Spousta začátečníků dělá chybu, když si myslí, že stačí nově vytvořený e-shop vystavit na internetu a zákazníci si do něj najdou sami cestu. To je ale velký omyl!
Ukážu vám, proč a jak byste měli zákazníky sami aktivně přivádět a že se vám vynaložené úsilí vrátí v podobě vyšších tržeb.
To je v zásadě nejdůležitější myšlenka, kterou bych chtěl, abyste si z tohoto článku odnesli. Pokud toto víte, můžete článek s klidným svědomím zavřít. Nic nového a převratného se v něm nedozvíte.
Pokud se však řadíte do skupiny spíše začínajících e-shopařů a očekáváte, že ihned po založení e-shopu vám začnou chodit desítky objednávek denně bez toho, abyste vynaložili sebemenší úsilí na jeho propagaci, pak pokračujte ve čtení velmi pozorně.
Když ho postavíš, oni přijdou – nebo taky ne
Spousta začínajících e-shopařů očekává, že si stačí naklikat e-shop, vystavit ho na internetu a zákazníci si už do něj nějak najdou cestu sami.
![Field Of Dreams 30 Day Movie Challenge GIF](https://blog.eshop-rychle.cz/wp-content/uploads/2023/04/giphy.gif)
Online se od offlinu liší méně, než si myslíte
Pravda je taková, že online prodej není ve své podstatě nijak odlišný od klasického offline prodeje, který znáte z kamenných obchůdků a supermarketů.
Když si dnes otevřete prodejnu ve sklepě domu uprostřed sídliště a nikomu o tom neřeknete, budete zítra očekávat davy nadšených nakupujících plnících košíky? Pokud ano, asi se nedočkáte.
Nejdříve totiž budete muset dát lidem vědět, že se v jejich blízkosti nějaký obchod vůbec nachází, co prodává a že stačí popojít pár kroků a mohou si v něm pohodlně nakoupit. Proto vylepíte na dům ceduli se svým logem, venku rozvěsíte letáky se směrovkami nebo rovnou mapkou, kudy se k vám potenciální zákazník dostane, budete před domem rozdávat lístečky s upoutávkami na skvělé produkty a akce, které nabízíte, začnete o obchůdku vyprávět svým známým a kamarádům, …
Možná se už v tuhle chvíli smějete, že to je přece samozřejmé a logické o tom někomu říci a že to by přece udělal každý. Ano, je. Tak proč proboha to samé nedělají obchodníci, když si otevřou nový obchod v online světě?!
Pokud nechcete být jediní, kdo brouzdá po vašem e-shopu a vypadat jako osamělý Millhouse, musíte o něm začít proaktivně dávat lidem vědět.
Všechny druhy offline propagace mají svůj ekvivalent v onlinu
V podstatě jakýkoli způsob propagace si představíte v offline světě, dokážete k němu najít v online prostředí alternativu.
Offline | Online |
---|---|
Billboardy | Bannery |
Televize | Youtube |
Osobní doporučení | Sociální sítě, fóra |
Letáky do schránek | E-mailové zpravodaje (Newslettery) |
Seznamy firem / Zlaté stránky | Registrace do kvalitních katalogů |
Takto bychom mohli ve výčtu pokračovat ještě hodně dlouho a vždy najdeme online alternativu. Navíc…
Online marketing má oproti offlinu tři zásadní výhody:
- Měřitelnost – Jedna z nejsilnějších zbraní online marketingu je mnohem jednodušší a přesnější měřitelnost výsledků. Díky nespočtu dostupných marketingových nástrojů dokážete poměrně přesně změřit, který marketingový kanál (nebo kampaň) přináší kolik peněz a okamžitě tušíte, které činnosti se vám finančně vyplácí a kde házíte peníze oknem. V offline světě to zdaleka tak jednoduché není (jak byste chtěli spolehlivě změřit, kolik lidí vidělo váš billboard?).
- Google a Seznam – Internetové vyhledávače. Jedna z věcí, které budete pravděpodobně hledat v offline světě marně. Lidé sami online aktivně vyhledávají informace (nejen) o produktech, které vy jim můžete ve svém e-shopu nabídnout. Stačí toho využít.
- Menší finanční a časová náročnost – Vezměte jakýkoli způsob z levé strany výše uvedené tabulky a porovnejte ho s jeho online alternativou. Ve všech případech byste měli dojít k závěru, že online alternativa bude levnější a méně časově náročná.
Online už nikdy levnější nebude
Online reklama už nikdy levnější nebude. Konkurence v ní bude jen a jen přibývat a ceny porostou.
Takže jestli čekáte na vhodnou dobu, tak ta je právě teď.
Kde s propagací e-shopu začít?
Když už víte, proč byste se měli věnovat marketingu svého e-shopu a že vhodnější doba pustit se do toho už nikdy nebude, asi vás bude ještě zajímat, odkud byste měli začít. Možností je v online marketingu totiž obrovské množství a začínající e-shopař je takřka bez šance se v tomto moři možností neutopit.
Kterými marketingovými aktivitami je vhodné začít jako prvními a které vám pomohou e-shop co nejlépe a nejrychleji rozjet, jsem se zabýval v článku Kde s propagací e-shopu začít.