Přemýšlíte, že se vrhnete do světa online podnikání? V dnešní době je to snadnější než kdy dříve. Přidejte se k zástupu úspěšných online podnikatelů a zjistěte, co je třeba udělat, než s tím začnete.


Stanovte si vizi

Podnikatelská vizeMáte skvělý nápad a rozhodli jste se, že s ním prorazíte? Skvělé! Pro začátek je to určitě důležité, nesmíte ale pustit z hlavy následující kroky. K tomu, abyste úspěšně vedli vaše online podnikání i do budoucna, potřebujete vizi. Vizi, která definuje, čím chcete být a kam se chcete dostat (většinou v horizontu 3–5 let).

Spousta začínajících podnikatelů si myslí, že u malé firmy není stanovení vize nutné, a často na to doplácí. Vize popisuje vaši ideální budoucnost a nutí vás neustále se posunovat vpřed.

Jak si stanovit vizi?

  • Uvědomte si, co máte rádi – Každému se vždy nejlépe pracuje na tom, co je pro něj vášní, nevnímá pak ani čas, který práci věnuje. Navíc je téměř jisté, že vše promyslíte do nejmenších detailů a vaše nadšení bude hybnou silou vašeho online podnikání.
  • Nechte si poradit – Máte ve svém okolí někoho, kdo vlastní e-shop anebo třeba studoval na ekonomické škole? Nebojte se požádat o radu a názor. Pravděpodobně se vám podaří přijít s mnohem lepší vizí a strategií, pokud na to nebudete sami.
  • Určete si cíle – Kvalitní cíle slouží k tomu, aby konkrétně a měřitelně splnily vizi. Držte se jednoduché poučky SMART, která pochází z anglických slovíček specific, measurable, achievable, relevant, time bound. Vaše cíle by měly být co nejvíce konkrétní, měřitelné, dosažitelné, odpovídající a časově ohraničené.
  • Získejte co nejvíce informací o oblasti, ve které hodláte podnikat –Poznejte co nejlépe prostředí, do kterého se vrháte se svou podnikatelskou myšlenkou. Zjistěte si, jací jsou vaši zákazníci a jak často potřebují produkt nebo službu, kterou nabízíte. Jak silná je vaše konkurence?
  • Zhodnoťte silné a slabé stránky – Zjistěte, v čem bude vaše podnikání vynikat a na čem naopak bude třeba zapracovat. Poslouží vám k tomu oblíbená SWOT analýza.

SWOT = nejlepší cesta k naplnění vize

SWOT analýza je metoda, s jejíž pomocí dokážete přehledně identifikovat silné a slabé stránky vašeho online podnikání a příležitosti a hrozby, které k vám přicházejí z vnějšího prostředí.

SWOT analýza vám pomůže zjistit, na čem můžete v boji s konkurencí stavět a co vám naopak může podrazit nohy.

Název vychází z počátečních písmen anglických slovíček strengths (silné stránky), weaknesses (slabé stránky), opportunities (přiležitosti) a threats (hrozby).

  • Strengths – Silné stránky budou rozvíjet vaše podnikání a můžete se o ně opřít. Přemýšlejte, jak je nejlépe prodat.
  • Weaknesses – Slabé stránky vás mohou limitovat a je třeba se zaměřit na to, abyste je odstranili, případně alespoň zmírnili.
  • Opportunities – Příležitosti můžete využít pro dosažení svých cílů.
  • Threaths – Vnější hrozby znesnadní vaše podnikání, musíte se připravit na jejich důsledky a na to, jak jim čelit.

Vezměte papír, rozdělte ho na čtyři segmenty tak, jak jsme si je popsali výše, a sepište vše, co vás k vašemu online podnikání napadne. Nesnažte se skrývat své slabé stránky, postupně by vyšly najevo. Raději vše zaznamenejte na začátku, abyste se mohli zaměřit na jejich odstraňování.

Příklad SWOT analýzy:

SWOT analýza
Jak sestavit finanční plán

V každé kolonce byste měli mít alespoň 5 položek ke svému podnikání. SWOT analýza musí být upřímná a měla by se v ní objevit všechna pozitiva a negativa. Pokud ve vaší SWOT analýze převažují silné stránky, jste na správné cestě k úspěšnému online podnikání.

Máte vizi, cíle a sepsanou SWOT analýzu? Nezapomínejte ani na finance. V online podnikání platí, že finanční plány jsou do značné míry pouze odhady, přesto byste jej neměli podcenit a do začátku podnikání vypracovat alespoň hrubý finanční plán.

Sáhněte znovu po papíru, přehněte ho na půl, nalevo si napište předpokládané náklady před spuštěním vašeho online podnikání (náklady na e-shop, nákup produktů nebo materiálu, sklad, balení, reklama…) a napravo nákladové položky v průběhu prvního půl roku podnikání.

Nezapomeňte ve finančním plánu ani na plody vaší práce – odhadované zisky. Počítejte ale s tím, že v začátku podnikání vás čekají větší výdaje a na pořádné zisky si budete muset chvíli počkat. Do finančního plánu proto započítejte i rezervy (měly by tvořit zhruba 10–20 % z odhadovaných výdajů). Pro případ, že by se něco pokazilo nebo zamotalo.

Důsledná příprava vám přinese odměnu

Začít podnikat v online světě dnes není nic těžkého. Stačí, když k tomu přistoupíte správně už na začátku a brzo můžete slavit zasloužený úspěch.

Zajímají vás informace ze světa online podnikání?
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a my vám budeme servírovat podobné informace až pod nos.
Spamu se bát nemusíte, také ho nemáme rádi. 🙂

 

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares