Třetí víkend E-shop Akademie, unikátního školení určeného pro e-shopaře, kteří chtějí své podnikání posunout dále, se neslo v duchu sociálních sítí, e-mailingu, UX a affiliate programů. Pokud vás zajímají předchozí víkendy, určitě byste neměli minout reporty z prvního a druhého víkendu.
Sociální sítě pro e-shop + influenceři
Adam Zbiejczuk | Influencer.cz | www.influencer.cz
Adam Zbiejczuk, kterého sociální sítě živí již přes deset let, sám hned v úvodu své přednášky pronesl, že pokud by ze “socek” zmizely všechny firemní profily, 90 % lidí si toho ani nevšimne. Ač se to může zdát jako poněkud zvláštní úvod do přednášky o sociálních sítích, nemůžeme pominout fakt, že sítě hýbou světem a životy většiny z nás, stejně jako vaší cílové skupiny zákazníků, a proto není radno je podcenit. Je potřeba si uvědomit, že každý má svůj sociální feed takový, jaký si zaslouží, a dost možná úplně odlišný od toho vašeho. A proto tvořte vaši prezentaci na míru vaší cílovce, ne jen takovou, která se líbí vám.
Facebook má celosvětově více než 2.27 miliardy uživatelů, z toho cca 5.4 milionu Čechů. Pokud cílíte na mladší publikum, měli byste se zaměřit na Youtube a Instagram. Vaše obsahová strategie by se pak podle Adama měla skládat z těchto částí:
- Cool faktor: musíte zaujmout!
- Užitečnost: je to vašim zákazníkům ku prospěchu? Pomůžete jim vyřešit problém, situaci?
- Okamžitost: reagujete na současná témata? Co se kolem vás (a hlavně vaší cílovky) právě děje?
- Konverzace: reagujte, komunikujte, odepisujte vašim zákazníkům. Nebojte se být sví a osobití!
- Osobitost: Proč toto publikujete vy, a ne nikdo jiný? Lidé chtějí komunikovat s lidmi!
Ovšem, že ne vždy se vše podaří, chybujeme všichni. Pak, pokud vás někdo nachytá, nastupuje ke slovu takzvaná krizová komunikace. V ní jde primárně o to, jak se s daným problémem dokážete popasovat, jelikož nejde jen o konkrétního zákazníka, se kterým problém řešíte, ale i o všechny, kteří budou konverzaci číst v budoucnu.
Hledání konkurenční výhody e-shopu, Facebook výkonová reklama
Radek Hudák
V České republice je celkem asi 44000 e-shopů, na Slovensku něco přes 12000. Jen v ČR je celkový obrat v e-commerce 161 miliard korun! Nejvyšší podíl návštěvnosti e-shopy získávají z placené reklamy Google. O tom všem se rozpovídal Radek Hudák.
V budoucnu se zákazníci pravděpodobně budou zaměřovat hlavně na rychlost a cenu dopravy, očekávat můžeme další zvyšování podílu vyhledávání a konverzí z mobilních telefonů. V návaznosti na tento trend byste se měli zaměřit na rychlost načítání responzivní verze vašeho e-shopu, správného zobrazení vašich USPs a zjednodušení plateb.
Povídali jsme si o tom, jak dělat průzkumy, jak zviditelnit značku, o tom, že videoreklama nemusí být drahá (a jak může být účinná!) a z největší části o Facebookové výkonové reklamě z hlediska praxe.
Affiliate pro e-shop
Milan Pichlík | Affiliate Agency s.r.o. | www.affiliateagency.cz
Milan Pichlík z Affiliate Agency vnesl světlo do problematiky affiliate marketingu. Představil některé z affiliate projektů a na příkladech ukázal, jak fungují.
Základními pilíři affiliate marketingu podle Milana jsou:
- Kvalitní produkt, jeho značka a poptávka po něm
- Marketing a použitelnost: vyladěné marketingové kanály, brand e-shopu, konverzní poměr, UX a další
- Partneři
- Nastavení affiliate programu: použít byste měli známou a důvěryhodnou měřící platformu, poctivý a funkční tracking, a v neposlední řadě byste měli mít férově nastavenou provizi a délku cookies a vyladěné propagační materiály
Pro affiliate můžete využít vlastní provizní program nebo affiliate síť. Výhodou affiliate programu je především cena, ale pak následují jen nevýhody: začínáte od nuly, musíte se stále hodně učit, kvalita měření nebude v začátku vysoká, je to časově náročné… Narozdíl od toho affiliate sítě nabízí rychlé řešení, vlastní škálu partnerů, affiliate manažera, jednodušší fakturaci, zaběhlé know-how a vlastní měřící platformu. Ovšem v tomto případě jste vázáni smlouvou s danou společností a platíte jí poplatky za správu.
Pro správné nastavení affiliate programu je nutné správně nastavit provizi, měřící platformu, měření konverzí, délku cookies. Stanovte si správně obchodní podmínky, připravte propagační materiály a bannery. Nejdůležitější částí je pak ale řízení a vyhodnocování affiliate programu. Affiliate by měl být win-win pro obě strany. S partnery nezapomínejte komunikovat, motivovat je, nabízet jim různé bonusy. V první řadě ale vždy zvažte, zda je affiliate pro vás vůbec tou správnou cestou.
E-mailing a strategie
Jakub Čižmař | E-mailingový specialista | www.jakubcizmar.cz
Co je to e-mail marketing? Podle Jakuba Čižmaře, specialisty na e-mailing, je to komunikace se zákazníky, při které dochází k předávání důležitých a zajímavých informací. Na základě této komunikace budujete důvěru zákazníka ve vaši firmu. K e-mailingu patří i konečné doťuknutí zákazníka k dokončení nákupu a ponákupní péče. E-mail marketing tedy není jen newsletter a rozhodně to není spamování vaší e-mailové databáze.
Jako vše, i e-mail marketing má svá pravidla. Jak ho dělat legálně? Zde se řídíme zákonem č. 480/2004 sb.:
- Musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení.
- E-mail musí obsahovat vaše jméno, fyzickou adresu a kontakt.
- V e-mailu musí být informace o tom, že se jedná o obchodní sdělení.
- V e-mailu musí být odkaz pro odhlášení (neprodleně a bez žádných sankcí apod.). –
- Musíte být registrováni na UOOU.
E-maily se dělí do dvou skupin:
- transakční
- marketingové
Transakční emaily jsou ty, které souvisejí s objednávkou, nákupem, službou. Uživatel se k transakčním e-mailům nepřihlašuje a není u nich potřeba souhlas se zasíláním obchodních sdělení. V transakčních e-mailech není odkaz pro odhlášení z odběru. A jsou ze strany obchodníků dost často podceňované! Míra jejich otevření je mnohokrát vyšší než u marketingových sdělení, zákazníci na ně čekají a informace v nich potřebují. Věnujte jim tedy pozornost, protože vypovídají o vašem brandu víc, než si myslíte.
Marketingové e-maily jsou pak všechny ostatní, které nesouvisejí s objednávkou, službou či nákupem. “Neposílejte jen hloupé nabídkové newslettery, nebude to lidi ani bavit, ani zajímat a nebudou vaše e-maily číst. Obohaťte newsletter zajímavým, relevantním obsahem. Nabízejte jen ty produkty, které se mohou odběratelům aktuálně hodit. Posílejte e-maily na vhodné segmenty databáze”, tvrdí Jakub.
V e-mailech si dejte záležet na tónu, jakým je psaný. Zapadá do vaší celkové tonality? Chtějí vaši cíloví zákazníci, abyste s nimi komunikovali tímto tónem, jsou na něj od vás zvyklí? O e-mailing je nutné se starat, úspěchy nepřijdou hned. Vylaďte předměty i těla e-mailů, zvolte správný název odesílatele, testujte a vyhodnocujte. Správně nastavený e-mail marketing vám může výrazně zvýšit vaše šance na úspěch na poli ecommerce.
UX a použitelnost e-shopů
Jan Kvasnička | Odborník na UX | www.kvasnickajan.cz
Nabitá přednáška Jana Kvasničky o UX a použitelnosti e-shopů se zaměřovala především na příklady z praxe. Všichni účastníci během celého bloku procházeli své vlastní e-shopy a zkoumali, zda je mají správně nastavené z hlediska použitelnosti a přívětivosti.
Co je vlastně použitelnost webu? Je to jeho srozumitelnost a přehlednost. Zákazník musí být schopný se na webu pohybovat a ovládat jej co nejintuitivněji. Pokud bude mít návštěvník první zkušenost negativní, dost možná už se k vám nikdy nevrátí. Máte jen jednu šanci na to, udělat první dojem, tak je dobré se snažit.
Honza přišel s pěti pravidly použitelnosti:
- Vytvořte jasnou vizuální hierarchii na stránce.
- Neměňte zvyklosti, vše musí být jednoduše pochopitelné.
- Rozdělte stránky na jasně definované oblasti.
- Vyznačte odkazy, dejte jasně najevo, na co lze „klepnout”.
- Stránky nepřeplácávejte, neuvádějte zbytečná slova.
Není možné obsáhnout široký záběr této přednášky. Pokud si nejste jistí, zda váš e-shop splňuje požadavky moderního webu, doporučujeme se na UX specialistu obrátit, jistě nebudete takového rozhodnutí litovat. E-shopy běžící na platformě Eshop-rychle a našich nových šablonách ale dostaly do vínku velice slušné prvotní UX nastavení od Lukáše Dubiny. Jak se s tím dále popasujete, je ale vždy v konečné fázi na vás, jakožto obchodnících. Držíme palce!