V prvním dílu jsme si představili nejvýznamnější srovnávače u nás a odpověděli si na otázku, jestli se inzerce na zbožových srovnávačích vůbec vyplatí. Druhý díl Zbožákové bible rozklíčoval a do “lidštiny” přeložil jednotlivé podstatné parametry XML feedů, abyste věděli, které z nich jsou stěžejní pro maximální spárovanost vašeho zboží. Dnes se zaměříme na Heureku. Heureka.cz je největší nákupní portál v České republice i na Slovensku, proto by váš e-shop neměl na Heurece rozhodně chybět. Přečtěte si, co a jak udělat, aby vám tento srovnávač přinášel to, co od něj očekáváte.
O Heurece
Heureka.cz se od samotného počátku v roce 2007 spíše než do role cenového srovnávače staví do pozice nákupního rádce. Za cíl si dala poskytovat zákazníkům ucelené informace o produktech a jejich prodejcích, které klientům usnadní nákupní rozhodování.
Proto na Heurece kromě samotného gró srovnávačů – porovnávání cen produktů – najdete i produktové recenze a recenze e-shopů, diskuze k produktům, poradny, možnost parametrického filtrování a porovnání parametrů, službu Garance vrácení peněz v rámci Heureka Košíku a další zajímavé služby navíc. Heureka zkrátka nechce sloužit jen v poslední fázi nákupního procesu, ale chce pomáhat už na začátku během rozhodování.
Když si chce uživatel koupit třeba nový telefon, zjistí na Heurece v přehledu TOP produktů, které modely jsou nejoblíbenější dle dlouhodobé prodejnosti. Tento žebříček Heureka pravidelně aktualizuje a umístěné produkty odměňuje speciálním štítkem s příznakem TOP a číslem pořadí.
Seznam TOP produktů však není užitečný pouze pro návštěvníky Heureky, ale i pro inzerenty. Pokud TOP produkty nemáte ve vaší nabídce, přicházíte o obrat.
Využít možnosti inzerce můžete i na satelitech Heureky, aneb na srovnávačích, které přebírají data od Heureky. Jedná se o Srovnanicen.cz, Seznamzbozi.cz a Nejlepsiceny.cz.
Základní pojmy Heureky
Dnes se zaměříme na základy Heureky, které byste měli mít v malíku, pokud to s inzercí myslíte vážně:
- Režimy inzerce (placený vs. neplacený)
- XML feed
- Registrace a vyplnění informací o e-shopu
- Měření konverzí a statistiky
- Certifikát Ověřeno zákazníky
- Další služby Heureky
1. Režimy inzerce (placený vs. neplacený režim)
Pojďme začít od píky. Heureka nabízí hned dva typy inzerce, a to bezplatnou variantu, tzv. FREE režim, a placenou variantu, tzv. PPC režim.
FREE režim
Pokud na Heurece fungujete ve FREE režimu, vaše produkty se budou zobrazovat pouze ve fulltextovém vyhledávání. A můžete si být jisti, že se budete zobrazovat níže než ti, kteří jsou v placeném režimu.
V případě PPC režimu Heureka zaznamenává cca 90-95 % přístupů do e-shopů. V případě FREE režimu je to jen 5-10 % z celkové návštěvnosti e-shopů z Heureka.cz.
PPC režim
Výhody pro inzerenty má tedy především placený PPC režim, ve kterém jsou produkty roztříděné do katalogu Heureky a stejné nabídky konkurenčních e-shopů jsou sdružovány na produktových kartách (tzv. Detail produktu).
V detailech produktů je pak možné bidovat a optimalizovat tak inzerci. K dispozici jsou 4 bidované pozice (Box doporučovaných obchodů). E-shopy, které se se svou nabídkou nedostaly mezi 4 bidované pozice, jsou seřazeny pod “Boxem doporučených obchodů” podle ceny od nejlevnějšího.
A PPC režim má ještě mnoho dalších výhod. V tomto režimu můžete například:
- stahovat XML reporty z Měření konverzí,
- aktivovat službu Ověřeno zákazníky (bez této služby nelze bidovat),
- pravidelně generovat Sortiment report,
- aktivovat Heureka Košík.
Ale k jednotlivým výhodám až později.
2. XML feed – aneb jak předat data Heurece
Jak už jsme zmínili v předchozím díle Zbožákové bible, export kvalitních dat je pro správné fungování zbožových srovnávačů nezbytný. Stojí na počátku inzerce a neobejdete se bez něj. Jak má takový XML feed vypadat najdete v nápovědě Heureky.
Pečlivá práce s XML feedem nese ovoce, protože úspěšné napárování produktů na produktové karty je na Heurece jednou z podmínek úspěchu. Zaměřte se na všechny důležité položky, které má XML feed obsahovat. Jak se na srovnávačích zboží správně zobrazovat a jak nastavit právě XML feed jsme si řekli v druhém díle Zbožákové bible.
Nejdůležitější tagy na Heurece jsou názvy produktů (PRODUCTNAME, PRODUCT) a kategorie (CATEGORYTEXT). Navíc některé kategorie musí povinně zasílat určité parametry zboží, zadávejte tedy parametry (PARAM) minimálně tam, kde to Heureka požaduje.
Doplňkový XML soubor pro dostupnost zboží
Pokud inzerujete v PPC režimu, můžete Heurece předávat ještě další doplňující XML soubor. Jde o tzv. dostupnostní feed a obsahuje podrobné informace o dostupnosti zboží v e-shopu a kamenných pobočkách.
Jednou z funkcí dostupnostního feedu je zobrazení doplňkové hlášky ve formátu „Doručení do úterý? Objednejte dnes do 15:00.“ u vašeho produktu ve srovnání cen na detailu produktu. Zákazník se tedy vždy dozví, v kolik hodin má nejpozději objednat, aby bylo zboží v požadovaný den u něho doma nebo na pobočce k odběru. Jedná se o významnou konkurenční výhodu.
TIP: Heureka stahuje data z XML feedu v pravidelném intervalu cca dvou hodin. Chce si tak zajistit nejaktuálnější data o cenách a dalších parametrech. V případě free režimu se interval prodlužuje na čtyři hodiny. Při úpravách vašeho XML feedu počítejte tedy s tím, že se provedené změny neprojeví okamžitě.
3. Registrace a nastavení informací o e-shopu
Registrace není nic složitého a probíhá ve dvou krocích. Jediné, co předem potřebujete, je připravený datový XML feed.
V prvním kroku si vytvoříte profil na Heurece a ve druhém přidáte váš internetový obchod. Doporučujeme, abyste pečlivě vyplnili maximum informací. Čím více toho o vás zákazníci budou vědět, tím větší je šance, že u vás nakoupí.
Každá registrace prochází kontrolou ze strany Heureky. Prověřují, jestli se uvedené kontaktní informace shodují s vašimi webovými stránkami a jestli ve feedu uvádíte pravdivé informace například o cenách, dostupnosti či ceně produktu.
Po schválení nové registrace (do 2 dnů od registrace) vám administrátoři automaticky zapnou režim FREE, teda pokud ještě nemáte nabitý kredit. Nové účty s nabitým kreditem jdou totiž rovnou do PPC režimu.
Podrobný průvodce registrací a aktivací e-shopu na vás čeká na blogu Heureky.
4. Měření konverzí a připisování statistik
Co neměříte, to nemáte pod kontrolou. Měření vám umožňuje kontrolu dosavadních výsledků a poskytuje vám podklady pro další rozhodování a optimalizaci.
Každý inzerent na Heurece by měl nasadit měřící kód a podle výsledných dat dále upravovat svoji inzerci. Jinak střílí naslepo a bez rozmyslu.
Konverzní kód (tzn. skript Měření konverzí) měří konverze, neboli objednávky, které prostřednictvím Heureky přišly od zákazníků. Dozvíte se přesně, kolik návštěvníků z Heureky dokončilo nákup ve vašem e-shopu.
Zjistit to můžete dokonce až na úroveň konkrétních produktů, což se bude hodit zejména v momentě, kdy budete vyhodnocovat inzerci a nastavovat biddingové strategie. Měření konverzí je dostupné i pro FREE režim (pouze pro zdroj Heureka).
Kolik toho Heurece prásknete, tolik dostanete zpět.
Měření konverzí
Existují dva způsoby měření konverzí:
- Omezená implementace – spočívá ve vložení statického kusu kódu na stránku e-shopu, která se zobrazuje po dokončení objednávky. Ze statistik se dozvíte pouze počet objednávek, ale nikoliv jejich hodnotu (obrat).
- Plná implementace – díky plné implementaci zjistíte, jaká je návratnost vámi investovaných peněz. Musíte ale prostřednictvím kódu zasílat název produktu, jeho cenu a počet objednaných kusů. Díky tomu ve statistikách naleznete kromě počtu uskutečněných konverzí také hodnoty obratu a můžete sledovat podíl nákladů na obratu (PNO), což je stěžejní pro vyhodnocování výkonu inzerce.
Princip připisování statistik
Statistiky se připisují ke konkrétnímu produktu vždy ke dni samotného prokliku z Heureky do e-shopu a to až 30 dní zpětně. Pokud si tedy zobrazujete data v časovém období za posledních 30 dnů, konverze ve statistikách ještě nemusí být kompletní.
XML reporty z měření konverzí
Heureka nabízí také tři typy reportů z měření konverzí ve formátu XML. Jedná se o:
- denní report (generuje se každý den s daty za předchozí den),
- 7 denní report (nejvhodnější pro optimalizaci, generuje se každý den s daty za posledních 7 dní),
- a nebo měsíční report (generuje se vždy první den v měsíci s daty za celý předminulý měsíc a jako jediný z výše zmíněných již obsahuje všechny objednávky z měření konverzí).
Pro aktivaci služby navštívte v administraci Heureky záložku “Měření konverzí”, kde si můžete zapnout generování XML reportů (reporty se ukládají na pevnou URL adresu, na kterou můžete automaticky přistupovat). Ukázku XML konverzního reportu najdete zde.
5. Certifikát Ověřeno zákazníky
Kdo chce být nejlepší, musí ve všech ohledech vyčnívat nad konkurencí – od rychlosti dodání až po komunikaci se zákazníky. Pro ty, kteří chtějí nakoupit na Heurece, už dávno není rozhodující cena. Zásadní jsou i recenze ostatních zákazníků e-shopu.
Zákaznické recenze je možné sbírat dvěma způsoby – přes dotazník spokojenosti v programu Ověřeno zákazníky nebo přes tlačítko „přidat recenzi“ na detailu obchodu, pokud do programu ještě zapojeni nejste.
Je důležité počítat s tím, že bez “Certifikátu OZ” zdaleka nevyužíváte svůj prodejní potenciál naplno. Pokud to s Heurekou myslíte vážně, zapojte se do programu. V opačném případě dáváte konkurenci dobrovolně náskok.
Program Ověřeno zákazníky vám otevře dveře k dalším užitečným službám Heureky a přinese vám prokliky navíc. Zapojení do Ověřeno zákazníky je zdarma dostupné pro každý obchod, který má službu Ověřeno zákazníky správně nasazenou (zaprvé má implementovaný skript do e-shopu spolu s tajným klíčem, zadruhé si v administraci program aktivoval pomocí tlačítka “Aktivovat”) a získá za posledních 90 dnů desítky více méně kladných hodnocení.
E-shopům zapojeným do programu Ověřeno zákazníky posílá Heureka 10 dní od provedení objednávky (lhůtu lze prodloužit až na 60 dní) svůj hodnotící formulář.
Dotazník se posílá všem zákazníkům, takže i těm, kteří z Heureky nepřišli. Musíte tak poskytovat informace o objednávce a e-mailovou adresu všech zákazníků, ať už přišli z Heureky či nikoli (vyjma těch, kteří si nepřejí dotazník dostávat s ohledem na GDPR). A pozor, Heureka si zasílání občas náhodně kontroluje testovacími objednávkami.
Modrá vs. zlatá
Existují dvě úrovně certifikace. Pro získání modrého certifikátu Ověřeno zákazníky potřebujete minimálně 90% doporučení za posledních 90 dní a desítky hodnotitelů.
U zlatého certifikátu Ověřeno zákazníky je to minimálně 97% doporučení za posledních 90 dní a stovky pozitivních hodnocení.
Udělování certifikátu je automatizované a má ho na starosti nějaký velice moudrý algoritmus. Záleží tedy nejen na počtu obdržených hodnocení, ale i na poměru doporučení/nedoporučení obchodu. A stejné podmínky se týkají odebrání certifikátu.
Ano, čtete správně. Certifikát není platný navždy a můžete o něj přijít. Pokud v budoucnu nedosáhnete na stanovené požadavky, algoritmus si vás najde a z certifikace vyřadí až do doby, než se váš rating zase zlepší.
Pokud dosáhnete alespoň na modrý certifikát, Heureka vám nabídne zásadní bonusy navíc:
- Můžete začít bidovat a dostat se mezi doporučené obchody,
- získáte zajímavé informace ze Sortiment reportu,
- budete se moct zapojit do akcí Shop Roku, Dny dopravy zdarma, Garance dodání do Vánoc, atd.
- můžete používat widgety a ikonky potvrzující, že jste ověřeni,
- můžete exportovat hodnocení z dotazníků na Google, pokud jste nasbírali minimálně 150 textových recenzí za poslední rok a vaše hodnocení činí 3,5 hvězdy a výš (ale také na váš e-shop, což mohou provádět i e-shopy bez certifkátu).
Další služby Heureky
Heureka Košík
Heureka Košík lze považovat za tzv. marketplace. Zákazníci se nemusí proklikávat do e-shopu a mohou zboží nakupovat přímo na Heurece na detailu produktu pomocí oranžového tlačítka “Koupit na Heurece”.
Výhodou pro zapojené e-shopy je nárůst počtu objednávek a potažmo obratu (který dle Heureky v průměru činí průměrně +30 %) a možnost dostat se na horní pozici na produktovém detailu nad Box doporučených obchodů.
Na objednávky přes Heureka Košík se vztahuje Garance nákupu.
Košík funguje na principu provize z nákupu. V případě, že se nákup uskuteční na Heurece prostřednictvím Košíku, naúčtuje si Heureka provizi z prodeje dle ceníku provizí v závislosti na kategorii zboží, podobně jako u PPC režimu.
Heureka pak e-shopům každý měsíc vystaví fakturu za objednávky přes Košík. Příjemným bonusem je fakt, že při nákupu přes Heureka Košík není účtována cena za proklik. Podmínkou zapojení je vlastnictví certifikátu Ověřeno zákazníky a PPC režim.
Proč pro váš e-shop nemusí být Heureka košík vhodný?
Měli byste vědět, že Heureka Košík není možné zapnout jen pro určitou část sortimentu. Do Košíku budou zahrnuty všechny produkty z vašeho XML feedu. Existují také další důvody, proč zapojení důkladně zvážit — nákupy přes Košík mohou upozadit váš brand, neumožní vám crosssellovat a upsellovat a na okamžik ztrácíte kontakt se zákazníkem.
Možná se ptáte, jestli se Heureka Košík vyplatí? Neexistuje jednoznačná odpověď. Na základě např. měsíčních výsledků si e-shop musí porovnat náklady na provize u objednávek přes Košík a zhodnotit jejich PNO. Vzít v úvahu je potřeba i podružné a na první pohled ne tak patrné náklady, které s sebou Košík nese.
Další akce a možnosti propagace na Heurece
- Product Ads
- Koutek značky vč. Autorizovaného prodejce
- Parner sekce
- Bannerová reklama
- Soutěže ProduktRoku, ShopRoku
- Dny doprav zdarma (zimní a nově i letní)
- Garance dodání do Vánoc
- a další..
Takže jak na Heureku? Pojďme si to shrnout v pár bodech:
- Inzerujte v PPC režimu — poskytuje mnohem více možností
- Posílejte na srovnávač kvalitní data, aby uměl vaše produkty správně zařadit do svého katalogu
- Vyplňte si maximum informací ve vašem účtu
- Měřte konverze ideálně prostřednictvím plné implementace
- Sledujte a vyhodnocujte statistiky
- Sbírejte poctivě recenze a vyslužte si jeden z certifikátu pod Ověřeno zákazníky
- Využívejte další služby Heureky, pokud to ve vašem případě přináší hodnotu
Předchozí díly
Unikl vám některý z předchozích dvou dílů Zbožákové bible? Nevadí níže naleznete odkazy na oba díly.
Zbožáková bible – 1. díl: Úplné začátky na srovnávačích aneb vyplatí se do nich investovat?
Zbožáková bible – 2. díl: Jak se na srovnávačích zboží správně zobrazovat