V tomto úvodním článku tematického bloku pro sociální sítě začneme trochu netradičně. Jako první se podíváme na to, proč sociální sítě nejsou pro každého a proč nemusí být všechny sociální sítě pro e-shopy to pravé.
Sociální sítě se staly nepostradatelnou součástí moderního marketingu a komunikace. Mnoho majitelů e-shopů si proto mylně myslí, že sociální sítě jsou něco, bez čeho e-shop nemůže existovat nebo vydělávat.
Je tam moje cílovka?
Prvním důležitým faktorem je znalost vaší cílové skupiny. Každá sociální síť má své vlastní uživatele s odlišnými zájmy a chováním. Současně od určitých sociálních sítí uživatelné čekají rozdílný obsah nebo samotnou formou daného sdělení.
Pokud vaši zákazníci nejsou aktivní na určité sociální síti, bude vaše přítomnost na této platformě zbytečná. Je tedy nezbytné zvážit, zda konkrétní sociální sítě, které využíváte nebo plánujete využít, osloví vaši konkrétní cílovou skupinu a tedy, že bude obsah pro cílovou skupinu relevantní.
Mám na to čas a dostatek obsahu?
Správa sociálních sítí vyžaduje poměrně velké množství času a zdrojů.
Musíte vytvářet obsah, reagovat na komentáře a udržovat pravidelnou aktivitu. Majitelé menších e-shopů s omezenými zdroji se mohou ocitnout v situaci, kdy zkrátka nedává smysl udržovat několik profilů na různých sociálních sítích, kde není pravidelně publikován dostatečně kvalitní a relevantní obsah a dostatečná aktivita.
Pokud netvoříte unikátní obsah, který navíc přidáváte pravidelně a často, vaše výsledky budou nulové. Tím spíše bez podpory reklam nebo influencerů.
Sociální sítě jsou navíc naprosto přeplněny obsahem. Proto je důležité nejen připravovat velmi unikátní obsah a přidávat jej pravidelně, ale je nutné být v rámci jednotlivých příspěvků lepší než vaše konkurence.
Musím platit…
Některé sociální sítě preferují placenou reklamu. To znamená, že organický dosah (dosah bez placené reklamy) klesá. Ano, čtete správně. Pokud vybraným sociální sítím nezaplatíte, váš obsah mnohdy neuvidí skoro nikdo. Bohužel ani ti, kteří váš profil již sledují.
Velmi často vám nepomohou ani influenceři nebo jiné spolupráce.
Díky těmto faktorům vám mohou vzniknout další náklady na marketing bez většího efektu pro váš business.
Mají tedy sociální sítě vůbec smysl?
Sociální sítě mají pro e-shopy stále velký potenciál, protože, řekněme si to narovinu, většina e-shopů vůbec neví, co má na sociálních sítích dělat a k čemu vlastně slouží. Proto vidíme na sociálních sítích obrovské množství obsahu, který většinou nestojí za nic…
Proto byste měli pečlivě zvážit, které sociální sítě jsou pro váš e-shop relevantní a zda máte dostatečné zdroje a znalosti k jejich používání.
Sociální sítě se skvěle hodí jak pro budování značky, tak pro přísun nových zákazníků. Musíte jen vybrat vhodnou sociální síť, vhodná témata pro vaši cílovou skupinu, být kreativní a vybrat takovou formu sdělení, že budou mít uživatelé chuť vás sledovat a poté provádět akce, které vám přinesou výsledky.
Jako první ale vždy doporučujeme nastavit si jasnou strategii a vybrat ty sociální sítě, které pro vás co nejvíce přínosné.
Jak vytvořit vlastní jednoduchou strategii na sociální sítě a jak zjistit, které sociální sítě jsou pro můj e-shop ty nejvhodnější?
To a mnohem více se dozvíte v dalších článcích.