Podstatou GDPR je ochrana osobních údajů. Je proto povinností správce postarat se, aby údaje, které již nemá právo zpracovávat, ze svých úložišť a systémů vymazal. To samozřejmě nikdo nedokáže (a nechce) hlídat ručně. V tu chvíli přichází na pomoc automatizace.
Automatické mazání osobních údajů v e-shopu
Některá práva a povinnosti související s osobními údaji vyplývají z místní legislativy, jiné z nově příchozího evropského nařízení GDPR a s ním spojených souhlasů či oprávněných zájmů správce.
Veškeré osobní údaje máte samozřejmě možnost na platformách Eshop-rychle.cz a Eshop-rychlo.sk vymazat ručně (dejte pozor, že v některých variantách nastavení skladu se může zboží po ručním odmazání objednávky zpět naskladnit). Pro ty údaje, kde by bylo složité na denní bázi kontrolovat a promazávat ručně, jsme připravili automatické mazání.
Mazání objednávek
Ze zákona máte povinnost v České republice skladovat účetní doklady (většinou) 10 let, v určitých případech až 15 let. (Zdroj 1, Zdroj 2)
Účetní doklady jsou v Eshop-rychle spojeny s provedenými objednávkami. Potřebujete-li tedy vymazat příslušné účetní doklady a s nimi spojené osobní údaje, je potřeba vymazat s nimi spojenou objednávku.
Ve výchozím nastavení máte od nás nastaveno 10 let.
Mazání registrovaných uživatelů
Souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely registrace na e-shopu je dle právníků přiměřený si brát na 5 let a prodlužovat na tuto dobu při každém přihlášení do zákaznické sekce tohoto uživatelského účtu.
Ve výchozím nastavení tedy od nás máte připraven na 5 let nejen příslušný souhlasový dokument, ale také automatické mazání uživatelských účtů po 5 letech od posledního přihlášení.
Další GDPR úpravy pro opt-out již brzy
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) konečně prolomil mlčení ohledně svého postoje k přímému elektronickému marketingu a vydal doporučení, jak postupovat. APEK následně toto vyjádření podrobil analýze a přispěchal s několika radami, jak postupovat.
My samozřejmě okamžitě reagovali a připravili jsme pro vás způsob, jak GDPR dle těchto vyjádření vyhovět. Již tento týden vám tak do e-shopu přibyde k oznámení, povinnému a nepovinnému souhlasu i čtvrtá možnost „oznámení s námitkou“ fungující právě na principu opt-out.