Třetí víkend E-shop Akademie, unikátního školení určeného pro e-shopaře, kteří chtějí své podnikání posunout dále, se neslo v duchu sociálních sítí, e-mailingu, UX a affiliate programů. Pokud vás zajímají předchozí víkendy, určitě byste neměli minout reporty z prvního a druhého víkendu.

Sociální sítě pro e-shop + influenceři

Adam Zbiejczuk | Influencer.cz | www.influencer.cz

Adam Zbiejczuk, kterého sociální sítě živí již přes deset let, sám hned v úvodu své přednášky pronesl, že pokud by ze “socek” zmizely všechny firemní profily, 90 % lidí si toho ani nevšimne. Ač se to může zdát jako poněkud zvláštní úvod do přednášky o sociálních sítích, nemůžeme pominout fakt, že sítě hýbou světem a životy většiny z nás, stejně jako vaší cílové skupiny zákazníků, a proto není radno je podcenit. Je potřeba si uvědomit, že každý má svůj sociální feed takový, jaký si zaslouží, a dost možná úplně odlišný od toho vašeho. A proto tvořte vaši prezentaci na míru vaší cílovce, ne jen takovou, která se líbí vám.

Facebook má celosvětově více než 2.27 miliardy uživatelů, z toho cca 5.4 milionu Čechů. Pokud cílíte na mladší publikum, měli byste se zaměřit na Youtube a Instagram. Vaše obsahová strategie by se pak podle Adama měla skládat z těchto částí:

  • Cool faktor: musíte zaujmout!
  • Užitečnost: je to vašim zákazníkům ku prospěchu? Pomůžete jim vyřešit problém, situaci?
  • Okamžitost: reagujete na současná témata? Co se kolem vás (a hlavně vaší cílovky) právě děje?
  • Konverzace: reagujte, komunikujte, odepisujte vašim zákazníkům. Nebojte se být sví a osobití!
  • Osobitost: Proč toto publikujete vy, a ne nikdo jiný? Lidé chtějí komunikovat s lidmi!

Ovšem, že ne vždy se vše podaří, chybujeme všichni. Pak, pokud vás někdo nachytá, nastupuje ke slovu takzvaná krizová komunikace. V ní jde primárně o to, jak se s daným problémem dokážete popasovat, jelikož nejde jen o konkrétního zákazníka, se kterým problém řešíte, ale i o všechny, kteří budou konverzaci číst v budoucnu.

Hledání konkurenční výhody e-shopu, Facebook výkonová reklama

Radek Hudák

V České republice je celkem asi 44000 e-shopů, na Slovensku něco přes 12000. Jen v ČR je celkový obrat v e-commerce 161 miliard korun! Nejvyšší podíl návštěvnosti e-shopy získávají z placené reklamy Google. O tom všem se rozpovídal Radek Hudák.

V budoucnu se zákazníci pravděpodobně budou zaměřovat hlavně na rychlost a cenu dopravy, očekávat můžeme další zvyšování podílu vyhledávání a konverzí z mobilních telefonů. V návaznosti na tento trend byste se měli zaměřit na rychlost načítání responzivní verze vašeho e-shopu, správného zobrazení vašich USPs a zjednodušení plateb.

Povídali jsme si o tom, jak dělat průzkumy, jak zviditelnit značku, o tom, že videoreklama nemusí být drahá (a jak může být účinná!) a z největší části o Facebookové výkonové reklamě z hlediska praxe.

Affiliate pro e-shop

Milan Pichlík | Affiliate Agency s.r.o. | www.affiliateagency.cz

Milan Pichlík z Affiliate Agency vnesl světlo do problematiky affiliate marketingu. Představil některé z affiliate projektů a na příkladech ukázal, jak fungují. 

Základními pilíři affiliate marketingu podle Milana jsou:

  1. Kvalitní produkt, jeho značka a poptávka po něm
  2. Marketing a použitelnost: vyladěné marketingové kanály, brand e-shopu, konverzní poměr, UX a další
  3. Partneři
  4. Nastavení affiliate programu: použít byste měli známou a důvěryhodnou měřící platformu, poctivý a funkční tracking, a v neposlední řadě byste měli mít férově nastavenou provizi a délku cookies a vyladěné propagační materiály

Pro affiliate můžete využít vlastní provizní program nebo affiliate síť. Výhodou affiliate programu je především cena, ale pak následují jen nevýhody: začínáte od nuly, musíte se stále hodně učit, kvalita měření nebude v začátku vysoká, je to časově náročné… Narozdíl od toho affiliate sítě nabízí rychlé řešení, vlastní škálu partnerů, affiliate manažera, jednodušší fakturaci, zaběhlé know-how a vlastní měřící platformu. Ovšem v tomto případě jste vázáni smlouvou s danou společností a platíte jí poplatky za správu.

Pro správné nastavení affiliate programu je nutné správně nastavit provizi, měřící platformu, měření konverzí, délku cookies. Stanovte si správně obchodní podmínky, připravte propagační materiály a bannery. Nejdůležitější částí je pak ale řízení a vyhodnocování affiliate programu. Affiliate by měl být win-win pro obě strany. S partnery nezapomínejte komunikovat, motivovat je, nabízet jim různé bonusy. V první řadě ale vždy zvažte, zda je affiliate pro vás vůbec tou správnou cestou.

 

E-mailing a strategie

Jakub Čižmař | E-mailingový specialista | www.jakubcizmar.cz

Co je to e-mail marketing? Podle Jakuba Čižmaře, specialisty na e-mailing, je to komunikace se zákazníky, při které dochází k předávání důležitých a zajímavých informací. Na základě této komunikace budujete důvěru zákazníka ve vaši firmu. K e-mailingu patří i konečné doťuknutí zákazníka k dokončení nákupu a ponákupní péče. E-mail marketing tedy není jen newsletter a rozhodně to není spamování vaší e-mailové databáze.

Jako vše, i e-mail marketing má svá pravidla. Jak ho dělat legálně? Zde se řídíme zákonem č. 480/2004 sb.:

  • Musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení.
  • E-mail musí obsahovat vaše jméno, fyzickou adresu a kontakt. 
  • V e-mailu musí být informace o tom, že se jedná o obchodní sdělení.
  • V e-mailu musí být odkaz pro odhlášení (neprodleně a bez žádných sankcí apod.). –
  • Musíte být registrováni na UOOU.

E-maily se dělí do dvou skupin:

  • transakční
  • marketingové

Transakční emaily jsou ty, které souvisejí s objednávkou, nákupem, službou. Uživatel se k transakčním e-mailům nepřihlašuje a není u nich potřeba souhlas se zasíláním obchodních sdělení. V transakčních e-mailech není odkaz pro odhlášení z odběru. A jsou ze strany obchodníků dost často podceňované! Míra jejich otevření je mnohokrát vyšší než u marketingových sdělení, zákazníci na ně čekají a informace v nich potřebují. Věnujte jim tedy pozornost, protože vypovídají o vašem brandu víc, než si myslíte. 

Marketingové e-maily jsou pak všechny ostatní, které nesouvisejí s objednávkou, službou či nákupem. “Neposílejte jen hloupé nabídkové newslettery, nebude to lidi ani bavit, ani zajímat a nebudou vaše e-maily číst. Obohaťte newsletter zajímavým, relevantním obsahem. Nabízejte jen ty produkty, které se mohou odběratelům aktuálně hodit. Posílejte e-maily na vhodné segmenty databáze”, tvrdí Jakub.

V e-mailech si dejte záležet na tónu, jakým je psaný. Zapadá do vaší celkové tonality? Chtějí vaši cíloví zákazníci, abyste s nimi komunikovali tímto tónem, jsou na něj od vás zvyklí? O e-mailing je nutné se starat, úspěchy nepřijdou hned. Vylaďte předměty i těla e-mailů, zvolte správný název odesílatele, testujte a vyhodnocujte. Správně nastavený e-mail marketing vám může výrazně zvýšit vaše šance na úspěch na poli ecommerce.

UX a použitelnost e-shopů

Jan Kvasnička | Odborník na UX | www.kvasnickajan.cz

Nabitá přednáška Jana Kvasničky o UX a použitelnosti e-shopů se zaměřovala především na příklady z praxe. Všichni účastníci během celého bloku procházeli své vlastní e-shopy a zkoumali, zda je mají správně nastavené z hlediska použitelnosti a přívětivosti. 

Co je vlastně použitelnost webu? Je to jeho srozumitelnost a přehlednost. Zákazník musí být schopný se na webu pohybovat a ovládat jej co nejintuitivněji. Pokud bude mít návštěvník první zkušenost negativní, dost možná už se k vám nikdy nevrátí. Máte jen jednu šanci na to, udělat první dojem, tak je dobré se snažit. 

Honza přišel s pěti pravidly použitelnosti:

  1. Vytvořte jasnou vizuální hierarchii na stránce.
  2. Neměňte zvyklosti, vše musí být jednoduše pochopitelné.
  3. Rozdělte stránky na jasně definované oblasti.
  4. Vyznačte odkazy, dejte jasně najevo, na co lze „klepnout”.
  5. Stránky nepřeplácávejte, neuvádějte zbytečná slova.

Není možné obsáhnout široký záběr této přednášky. Pokud si nejste jistí, zda váš e-shop splňuje požadavky moderního webu, doporučujeme se na UX specialistu obrátit, jistě nebudete takového rozhodnutí litovat. E-shopy běžící na platformě Eshop-rychle a našich nových šablonách ale dostaly do vínku velice slušné prvotní UX nastavení od Lukáše Dubiny. Jak se s tím dále popasujete, je ale vždy v konečné fázi na vás, jakožto obchodnících. Držíme palce!

Martina je kreativní posilou marketingového týmu Eshop-rychle a na starost má sociální sítě a vyhledávání zajímavých témat, o kterých vás s nadšením sobě vlastním informuje prostřednictvím článků na blogu. Doma je paničkou ďábelsky rozmazleného psa a dvou velice nezábavných šneků.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares