Někteří z vás již možná zaregistrovali, že se s kolegou Zbyňkem se účastníme unikátního školení E-shop Akademie, které již od září probíhá každý druhý víkend v Praze a na kterém jako přednášející vystupují špičky české e-commerce scény. Pojďme se podívat na pár střípků z přednášek prvního víkendu, ať nepřijdou zkrátka ani ti z vás, kteří se nemohou akademie účastnit. Brzy přineseme shrnutí dalších víkendů, proto zůstaňte s námi! 😉

On-line je podobný jako off-line / Jak začít s e-shopem

Jan Kalianko | E-shop konzultant | www.eshopkonzultant.cz

Jan Kalianko je pořadatelem E-shop Akademie a tak si zcela přirozeně vzal na starost úvod a první dva bloky přednášek.

Mluvil třeba o tom, proč si vlastně e-shop pořizovat. Důvodem by rozhodně nemělo být to, že ho má každý. Naopak by vaší motivací mělo být, že kupříkladu máte prodejnu a chcete se vrhnout do “onlajnu”. Nebo chcete vytvořit business, který vám bude vydělávat a bude vás bavit. Nebo si chcete s e-shopem přivydělat formou “vedlejšáku”. Možná pracujete ve firmě, která e-shop rozjíždí. Každopádně byste měli vždy znát právě ten váš důvod, proč do e-shopu jít.

Jak vybrat zboží pro vaše podnikání?

Zjistěte si konkurenci v daném segmentu a marži, která na zboží je. Zároveň zvažte, jaká je velikost trhu v ČR, případně i to, zda budete chtít a vyplatí se vám expandovat do zahraničí. Jaká je vaše cílová skupina? Jaké budete mít dodavatele? A v neposlední řadě byste o daném zboží měli něco vědět a mít k němu vztah.

Mít e-shop není snadné! Ale pokud vše řádně promyslíte, připravíte a budete se o e-shop řádně starat, na konci na vás čeká sladká odměna.

Výběr e-shopového řešení / E-shopy a základní IT řešení + procesy / Expanze do zahraničí – technická část / Platební metody v e-shopu

Vašek Macíček | ShopSys

Vašek nás z obecnější roviny přenesl rovnou do techničtějších vod e-shopaření. Jak vůbec vybrat řešení pro e-shop? Nabízí se možnosti krabicových řešení či vlastního vývoje, pomoci od souseda, který “prý rozumí počítačům” a outsourcingu profesionálům. V přednášce zaznělo například to, že řešení e-shopu formou pronájmu (tzv. krabicové řešení) až na jistá omezení v individuálních úpravách nabízí komplexní systém pro správu vašeho e-shopu při velice nízkých nákladech (což samozřejmě za Eshop-rychle rádi potvrzujeme). 🙂

Avšak Vašek šel dál a více se věnoval modelu outsourcingu, tedy jak správně vybrat vhodné partnery pro vlastní řešení, které je velice komplexní záležitostí, jak na expanzi do zahraničí a překlady, jakými procesy si každý e-shopař musí v takovém případě projít a jaké jsou stěžejní momenty při tvorbě e-shopu na míru. V posledním bloku jsme mimo jiné zaběhli do statistik, které se týkaly platebních metod na e-shopech v České republice. Nepříliš překvapivě naší e-commerce stále vládne dobírka. Ale snad se již blýská na lepší časy, jelikož zákazníci statisticky stále víc a víc využívají platby kartou. Máte z takového trendu radost?

Právo a e-shopy

Petra Dolejšová | AK eLegal | www.e-legal.cz/

Přednáška Petry Dolejšové byla doslova nabitá fakty z její vlastní právnické praxe. Povídalo se o tom, jaké náležitosti a údaje musíte na e-shopu bezpodmínečně mít, o tom, proč byste neměli používat fotky z fotobank i o tématech, jakými jsou například reklamace, kdy je e-shopař z pohledu práva musí uznat a kdy se se zákazníkem nemusí až tak mazlit, nebo o tom, kde všude váš zákazník MUSÍ narazit na vaše obchodní podmínky. Eshop-rychle naštěstí některé z bodů řeší za vás, kupříkladu obchodní podmínky jsou k nahlédnutí na e-shopu a k odsouhlasení v posledním kroku objednávky. Na vás zbývá jen je doplnit o vaše vlastní údaje a zároveň je vložit do transakčního e-mailu s potvrzením objednávky, kde by také neměly chybět.

Věříme, že povinné údaje, jakými jsou název subjektu, sídlo firmy, IČ, případně DIČ a informace o zápisu v obchodním, potažmo živnostenském rejstříku, máte všichni v pořádku a na e-shopu vám nic nechybí. Abyste si ale byli ve všem zcela jisti, jako absolutní minimum Petra doporučuje mít prostudovaný Občanský zákoník, konkrétně Zákon o ochraně spotřebitele a GDPR

 

Obsahová strategie

Anna Sálová | Content Wizards | contentwizards.cz

V neděli jsme začali přednáškou o obsahu, o tom, jak psát poutavé texty na váš e-shop, jak psát popisky produktů a jak vůbec zvolit celkový tón komunikace. Veškerý obsah, který tvoříte, je totiž hluboce provázaný a měl by odrážet vaši značku a držet stejný tón. Nad obsahem je nutné se zamyslet již při zakládání e-shopu, respektive při výběru jeho názvu. Zvolte si, jaký bude váš tone-of-voice. Představte si, že vaše firma je člověk. Jaký je? Jaká je jeho oblíbená značka vozu, jakou pije limonádu? Při takové představě se vám bude mnohem lépe komunikovat, jelikož komunikační tón musí ladit s vaší firemní kulturou a být upřímný.

Pamatujte na to, že bude potřeba otextovat ohromné množství položek – produkty, homepage, děkovací stránku, tlačítka, kategorie, kontakty… A zároveň pak připravit texty pro newslettery, reklamy, sociální sítě a další. Buďte konzistentní a dobře si nastavte celou obsahovou strategii.

Aničky přednáška byla tak nabitá, že by vydala na knížku. Pokud si ohledně vašich obsahů nevíte rady, doporučujeme si pročíst sérii článků o copywritingu, které Anička sepsala přímo pro náš blog.

Finanční a ekonomické řízení e-shopu

Petra Plemlová | Unuo.cz a Unuodesign.cz | www.unuo.cz

Od slov rovnou k číslům! S Petrou jsme probrali, jak důležité je znát účetnictví a mít pořádek ve financích. Trojbilanční systém, rozvaha, cash-flow, aktiva, pasiva, marže, obrátka, finanční páka, majetek… Tolik pojmů zde asi neobsáhneme, každopádně z přednášky je jasné, že jako e-shopař se bez základů účetnictví neobejdete. Na začátku podnikání si sestavte podrobný business plán, ať víte, do čeho jdete a nic vás nepřekvapí!

Na závěr bych ráda vyjádřila radost, kterou nám přináší pozorovat Petru, která svůj byznys rozjela právě na naší platformě Eshop-rychle, jaký za svá podnikatelská léta učinila progres a dnes už přednáší pro plný sál dalších začínajících e-shopařů, kteří by si podobně jako ona kdysi chtěli splnit svůj sen o vlastním podnikání. Držíme palce, ať to dál šlape, Petro. Skvělá inspirace pro všechny, jak se dá i při mateřské, s dětmi neustále za zády, vybudovat takový byznys!

Martina je kreativní posilou marketingového týmu Eshop-rychle a na starost má sociální sítě a vyhledávání zajímavých témat, o kterých vás s nadšením sobě vlastním informuje prostřednictvím článků na blogu. Doma je paničkou ďábelsky rozmazleného psa a dvou velice nezábavných šneků.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares