Základní stránky už máte hotové? Ve 2. díle zkusíme vykouzlit atraktivní popisky kategorií a produktů, které si zamilují zákazníci i vyhledávače. Řeč bude o stránkách, které jsou stěžejní pro SEO e-shopu.
Co potřebujete pro základní SEO copywriting?
- Analýzu klíčových slov, nebo subtilnější návrh klíčových slov
- Klíčová slova přiřazená ke konkrétní landing page – stránce, na kterou se proklikne zákazník z výsledků vyhledávání (u nás nejčastěji z Google, nebo Seznamu)
- Landing page = u e-shopů nejčastěji právě stránka kategorie nebo produktu
Příklad: Pro kategorii (landing page) „zahradní sekačky“ jsme si z analýzy vybrali pro copywriting tato klíčová slova (dále už jen KW): zahradní sekačky, sekačky na trávu, elektrická sekačka, vřetenová sekačka, strunová sekačka, robotická sekačka, benzínová sekačka
Popisky kategorií
Kategorie je stránka, která dělí vaši nabídku na různé skupiny produktů s podobnými vlastnostmi. Např. kožené sedačky, skříně z masivu nebo dětské postýlky u e-shopu s nábytkem. Nejen, že jsou vhodné pro rozčlenění často obrovského množství produktů, ale budou prospěšné i pro optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Popisky kategorií tvoříte ze 4 důvodů:
- Chcete informovat zákazníky o tom, co v dané kategorii najdou a k čemu je to dobré.
- Pomocí vhodného prolinkování je už zde můžete navést přímo na stránku produktu. Zvolíme např. ten nejpopulárnější nebo ten, jehož chcete nejvíce prodat.
- Nabízenou skupinu zboží zároveň zviditelníte pro roboty internetových vyhledávačů umístěním vhodných klíčových slov. Máte tak šanci zobrazovat se na lepších pozicích a vaši zákazníci si vás snáze najdou.
- Vytvořením těchto tzv. landing pages (vstupních stránek, na které přijde zákazník z vyhledávače) si zároveň připravíte prostor pro další marketingové aktivity (např. pro PPC reklamu či soutěže) a linkbuilding.
Popisek kategorie by měl:
- Mít rozsah 1-3 odstavce o 2-4 řádcích.
- Stručně a přehledně informovat o obsahu dané kategorie.
- Poradit s výběrem, případně nenásilně uvést důvody, proč nakoupit právě ve vašem e-shopu (nízké ceny, možnost servisu, zvýhodnění na příští nákup apod.)
- Obsahovat klíčová slova a fráze relevantní pro danou oblast, ideálně v nadpisu kategorie (nejdůležitější KW) a dále 2-3 v samotném popisku (důležitá i méně důležitá KW, synonyma, skloňovaná KW atd).
- Obsahovat hypertextové odkazy na další kategorie nebo stránky e-shopu.
- Nezapomenout na závěrečné CTA – poslední věta by měla pořádně namotivovat k nákupu.
Jak ano: https://www.bushcraftshop.cz/bushcraftshop/eshop/13-1-MACETY-A-PARANGY
Popisky produktů
Pro popisky produktů si na začátku připravte jednotnou šablonu. Šablona neslouží jen pro pěknou a jednotnou úpravu, ale i pro to, aby návštěvník vždy našel hledanou informaci tam, kde ji očekává – tedy, kde ji nalezl u naposledy prohlíženého produktu.
Informace a parametry výrobku přehledně rozdělíme a rozepíšeme do několika hlavních částí:
- Nadpis s KW, případně podtitulek se základní informací odlišující od ostatních (například gramáž), doplňkovým označením nebo sloganem.
- Tělo popisku. Stručně představíme produkt, vypíchneme jeho přednosti, řekneme, pro koho je určen, a nastíníme potřebu, kterou pomáhá řešit (například lednička – uchování potravin déle čerstvých). Použijeme 2-3x hlavní KW (u produktů je to většinou název produktu: Lednička Bosch 7200) a pak synonyma a vedlejší KW.
- Pokud použijete mezititulky, snažte se do nich vložit hlavní a vedlejší klíčová slova. Formátujte i pomocí boldu a bodových seznamů!
- Technický popisek. Na konci uvádíme např. údaje o složení nebo o certifikaci.
Tipy pro textaci popisku:
- Prodávejte řešení zákazníkovy potřeby: Se 7hodinovou výdrží baterie už nebudete muset hledat v posluchárně místo u zásuvky.
- Najděte a vypíchněte výhodu, důvod, proč musí zákazník produkt mít: Tato samosmršťovací hadice vám ušetří cenné místo na zahradě. Po použití ji jednoduše složíte a nebude vám překážet až do příštího zalévání.
- Zabalte to do emocí: V legínách s károvým vzorem se cítíte stejně dobře na procházce se psem i na party se spolužáky. Tedy ve chvílích, které máte rádi.
- Nepřehánějte to s délkou, 2-3 krátké odstavce bohatě stačí.
- Nezapomeňte na závěrečné call-to-action: Máme skladem poslední kus této oblíbené bundy. Neváhejte a udělejte si radost.
- Nejen v CTA se pokuste o up-sell či cross-sell – formou prolinku nabídněte lepší (a dražší), nebo související zboží: K zimní bundě Alpine skvěle pasují funkční lyžařské kalhoty SkiPro.
Ukázka struktury popisků:
Jak ano na strukturu popisku:
https://www.sportuj-stylove.cz/NEYWER-Zimni-sportovni-kalhoty-VK710-cerna
https://www.bushcraftshop.cz/bushcraftshop/eshop/13-1-MACETY-A-PARANGY/0/5/2404-Ontario-Bushcraft-Machete-2nd
Metadata (popisky pro vyhledávače)
Pro zlepšení viditelnosti pro roboty vyhledávačů zpracujeme pro každou stránku našeho e-shopu tzv. metadata neboli popisky pro vyhledávače. Titulek (title) dá spolu s H1 vyhledávačům jasný signál, co na dané stránce najdou, a meta description hraje pozitivní roli v proklikovosti odkazu ve výsledku vyhledávání, neboť návštěvníkovi ihned sděluje, zda na tomto e-shopu najde, co hledá, nebo jestli je mu komunikace e-shopu sympatická.
Jak tvořit titulek stránky:
- Vejděte se zhruba do 55-60 znaků, delší titulek vám vyhledávač usekne. Jestli má váš titulek vhodnou délku, si můžete pomocí online nástroje snadno otestovat.
- Titulek může a nemusí být stejný s hlavním nadpisem na stránce H1, titulek se také může nechat automaticky generovat právě z hlavního nadpisu. Eshop-rychle vám například automaticky doplní nevyplněný titulek názvem produktu nebo kategorie. Mnohem lepší variantou ale je vyplňovat titulek ručně. Pamatujte ale, že každá URL musí mít svůj jedinečný titulek!
- Přesně vystihněte, co je obsahem stránky. Využijte k tomu příslušná klíčová slova pro danou stránku (KW vložte ideálně hned na začátek). Na konec připojte svou značku, jednotnou pro celý web. Například: Elektronika do kuchyně | AZ elektro.
- Výjimkou je homepage, kde bychom měli dát název značky na začátek: AZ elektro | levná elektronika do domácnosti.
Jak tvořit meta description:
- Cílem meta popisku je nalákat zajímavým obsahem uživatele k prokliku. Pokud ho nevyplníte, necháváte volnou ruku vyhledávačům, ať si natáhnou libovolný obsah, který se jim zdá vhodný. Ten ovšem málokdy zaujme uživatele a bývá chaotický (viz. příklad níže).
- Ve 155-160 znacích popište obsah dané stránky.
- Přestože u meta popisku nemá umístění klíčových slov přímý vliv na pozice ve vyhledávání, používejte je – usnadníte tak uživatelům orientaci (shoda hledaného klíčového slova s vaší stránkou se v meta popisku ve výsledcích vyhledávání automaticky vytuční) a vyhledávač spíše váš meta description vybere k zobrazení.
- Nebojte se na konec přidat CTA: Přijďte si vybrat!
- Ujistěte potenciální zákazníky, že jste ten pravý e-shop pro nákup: Nabízíme i záruční a pozáruční servis a údržbu.
Ukázka správně zpracovaných metadat:
Ukázka špatně zpracovaných nebo nevyplněných metadat:
V příštím díle se dozvíte…
Jak „vytunit“ detaily, které ale mohou při velké konkurenci znamenat pro zákazníka značný rozdíl.