Odpověď na první otázku je jednoduchá. Osobní data jsou součástí osobní identity a v dnešní době velmi cenná a strategicky významná komodita. Lepší ochranu zasazenou do podmínek 21. století si nepochybně zaslouží. Ale co to bude znamenat pro váš e-shop?
Pokud jste zatím nečetli první část naší série o GDPR, určitě doporučujeme k proniknutí do tématu začít jím.
Stručné opáčko. Co že to podnikatele čeká?
Provozovatelé e-shopů se budou muset počínaje 28. květnem 2018 přizpůsobit nové směrnici GDPR platné v celé EU.
Tato směrnice upravuje zacházení s veškerými osobními údaji Evropanů a za její nedodržování hrozí opravdu hodně tučné pokuty.
Už nyní byste se měli podle řady odborníků nacházet v přípravné fázi. Nebo si alespoň shromažďovat informace a o téma se zajímat, protože GDPR se netýká jen technického řešení e-shopu (po této stránce vám samozřejmě budeme krýt záda a Eshop-rychle na GDPR připravíme), ale týkat se bude kompletně všech procesů v organizaci, které mají co dočinění s osobními údaji.
A to nejen vašich zákazníků, návštěvníků webu (nově bude osobní údaj například i cookie), ale třeba i vlastních zaměstnanců. A hlavně, co si možná ne každý v souvislosti s GDPR uvědomuje, týká se pochopitelně nejen elektronických, ale i papírových dokumentů.
Sotva se podnikatelé otřepali z EET, přichází GDPR
Ano, víme, že sotva rozdýcháváte šrumec kolem EET. Ale nedá se svítit. GDPR se blíží a je třeba se mu postavit.
Potřebujete nějaký pádnější argument, proč se začít připravovat včas? Ok, tady je. 🙂
Zatímco dnes vám hrozí sankce při nesprávném zacházení s osobními údaji do maximální výše 10 milionů korun, od května 2018, kdy GDPR nabyde účinnosti, to bude až 20 milionů EUR u fyzických osob a 4 % z obratu u právnických osob.Tento seriál si klade za cíl vás úskalími GDPR bezpečně provést. Nabídnout relevantní informace a na téma vás zejména upozornit.
Úvod do SEO pro začátečníky
Jak fungují vyhledávače a jak jim správně „předhodit“ váš obsah? Na to se zaměřuje první ze série článků o SEO, který vydáváme ve spolupráci s Agenturou BESTETO.
Proč Evropané potřebují lépe chránit své osobní údaje?
Samozřejmě, že GDPR znamená zátěž. Na druhou stranu je však na místě objektivně uznat, že Evropa lepší ochranu osobních údajů potřebuje jako sůl.
Hlavním důvodem je, že současná směrnice, podle které se řídíme, začala platit v roce 1995. Tehdy neexistovaly sociální sítě, cloudová úložiště ani další on-line „prostory“, na kterých se dnes citlivá osobní data ocitají – prakticky bez účinnější ochrany.
Jinak řečeno:
O tom, kam poskočí technologie, v roce 1995 nikdo neměl ani tušení.Jen pro názornou ilustraci. Na Facebook, jenž je v dnešní době asi nejprofláknutějším sběratelem našich osobních dat, se může kdokoliv starší 13 let připojit teprve od srpna 2006. Předpisy, upravující zacházení s osobními údaji, které my uživatelé této sociální síti sami poskytujeme, jsou o celých 11 let starší.
Úmluva o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování dat (tzv. Úmluva č. 108), ze které Evropa dodnes také vychází, je ještě větší „dinosaurus“.
Pro změnu však nazrál čas nejen kvůli technologickému pokroku, ale také v souvislosti s tím, že tajné služby některých států mimo evropský prostor v minulosti hojně shromažďovaly údaje o občanech EU. S ohledem na rozdíly vnímání osobní svobody a odpovědnosti jednotlivce mezi Evropou a jinými státy tak bylo nutné stanovit jasná pravidla ochrany našich práv.
„Obecné nařízení vnáší do oblasti ochrany dat nový rozměr a hlavně posiluje její společenský význam. Ten byl dosud bagatelizován zejména těmi, kteří z rozsáhlého shromažďování osobních dat nejvíce profitovali. Také sami občané a aktivisté dlouho význam osobních dat podceňovali. Poskytování dat se stalo téměř zvykem, ať už při nakupování online, registraci do aplikací a služeb, či sdělováním údajů o platebních kartách a osobních dokladech,“
uvádí odborný server www.gdpr.cz, který se problematice nového nařízení podrobně věnuje.
Kde s přípravou na GDPR začít? A kde hledat informace?