Jak si mnozí z vás jistě všimli, v polovině prosince přibyla do portfolia našich partnerů společnost Lemonero, která je průkopníkem na poli financování e-shopů. Jedná se o úspěšný startup, za který se jakožto investor hrdě postavila Komerční banka a společně teď pomáhají e-shopařům s růstem jejich projektů. Vyzpovídali jsme Jana Laštůvku, jednoho ze zakladatelů Lemonera, v krátkém rozhovoru, který vám celou službu přiblíží.


Honzo, mohl byste se našim zákazníkům v krátkosti představit?

Sám sebe bych definoval jako člověka, který rád tvoří a buduje nové věci. Ve své byznysové kariéře jsem si prošel budováním úspěšné digitální agentury, provozováním e-shopů a jejich expanzí na zahraniční trhy až ke startupům. Mezi tu nejcennější zkušenost z této oblasti  beru úspěšný rozjezd a expanzi MonkeyData – analytické platformy pro eCommerce na globální trhy a Lemonero – kterému se nyní naplno věnuji a se kterým máme velké plány.


Máte toho za sebou opravdu hodně. Co vás nejvíce motivuje v podnikání a budování nových věcí?

Baví mě budovat produkty, které pomáhají především malým a středním firmám. Tento segment je pro mě srdcový, jelikož se v něm sám celý život pohybuji a znám stovky skvělých příběhů lidí, kteří provozují eshopy a prodejny s úžasnými produkty nebo službami. Na těchto lidech stojí ekonomika a zároveň to často mají na trhu nejtěžší. Každý produkt, služba nebo inovace, která těmto lidem a tomuto trhu pomůže, je nesmírně potřebná. 


Jak a kdy jste přišel na to, že právě taková služba, jakou Lemonero svým klientům nabízí, na našem trhu chybí?

S e-shopy jsme v MonkeyData pracovali posledních 6 let, navíc jsem si sám jejich řízením prošel a zjistili jsme, že velká část z nich řeší problém s dostupností externího financování, které potřebují na svůj rozvoj a růst, případně vykrytí cash-flow v sezoně, nebo mimo ni.

Ten problém se týká jednak schválení financování, kdy tradiční banka e-shopu neschválí financování, protože má malý obrat, krátkou historii, velké výkyvy díky sezónnosti a je z jejího pohledu rizikový. Druhý problém je, že vyřízení financování u banky trvá dlouho (řádově týdny) a je do velké míry manuální – člověk musí fyzicky do banky, dodat spoustu papírů atd.

Výsledek pak je, že celý eCommerce trh v ČR je podfinancovaný a velká část e-shopů jednoduše nemá potřebný a rychlý přístup k růstovému a provoznímu financování. To chceme s Lemonerem změnit a e-shopům nabízíme snadný, rychlý a plně digitální přístup k penězům. 



V čem je podle vás ten nejzásadnější rozdíl mezi Lemonerem a bankovními institucemi?

V rychlosti a dostupnosti financí. Lemonero je plně digitální platforma. E-shopům poskytujeme provozní kapitál a ty jej využívají na zásoby, marketing a další investiční potřeby spojené s růstem jejich podnikání. To vše do 24 hodin a celý proces kompletně online – včetně podpisu smlouvy a správy půjčky. Zároveň díky chytré datové analytice dokážeme financovat i e-shopy, které u banky na financování nedosáhnou. 


Český trh je plný nejrůznějších nabídek na rychlé půjčky a spousta lidí mnohdy nenahlíží na podobné služby úplně pozitivně. Setkáváte se i u svých klientů s takovou počáteční nedůvěrou? A co je podle vás případně přesvědčí, aby se právě na Lemonero podívali jinýma očima?

Vnímáme, že na trhu jsou finanční služby, které určitě nepřispívají dobré pověsti spojené s využíváním externího financování. Ve většině se však jedná o služby poskytující spotřebitelské financování, ale najdou se i pochybné služby poskytující firemní financování. Naší snahou je i evangelizace trhu a vysvětlení, že alternativní financování našeho typu je určitě správnou volbou pro růst byznysu. 

A v čem je Lemonero jiné a inovativní? Za prvé jsou naše podmínky financování jasné a transparentní, žádné skryté poplatky nebo kličky v podmínkách. Za druhé celý proces vyhodnocení a schválení financování je postaven na datech a machine learningu, který je schopen přesně odhadnout objem financování, který e-shop dokáže bez problémů splatit a neohrozí ho při případném propadu. Do třetice do nás nedávno investovala Komerční banka, která je sama o sobe jasnou zárukou kvality a bezpečnosti naší platformy. 


Můžete prozradit, jaké bývají důvody, když klient v žádosti o financování neuspěje? A kdy to může případně zkusit znovu?

Nejčastěji je to až příliš krátká historie e-shopu. V současnosti potřebujeme alespoň 9 měsíců fungování, abychom byli schopni udělat dobrou predikci budoucího vývoje. Brzy se však plánujeme dostat níže, ideálně na 3měsíční dobu fungování e-shopu, a tím tak zdostupníme financování pro další velký počet nových e-shopů.


Jaká je průměrná výše financování a na co nejčastěji vaši klienti financování využívají?

V současnosti je to cca 250 000 Kč a klienti ji v drtivé většině používají na nákup zásob, investic do vybavení skladu, marketingu nebo vykrytí cashflow. 


Jaké jsou vaše plány do budoucna, kam chcete s Lemonerem směřovat?

V nejbližší době plánujeme navýšení limitu financování na 500 000 Kč, abychom vyšli vstříc požadavkům klientů po větších objemech kapitálu. V rámci produktů chystáme velkou novinku na konec tohoto roku, kdy plánujeme přijít s updatem naší platformy o analytickou část, která klientovi pomůže lépe řídit jeho finance. Na závěr roku bychom rádi expandovali na Slovensko.


Věřím, že se máme všichni na co těšit. Honzo, držím Lemoneru palce a děkuji vám za rozhovor! 🙂

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

shares