Martin Kubeš, dříve povoláním hasič, dnes vlastnoručně šije výrobky z vysloužilých požárních hadic. O tom, že ví, co dělá, svědčí mnoho spokojených zákazníků z celého světa, ale třeba i fakt, že v minulém roce o něm psal magazín Forbes. Nedalo nám to a Martina jsme vyzpovídali jako jednoho z prvních v rámci našeho nového seriálu Příběhy úspěšných e-shopařů. Přečtěte si o jeho cestě k dnešním e-shopům rehose.cz a rebelt.cz
Martine, jak a kdy přišel ten moment, kdy jste se rozhodl začít vyrábět své vlastní výrobky a začít s nimi podnikat? Kde se zrodil nápad na produkty z recyklovaných hasičských hadic?
To je trochu zamotaný příběh. Vše začalo tím, že mě při jedné vyjížďce na kole srazil rybář na motorce a já si při pádu zlomil 4 obratle hrudní páteře. Po zotavení jsem si chtěl dát do pořádku kolo z té nehody a koupit nové pláště. Při hledání plášťů na internetu jsem narazil na jednoho kluka, který v USA vyráběl z použitých plášťů opasky. Chtěl jsem si udělat takový opasek jako památku na nehodu. Nakonec jsem se rozhodl, že si ho udělám z duše.
Půjčil jsem si šicí stroj od manželky a bez jakékoliv předchozí zkušenosti se dal do práce. Opasek měl ohlas v mém okolí a mě napadlo začít je vyrábět. Takhle to zní jednoduše, ale než jsem se dopracoval k nějakému solidnímu výsledku, bylo to spoustu hodin prosezených u stroje. Šití mě chytlo natolik, že jsem si pořídil průmyslový stroj a tak vznikla značka Rebelt.
Hadice jsem přidal až po delší době. Pro mě, jako bývalého profesionálního hasiče, je vše kolem hasičiny srdcová záležitost. No a opasek z hadice jsem si tedy musel udělat taky. Fotku opasku jsem dal na jeden zahraniční web o recyklaci a ohlas mě překvapil. Začal jsem je vyrábět nejprve pro zahraniční zákazníky pod značkou reHOSE.
Máte obecně dostatek materiálu pro výrobu? Za jak dlouho jde taková hadice průměrně do “důchodu”?
Materiálu mám celkem dostatek, ale některé barvy jsou hůře dostupné. Životnost hadice závisí na intenzitě jejího použití. Stane se, že i nová hadice je při zásahu poškozena tak, že je nutné ji vyřadit.
Jaká byla vaše hlavní motivace k založení eshopu?
Eshop jsem zakládal proto, abych mohl jednoduše ukázat a nabídnout své výrobky velkému počtu potenciálních zákazníků.
Dokážu si představit, že vaše výrobky ocení téměř každý. Kdybyste ale měl specifikovat, kdo je vaším typickým zákazníkem, kdo by to byl?
V případě výroby z hadic jsou nejčastějšími zákazníky hasiči, profesionální i dobrovolní. Případně jejich blízcí, kteří jim chtějí koupit zajímavý dárek. Platí to stejně pro ČR i zahraničí. U značky rebelt jsou to především outdooroví nadšenci, cyklisté nebo dobrodruzi.
Co jste dělal před tím, než jste se pustil do provozování e-shopu?
Před založením eshopu jsem byl zaměstnanec. Prošel jsem více zaměstnání a naposledy jsem pracoval v logistice zahraniční firmy.
Jaké byly vaše začátky v ecommerce branži?
Začínal jsem cestou pokus omyl, ale celkem rychle jsem získal představu, jak bych se chtěl na webu prezentovat.
Každý, kdo se pohybuje v tomto odvětví, ví, že vybudovat úspěšný e-shop není hračka. Děláte vše kolem e-shopu sám, nebo máte spolupracovníky?
Vše dělám sám a nemám žádné spolupracovníky. Nejsem klasický eshop pro prodej výrobků jiných dodavatelů, ale jsem přímý výrobce všech svých produktů. Všechny objednávky vyřizuji osobně od přijetí až po odeslání.
Ve spojení s výrobou to musí být spousta práce, jak se stavíte k možnosti budoucího rozšíření týmu?
Ano, obstarat všechny procesy je někdy hodně práce, ale svoboda v rozhodování a absolutní kontrola nad celým procesem je pro mě důležitá. Nad rozšířením týmu momentálně neuvažuji.
Výroba samotná není asi jednoduchý proces. Co vše jste se musel naučit?
Musel jsem se naučit úplně vše. Vlastně se učím stále. Jsem původem strojař a s textilní výrobou jsem neměl žádné předchozí zkušenosti. Strávil jsem opravdu spoustu hodin studiem postupů a šitím prototypů. Máme to trochu v rodině, protože můj praděda byl ohromě šikovný švec a loutkář. Nicméně kdyby mi někdo před deseti lety řekl, čím se budu živit, tak bych mu nevěřil. 🙂
Na e-shopu nenabízíte jen batohy a opasky, vaše výroba se rozšířila i o peněženky, pouzdra, klíčenky… Plánujete nadále výrobu obohacovat o další produkty, nebo myslíte, že už je inspirace vyčerpaná? 🙂
Inspirace samozřejmě vyčerpána není a mám v hlavě stále dost nápadů. V e-shopu je vlastně jen část mé práce, protože mnoho výrobků dělám na zakázku pro konkrétního zákazníka. Vývoj složitějších výrobků jako jsou batohy zabere hodně času. Navíc mám jen dvě ruce a tak jdou některé věci pomaleji.
Vaše výrobky prodáváte do celého světa a dostávají se k vám recenze od spokojených zákazníků. Máte představu, kam nejdále se vaše zboží zatím dostalo?
Mám zákazníky ve 14 zemích světa a nejdále je to asi Japonsko nebo Brazílie. Nejvíce mě těší, že se zákazníci vrací.
Věnujete se eshopaření nyní na plný úvazek nebo ho máte jako doplňkovou záležitost k jinému zaměstnání?
Výroba a s tím spojený prodej přes eshop je mou hlavní činností.
Kolik hodin denně zhruba věnujete výrobě a kolik času zabere samotný provoz e-shopu?
Myslím, že tak 80 % času mi zabere výroba. Pracuji cca 10 hodin denně, ale velmi se to mění jak podle sezóny během roku, tak podle počasí. 🙂 Když je krásně, mám chuť jít raději ven a pracovat třeba o víkendu, když prší. Tím, že pracuji sám a nemám pevnou pracovní dobu, to není problém.
Současná krize způsobená koronavirovou pandemií má jasné dopady na oblast ecommerce. Dotkla se i vašeho podnikání, případně jak?
Je toto vaše první zkušenost s e-shopem nebo už jste předtím s ecommerce nějak koketoval? Případně máte předchozí zkušenosti z offline prodeje?
Zkušenosti z offline prodeje nemám, ale s e-shopem jsem již pracoval.
To mě zajímá – byl to přímo váš e-shop? Jaké bylo jeho zaměření a případně proč již nefunguje?
Byl to e-shop s oblečením, ale vlastně to byl takový pokus. Ta myšlenka se mi hrozně líbila, ale neměl jsem žádné zkušenosti. Bylo to kolem roku 2005. Dostal jsem zajímavou pracovní nabídku a tak to celé nějak vyšumělo.
Máte případně také další online projekty nebo se věnujete naplno tomuto jednomu?
Vyrábím pod dvěma značkami a tak mám oddělený i prodej do dvou samostatných eshopů (rehose.cz a rebelt.cz).
Řekněte nám něco o rozhodnutí rozdělení prodeje do dvou značek. Proč jste se rozhodl pro tuto variantu?
Nebylo to prvoplánové. Původně jsem nechtěl dělit výrobu pod dvě značky. Vznik značky reHOSE byl vlastně náhodný a nejdříve jsem myslel, že budu tuto značku prodávat pouze do zahraničí.
Máte kamennou prodejnu / výdejnu nebo fungujete čistě na online bázi?
Své výrobky prodávám pouze online a kamennou prodejnu nemám.
Proč ne? Nenarážíte u svých zákazníků na potřebu si zboží vlastnoručně osahat, nebo si zboží vyzvednout osobně?
Vzhledem k tomu, že vše dělám sám je moje kapacita výroby velmi omezená. Nebyl bych schopen zásobovat prodejnu. S velkou částí zákazníků mám osobní kontakt, ale občas se s požadavkem na osahání výrobku setkám. U menších věcí to není takový problém. Samozřejmě objednat si např. turistický batoh bez možnosti vyzkoušení je složité. Proto jsem zavedl možnost bezplatného testování. Zájemce si emailem nebo přes formulář na e-shopu objedná testovací batoh a může si ho osahat v pohodlí domova. Případně do batohu zabalit věci a vyrazit ven. Zákazník si tak snadno udělá představu o tom, zda mu bude batoh vyhovovat nebo ne. Mám na to velmi pozitivní ohlas.
Jak probíhal výběr e-shopového řešení a proč jste si vybral právě Eshop-rychle.cz?
Při zakládání eshopu jsem zvolil řešení na bázi WordPress WooCommerce, protože mě kromě výroby bavila i samotná tvorba eshopu. Po nějaké době jsem se rozhodl, že se budu věnovat jen výrobě a hledal nové řešení. Nechtěl jsem eshop na míru. Pro mou nabídku by to bylo zbytečné a rozhodl jsem se tedy pro krabicové řešení. Srovnával jsem nabídky několika poskytovatelů a nakonec vyhrál Eshop-rychle.cz. Myslím, že je to kvalitní eshop za slušnou cenu a navíc je to firma z Českých Budějovic jako jsem já.
Kdybyste měl dát nějakou radu začínajícím e-shopařům, kteří by jednou chtěli vybudovat podobně úspěšný e-shop jako vy, jaká by to byla?
Nevím jestli jsem zrovna já ten co by měl rozdávat rady. 🙂
Z mého pohledu je velmi důležitý přístup k zákazníkovi. Když se něco nepovede, tak přiznat chybu, napravit jí a nesnažit se vykrucovat a vymlouvat. Každý někdy udělá chybu. Pokud jí rychle ke spokojenosti zákazníka vyřešíte i za cenu, že vás to bude něco stát, zákazník si z toho odnese pozitivní zkušenost. Nebude mít problém se k vám vrátit, případně osobně doporučit.