Určeno pro e-shopaře: začátečníky Odhadovaná doba čtení: 4 minuty

Retro má v oblibě mnoho z nás. Jsou ale obory, ve kterých být retro se příliš nevyplácí. A jedním z takových typických oborů je právě e-shopaření. Dvojnásob to pak platí pro platební brány a metody úhrady, které na vašem e-shopu svým zákazníkům nabízíte.

Patříte i vy k provozovatelům e-shopu a tvrdošíjně nabízíte jen starou dobrou dobírku a bankovní převod? Pak je čas racionálně zvážit všechna pro, ale také proti. A zdá se, že těch mínusů bude do budoucna spíše přibývat. Online platby kartou se totiž u českých zákazníků těší stále větší oblibě a to právě na úkor dobírek.

Placení platební kartou online

Nabídnout v e-shopu online platbu kartou se tak stává nepsanou povinností. Online platby získávají na oblibě a jejich podíl na celkových internetových nákupech narůstá. Vyplývá to z článku odkazující se na studii platebních metod, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Dobrá zpráva také je, že v budoucnosti se budou platební metody zjednodušovat. Bude možné zaplatit doslova na jedno kliknutí a jedinou bariérou při dokončení nákupu tak bude zákazníkova nákupní nálada a stav konta. Objednání, zaplacení i doručení bude probíhat rychlostí blesku. Tak proč stavět před zákazníky zbytečné překážky?   

Využívání platebních metod ve světě

Zatímco ve světě využívá platbu kartou téměř polovina zákazníků (viz obrázek), Česká republika patří, pokud jde o online platby, mezi poněkud konzervativnější teritoria. Tento stav a jistá míra obezřetnosti při využívání moderních způsobů plateb je společná pro východní státy a Asii. Důvody jistě netřeba rozebírat.

Podíl platebních metod ve světě

Podíl využívaných platebních metod ve světě

V tuzemských vodách proto svůj úspěch prozatím slavila stará dobrá dobírka, která zákazníkům dává šanci vyzvednout reálný balík a předat peníze tak říkajíc z ruky do ruky. Oblíbené jsou ze stejného důvodu také platby při převzetí na pobočce či na výdejních místech. Časy se pomalu, ale jistě, mění.

Rychlé doručení jako magnet na zákazníky

Online podnikání se za poslední roky nesmírně posunulo kupředu a to nejen v šíři nabídky, zdokonalení služeb a logistiky, ale také v bezpečnosti a důvěryhodnosti. V posledních letech tak dochází k nárůstu objemu online prodejů i počtu plateb provedených online. Meziročně se jedná až o 15%. Ačkoli se v médiích občas objevují dramatické zprávy o kybernetických útocích, jedná se spíše o dobré sousto pro bulvární média, než o racionální hodnocení stavu online trhu.

Trend je tedy nezadržitelný. Rychle vygůglit vysněný produkt, hladce projít nákupním procesem, bleskově zaplatit a druhý den se tetelit radostí z doručené zásilky. A právě online platba díky okamžitému oznámení o provedené platbě přináší mimo jiné zrychlení vaší expedice. Nejkratší doba doručení působí na zákazníky jako magnet.  

Magnet na zákazníky

Online platby přináší zrychlení vaší expedice což působí na zákazníky jako magnet. 

Máme rádi online platby

Se stále narůstajícím objemem online prodejů a počtem e-shopů roste také konkurence i očekávání zákazníků. Standardem je dnes tzv. D+1 maximálně D+2 což znamená, že zboží dojde jeden, až dva dny ode dne provedení objednávky. A protože mnoho e-shopů nabízí totožné produkty, zápas o zákazníka se mění v obchodní válku. Je nutné nabídnout rychlé doručení, perfektní servis, široké možnosti doručení, ale také různé metody plateb.  

A právě v nabídce různých možností plateb nejvíce zaostávají malé a středně velké e-shopy. Ať se nám to líbí nebo ne, hlavním cílem podnikání je naplňování očekávání zákazníků. Zejména střední a mladší generace, která běžně nakupuje i na zahraničních e-shopech, už nepovažuje platby provedené online za nic nebezpečného. 40 % zákazníků ve věku 25 až 34 let označuje platbu kartou dokonce za svoji oblíbenou platební metodu. Pokud provozujete e-shop a nenabízíte platbu kartou online, měli byste pečlivě zvážit, zda-li tato strategie už teď, či v budoucnu nebude příčinou ztráty určitého okruhu zákazníků.

Na trend nárůstu objemů plateb kartou v kamenných pobočkách jsme v Eshop-rychle reagovali také implementací moderního platebního terminálu Sumup. 

Pokladna eshop-rychle napojení na mobilní terminál supup

Připojení pokladny Eshop-rychle na platební terminál

Modul pokladny vyřešil řadě e-shopů otázku osobního prodeje v kamenné prodejně i v terénu. Jsme rádi, že nyní můžeme představit rozšíření její funkčnosti v podobě napojení na nejmodernější mobilní terminál SumUp!

Žádný komentář

Provozní náklady na platební brány

Při podnikání by veškeré snahy měly sledovat jediný cíl. Spokojenost zákazníka, který se bude opakovaně vracet. Také výběr platebních metod by měl zákazníkovi vycházet vstříc, neklást odpor či vytvářet pocit diskomfortu při dokončení nákupního procesu. Na druhou stranu implementace různých platebních metod na váš e-shop by se neměla stát honbou za připojením všech dostupných platebních bran, online půjček a bank, které jsou na trhu.

Pokud patříte do kategorie velmi malých e-shopů, nebo s online podnikáním začínáte, je třeba vybrat vhodnou bránu a zvážit, zda-li je pro vás online platba klíčovým parametrem, nebo nákladem navíc. Ceny platebních bran se však pohybují v úrovni provozu nejlevnějších telefonních SIM karet a pokud to s podnikáním myslíte vážně, mělo by vaším cílem být takový náklad utáhnout. Zkrátka hledejte cesty, jak stále rozšiřovat nabídku služeb a reagujte na trendy v podnikání.    

Proč mít platební bránu?

Níže jsme vybrali pár zajímavých argumentů, které by vás mohly přesvědčit, když už ne k okamžité implementaci platební brány, tak alespoň k vážnému zamyšlení, zda-li na svém e-shopu nabídnout platby online.

Existuje nejméně jeden argument, který tak nějak spolkne všechny níže zmíněné. Jak tedy zní? Nevytvářejte zbytečné bariéry! Protiargument, že jsou online platby nebezpečné je snad už opravdu pasé a nepatří do kategorie racionálních, ale spíše emocionálních bariér, které si neseme z minulosti.

  • Zbaví vás nevyzvednutých zásilek – dle statistik se ročně nevyzvedne zásilek až za 6 miliard korun. Při online platbě vám riziko nevyzvednutí zásilky nehrozí. Zákazníci platí předem a mají tak dobrou motivaci si zboží vyzvednout.
  • Zákazník si nepřiplácí – zatímco dobírky jsou téměř vždy spojené s navýšením, při platbě kartou žádné poplatky navíc nejsou. Pokud nenabízíte platby kartou, riskujete odliv zákazníků, kteří nejsou ochotni platit za dobírku a jdou nakoupit jinam.
  • Přinese více objednávek – platební karty dokážou hotové divy. Třeba i přimět více nakupovat. Při nákupu za větší sumu peněz je prokázáno, že lidé raději velké sumy platí kartou, než v hotovosti. Pokud nenabídnete platbu kartou, právě o takové zajímavé zákazníky můžete přicházet. Nabídněte platbu kartou a uvidíte, že ve výsledku utratí víc, než kdyby museli objednávat na dobírku!
  • Větší kontrola nad vaším podnikáním – díky tomu, že při platbě kartou jsou peníze ihned připsány na váš obchodní účet, máte skvělý přehled o vašich platbách. Dle nastavení vašeho vyúčtování přesně víte, kdy s penězi můžete počítat. Můžete si tak lépe plánovat vaše finanční rozhodnutí.Například u dobírky tohle nemůžete, protože nevíte, kdy si zákazník zboží vyzvedne a kdy vám kurýr platbu předá.
  • Zrychlí expedici  díky okamžitému oznámení o platbě můžete začít chystat zboží k expedici. Budete mít tu nejkratší dobu doručení a to působí na zákazníky jako magnet.
  • Je maximálně bezpečná – placení kartou online je prošpikováno bezpečnostními standardy. Ať už jde o přenos informací, nakládání s daty, nebo používané technologie, vše má svá přísná pravidla a za jejich nedodržování hrozí poskytovatelům plateb obrovské pokuty.
  • Je snadná i na mobilu – placení kartou na mobilu je snad ještě jednodušší než na stolním počítači. Mobilním platbám kartou jdou naproti platební brány i karetní asociace. Pokud budou vaši zákazníci používat platbu na jedno kliknutí stačí jeden otisk prstu a je hotovo.
  • Zpříjemní placení – formuláře pro online platební metody jsou navrhovány tak, aby byly co nejvíce přehledné a daly se jednoduše vyplnit. Možná si říkáte, že se jedná o malý detail, ale nezapomeňte, že zákazníci se na e-shopu orientují podle zraku.
  • Je pojištěna proti nesnázím– banky se opravdu činí a chodí svým klientům naproti. Tak například svým klientům umožňují pojistit si kartu pro případ, kdy zboží nedorazí, nebo je karta zneužita. Banky tak ukazují, že se klienti opravdu nemusí bát kartou zaplatit.

Závěr

Spokojenost zákazníka je až na prvním místě a kladení i těch nejmenších překážek v nákupním procesu bychom se měli opravdu vyvarovat! Je škoda dostat zákazníka na stránky e-shopu, provést ho přehlednou nabídkou, rychle proběhnout objednávkovým procesem a nakonec ho ztratit díky nemožnosti ihned zaplatit.

Zbyněk je obsahovým kreativcem týmu. Své dlouholeté zkušenosti z offline světa marketingu, tvorby webových prezentací a studia filmové školy přenáší do pestrého světa onlinu, aby e-shopům pomohl prostřednictvím svých článků růst. Ve volném čase ho můžete nejčastěji potkat v přírodě.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares