Sami si namyslíte, nakreslíte a nakódujete e-shop. V jednom člověku k tomu vytvoříte a naklikáte reklamu. A když je čas, vše vyhodnotíte. Sami vybíráte a nakupujete zboží, balíte, odesíláte. Řešíte veškeré e-maily a telefonické dotazy… a možná i někdy spíte či komunikujete s okolím. Možná. Co takhle přestat být super(wo)man a začít nad byznysem přemýšlet v delším horizontu s rozumnou udržitelností do budoucna? Tento článek z dílny Freelo může být prvním krokem.

eshop-multitasking manager

Být super(wo)man není ideální ani udržitelná cesta k růstu vašeho podnikání

Dnešní online prodej už dávno není tak jednoduchý, jako dříve. Na trhu je velká konkurence a ta tlačí ceny produktů do hlubin. Pokud chcete s e-shopem fungovat ještě za dva roky, je možné, že bude potřeba něco změnit. Začít přemýšlet nad způsobem, jak zajistit – z pohledu dnešního zákazníka – standardní kvalitu služby a zároveň nezbankrotovat. A hlavně vést e-shop udržitelně. Tak, aby jeho růst nebyl stoprocentně závislý na vás.

To bez radikální změny nepůjde. V dnešním článku vám ukážeme několik příkladů, jak to udělali lidé z oboru, kteří překročili komfortní zónu a z one-(wo)man-show vybudovali prosperující firmu. V druhé části článku pro vás Freelo sepsalo tři konkrétní kroky, podle kterých to můžete zrealizovat i vy.

Nejprve si řekněme, co české e-shopery nejčastěji brzdí:

Peníze, neochota mít investora a strach z půjčky

Můžeme se bavit o důvodech jako nedostatek času, nedostatek lidí, ale pojďme si přiznat, z čeho většinou pramení: z nedostatku prostředků. Když máte peníze, můžete si dovolit přijmout člověka, který vám s prací pomůže. Tím získáte čas nadechnout se a přemýšlet, kam posunete byznys dál. Kde se však jede z faktury na fakturu, nedovoluje pošramocené cashflow dělat dlouhodobě smysluplná rozhodnutí.

 

eshop cash flow graf

Jediné, co byste měli mít na paměti, je přemýšlet trochu za hranicí komfortní zóny a nenechat se nedostatkem peněz držet v šachu.

Řešení je několik a každý si musíme přijít na to své sami. Máme možnost sehnat si investora, půjčku nebo růst po kouscích z toho, co na sebe firma vydělá. Vše má své pro a proti.

Freelo ve svém průzkumu zjistilo, že spousta e-shopařů má z varianty rychlých peněz obavy. Často je spouštěčem zaklínadla: “Co když to nevyjde a já zůstanu v dluzích?” Tento strach má své opodstatnění, proto zvažte všechny varianty, jak můžete cashflow ozdravit, a vyberte to nejlepší pro vaši konkrétní situaci.

Jak to dělají úspěšní eshopaři ?

Martinu Krupičkovi, zakladateli Nejleginy.cz, se například vyplatil pomalý udržitelný růst dotovaný z obratu. E-shop otevřel se základním kapitálem v hodnotě několik desítek tisíc a první rok svého podnikání věnoval veškerý svůj čas tomu, aby mašinu rozjel. Vše dělal sám, od nákupu zboží přes expedici, administraci webu, videonávody, klikání reklamy.

Stanovil si, že jakmile dosáhne určitého obratu, bude svůj e-shop optimalizovat, aby růst nebyl 100 % závislý jen na něm. Když dosáhl obratu 7 milionů korun, vytvořil v roce 2015 procesy, zapojil sezónní brigádníky a ze zisku dotuje další růst. Martin říká:

„Většina investic jde do reklamy, která přináší další objednávky. Dnes jsme na desítkách objednávek za den,“

 

Také zakladatel Coffeespot.cz Jiří Plšek, jehož inspirací jsou Ambiente nebo Doubleshot, chvílí přemýšlel nad investorem. Zhodnotil ale, že tato forma podnikání jemu osobně blízká není. Rozvíjí proto své podnikání podle osvědčených baťovských principů a buduje firmu od základů. 

„Člověk má růst postupně, buď na to v každé dané chvíli stačí, nebo ne,”

zjistil Jiří po letech podnikání, pro které se rozhodl po letech úspěšné mezinárodní korporátní kariéry. Jak uvidíte dále, rozhodnutí to bylo šťastné.

Omezenost vlastní kapacity (den má jen 24 hodin)

„První dva roky jsem dělala nonstop, ale den má jen 24 hodin a to je jeho hranice,“ je si dnes vědoma zakladatelka módních prodejen Queens.cz Lenka Ondruchová, která za 15 let vybudovala z nuly firmu o 40 lidech v několika městech Česka. Byla přesně tou, která musela mít o všem přehled. Každý týden objížděla všechna města. O všem rozhodovala, ač měla na dílčí funkce lidi. Ke zvolnění ji přiměla až nouze, kdy se po dvou letech ukázalo tempo jako neúnosné jak pro ni, tak pro firmu.

„Dříve nežli později je dobré se zastavit a zamyslet se, co od života vlastně čekám. Buď budu makat nonstop nebo si najdu lidi, které si zaplatím (podělím se s nimi o zisk). Od začátku jsem měla prodavače v kamenných prodejnách. I když mě móda a naše zboží baví a asi bych zákazníkům dokázala předat nejvíc informací, věděla jsem, že více věcí zařídím, když nebudu sedět na prodejně. Stát za kasou, nejezdila bych tehdy do Varšavy a Prahy pro nové obchody, nenakupovala nové zboží. On ten člověk na prodejně možná nezná úplně každý detail jako já, ale pořád je expertem na naše zboží a zákazníkovi poskytne dobrý servis.“

V první chvíli se to zdá proti logice. Jsme totiž zvyklí přemýšlet tak, že si všechno uděláme nejlíp sami. Objektivně si však musíme přiznat, že některé úkony nám jdou lépe a jiné hůře. „Já si třeba uvědomila, že jsem docela chaotik, a přitom sklad potřebuje systém a systematičnost. Proč bych ho tedy měla řídit a kontrolovat já, která s tím zápasím? Daleko lepší bude na toto místo najít člověka, který miluje Excel a pořádek,“ naučila se Lenka z Queens.cz delegovat.

A ty věci, ve kterých jste dobří? 

„Člověk musí slevit. Určitě jste dobří ve spoustě věcí, ale nemůžete je stejně všechny zvládat na 100 %. Je lepší najít člověka, který je bude dělat ve vašich očích možná hůře (přitom je jen dělá jinak) a dát mu zodpovědnost. Bude se tomu věnovat celou svou pracovní dobu a udělá toho více.“

Nedůvěra či neochota přibrat dalšího člena

Jiří Plšek z Coffeesport.cz rozumí potřebě spousty podnikatelů dělat si vše svépomocí. Sám našel balanc mezi tím, co obhospodaří interně, a co svěří do důvěryhodných rukou:

„V českém e-shopovém prostředí jsme poměrně rarita. Ve čtyřech lidech si zvládneme interně zařídit vše od výroby přes distribuci až po PR a marketing.“

Díky tomu, že si v kariéře prošel vším možným (v automobilovém průmyslu začínal manuální činností a vypracoval se do vyššího managementu, kde řešil velké zahraniční audity), má široký soubor dovedností a jen tak s něčím se nespokojí. To ho brzdí od spolupráce s freelancery, se kterými se pomalu učí žít, ale přesto pořád hledá schopné zaměstnance, kteří zvládnou víc oblastí najednou.

Sám se stará o veškeré obchodní záležitosti a jeho žena má na starost denní chod pražírny a expedici objednávek. 

„Když jsme třetí rok hledali třetího do party – nákupčí – nechtěl jsem nikoho cizího. Oslovil jsem tehdy bývalou kolegyni, která byla na mateřské, a sedli jsme si. Delší dobu se mi ale nedaří sehnat partnera s podnikatelským uvažováním. Peníze na jeho zaplacení by byly,”

otevřeně přiznává Jiří, že někdy to skutečně není o penězích, ale i o nalezení vhodných lidí. Jakmile se spojí s vhodným člověkem, ví, že bude čas realizovat spoustu odložených podnikatelských příležitostí, od filtrované kávy v plechovkách po nové originální obaly.

eshopista

„Když jsme třetí rok hledali třetího do party – nákupčí – nechtěl jsem nikoho cizího. Oslovil jsem tehdy bývalou kolegyni, která byla na mateřské, a sedli jsme si.”

Jaké kroky vedou k přeměně one-(wo)man e-shopu v udržitelný BYZNYS

1. Přemýšlení (plánování)
2. Spolupráce s profesionály
3. Automatizace (procesy, nástroje a komunikace)

1. Přemýšlení a plánování:

Správný mindset je solidní základ, na kterém postavíte konkrétní kroky. „Yuppi jsme založili proto, že v Česku chyběla nabídka diářů, která by mě uspokojila. Smutně jsem koukala na zahraniční YouTube a stránky blogerů, až jsme se s přítelem pustili do vlastního podnikání,“ vypráví Lucie Prasličková.

Začínali s pár produkty, které skladovali ve skříni, web si postavili na koleně a nějakou dobu se snažili balancovat vše na vlastní pěst. 

V momentě, kdy cítíte, že se vám podnikání začíná rozjíždět, není prostor přemýšlet v malém. My byli též přesvědčení, že na to budeme stačit. Brzy jsme ale došli ke zjištění, že potřebujeme nové stránky, a ty už musí vytvořit profesionál.“
Dubina UX design

Lukáš Dubina je zkušený UX designér e-shopů s více než 10 lety praxe. Pomohl nastartovat podnikání také e-shopu Yuppi.cz

Profesionální řešení je základ

Oslovili Eshop-rychle.cz, což zpětně vidí jako zlomový bod. Strategická investice do změny technického řešení a redesign e-shopu přinesly dlouhodobý zisk. Kompletní migraci z Prestashopu a redesign e-shopu proběhl pod taktovkou specialisty na výkonnost e-shopů Lukáše Dubiny a týmu, kteří mj. Lucii doporučili i další postupy, nástroje a spolupracovníky. Od té doby e-shop násobně vyrostl a neustále se optimalizuje v rámci možností.

Úspěšní e-podnikatelé z lesa

Podobný myšlenkový proces popisuje výrobce a prodejce vybavení do přírody.

„Neviděli jsme smysl dělat neustále to samé. Chystat objednávky, zpracovávat faktury, balit balíky, zatímco nám utíkal čas realizovat všechny nápady a inovace. Chtěli jsme testovat produkty, šít vlastní kolekce vybavení do přírody a tak dále. Jako první jsme si najali člověka na administrativu, čímž se uvolnily ruce.“

Dnes mají Tomáš Böser a Tomáš Jurka, zakladatelé úspěšného Bushcraft Shopu, vlastní výrobu, plánují síť několika franšíz po Česku a začínají prodávat do zahraničí. To by se v případě, že by jako zakladatelé zůstali v předchozích rolích, nikdy nestalo.

2. Spolupráce s profesionály

Pánové z BushCraft Shopu začali rychle jednat.

„Celý náš úspěch vznikl z komunity lidí, která se kolem nás vytvořila…

První nakupující na našem e-shopu byli nadšenci, kteří v nás viděli další nadšence do přírody. Když jsme škálovali podnikání, uvažovali jsme podobně. Spojili jsme se s šikovným člověkem, který už měl v komunitě vybudované renomé. Tomáš Krákora je známý tím, že testuje vybavení do přírody, pod stan. Věci nešetří, spoustu vybavení si ozkoušel v armádě nebo při vlastních expedicích, je vtipný a oblíbený,“ popisuje duo zakladatelů první milník.

Hledejte kvalitní kolegy

Také další kolega přišel z komunity nadšenců do přírody. „Narazili jsme na zkušeného pána v důchodu, který měl v 80. letech firmu na výrobu batohů. Svěřili jsme se s tím, co nás trápí. Že chceme kvalitní a cenově dostupné řešení, které bude vycházet z našich potřeb, ale nemáme potřebné stroje.

Postupně jsme si vybudovali důvěru a dnes je to člověk, který pro nás postavil dílnu a pomohl nám zajistit výrobní procesy a postupy. Sami bychom to nikdy nezvládli.“

Podobné partnerství budují také se zákazníky. 

„Náš koncept je takový, že s každým novým zákazníkem objevujeme nová teritoria. Nikdy nevíte, co člověk, který k vám do obchodu přijde, dělá. Jaký má příběh, zkušenosti. My jsme vždy uvařili kávu, posadili se do křesla a nezávazně jsme si povídali. Kolikrát se přátelská obchodní konverzace přetavila nejen v nákup, ale i vztah a spolupráci,“

říká Tomáš Jurka.

eshop rychle snadno a rychle

Grafiky můžete mimo jiné hledat přes portál Chcizakazku.cz a další profesionály na portálu Navolnenoze.cz.

Freelo TIP: Zamyslete se, kde je vaše konkurenční výhoda:

  • jsou to krásné fotky? Začněte spolupracovat s fotografem
  •  stojí váš byznys na slevách, které jste schopní marketovat se ziskem přes Facebook? Najměte šikovného grafika na bannery a marketéra, který vám pomůže s nastavením kampaní
  • máte spoustu sledujících na Instagramu nebo věrnou komunitu podporovatelů? Spojte se s těmi proaktivními a udělejte z nich své ambasadory nebo rovnou kolegy.

Netřeba hned nabírat zaměstnance na plný úvazek, stačí vám pomocník na několik hodin týdně či měsíčně. Hledejte přes doporučení, lovit však můžete i v těchto skupinách na Facebooku:

https://www.facebook.com/groups/zivnostnici/
https://www.facebook.com/groups/GraficiCZaSK/
https://www.facebook.com/groups/staramese/
https://www.facebook.com/groups/frontendistiprace/
https://www.facebook.com/groups/kvasimsluzbam/

Z naší zkušenosti to v nich žije a dost možná se již samotným prohlížením či pročítáním diskuzí dostanete k velice zajímavým podnětům.

Nebojte se outsourcingu

V Yuppi se v určité fázi podnikání rozhodli outsourcovat SEO analýzu a vhodného člověka našli přes doporučení. 

„To byla druhá věc po redesignu e-shopu, kterou jsme svěřili odborníkovi. Do třetice to byl grafik, kterého jsme oslovili teprve nedávno. Došli jsme totiž do fáze, kdy jsme si bannery, razítka na obálky a různé vizuály nezvládali dělat sami v takové kvalitě, jakou si naše produkty zasloužily. Zadali jsme poptávku, vybírali jsme z prací, které přišly, a rozhodli se pro člověka, který nám sedl,”
popisuje zakladatelka Lucie Prasličková.

Pokyny pro externího grafika ve Freelu mohou vypadat například takto:

Rada pro ty, kteří jako Coffeespot.cz místo outsourcování profesionálům volí vlastní kapacity.

„K propagaci jsme zkoušeli různé nástroje, bylo to však střílení naslepo. Před lety jsme oslovili holky z PR, pracující pro Doubleshot, který je podle mého v Česku špička. Poradili nám pár jednoduchých věcí a pravidel, které jsme se časem snažili alespoň částečně využít. Ty nejdůležitější principy jsme zavedli – reklamu jsme zacílili velmi regionálně, zviditelnili se a od té doby to funguje,”

dodává Jiří.

Máte inspiraci, z oboru i mimo něj, jejíž způsob je vám sympatický? Pozvěte je na oběd, nabídněte protihodnotu. I takto může vypadat spolupráce.

3. Automatizace (procesy, nástroje a komunikace)

„Sepsali jsme si, co je pro nás prioritní. Co chceme za daný rok dosáhnout. A k tomu vypsali vše, co děláme na denní nebo týdenní bázi, od vyřizování klientských dotazů po mapování trhu,“
 přibližuje tvorbu procesů zakladatelka e-shopu Yuppi.

Jak na procesy? Ať chcete najmout jen jednoho člověka nebo pár brigádníků, bez manuálů se neobejdete. Pomůžou i vám zorientovat se v práci spolupracovníka a vyhodnocovat jeho/její efektivitu. 

„Podle sezóny mám k ruce jednoho až dva brigádníky, kteří zajišťují expedici zásilek, řeší výměny, reklamace a komunikaci s klienty. Jelikož jsem jejich práci dělal dlouhou dobu sám, vím, kolik se toho dá stihnout za den. Že třeba za dopoledne máte mít vyexpedované všechny dopravce,“
ozkoušel si Martin Krupička, zakladatel Nejleginy.cz.

Pro opakující činnosti proto rovnou připravte šablony, jako třeba tuto z dílny Freelo:

Checklist procesů na tvorbu článku ve Freelo

Využívejte kvalitní aplikace na řízení 

S procesy přichází i požadavek na komunikační nástroj, kde budou všechny manuály přehledně uložené, dají se dle potřeby upravovat a snadno aplikovat. Spousta firem vytváří složité procesy na Google Disku nebo jiných sdílených cloudech, kde jsou však nepřehledné a nedají se snadno odklikávat. Místo toho se podívejte na Freelo, Procesiod nebo Basecamp.

Jak se ujistíte, že každý ví, co má dělat? Zapomeňte na telefon, chatování nebo osobní domluvu. Tam informace s naprostou jistotou zapadne! Abyste si pamatovali, co je potřeba udělat, a orientovali se v každodenních úkolech, potřebujete jako tým komunikovat v určitém nástroji.

Ke komunikaci doporučujeme nástroje jako Slack, Basecamp nebo již zmíněné Freelo, kam můžete mimo jiné přidat i externisty. Majitel jindřichohradeckého Zahradního centra Filip Klíma pro nás zhodnotil, jak jeho 70 zaměstnanců fungovalo před nasazením komunikačního nástroje a po něm:

„Nasazením Freela jsme podchytili systematickou evidenci úkolů, které se dřív na poradě řekly, někam zapsaly a vyšuměly. Dnes si týmy přímo během porady zapisují úkoly do Freela, přidávají k nim jednotlivé členy a deadliny. Úkol nikam nezmizí, dokud není vyřešen. Je to kvalitativně naprosto zásadní rozdíl.”

Pozor na neefektivní komunikaci

„Naopak neefektivní komunikace vede k tomu, že se práce bude řešit delší dobu a bude tím pádem i dražší, protože si za ni vaši lidé vyfakturují více hodin“

ví z vlastní zkušenosti a zkušeností desítek klientů spoluzakladatelé Freelo Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borovec. Vyhnout se informačnímu šumu může být ve velkém týmu mnohdy velmi složité. Informace se nedostanou ke správnému člověku, zmatek v e-mailech způsobí rozčarování a termíny snadno protékají mezi prsty.

„Freelo tenhle problém naštěstí velmi rychle vyřešilo a stalo se zásadním komunikačním kanálem mezi námi a externími partnery.“
vysvětluje jednatel Eshop-rychle Karel Jeřábek. „Každý člen týmu má navíc přístup přesně k těm informacím, které pro svou práci potřebuje. Troufnu si odhadnout, že se objem e-mailů v rámci komunikace s externisty snížil přibližně o 50%,” zakončuje spokojeně.

Stánek Eshop-rychle na Eshop Summitu 2018

Také plánování účasti Eshop-rychle na Eshop Summit 2018 probíhalo přes Freelo.

Pomáháme vám růst

Pro ty z vás, kteří onen pověstný krok z one-(wo)man-show k rostoucímu podnikání zrovna podstupují, jsme s Freelem vyjednali 50% slevu na prvních 6 měsíců. U tarifu Team tak ušetříte pěkných 3 594 Kč.

AKCE - Freelo se slevou 50 % na prvních 6 měsíců
Pokud ještě Freelo nepoužíváte, zaregistrujte se tady a vložte slevový kód ESHOPRYCHLE.

Akce platí jen pro nové zákazníky. Kód je platný do 10. srpna 2018.

 

Zbyněk je obsahovým kreativcem týmu. Své dlouholeté zkušenosti z offline světa marketingu, tvorby webových prezentací a studia filmové školy přenáší do pestrého světa onlinu, aby e-shopům pomohl prostřednictvím svých článků růst. Ve volném čase ho můžete nejčastěji potkat v přírodě.

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares