V předchozích článcích jsme přiblížili, jak můžete zaregistrovat svůj e-shop na Heurece, co udělat pro to, abyste na tomto srovnávači začali prodávat, jak biddovat nebo jak získat certifikát Ověřeno zákazníky a jak s ním pracovat.
Nyní se detailně zaměříme na to nejdůležitější, a to na samotné párování, bez kterého se vaše nabídka produktů na Heurece vůbec nezobrazí.
Co je to párování?
Párování produktů je proces, ve kterém je nejdříve odeslána e-shopem nabídka produktů prostřednictvím XML feedu na Heureku.
Následně jsou nabídky (produkty) napárovány do správných kategorií a vytvořeny nové produktové karty nebo přiřazeny na již existující.
Jak probíhá párování produktů, aneb cesta nabídky na Heureku
1. XML feed
XML feed je možné jednoduše vygenerovat a částečně spravovat v administraci vašeho e-shopu.
V případě, že vám možnosti editace v rámci vašeho řešení nestačí, můžete využít aplikaci Mergado, díky které dokážete dělat pokročilé úpravy feedů pro různé zbožové srovnávače a ještě mnohem více.
Věnujte pozornost…
Je ale důležité, abyste věnovali pozornost důležitým tagům <CATEGORYTEXT> a <PRODUCTNAME>, které si podrobně rozebereme níže.
Tyto tagy je možné upravovat i v rámci administrace Eshop-rychle.
Kategorie, tag <CATEGORYTEXT>
Na Heurece se nachází více než 29 milionů produktů, rozdělených do více než 5 tisíc kategorií. Aby byla Heureka pro zákazníka užitečná, je důležitá správná kategorizace, stejně jako např. na vašem e-shopu. Heurece je tedy potřeba trochu pomoci tím, že jí co nejpřesněji přes tag <CATEGORYTEXT> sdělíte kategorii, do které má daný produkt ve svém katalogu zařadit.
- Pomocí tagu <CATEGORYTEXT> tedy určíte, do jaké kategorie produkt na Heurece patří
- Pokud chcete mít jistotu, že váš produkt bude úspěšně zařazen do kategorie, použijte přímo Heureka kategorie
- Seznam kategorií, které Heureka nabízí, najdete v oficiální nápovědě (používejte celé znění kategorie v tagu <CATEGORY_FULLNAME>, tedy např. “Heureka.cz | Auto-moto | Sněhové řetězy”
TIP: Eshop-rychle umožňuje nastavení kategorií pro Heureku přímo v administraci, konkrétně v sekci Kategorie produktů. V políčku pro zadání je dokonce našeptávač, který vám pomůže s volbou správné kategorie. Do výsledného XML feedu se následně propíše celá hodnota <CATEGORY_FULLNAME>.
Nevíte, jaká je správná kategorie pro vaše produkty? Vyhledejte stejný nebo podobný produkt na Heurece a inspirujte se.
Název produktu, tag <PRODUCTNAME>
- Tag <PRODUCTNAME> slouží pro uvedení přesného názvu produktu a je velmi důležitý, protože se podle něho párují produkty do produktových karet.
- Doporučené názvy pro jednotlivé sekce naleznete na webu Heureky.
- Důležité je uvádět v názvu výrobce, typ produktu, produktové číslo a další doporučené tagy jako barvu, velikost, obsah nebo objem. Konkrétní pravidla pro jednotlivé kategorie produktů se dozvíte v nápovědě Heureky.
- Pokud je v XML feedu používán také tag <PRODUCT>, tak by měl v ideálním případě obsahovat naprosto totožné informace jako tag <PRODUCTNAME>.
EAN, tag <EAN>
- EAN kód není v případě Heureky povinný. Pokud ale k produktu EAN existuje, je dobré ho doplnit, protože kód EAN je používán jako tzv. “berlička” při párování. Pokud si systém při párování není jistý, použije pro ověření právě EAN
2) Párování kategorií
Párují se kategorie uvedené e-shopem u jednotlivých produktů na interní kategorie Heureky. Pokud nejsou použity přímo doporučené kategorie dle nápovědy, snaží se Heureka napárovat kategorie ideálně 48 hod od importu XML feedu. Správné napárování ale není vždy jisté.
Pokud jsou kategorie uvedené e-shopem u jednotlivých produktů totožné se stromem kategorií od Heureky, tento bod se přeskakuje a nabídka jde rovnou do párovacího procesu.
3) Párovací proces
Z každé nabídky, neboli produktu, se vytváří produktová karta. Nečeká se tedy na další stejné produkty od ostatních e-shopů.
To znamená, že je buď vytvořena nová produktová karta, nebo přiřazena na již existující produktovou kartu, kde mají svou nabídku i ostatní e-shopy.
Standardní doba párovacího procesu je 4-7 pracovních dní. V případě segmentu módy a oblečení je to 1-3 měsíce.
Jak už jsme zmínili, pokud si systém nebo administrátoři nejsou jistí, jako “berličku” použijí při párování EAN kód. Zároveň používají jako “berličku” také obrázek, který může pomoci identifikaci produktu při párování na již existující produktovou kartu.
Může se produkt, který je již napárován, dostat znovu do procesu párování? Ano, může, tady jsou případy, kdy se to může stát:
- Změna názvu <PRODUCTNAME>
- Změna URL produktu na e-shopu
- Změna kategorie v tagu <CATEGORYTEXT>
- Velmi výrazná změna ceny
4) Produktová karta
Jakmile je vytvořena produktová karta nebo produkt spárován k již existující produktové kartě, váš produkt se může začít zobrazovat v nabídce.
Během párování je možné, že vzniknou duplicity produktových karet. To znamená, že totožný produkt bude v samostatné produktové kartě na Heurece vícekrát. Tyto duplicity jsou v případě nalezení odstraněny, respektive sloučeny pod jednu produktovou kartu. Pokud si duplicity sami všimnete, můžete kontaktovat podporu Heureky, která duplicitu vyřeší.
Popisek produktu, tag <DESCRIPTION>
Pokud je vytvářena produktová karta z vašeho produktu, je důležité, aby popisek produktu splňoval následující pravidla.
- Text musí být bez reklamy na váš obchod
- V popisku nesmí být uvedena cena, sleva apod.
- Ke každému produktu / variantě musí být správný popisek. Pokud je např. na fotografii růžový iPhone, neměl by být popisek zaměřen na bílou variantu
Doplňkové tagy
Doplňkové tagy nejsou povinné, ale dobrovolné. Umožní vám informovat zákazníka o výhodách nákupu právě ve vašem obchodě, získáte tak zajímavější nabídku oproti konkurenci a odlišíte se.
Doplňkové tagy se zobrazují ve výpisu nabídek jednotlivých e-shopů. Můžete tak zaujmout zákazníka nejen cenou a hodnocením vašeho e-shopu, ale také výhodnější nabídkou oproti konkurenci.
Dárek, tag <GIFT>
- Osahuje textový popis dárků nebo položek, které jsou k produktu zdarma. Limit pro délku jednoho dárku je 250 znaků.
- Dárkem je myšlen předmět nebo voucher na danou věc, nikoliv sleva nebo služba.
Prodloužená záruka, tag <EXTENDED_WARRANTY>
- Informace o prodloužené záruce k produktu
- Maximální délka popisku je 128 znaků
- Délka záruky se uvádí v měsících
Doplňkové služby, tag <SPECIAL_SERVICE>
- Obsahuje informace o doplňkové službě poskytnuté k nákupu produktu
- Množství nabízených služeb je omezeno na max. počet 5
- Maximální délka popisu jedné služby je 128 znaků
Výrobce, tag <MANUFACTURER>
- Obsahuje název výrobce produktu, využívá se také pro filtrování nabídek dle výrobce.
- Důležitý je také pro přiřazení koutku značky (výrobce), zvláště pokud jste sami výrobci, můžete koutek značky využít pro zviditelnění. Jak může vypadat koutek značky? Inspirujte se zde.
Parametry produktů
Velmi důležitou roli v katalogu Heureky hrají parametry produktů, které jsou používány pro filtrování nabídek. Jsou velmi důležité pro to, aby mohli zákazníci pohodlně vybírat produkty na základě svých preferencí. Pro váš e-shop je tedy velmi důležité tyto parametry u produktů mít. Krom toho je můžete využívat pro filtrování i na svém e-shopu.
Mají ale parametry vliv také na párování produktu?
Ano, např. v případě segmentu oblečení a módy, kde je důležitým parametrem např. velikost, objem, délka apod.
Superpovinné vs. povinné parametry
Superpovinné parametry
Jsou nutné pro vstup do kategorií, párování produktů a tedy viditelnost na Heurece.
- Móda a oblečení, pracovní oděvy, sportovní oděvy, batohy, cestovní zavazadla
- V případě těchto nabídek musí být parametr vyplněný, aby se dostaly do párovacího procesu
Povinné parametry
Povinné parametry jsou nutné např. pro Heureka Marketplace nebo pro možnost filtrace prostřednictvím parametrických filtrů v katalogu Heureky.
Parametry je důležité vyplňovat, protože se jedná o silnou konkurenční výhodu. Pokud totiž zákazník specifikuje požadavky na produkt prostřednictvím parametrických filtrů, o tom, zda se vaše nabídka zobrazí, rozhoduje právě to, zda máte parametry doplněny.
Typy parametrů
Existují tři typy parametrů:
- Ano / Ne
- Textové
- Číselné
Jak se získávají parametry k produktové kartě
- Od obchodů z XML feedu, v tagu <PARAM>
- Některé parametry jsou definovány prostřednictvím volby kategorie, tedy tagu <CATEGORYTEXT>
- Zástupci značek / výrobců, kteří mají od Heureky editační práva a mají tak možnost vkládat parametry k produktovým kartám své značky
- Heureka iniciativa – administrátoři Heureky, kteří parametry doplňují hromadně nebo ručně
Obrázky produktů
Kvalitní a výstižné obrázky hrají důležitou roli při výběru produktu.
- Minimální rozměry jsou 20 x 50 nebo 50 x 20 px
- Maximální rozměry jsou 4096 x 4096 px
- Maximální datová velikost je 2 MB
Pokud se stane, že u produktu nahrajete nové obrázky, musí být změněna také url adresa obrázků. To proto, aby Heureka zaznamenala změnu a nové obrázky načetla.
Simple Pairing
Heureka má vlastní nástroj usnadňující párování do katalogu přímo v administraci. Tento nástroj naleznete v administraci obchodu pod záložkou Párování nabídek.
Pokud chcete tento nástroj využívat, nejdříve je potřeba požádat o aktivaci služby.
- Nástroj pracuje s tagy <PRODUCTNAME> (<PRODUCT>), <CATEGORYTEXT> a <PARAM>
- Lze párovat pouze na již existující produkty v katalogu, nové produkty je potřeba upravovat standardní cestou
- Přehledné rozdělení nabídek do nespárovaných, přes čekající, po spárované
- Služba stahuje feed obchodu 1 x denně v nočních hodinách
Závěr
Úspěšné párování produktů rozhoduje o tom, zda se bude vaše nabídka produktů zobrazovat na Heurece a zda tak oslovíte nové zákazníky.
Pokud tedy chcete na Heurece uspět, musíte se zaměřit právě na párování produktů, které je naprosto klíčové.
Pokud si nevíte rady, jak správně produkty napárovat nebo jak pracovat s jednotlivými tagy v XML feedu, kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme.