo do indexu a urychlete celý proces., který může trvat i několik dní.

Google: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url
Seznam: https://search.seznam.cz/pridej-stranku

9. Vyhodnocujte

Mnoho lidí vyhodnocuje své články podle počtu zobrazení, počtu sdílení na sociálních sítích nebo podle počtu komentářů.

návštěvy GA

Lepší variantou je otevřít Google Analytics a podívat se na tyto metriky.

  • zobrazení článku – kolik lidí článek vidělo
  • zdroje návštěvnosti – odkud lidé přišli? (odkazy, vyhledávače, sociální sítě)
  • vstupy a nové vstupy – získali jste díky článku nové návštěvy?
  • průměrná doba na stránce – pokud je 3 sekundy, asi článek nikdo nečetl
  • okamžitá míra opuštění – uvádí se v %, čím menší číslo, tím lepší (ale není vždy nutné)
  • konverze, asistované konverze a atribuční modely – byly z článku nějaké objednávky? Jaká je jejich hodnota a jaká je konverzní trasa?
  • cíle – např. kolik lidí si stáhlo e-book?
 TIP: Jak zlepšit míru opuštění? 

Pokud je míra opuštění článku např. 90%, znamená to: 90% lidí přišlo na článek a váš e-shop / web opustilo (odešli  úplně pryč a nepokračovali dále v procházení). Zkuste se zamyslet sami, co je k tomu vedlo. Nemá článek nedostatky? Nechybí mu výzva k akci? Nezaujal?

Statistiky článku z e-shopu www.nejleginy.cz, který běží na systému Eshop-rychle ukazují, že článek je úspěšný. Díky hodnotě stránky víme, že článek vede ke konverzím (transakce – v ukázce jsou některá data zákazníka záměrně rozmazané).

Závěr

Líbil se vám tento článek? Splňuje všechny body výše? Záměrně jsme všechny pasáže nevytunili tak, jak by bylo možné. Něco jste se naučili a máte tip na konkrétní zlepšení článku? Podělte se níže v komentářích.

A my jdeme článek rovnou sdílet na Facebook . Pravděpodobně ho podpoříme i PPC kampaní. Chceme, aby ho vidělo co nejvíce e-shopařů.

Není nám lhostejné, jak se vám daří a rádi zaplatíme z vlastní kapsy za to, aby pomohl co nejvíce lidem.

Chcete naopak pomoci vy nám? Sdílejte článek s přáteli! 

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

  • Já se tedy zeptám. Jak fungují ty oborové katalogy v praxi, to je opravdu ještě někdo používá? Jak to článku pomůže?

    • Jan Brož

      Dobrý den Olgo,
      vkládání do oborových katalogů je skutečně i dnes možnost, jak článku pomoci. Primárně se to dělá kvůli zpětnému odkazu, čili pro SEO. Žáleží ale na oboru. Některý obor má více možností a více katalogů.
      Hlavní je hledět na kvalitu katalogu, to se koneckonců také odrazí na tom, jak hodnotný je pak zpětný odkaz. Nemá cenu dávat odkaz do 30 katalogů jen kvůli SEO.
      Navíc z některých katalogů se lidé mohou přímo na článek i prokliknout. 😉

  • napisu.cz

    Velice zjednodušené, ale gro je správné. Dobré texty však potřebují trochu víc.

    • Jan Brož

      Určitě souhlasím, že je toho spousta, co se dá pro úspěšnost článku udělat ještě více. My chtěli podchytit alespoň ty nejdůležitější body, co si při tvorbě a publikaci článku ohlídat.
      Nepochybně ale souhlasím, že např. dotek copywritera dokáže dát článku ještě větší jiskru. 🙂
      Jsem ale rád, že právě gro se Lukášovi podařilo v článku podchytit dle mého názoru poměrně dobře.

  • Vulgarismy nepatří ani do textu článku, natož do podnadpisů h2. Takže Ctrl+W.

    • Jan Brož

      Dobrý den Martine,
      který vulgarismus máte konkrétně na mysli? Kulervoucí?
      Nejsem autorem článku, ale za sebe mohu říci, že mi to nepřijde až tak pohoršující, aby si to zasloužilo Ctrl+W. 🙂

shares