Další článek o SEO z dílny agentury Besteto se zaměřuje na správné nastavení blogu. Pokud vám unikly předchozí články z tohoto miniseriálu, určitě si přečtěte Úvod do SEO pro začátečníky a Jak nastavit SEO na Eshop-rychle.cz.
V dnešním článku si projdeme vedení blogu od úplného základu. Protože začátky už mají někteří z vás za sebou, můžete si pomocí přehledného menu přeskočit na ty části, které vás zajímají:
6 důvodů, proč začít psát blog
- Title (název stránky)
- Nadpisy
- Meta description (popis)
- Kvalitní obsah s použitím klíčových slov
- Optimalizace obrázků
- Interní odkazy
Jak založit blog na Eshop-rychle
Jak přidat novou nebo upravit stávající kategorii blogu
6 důvodů proč začít psát blog
Zakládat, či nezakládat blog? To je otázka mnoha majitelů webových stránek. V této sekci se budeme věnovat tomu, proč je blog důležitý a jak vám může pomoci.
1. Budování značky
Pomocí blogu si můžete vybudovat postavení znalce v daném odvětví, což může přinést zajímavé příležitosti.
2. Konkurenční výhoda
Nabídky typu “doprava zdarma”, “konzultace zdarma” apod. jsou již dnes jakýmsi standardem, takže je třeba se odlišit něčím jiným. Blog tuto možnost nabízí, byla by škoda ji nevyužít. Pomocí článků ukážete nejen to, že svému oboru rozumíte, ale také v čem jste jiní než ostatní. Dáte najevo potenciálním zákazníkům, že se na vás mohou spolehnout a obrátit, pokud budou řešit problém z oblasti, o které jste napsali.
3. Lepší pozice ve výsledcích vyhledávání a zvýšení návštěvnosti
Při pravidelném přidávání kvalitního obsahu na váš web mohou vyhledávače jednak pokrýt vyhledávací dotazy, jednak když píšete na nějaké téma články, začnou se i další stránky webu (třeba kategorie produktů a produkty) zaměřené na podobné téma zobrazovat lépe. Pokud řešíte problémy potencionálních zákazníků a dokážete na jejich trable odpovědět, je zde velká šance, že vás snadněji najdou, protože pokryjete složitější vyhledávací dotazy. Abyste zjistili, co potencionální zákazníci řeší a hledají, je potřeba udělat analýzu klíčových slov (na tu se zaměříme detailně v příštím článku). Dalším příjemným bonusem je zvýšení návštěvnosti vašeho webu.
Více o umístění ve vyhledávání se můžete dozvědět ve článku Krok za krokem za organickou návštěvou, aneb jak na vyhledávače.
4. Můžete získat zpětnou vazbu
Když na konec článku připojíte výzvu k akci (např. “Budeme rádi, pokud nám řeknete, co si o tom myslíte”), máte jedinečnou příležitost lépe poznat své aktuální nebo budoucí zákazníky. Navíc získáte představu o tom, jaké problémy řeší a co je zajímá. Podle toho jim můžete dodat obsah šitý přímo na míru, návštěvník bude spokojený a je větší šance, že dá při nákupu přednost vám před konkurencí.
5. Prezentace vlastních produktů a služeb
Pokud máte například e-shop s fitness výživou, bude zákazníky zajímat, jaký protein je nejlepší. S touto informací můžete pracovat a napíšete recenzi, která bude porovnávat 10 nejlepších proteinů z vaší nabídky. Do článku nezapomeňte vložit odkazy na stránky produktů na e-shopu. To vám zajistí, že navštěvník bude mít nejkratší cestu k nákupu a nebude muset produkt hledat jinde.
6. Důvěra potencionálních zákazníků
Zajímáte se o problémy potencionálních zákazníků, pomáháte je řešit, vzděláváte je a tak si budujete důvěru, díky které zákazníci zůstanou loajální vaší značce. Jedná se o stejný princip, jako když jdete do kamenného obchodu. Kde se budete cítit lépe? V obchodu, kde se na Vás usmějí, pozdraví vás a nabídnou pomoc s výběrem, nebo tam, kde ani neví, že někdo přišel? Odpověď je zřejmá, vyberete si ten první. To samé funguje i u blogu.
SEO faktory pro vedení blogu
Title (název stránky)
Title je text, který je umístěn v záhlaví prohlížeče a jako nadpis na stránce výsledků vyhledávání (Obr.1). Dobře zvolený title je jedním z mnoha faktorů, které mohou pomoci k lepšímu umístění ve vyhledávačích. Dále ovlivňuje míru prokliku na web (CTR) a prohlížeče ho zobrazují v záložkách, takže při větším počtu otevřených záložek zůstane lišta přehledná. Důležité je, aby každý title byl originální.
Do názvu jako první vyplňte klíčové slovo (slovo nebo fráze, na které se chci zobrazit). Celkový rozsah by měl být mezi 50 až 70 znaky. Vyhněte se názvům, které jsou napsané výhradně malými nebo velkými písmeny a neuvádějte na první místo název stránky s výjimkou hlavní stránky, kde je to žádoucí.
Obecné doporučení: primární klíčové slovo, sekundární klíčové slovo | název stránky
U tvorby titlu se můžete inspirovat třeba bulvárem. Zkuste se podívat například na Aha, Blesk, Šíp apod. Můžete tam načerpat inspiraci, jak psát trefné titulky, které lidi zajímají.
Nadpisy
Nadpisy webu slouží k lepšímu pochopení tématu.
Nadpis H1
Nejhodnotnější a nejdůležitější je nadpis H1 (Obr. 2). Na každé stránce by se měl vyskytovat pouze jednou a měl by být jedinečný. Nezapomeňte zapojit klíčové slovo. Ideální délka se pohybuje v rozmezí 20 až 70 znaků.
Nadpis H2 až H6
Nadpisy H2–H6 se používají k lepší orientaci v textu. Čím nižší úroveň nadpisu, tím menší dopad na SEO má.
Meta description (popis)
Meta description (Obr. 3) je popis stránky, který se zobrazuje ve výsledku vyhledávání. Je důležitý, protože pomáhá hledajícím uživatelům se rozhodnout, který web / e-shop navštívit. Vliv na SEO jako takové nemá, nicméně velmi ovlivňuje míru prokliku (CTR). Pokud meta description nevyplníte ručně, tak se generuje automaticky na základě obsahu stránky. Podle statistiky Google přepisuje meta description v 62,8 % případů. Každopádně i přesto doporučujeme meta popisy vyplnit ručně u stránek, na kterých Vám záleží.
Vyjádření v meta description by mělo být krátké a originální. Musí čtenáře zaujmout natolik, aby chtěl pokračovat ve čtení dál. Z toho důvodu doporučujeme přidat výzvu k akci (např. “Více se dozvíte zde” nebo “Pokud vás tato problematika zajímá, navštivte nás”). Dále můžete použít i emotikony, ale ty si raději vyzkoušejte – občas se nemusí zobrazovat. Jestliže v meta description bude obsaženo klíčové slovo, který uživatel hledá, bude tučné a tak se odliší od ostatních.
Ideální délka by měla zůstat v rozsahu 70 znaků až 155 znaků (430 – 920 px).
Ke kontrole délky vám poslouží tento nástroj.
Kvalitní obsah s použitím klíčových slov
Jestliže se chcete zobrazit ve výsledcích vyhledávání na zajímavých pozicích pro konkrétní klíčová slova, potřebujete tvořit obsah zaměřený na hledaná témata. Je žádoucí, aby klíčová slova byla zakomponována do obsahu stránky. Klíčová slova nemusíte opakovat ve stejném pádu a formě několikrát za sebou. Nejlepší variantou je klíčová slova různě skloňovat v různých tvarech a pádech. V závislosti na délce textu je doporučujeme použít 2–3krát.
Optimalizace obrázků
Velikost obrázku
Doporučujeme používat obrázky o velikosti do 100 KB, aby zbytečně nezpomalovaly web. Pro zmenšení doporučujeme využít webové stránky TinyPNG.
ALT (popis obrázku)
ALT popis je v překladu alternativní text, který zadáváme u obrázků a fotografií. Je důležité ho vyplnit, protože vyhledávače neumí interpretovat, co se na daném obrázku nachází a proto jim musíme pomoci formou textu. Měli byste se vejít do 150 znaků a snažit se vložit maximum informací popisujících obrázek se zaměřením na klíčová slova.
Originalita fotky
Dejte si pozor na stahování obrázků, abyste se nedostali do problémů ohledně autorství. Dalším důvodem pro pořízení vlastních fotek je získání originálního obsahu, který je pro vyhledávače hodnotný.
Název souboru
Název souboru by měl popisovat daný obrázek a odpovídat na relevantní vyhledávací dotaz (např. panske-boty-nike-air-max).
Interní odkazy
Interní odkazy jsou důležité pro lepší navigaci a pohyb na webu. Slouží jak návštěvníkům pro pohyb po webových stránkách a získávání potřebných informací, tak i vyhledávačům, kterým pomáhají lépe pochopit, co se na daných stránkách nachází. Pomocí interních odkazů můžeme přenášet autoritu (důvěryhodnost) stránek na jiné. Pokud ze stránky, která má vyšší hodnotu, budu odkazovat na stránku nižší hodnoty, tak se na ni přenese určitá část autority a získá lepší pozici ve výsledku vyhledávání. Autoritu stránky zjistíte například přes placený nástroj Ahrefs.
Jak založit blog na Eshop-rychle
V administraci e-shopu zvolíte kartu “Obsah webu” → “Blog” → “Nastavení” (Obr. 4).
Základní nastavení blogu
Jestliže chcete provozovat blog, tak je důležité hned na začátku zatrhnout políčko “Aktivovat blog” a vybrat jeho umístění v menu. Potom pokračujeme s nastavením.
Umístění blogu v rámci e-shopu
Máte na výběr z několika možností. Blog můžete zařadit na první, nebo poslední pozici v hlavní nabídce menu. Pokud ho v hlavním menu nepotřebujete, může se jako podsekce zařadit na stránku O nás, Kontakty, Jak nakupovat atd.
Název blogu v menu
Zde vyplníte název, jak se bude jmenovat váš blog. Pokud vlastníte e-shop, radíme zůstat u klasického pojmenování Blog.
URL adresa
Zde máte možnost upravit URL adresu. Doporučujeme zachovat původní nastavení, tedy www.domena.cz/blog.
Počet článků na stránce
Nastavte, kolik článků se má zobrazit na jedné stránce. Doporučujeme zachovat původní nastavení.
Text na hlavní stránce blogu
Tady vyplníte, o čem blog je, a co od něj čtenář může očekávat. Popisek často na blogu chybí, ale vy na něj nezapomínejte – upoutáte s ním pozornost.
Nastavení Facebook
V této sekci (Obr. 5) si nastavíte název stránky, popisek a obrázek pro sdílení na Facebooku. Respektujte odlišnosti jednotlivých kanálů a přemýšlejte, jestli texty a obrázek nepotřebují přizpůsobit uživatelům na Facebooku. Například popisek na webu může být delší, ale Facebook by ho nezobrazil celý a tak je vhodné vymyslet kratší variantu.
Jak přidat novou nebo upravit stávající kategorii blogu
V případě, že se budete hned od začátku řídit podle přesně daného obsahového plánu, ve kterém jsou jasně dané tematické celky, můžete si kategorie vytvořit už při založení blogu. Jinak má smysl tvořit kategorie tehdy, když už je na blogu více článků, které potřebujete roztřídit.
V administraci e-shopu zvolíte kartu “Obsah webu” → “Blog” → “Kategorie” (Obr. 6).
Na obrázku si můžete všimnout levého panelu, který nabízí 3 možnosti úprav:
- Úprava kategorie (✏️) – Při rozkliknutí se Vám zobrazí detail kategorie.
-
- Smazání kategorie (❌)
- Náhled kategorie () – Zobrazení dané kategorie, tak jak ji vidí návštěvníci e-shopu.
Přidání nové kategorie
Novou kategorii přidáte tlačítkem “Přidat kategorii” (Obr. 6) a pustíte se do nastavení.
Název kategorie
Zadáte název nové dané kategorie (např. “Zahradničení“).
Title (název stránky)
Zde nastavíte, jak se bude ve výsledku vyhledávání hlavní stránka jmenovat. Abyste si to lépe představili, tak title se bude zobrazovat jako modrý nadpis ve výsledku vyhledávání.
Description (Stručný popis stránky)
Tady si nastavíte, jaký bude mít hlavní stránka popis ve výsledku vyhledávání. Zobrazuje se pod modrým nadpisem title. Popis by měl mít tyto náležitosti: relevantnost, originalitu, výzvu k akci, informace o obsahu stránky.
Úvodní text
Do úvodního textu napište, jaké články v kategorii čtenář objeví. Můžete přidat nějaké zajímavé informace a třeba i vložit odkaz na nejlepší článek v kategorii.
Jak vytvořit článek
Když už máme nastavený blog a vytvořené kategorie, zbývá vytvořit váš první článek.
V administraci e-shopu zvolíte kartu “Obsah webu” → “Blog” → “Obsah” (Obr. 8).
Stejně jako u kategorií zde najdete levý panel, ve kterém můžete články upravovat, mazat nebo je zobrazit.
Pro vytvoření článku klikněte na tlačítko “Vytvořit článek” (Obr. 8), po kterém se dostanete do okna s nastavením článku (Obr. 9).
Nadpis článku
Nadpis článku je ta první věc, která rozhodne, jestli si ho čtenář otevře. Proto s ním nespěchejte a dejte si na něm záležet.
Kategorie
Jestli zatím kategorie nepotřebujete, nemusíte ji vybírat. S počtem kategorií není potřeba to přehánět, zvolte obecnější tematické okruhy.
Datum publikace
Udává datum, od kterého se má článek na webu zobrazovat. Nemusíte ho vyplňovat hned na začátku, kdy máte článek rozepsaný. Může se stát, že vám zabere více času a tak s vyplňováním data počkejte, až budete mít hotovo.
Zobrazit článek do
Určuje datum, do kterého se má článek na webu zobrazovat. Pro běžné články nemá smysl nastavovat. Nicméně, to může být zajímavé nastavení např. pro informování o krátkodobé prodejní akci.
Štítky
Štítky jsou nápomocné pro lepší orientaci na blogu. Návštěvník pomocí štítků může jednoduše nalézt články, které se vztahují k určitému tématu. Nepleťte si štítky a kategorie. Pokud má blog kategorie např. Hnojení, Zazimování, Výsadba, štítkem můžete sloučit články o chilli papričkách, které jsou zařazené v různých kategoriích.
Rada na závěr
Vše dělejte pro uživatele a snažte se, aby váš obsah byl přínosný.