Zboží.cz je tuzemským druhým největším srovnávačem zboží, který vlastní mediální skupina vyhledávače Seznam.cz. Srovnávač Zboží.cz je tedy součástí silné skupiny a je zastřešen velkou mediální podporou. Může tak být významným zdrojem tržeb pro váš e-shop, a proto byste ho rozhodně neměli přehlížet.
V tomto článku si povíme více o tom, jak Zboží.cz funguje, jak na něm svůj e-shop zaregistrovat, jaké jsou jeho výhody oproti Heurece a jak můžete z tohoto srovnávače vytěžit maximum pro zvýšení tržeb.
Založení účtu
1. Registrace e-shopu
Nejdříve je potřeba svůj e-shop zaregistrovat. Pro registraci na Zboží.cz potřebujete e-mail u Seznamu. Doporučujeme pro e-shop založit vyhrazený e-mail, pod kterým budete mít registraci Zboží.cz a také Sklik. Doporučujeme vyhnout se registrování účtů pod váš osobní e-mail u Seznamu. V účtech díky tomu udržíte větší pořádek.
Jakmile máte vytvořen e-mail u Seznamu, v patičce na stránkách Zboží.cz úplně dole stačí kliknout na tlačítko “Přidat obchod”.
Následně se zobrazí stránka odkazující na registraci e-shopu. Po vyplnění registračního formuláře stačí počkat na schválení ze strany Zboží.cz, které trvá obvykle do 48 hod v pracovní dny.
2. XML feed
Stejně jako v případě Heureky, tak i u Zboží.cz potřebujete mít vygenerovaný XML feed, který zaručí, že se vaše nabídka produktů dostane k zákazníkům.
Pro inzerci na Zboží.cz potřebujete mít XML feed, který splňuje specifické technické podmínky.
Nejdůležitější tagy, které jsou povinné pro úspěšné spárování, jsou název produktu a kategorie zboží.
Tip pro Eshop-rychle: XML feed si můžete vygenerovat v administraci svého e-shopu, a to v sekci E-shop > Export. Získáte pak URL XML feedu, tedy odkaz, který vložíte do formuláře při registraci na Zboží.cz. XML feed je pravidelně automaticky aktualizován.
Párování nabídek
Párování na Zboží.cz funguje odlišně než párování na Heurece, o kterém jsme psali v předchozím článku.
Ale stejně jako v případě Heureky, tak i u Zboží.cz platí, že párování produktů je proces, ve kterém je nejdříve odeslána e-shopem nabídka produktů prostřednictvím XML feedu. Následně jsou nabídky (produkty) napárovány do správných kategorií a případně přiřazeny na již existující produktové karty.
Název produktu, tag <PRODUCTNAME>
- Tag <PRODUCTNAME> slouží pro uvedení přesného názvu produktu a je velmi důležitý, protože se podle něj párují produkty do produktových karet.
- Název produktu by měl obsahovat výrobce, jméno výrobku a hodnoty klíčových parametrů, ve kterých se od sebe odlišují případné varianty (barva, paměť, velikost…).
- Doporučená délka názvu je 70 znaků.
- Přesnou specifikaci pro název naleznete přímo v nápovědě Zboží.cz.
Kategorie produktu, tag <CATEGORYTEXT>
- Pomocí tagu <CATEGORYTEXT> určíte, do jaké kategorie produkt v katalogu Zboží.cz patří.
- Na Zboží.cz jsou kategorie předem dané, a proto je nutné přiřadit daný produkt do té správné kategorie.
- Seznam kategorií, které Zboží.cz nabízí, najdete v oficiální nápovědě.
EAN kód, tag <EAN>
- Tag <EAN> není povinným tagem, je však doporučené ho používat v případě, že ho produkt má.
- Hlavním klíčem pro napárování nabídky na produktovou kartu je název produktu. V případě, že je shoda názvu nabídky a produktové karty nízká, zvyšuje šanci napárování právě přítomnost EAN kódu.
Pokročilá práce s XML feedem
Pro pokročilejší úpravy doporučujeme využít placenou aplikaci Mergado, kde můžete hromadně upravit názvy produktů nebo přidávat kategorie pro Zboží.cz.
Alternativou může být také funkce Pokročilé zbožové srovnávače přímo v Eshop-rychle, která vám umožní podobné možnosti rovnou z prostředí administrace, jen ne tak automatizovaně.
Jak to je, pokud jsem jediný, kdo daný produkt prodává?
Často se stává, že daný produkt prodáváte pouze vy. Může to být tím, že jste výrobci, máte pro daný produkt výhradní zastoupení nebo je vaše nabídka zkrátka originální. V případě Zboží.cz je možnost vytvoření produktové karty za předpokladu, že daný produkt prodávají alespoň dva e-shopy.
Pokud se tedy stane, že produkt nabízíte pouze vy, není možné vytvoření produktové karty a tím pádem i nalezení vaší nabídky zákazníkem přes produktové karty, což s sebou nese řadu nevýhod, jelikož ve Zboží.cz jsou produkty v katalogu řazeny podle oblíbenosti.
Ale nezoufejte!
I tak se vaše nabídka může zobrazit ve Zboží.cz, a to především přes fulltextové vyhledávání, které je uživateli v hojné míře používané. V tomto případě je tedy důležité, aby byly produkty na Zboží.cz schváleny a ideálně také napárovány na kategorie.
Pozici ve vyhledávání pak můžete ovlivňovat biddováním prostřednictvím tagu <MAX_CPC_SEARCH>, který ovlivňuje právě pozici dané nabídky ve vyhledávání.
Další tipy pro párování
Pozor na výrazné rozdíly v ceně
Cena vašeho produktu je při párování porovnávána s konkurenčními nabídkami u produktové karty. Jestliže je cena vaší nabídky mimo tolerovaný cenový rozsah, dojde k napárování, ale nabídka se u produktové karty nezobrazí. Cílem je zamezit zobrazení nesouvisejících nebo neoriginálních nabídek k originálním.
Zpracování nových nabídek
Pokud se na vašem e-shopu, potažmo v XML feedu, objeví nové nabídky, tedy produkty, jsou napárovány do jednoho až dvou dnů.
Založení produktové karty
Narozdíl od Heureky, kdy je při párování produktová karta založena vždy, u Zboží.cz tomu tak není.
Vytvořit novou produktovou kartu mohou pouze administrátoři ze Zboží.cz, nedochází k tomu automaticky. Produktové karty se vytvářejí na základě popularity produktů. Za poplatek je ale možné produktové karty založit, a to na žádost e-shopu nebo přímo výrobce. Produktové karty jsou zakládány pouze v případě, že existuje nabídka od minimálně dvou e-shopů na Zboží.cz.
Nástroj pro párování
Zboží.cz nabízí nástroj, který dokáže párovat produkty, najdete ho přímo v jeho administraci. Nástroj vám navrhuje produkty pro spárování a vy můžete poté ručně potvrdit, že se jedná o stejný produkt a tím jej spárovat. Tento nástroj naleznete v administraci Zboží.cz v nabídce Sortiment > Nabídky > Párování.
Biddování
Obdobně jako u Heureky, tak i na Zboží.cz můžete využít biddování a tedy zvýšit šance, že zákazník nakoupí právě produkt z vaší nabídky.
Bidding je proces, ve kterém ovlivňujete pozici a viditelnost svých produktů na srovnávačích zboží oproti konkurenci. Bidding funguje podobně jako aukce. E-shopy nabízejí maximální částku, kterou jsou ochotny zaplatit za každé kliknutí (CPC – Cost Per Click) na jejich produkt.
Zboží.cz má co se týče biddování tu výhodu, že biddovat můžete začít hned po registraci a schválení e-shopu. Nemusíte čekat na certifikát, jako je tomu v případě Heureky – certifikát Heureka Ověřeno zákazníky.
Pro bidding máme ve Zboží.cz dva tagy, a to:
- Tag <MAX_CPC>, prostřednictvím kterého určujete pozici vaší nabídky na produktové kartě.
- Tag <MAX_CPC_SEARCH>, prostřednictvím kterého určujete pozici vaší nabídky ve výsledcích fulltextového vyhledávání a Zboží inzerátech.
Dále pro bidding existují dvě možnosti, a to je ruční nebo automatický bidding.
a) Manuální bidování:
Bidding přes administraci Zboží.cz, kde je možné nastavit si CPC (cenu za proklik) na úrovni produktové karty nebo vyhledávání. Nastavení biddování naleznete v administraci Zboží.cz pod záložkou Aukce a konverze > Ceny prokliku.
Druhým způsobem je využití tagu <MAX_CPC> a <MAX_CPC_SEARCH> ve vašem XML feedu.
b) Automatické bidování:
Automatické strategie jsou pokročilejšími strategiemi a můžete díky nim řešit optimalizaci více do hloubky.
Pro automatické biddování můžete využít např. biddovací automat Bidding Fox, který je nejrozšířenějším nástrojem pro biddování a nabízí velmi sofistikované možnosti biddovacích strategií. Navíc dokáže vyhodnotit produkty, které se mohou dobře prodávat a dokonce i “šmírovat” konkurenci. Získáte tak cenný nástroj nad rámec Zboží.cz, který využijete pro pro váš obchod.
Měření konverzí
Využijte možnosti měření konverzí pro optimalizaci výkonu vašeho obchodu na Zboží.cz. To vám umožní mít přehled o každé investované koruně a prokliku a díky tomu efektivně řídit inzerci na tomto srovnávači.
Měření konverzí můžete nastavit jednoduše v administraci Eshop-rychle, pod záložkou E-shop > Měřící kódy > Zboží.cz. Kde vložíte “ID provozovny” a “Váš unikátní tajný klíč”, který najdete v administraci Zboží.cz v části Aukce a konverze > Měření konverzí.
Závěr
Srovnávač Zboží.cz je u mnoha našich klientů významným zdrojem tržeb a vyplatí se mu proto věnovat pozornost.
Velkou výhodou je, že po jednoduché registraci a schválení produktů můžete ihned začít biddovat a přivádět nové zákazníky na svůj e-shop. Nemusíte čekat na získání certifikátu jako v případě Heureky.
Pokud budete chtít pomoci s registrací, optimalizací XML feedu nebo biddingem na srovnávačích zboží, neváhejte nás kontaktovat!