O affiliate marketingu jste už určitě slyšeli. Možná znáte pouze termín nebo přibližně víte, jak funguje. Lukáš Dubina vám přináší krátký přehled o tom, co přesně affiliate marketing je, jak ho využívat a co je možné díky němu získat.
Nebude chybět praktický návod, odkazy na rozšiřující literaturu a dokonce možnost, jak si affiliate vyzkoušet a získat doživotní provizi.
O čem to bude:
Co je to affiliate?
Affiliate marketing se na internetu objevil už v roce 1998 a každým rokem se zdokonaluje. Jedná se o výkonnostní formu marketingu, která na rozdíl od klasických forem reklamy (platba za klik nebo platba za zobrazení) umožňuje platbu za uskutečněnou konverzi.
Jedná se totiž o partnerský marketing.
Partnerství v podnikání? To je to, oč tu běží!
Affiliate marketing ale není omezen jen na generování prodejů. Můžete ho využít k čemukoliv, co má zákazník na vašem webu či e-shopu udělat a dá se jednoduše změřit:
- provize za registraci
- vyplnění poptávkového formuláře
- zapojení do soutěže
- zprostředkování kontaktu
Jak funguje affiliate?
Affiliate program funguje na bázi partnerství.
Na jedné straně je inzerent – např. e-shop, který chce propagovat svůj produkt.
Na druhé straně je partner – např. bloger, který chce doporučit produkt lidem a získat z něj provizi.
Inzerent vytvoří affiliate program, do kterého se mohou registrovat partneři. Po registraci obdrží každý partner svůj affiliate odkaz. Tento odkaz je vždy unikátní a obsahuje ID partnera.
např: www.eshop-rychle.cz/?a_box=td34uf9x
ID partnera je td34uf9x
Pokud někdo klikne na tento odkaz a koupí si produkt či službu inzerenta, partner získá předem domluvenou provizi.
Affiliate funguje díky technologii cookies
Tedy na stejném principu jako např. remarketing u PPC reklamy. A díky tomu na vás všude na webech a e-shopech vyskakují ty otravné hlášky 🙂
Po kliknutí na affiliate odkaz se do internetového prohlížeče klienta umístí cookie (= informace ve formě textového souboru, které se ukládají na straně klienta a obsahují data o vaší návštěvě).
- přes své webové stránky (články na blogu, recenze, videa)
- newsletterem (email marketing)
- díky statusům na sociálních sítích (např. Facebook, Twitter)
- přes vyhledávače
Jak zprovoznit affiliate?
Nejčastějšími způsoby, jak začít s affiliate, je přidat se k existující affiliate síti nebo si vše řešit po vlastní ose přes speciální software.
1) Affiliate síť
Affiliate síť zprostředkovává inzerentům partnery, díky kterým mohou propagovat své služby či produkty. Za každý zprostředkovaný nákup hradí inzerent affiliate síti provizi v předem dohodnuté výši.
Zpravidla to bývá 10 – 20% z celkové hodnoty objednávky.
- Nemusíte se o nic starat, síť se o vše postará za vás
- Nemusíte shánět partnery
- Rychlé spuštění affiliate programu
- Provizi odvedete jak partnerovi (za zprostředkování prodeje), tak i affiliate síti (za zprostředkování partnera)
Příklady affiliate sítí:
Dognet.cz, eSpolupráce, eHUB, affial.com, Affiliate by Convesant (CJ, největší celosvětová síť, která má i české zastoupení od VIVnetworks )
2) Provizní software
Druhou možností je řešit si vše po své ose. Pro správu provizního programu budete potřebovat speciální program, ve kterém:
- obě strany (inzerent i partner) uvidí přehledy a statistiky o uskutečněných konverzích
- partneři si mohou stáhnout reklamní materiály (banery, texty, videa…)
- bude uchována platební a výkonnostní historie po jednotlivých měsících (týdnech, dnech…)
Pokud ale nechcete platit provizi 2x (affiliate síti a partnerovi), můžete si tento software sami koupit či pronajmout.
Nejznámější program na českém trhu je Affilbox, který je jednoduchý na implementaci a má skvělou zákaznickou podporu.
- sami komunikujete s partnery a domlouváte si provize
- neplatíte žádné provize navíc affiliate síti (jen partnerovi)
- o svůj affiliate program se musíte starat sami (hledání partnerů, propagace, fakturace, schvalování konverzí – popř. je možné si na tyto činnosti najmout vyškoleného affiliate manažera)
Příklad z praxe – Jak postavit spolupráci, která funguje
Ukážu vám, jak pracuji s affiliate marketingem já. Mám zajímavý koníček, který mě udržuje v dobré fyzické kondici. Jsem fanouškem funkčního tréninku na TRX závěsném systému.
Taky nevíte, co to znamená? Nevadí, právě proto píšu články na svůj web www.TRXsystem.cz a spravuji Facebook stránku, kde komunikuji s příznivci této formy cvičení.
Jsem affiliate partner.
Modelový příklad:
Na můj web www.TRXsystem.cz přijde z vyhledávače či Facebooku Čeněk a začte se do určité problematiky, kterou v článku popisuji (jak cvičit…., jak zhubnout…., jak vybrat….).
Zjistí, že existuje produkt TRX (pokud ho přímo nehledal), jaké jsou jeho výhody a kde se dá zakoupit. Proklikne se přes affiliate odkaz k inzerentovi na e-shop (e-shop společnosti 3D FITNESS), aby zjistil, kolik cvičební pomůcka stojí.
V tom okamžiku se mu uloží do prohlížeče cookie s údajem o jeho návštěvě. Čeněk není zrovna v náladě nakupovat. Zavře počítač a jde se věnovat jiné činnosti.
O 14 dní později se Čenda rozhodne, že si TRX zakoupí
Čendovi se zobrazí děkovací stránka e-shopu o úspěšně dokončené objednávce.
Nyní dochází ke spárování objednávky s uloženou cookie u něj v prohlížeči (díky softwaru Affilbox).
Pokud Čeněk nevrátí zboží do 14 dnů (dle zákona), dostávám provizi z celkové hodnoty jeho objednávky.
Vše mohu sledovat přes software, kde vidím schválené a nechválené konverze, zdroje konverzí a provize za aktuální období. Na konci měsíce vystavím inzerentovi fakturu na získané provize.
Jedná se o techniku win-win
Inzerent prodal zboží a já získal provizi. Navíc tím inzerentovi přivádím návštěvnost, kterou by normálně nezískal a často se podílí na dalším obratu v budoucnu (či jako asistovaná konverze).
Pokud by Čenda nakoupil až za 2 měsíce (nebo z jiného zařízení), provizi bych nezískal. S inzerentem máme domluvenou platnost cookie 30 dní, což je férové řešení pro obě strany.
Výhody Affiliate marketingu
Affiliate marketing je založen čistě na výkonu. Platíte jen za dokončenou konverzi (poptávka, prodej zboží…). Nikoliv za návštěvu či zobrazení.
Pokud vám affiliate partner nepřinese žádnou objednávku, nezíská žádnou provizi. Provize zvyšuje jeho motivaci dobře prezentovat a zacílit reklamu, baner či obsah, protože pravděpodobněji získá stanovenou odměnu.
U inzerenta se minimalizuje neefektivně vynaložené investice do reklamy, která nefunguje (např. platíte za proklik z PPC reklamy nebo Heureky, ale zákazník nenakoupí)
Nevýhody affiliate marketingu
Affiliate není v ČR tolik rozšířený jako jiné formy propagace (může být i výhoda > malá konkurence). Problém může nastat při hledání vhodných partnerů, které by vaše produkty a služby propagovali.
Pokud se rozhodnete pro vlastní měřící software, úvodní nastavení takového softwaru a jeho propojení s webem či e-shopem může být složitější.
V dnešní době je to ale pro zkušené programátory či technickou podporu vašeho systému otázka několika desítek minut. (technici z Eshop-rychle to udělají za vás během chvíle, v administraci e-shopu stačí vyplnit 3 políčka)
Jako nevýhodu můžeme uvést i menší kontrolu nad tím, jakým způsobem bude váš e-shop či produkt prezentován. Tento problém by měly řešit předem stanovené stanovené podmínky propagace (např. zákaz Facebook reklamy).
Je affiliate vhodný pro můj e-shop?
Affiliate marketing se vyplácí hlavně těm, kdo prodává zboží s co největší marží.
Spočítejte si, zda se vám affiliate vyplatí – odečtete marži pro partnera (případně pro affiliate síť) a poplatek za pronájem měřícího softwaru. Pokud stále vyděláváte, může být affiliate vhodný i pro vás!
Ideální je, když naleznete partnery, kteří budou o vašich produktech s nadšením psát, pomohou s jejich propagací a obdrží tak zaslouženou odměnu.
Většinou to bývají bloggeři a youtubeři, kteří se postupem času mohou stát i ambasadory vaší značky.
- Vyhodnoťte, zda je affiliate marketing vhodný pro váš obor (velikost marže a atraktivita oboru pro partnery)
- Zvolte vhodnou affiliate síť, nebo si pořiďte svůj software
- Stanovte odměny a pravidla pro partnery
- Vytvořte partnerům reklamní formáty – grafické banery, texty pro newsletter, online formuláře apod. (dle vašeho cílení a způsobu propagace)
- Měřte a vyhodnocujte přínosy a výkon jednotlivých partnerů. Zpravidla funguje princip, že 20% partnerů přináší 80% všech konverzí přes affiliate.
Vyzkoušejte si affiliate z pozice partnera a získejte doživotní provizi!
To nejlepší na konec. Pokud si zatím nejste jisti, zda je affiliate vhodný pro váš e-shop či vaše podnikání, vyzkoušejte si ho z pozice partnera.
Na českém trhu je jen několik málo affiliate programů, kde můžete získat doživotní provizi za přivedeného zákazníka.
Eshop-rychle je jedním z nich.
Propagujte systém Eshop-rychle a získejte doživotní provizi!
Provozujete e-shop a přemýšlíte o založení druhého?
Máte kamaráda, který uvažuje o založení e-shopu?
Ano. Správně…
Jednou doporučíte a do konce života (e-shopu, který po vašem doporučení zákazník založí a zaplatí) vám bude vyplácena provize.
Kolik mohu získat?
Za každého doporučeného zákazníka obdržíte provizi z každé jeho uskutečněné měsíční platby za pronájem e-shopu!
Tarif STARTUP: provize 20 % > 696 Kč za každý rokJiž brzy navíc přibyde tarif BYZNYS (jako náhrada stařičkého Premium balíčku), kde bude provize dokonce 25 %!
Chci provizi. Jak na to?
- Zaregistrujte se do partnerského programu
- Vyberte volbu Reklamní kampaně
- Zvolte kampaň, kterou chcete propagovat (Eshop-rychle.cz, Eshop-rychlo.sk)
- V sekci „Váš affiliate odkaz“ vyberte URL odkaz, případně vyberte některý z dostupných bannerů
- Zkopírujte odkaz uvedený pod daným prvkem
- Vložte zkopírovaný odkaz na svoje stránky, umístěte jej na sociální sítě nebo jej zašlete svým zákazníkům e-mailem
Rozjeďte svůj pasivní zisk ještě dnes!
Chci získat doživotní proviziZaujal vás affiliate?
Chcete se o affiliate marketingu dozvědět více? Na českém trhu je několik kvalitních zdrojů, které vám doporučuji prostudovat:
1) Mario Roženský, otec affilboxu, napsal vynikající knihu o affliate
2) 2x do roka se koná affiliate konference v Praze.
Její formát se výrazně odlišuje od jiných oborových a marketingových konferencí. V jeden den na jednom místě se setkávají inzerenti, affiliate partneři a odborníci na výkonnostní marketing.
Vše doprovází přednášky a výborná domácí atmosféra. Nejvýraznějším bodem celé akce je networking. Komunita kolem affiliate marketingu je velmi přátelská a kdokoliv ze zkušených “affiláků” se s vámi rád a zdarma u skleničky dobrého pití podělí o své zkušenosti.
Na této akci se reportují čísla a konkrétní postupy (nikoliv suchá teorie), což nebývá jinde zvykem.
Dění a novinky ze světa affiliate marketingu můžete ZDARMA sledovat i ve speciální skupině na Facebooku.
Závěr
Cílem tohoto článku bylo vysvětlit základní pojmy a princip fungování partnerského marketingu. Právě fungující partnerství je v podnikání často klíčovým faktorem úspěchu.
Eshop-rychle jde v tomto směru příkladem a nabízí ojedinělý a férový program s doživotní provizí za každého doporučeného zákazníka.
A pokud si říkáte, že vaše konkurence určitě affiliate marketing nevyužívá, možná se pletete.
Podívejte se do veřejného katalogu provizních programů v ČR.
Je jich hodně že? Bude tam i váš e-shop?