Stane se to. EET přijde. Podle posledních informací od 1. března 2017 se EET – elektronická evidence tržeb, dotkne většiny e-shopů. Opravdu tenhle na první (i druhý, třetí, čtvrtý a další) pohled nelogický krok zničí e-commerce v ČR? A jak se mohou na zavedení EET majitelé e-shopů připravit?

Odpověď na poslední otázku je v případě zákazníků Eshop-rychle naštěstí jednoduchá.

MY připravíme řešení za Vás. Intenzivně se na novou situaci chystáme a budeme bez problémů ready včas.

Žádné obcházení vládních nařízení. EET implementujeme do modelů e-shopů naprosto v souladu se zákonem, technicky vychytáme a vytvoříme pro všechny návod, aby přesně všichni věděli, jak si po uvedení zákona v platnost počínat.

Takže můžete být v klidu, intenzivně na tom pracuje celý tým odborníků.

 

Pravda o EET pro e-shopy

Zdroj: Hlidacipes.org

Co Vám ale nenabídneme, je uspokojivá odpověď na to, jaký má zavedení EET u e-shopů ve druhé vlně (maloobchod, velkoobchod) smysl. Taková odpověď totiž zjevně neexistuje.

Nepoučený stát, kterému asi nestačila fiaska jako centrální registr vozidel nebo OpenCard se s nejvyšší pravděpodobností řítí do dalšího internetového maléru, se kterým budou mít (samozřejmě nejen) provozovatelé e-shopů přinejmenším spoustu práce navíc.

EET (Evidentně Extrémní Trable 🙂 ) se řítí na provozovatele e-shopů jako tsunami, kterou dalo do pohybu ministerstvo financí s na první pohled bohulibým úmyslem (líbivým do voleb) – kontrolovat hotovostní platební styk firem a živnostníků a zamezit daňovým únikům.

Živnostníci se proti němu staví od samého začátku, EET se však nevyhnutelně blíží.

Jednotlivé vlny EET:

  • Od 1. prosince 2016 se bude EET týkat segmentu ubytování, stravování a pohostinství, přesné datum se bude odvíjet od toho, kdy Zákon o elektronické evidenci vyjde ve Sbírce zákonů.
  • Od 1. března 2017 se připojí segment maloobchody a velkoobchody. Právě sem spadá také většina e-shopů navzdory tomu, že mají přehledně zdokumentované platby od zákazníků a většina plateb probíhá online.
  • Ve třetí fázi od 1. 3. 2018 se zapojí podnikatelé provozující všechny ostatní činnosti  tj. např. svobodná povolání (lékaři, právníci, účetní), dopravu či zemědělství, s výjimkou těch, která byly zařazeny do čtvrté fáze.
  • Od 1. 6. 2018 se do evidence zapojí vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Situace se navíc mění ze dne na den a tak sledujte občas update tohoto článku. Protože to, co se tu píše, zatím platí, ale zítra už třeba platit nemusí… viz. dobírka, která dělala EET kotrmelce doslova ze dne na den.

Nakonec… uf… alespoň nějaká dobrá zpráva

Vypadá to, že dobírka, je-li realizována třetí stranou (přepravcem jako je DHL, Česká pošta, PPL atd.), je od EET oproštěna, protože peníze dostane internetový prodejce od třetí strany (přepravce) na bankovní účet. A totéž se zřejmě bude týkat služeb jako Zásilkovna a Uloženka.

Ale pojďme se na EET podívat pěkně přehledně. Jak je to s jednotlivými druhy plateb a jejich povinností EET:

Druhy plateb versus EET

  1. Bezhotovostní převod – nespadá pod EET
  2. Platby kartou – spadá pod EET
  3. Dobírka – nespadá pod EET (za výše zmíněných okolností)
  4. Hotovost – spadá pod EET
  5. Platby jiné – spadá pod EET
  6. Urychlující vyplnění bankovního příkazu – nespadá pod EET (QR kódy, předvyplněné bankovní příkazy aj.)

A teď jednotlivé body pěkně zblízka:

(1) Bezhotovostní převod

Protože prodejce reálně nepřijde do styku s hotovostí a všechny podrobnosti transakce jsou snadno dohledatelné na bankovních výpisech, EET se na bezhotovostní převod nevztahuje.

(2) Online platby kartou

Hmm… Tak tohle nechápe snad opravdu nikdo mimo Ministerstva financí. Ačkoliv i platby kartou jsou bezhotovostní formou platby, kterou lze snadno dohledat, EET se na ně vztahuje (na platbu přes platební terminály i platební brány), ať už na e-shopu prodáváte cokoliv.

Jestliže nabízíte na svém e-shopu platbu přes platební brány jako PayPal, GoPay, PayU aj., automaticky pro vás dnem 1. března 2017 (pokud se datum někam nepošoupne) vzniká povinnost řešit EET.

(3) Dobírka

Tzv. výjimka na dobírku v případě, že peníze převede spediční firma je, musíme to znovu zopakovat, skutečně světýlkem ve tmě. Právě dobírka je v ČR v rámci online prodeje nejvyužívanějším způsobem realizace dodávky zboží z e-shopů. Zákazník během ní může platit kartou i vytáhnout peníze třeba z hrnečku… to žádné nařízení neřeší.

(4) Hotovost

Není co dodat. EET se na ni vztahuje jednoznačně. Logickým následkem zřejmě bude, že většina menších nebo středních e-shopů do budoucna maximálně omezí osobní odběr s platbou hotově, a výše zmíněné platby kartou i přes online platební brány. (Opakujeme, že provozovatelé e-shopů na Eshop-rychle strach mít nemusí. Naše e-shopové řešení se bude umět s EET zcela v souladu se zákonem vypořádat.)

(5) Platby jiné

Ať už se bude jednat o jakoukoli jinou nevyjmenovanou formu platby, EET se na ni téměř s jistotou vztahovat bude.

(6) Urychlovací vyplnění bankovního příkazu

Jedná se v podstatě jen o jinou formu bankovního převodu, kdy za zákazníka jen předvyplníte platební údaje. EET se na něj tedy viz. bod (1) nevztahuje.

TAK. Čas na to ujasnit si:

Jak vůbec EET pro e-shopy bude probíhat?

Když bude všechno klapat… (za nás určitě bude, ale co stát?), tak k napojení na finanční správu (online řešení EET) dojde takto:

  1. Zákazník si vybral platbu kartou nebo PayPalem
  2. Vystavuje se výzva k zaplacení (objednávka)
  3. Přes platební bránu (PayPal, GoPay apod.) se provede platba
  4. V rámci vystavení daňového dokladu se zašle tzv. datová zpráva o transakci přes XML formát finanční správě
  5. Server finanční správy pošle zpět potvrzení doručení s unikátním kódem účtenky
  6. Vystaví se daňový doklad včetně unikátního kódu (viz. předchozí bod)
  7. Pošle se e-mail zákazníkovi, společně s daňovým dokladem

Opravdu platí certifikát pro komunikaci s EET jen měsíc a pak se musí obnovovat?

Naštěstí ne. Přestože se skutečně zmiňoval zkraje projektu pouhý měsíc, certifikát by měl (snad vážně bude) platit tři roky.

Kdo může dorazit na kontrolu?

  • Finanční úřad
  • Celní správa

A vůbec. KDO na to všechno přišel?

Inspirací je Chorvatsko (kde se ovšem díky EET žádné daně pochytat zjevně nepodařilo). U nás EET navrhnul ministr financí Andrej Babiš (ANO). Návrh zákona schválili poslanci 10. února 2016, senátoři pak 16. března 2016.

Eshop-rychle rozhodně bude na EET připraven!

P.S.: Mezitím, co pro Vás připravujeme technické řešení EET v rámci nabízených modelů e-shopů, vždy průběžně budeme doplňovat i tento článek o další informace, jakmile se objeví.

Včas vás tedy budeme informovat jak o blížících se změnách, tak o tom, že jsme pro vás článek s těmito informace aktualizovali.

Nezbývá, než popřát pevné nervy a doufáme, že jsme alespoň trochu rozptýlili vaše obavy. E-shopaři na Eshop-rychle rozhodně budou včas na EET profesionálně vybaveni!

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

  • Martin Janota

    chvalabohu a dekuji ze budete na to pripraveni..ja mam z toho docela obavu, ale snad to zvladneme 😉

    • Jan Brož

      Rozhodně se, Martine, není čeho bát. Určitě to společně zvládneme. Uděláme vše pro to, aby přechod na EET byl pro všechny naše e-shopaře co nejjednodušší. 😉
      Honza

  • Michal Holeš

    Hezký den, zatím jsem se připravil dopředu. Nakoupil stolní 11″ tablet s programem Dotykačka, thermo tiskárnu, scaner a bankovní zásuvku. Byl jsem totiž informován, že eshop-rychle se nehodlá s eet propojit. Teď je to tedy zase jinak ? Předem děkuji za odpověď jestli budu moci alesponň stávajici hardware použít.

    • Jan Brož

      Dobrý den Michale,
      ani jedno zařízení nebude sice přímo komunikovat s naším systémem a s technickým řešením EET přímo nesouvisí (jestli dotaz chápu správně).
      Ale tiskárnu určitě dokážete využít k tisku faktur, které budou z naší strany technicky připravené tak, aby splňovaly veškeré právní náležitosti dle zákona. Účetní software také samozřejmě není nutný.
      Scaner a bankovní zásuvku určitě na kamenné výdejně také využijete, ale zřejmě není potřeba, aby se systémem nějak přímo komunikovaly. 🙂
      Honza

  • Jan

    Super, byo by dobré to nasadit o trochu dříve a využívat i na vydejních místech aby to šlo . Trochu na vyzkoušení času a doladění by bylo super

    • Jan Brož

      Dobrý den Jane,
      z našich interních statistik vyplývá, že není až tak velké procento uživatelů, kteří provozují zároveň i kamennou výdejnu a nějakou pokladní aplikaci by využili. Pokud Váš dotaz směřoval k tomuto. V tuto chvíli máme v plánu zajistit hlavně online řešení EET skrze administraci, aby správně docházelo ke komunikaci s úřady a proces splňoval zákonné požadavky.
      Pohráváme si i s myšlenkou řešení pro offline kamennou pobočku, tedy vyvinutí pokladní aplikace, která by byla provázána s administrací e-shopu a uměla s e-shopem i úřady komunikovat, ale prozatím to není úplně na pořadu dne.
      Náš názor se v tomto může samozřejmě ještě změnit, o čemž bychom vás včas informovali, že chystáme aplikaci pro kamenné výdejny, ale prozatím plánujeme řešení skrze naší administraci, kde si jednoduše potřebný doklad vytisknete a náš systém za vás na pozadí vyřeší veškeré potřebné náležitosti.
      Honza

  • Petr Andrýsek

    Dobrý den,
    je někde popsáno, jak řešit situaci, kdy zákazník reklamuje zboží nebo odstoupí od objednávky?
    Jak se bude řešit hlášení finanční správě?
    Děkuji

    • Jan Brož

      Dobrý den Petře,

      velmi pěkný článek k tomuto tématu je http://finexpert.e15.cz/eet-budete-proklinat-obzvlast-kdyz-se-neco-pokazi.
      Konkrétně bych vás odkázal na odstavec “Storno a oprava”.
      “Provést storno je možné. Informace o stornu bude odeslána na server Finanční správy stejným způsobem jako informace o evidované tržbě, jen jako mínusová položka. Provedené storno není z technického hlediska vázáno na původně zaslanou datovou zprávu, respektive vydanou účtenku.
      Postup se vztahuje na případy vrácení zboží bez uvedení důvodu, při vyřízení reklamace, u omylem zaevidované tržby nebo na případy, kdy byly údaje o evidované tržbě zaslány správci daně před přijetím tržby a zákazník nakonec zboží nezaplatil.
      Pokud je prováděno storno platby provedené převodem z účtu na účet (nejedná-li se o evidovanou tržbu), nevzniká ze zákona povinnost provést storno tržby.”

      Snad to odpovídá na Váš dotaz.
      Honza

  • ivoš

    píšu paragony, které vkládám do balíku ručně. Je někde řečeno, že když na něj opíšu unikátní kod účtenky, že to nebude v pořádku?
    Chci se vyhnout pořizování tiskárny.
    děkuji.

    • Jan Brož

      Myslím Ivoši, že v takovém případě by to problém být neměl. Důležité je, aby účtenka daný kód obsahovala a pokud ho tam opíšete ručně správně, tak by to dle mého názoru mělo být v pořádku.

  • Věra Sochorová

    Dobry den, jak to prosim bude fungovat v pripade prodeje na trzich, prodejnich veletrzich a vystavach, kde bude nutno prijimat platby v hotovosti? protoze vytvorit pri takovem prodeji objednavku pres eshop pro ziskani faktury a danoveho dokladu je prilis zdlouhave. Navic ne vzdy je k dispozici pripojeni k internetu nebo k elektrice… Bude i pro eshop-rychle existovat nejake offline reseni pro takovyto prodej v hotovosti bez moznosti okamziteho odeslani dat financni sprave a tisku dokladu? nebo se pani urednici rozhodli, ze tento druh vydelku totalne zlikviduji a vymyti?
    Dekuji za odpovedi… na jare me totiz cekaji nejake takove prodejni akce, tak abych se stilha vcas pripravit…

    • Jan Brož

      Dobrý den Věro,
      přiznám se, že tohle je pro mě v současnoti také jedna velká hádanka, ale podařilo se mi k tomuto tématu najít následující.
      “EET A STÁNKOVÝ PRODEJ – Bylo by nesystémové, kdyby z povinnosti evidovat tržby byly tyto podnikatelské subjekty vyňaty. Tito podnikatelé se sice vyznačují tím, že nemají kamennou provozovnu, tato skutečnost jim však nebrání v tom, aby evidovaly tržby. Z důvodu neexistence kamenné provozovny nelze příslušné tržby z evidence vyloučit. Podnikatel však může v případě, že by mu evidování tržeb běžným způsobem (online) znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, požádat místně příslušný finanční úřad o povolení evidování tržeb ve zjednodušeném režimu, tj. zasílat údaje o evidovaných tržbách správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby.”
      Chápu to tedy tak, že před prodejem na trzích a veletrzích je potřeba si nejprve vyjednat u příslušného finančního úřadu na určitou dobu výjimku a vyjednat si tak povolení evidování tržeb ve zjednodušeném režimu. Potom by neměl být problém zasílat evidované tržby posléze až 5 dní zpětně, jakmile budete znovu online.

      • Věra Sochorová

        Dobrý den, moc děkuji za odpověď. To mě uklidnilo… Tak snad to tak také i zůstane, než tu povinnost budu mít… Pak by tedy mělo stačit dovystavit na eshopu faktury na prodej, aby se data automaticky zaslala na FÚ a mělo by to být v pořádku… No, uvidíme… Ještě jednou moc děkuji.
        V.

  • Jan Brož

    Dobrý den,
    na podobný dotaz jsem napsal odpověď již o jeden komentář níže u Petra Andrýska. Přepošlu vám tedy s dovolením stejnou odpověď.

    Velmi pěkný článek k tomuto tématu je http://finexpert.e15.cz/eet-budete-proklinat-obzvlast-kdyz-se-neco-pokazi
    Konkrétně bych vás odkázal na odstavec “Storno a oprava”.
    “Provést storno je možné. Informace o stornu bude odeslána na server Finanční správy stejným způsobem jako informace o evidované tržbě, jen jako mínusová položka. Provedené storno není z technického hlediska vázáno na původně zaslanou datovou zprávu, respektive vydanou účtenku.
    Postup se vztahuje na případy vrácení zboží bez uvedení důvodu, při vyřízení reklamace, u omylem zaevidované tržby nebo na případy, kdy byly údaje o evidované tržbě zaslány správci daně před přijetím tržby a zákazník nakonec zboží nezaplatil.
    Pokud je prováděno storno platby provedené převodem z účtu na účet (nejedná-li se o evidovanou tržbu), nevzniká ze zákona povinnost provést storno tržby.”

  • Jan Brož

    Dobrý den Lukáši,
    myslím, že přeposílání objednávek na principu EET nic nemění.
    Ve chvíli, kdy přijímáte od zákazníka peníze jedním ze způsobů plateb, které do EET spadají, tak se na vás bohužel zákon bude vztahovat také.

    • Lubomír Pařil

      Dobrý den,
      obávám se, že v případě přeposílání objednávek platí zákazník při obdržení zboží tomu partnerovi, kterému objednávky přepošleme. Tudíž si nemyslím, že by bylo nutné okamžitě účtovat transakci na straně toho prostředníka. Do EET by se mělo evidovat až v případě, kdy si dotyčný od toho partnera provizi vybírá nebo fakturuje.
      Co myslíte vy?

  • Jan Brož

    Dobrý den Evo,
    další vybavení, ani software nutné nebudou. Řešení bude zakomponované přímo do našeho systému, takže pokud rozesíláte pouze elektornické účtenky, systém celý proces vyřeší za vás. Pokud přikládáte do balíků papírovou účtenku, tak už zřejmě používáte tiskárnu a ani tu není problém použít současnou. 🙂
    Takže co se týče softwaru a techniky, EET se vás nijak nedotkne.

  • Jan Brož

    Dobrý den Luďko,
    pokud tou dobírkou myslíte, že peníze od zákazníka bude vybírat dopravce a vám je pak posílat převodem na účet, tak ano. Při tomto typu platby by se na vás EET nevztahovalo.
    Řešením ale může být také jednoduše při platbě hotově při osobním odběru vytisknout doklad objednávky z administrace svého e-shopu, který bude od nás připraven tak, aby obsahoval veškeré potřebné údaje dle zákona. Není tedy asi důvod rušit osobní odběry, tuto záležitost pro vás zdarma v rámci zlepšování produktu Eshop-rychle vyřešíme. 😉 Stačí jen vytisknout doklad a předat zákazníkovi při odběru.

  • Jan Brož

    Dobrý den Petro,
    omlouvám se za pozdní reakci, úplně nám tu vaše zpráva zapadla.
    Odeslání na finanční správu za vás právě vyřeší na pozadí náš e-shop systém. Vy tuto konverzaci na pozadí ani nepostřehnete a e-shop za vás vykomunikuje s finanční správou vše potřebné a údaje promítne rovnou do vytisknutého dokladu.
    Honza

  • Jan Brož

    Dobrý den Slávku,
    můžu vám na rovinu říct, že pokud se opravdu podaří prosadit, aby se EET na e-shopy nevztahovalo, tak z toho budeme mít spolu s e-shopařema takovou radost, že snad ani žalobu nepodáme. 🙂
    Ale vážně, je opravdu zvláštní, že se takové rozhodnutí udělá až na poslední chvíli, kdy se najednou zjistí tak závažné logické a technické chyby v zákoně. Nicméně buďme rádi za to, že si toho pan ministr Babiš všiml alespoň někdy před zavedením a ne až po něm.
    Hezký den

  • Pingback: 10 předsevzetí na rok 2017 pro každého majitele e-shopu | Blog Eshop-rychle.cz()

  • Karel Dytrych

    Zdravim,
    mam par dotazu 🙂

    1. Je nutne rozepisovat DPH nebo staci cela castka?
    2. Je mozne vygenerovat uctenku az po uspesnem provedeni transakce? Nebo je nutne po dokonceni objednavky a pak pripadne storno?

  • Stanislav Zbořil

    Samozřejmě, zavřete všichni prodejny, zrušte hotovostní úhrady! Alespoň zbyde více zákazníků pro nás. Já EET vítám, Nedělám si iluze, že vybrané peníze poputují tím správným směrem, ale alespoň dojde k narovnání podmínek vůči těm, kteří podnikají poctivě. A těch pár korun co to bude stát!? Spočítejte si, o kolik jste stát ošidili na daních…

  • Jan Brož

    Dobrý den Evo, omlouváme se za trochu pozdější odpověď.
    Dnes jsme vydali novinku na našem blogu (https://blog.eshop-rychle.cz/jak-bude-vypadat-eet-eshoprychle/), kde shrnujeme, jak konkrétně bude celé napojení vypadat, koho se vlastně týká a co k osobnímu prodeji (s EET) chystáme v nejbližší budoucnosti.
    Nasazovat jsme chtěli už tento týden, bohužel na poslední chvíli došlo ke změně metodiky ze strany Generálního finančního ředitelství, a proto budeme definitivní řešení nasazovat začátkem příštího týdne.
    Věříme, že zbyde stále všem dost času na pořádné vyzkoušení funkčnosti. 😉

  • marcelkk

    našel jsem parádní stránku kde srovnávají více řešení pro PHP EET … koukněte zde http://www.eet-php-reseni.cz/eet-php-knihovna-_modul_—srovnani

shares