Spousta začátečníků dělá chybu, když si myslí, že stačí nově vytvořený e-shop vystavit na internetu a zákazníci si do něj najdou sami cestu. To je ale velký omyl!

Ukážu vám, proč a jak byste měli zákazníky sami aktivně přivádět a že se vám vynaložené úsilí vrátí v podobě vyšších tržeb.

 

Bez aktivního marketingu zákazníci váš e-shop nenajdou!

To je v zásadě nejdůležitější myšlenka, kterou bych chtěl, abyste si z tohoto článku odnesli. Pokud toto víte, můžete článek s klidným svědomím zavřít. Nic nového převratného se v něm nedozvíte.

Pokud se však řadíte do skupiny spíše začínajících e-shopařů a očekáváte, že ihned po založení e-shopu vám začnou chodit desítky objednávek denně bez toho, abyste vynaložili sebemenší úsilí na jeho propagaci, pak pokračujte ve čtení velmi pozorně.

Když ho postavíš, oni přijdou – nebo taky ne

Možná vás hned na úvod zklamu. V online světě to opravdu nefunguje jako v legendárním filmu Hřiště snů s Kevinem Kostnerem. A když ho postavíte, tak oni sami nepřijdou (jen ve vašem případě samozřejmě nestavíte baseballové hřiště, ale e-shop 🙂 ).

Spousta začínajících e-shopařů očekává, že si stačí naklikat e-shop, vystavit ho na internetu a zákazníci si už do něj nějak najdou cestu sami.

To je ale velká chyba a pokud jste tomu do dnešního dne věřili, rychle tuto myšlenku vyžeňte z hlavy.

Online se od offlinu liší méně, než si myslíte

Pravda je taková, že online prodej není ve své podstatě nijak odlišný od klasického offline prodeje, který znáte z kamenných obchůdků a supermarketů.

Když si dnes otevřete prodejnu ve sklepě domu uprostřed sídliště a nikomu o tom neřeknete, budete zítra očekávat davy nadšených nakupujících plnících košíky? Zřejmě ne, že?

Nejdříve totiž budete muset dát lidem vědět, že se v jejich blízkosti nějaký obchod vůbec nachází, co prodává a že stačí popojít pár kroků a mohou si v něm pohodlně nakoupit. Proto vylepíte na dům ceduli se svým logem, venku rozvěsíte letáky se směrovkami nebo rovnou mapkou, kudy se k vám potenciální zákazník dostane, budete před domem rozdávat lístečky s upoutávkami na skvělé produkty a akce, které nabízíte, začnete o obchůdku vyprávět svým známým a kamarádům, …

Možná se už v tuhle chvíli smějete, že to je přece samozřejmé a logické o tom někomu říci a že to by přece udělal každý. Ano, je. Tak proč proboha to samé nedělají obchodníci, když si otevřou nový obchod v online světě?!

Pokud nechcete být jediní, kdo brouzdá po vašem e-shopu a vypadat zhruba takhle, musíte o něm začít proaktivně dávat lidem vědět.

Všechny druhy offline propagace mají svůj ekvivalent v onlinu

V podstatě jakýkoli způsob propagace si představíte v offline světě, dokážete k němu najít v online prostředí alternativu.

Offline Online
Billboardy Bannery
Televize Youtube
Osobní doporučení Sociální sítě, fóra
Letáky do schránek E-mailové zpravodaje (Newslettery)
Seznamy firem / Zlaté stránky Registrace do kvalitních katalogů

Takto bychom mohli ve výčtu pokračovat ještě hodně dlouho a vždy najdeme online alternativu. Navíc…

Online marketing má oproti offlinu tři zásadní výhody:

  1. Měřitelnost – Jedna z nejsilnějších zbraní online marketingu je mnohem jednodušší a přesnější měřitelnost výsledků. Díky nespočtu dostupných marketingových nástrojů dokážete poměrně přesně změřit, který marketingový kanál (nebo kampaň) přináší kolik peněz a okamžitě tušíte, které činnosti se vám finančně vyplácí a kde házíte peníze oknem. V offline světě to zdaleka tak jednoduché není.
  2. Google a Seznam – Internetové vyhledávače. Jedna z věcí, které budete pravděpodobně hledat v offline světě marně. Lidé sami online aktivně vyhledávají informace (nejen) o produktech, které vy jim můžete ve svém e-shopu nabídnout. Stačí toho využít.
  3. Menší finanční a časová náročnost – Vezměte jakýkoli způsob z levé strany výše uvedené tabulky a porovnejte ho s jeho online alternativou. Ve všech případech byste měli dojít k závěru, že online alternativa bude levnější a méně časově náročná.

Online už nikdy levnější nebude

Pokud patříte mezi lidi, kteří se stále nemohou rozhoupat k propagaci svého e-shopu placenými marketingovými kanály, protože čekají, že budou časem levnější, tak vás musím zklamat.

Online reklama už nikdy levnější nebude. Konkurence v ní bude jen a jen přibývat a ceny porostou.

Takže jestli čekáte na vhodnou dobu, tak ta je právě teď.

Kde s propagací e-shopu začít?

Když už víte, proč byste se měli věnovat marketingu svého e-shopu a že vhodnější doba pustit se do toho už nikdy nebude, asi vás bude ještě zajímat, odkud byste měli začít. Možností je v online marketingu totiž obrovské množství a začínající e-shopař je takřka bez šance se v tomto moři možností neutopit.

Kterými marketingovými aktivitami je vhodné začít jako prvními a které vám pomohou e-shop co nejlépe a nejrychleji rozjet, jsem se zabýval v článku Kde s propagací e-shopu začít.

 

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares