Sami si namyslíte, nakreslíte a nakódujete e-shop. V jednom člověku k tomu vytvoříte a naklikáte reklamu. A když je čas, vše vyhodnotíte. Sami vybíráte a nakupujete zboží, balíte, odesíláte. Řešíte veškeré e-maily a telefonické dotazy… a možná i někdy spíte či komunikujete s okolím. Možná. Co takhle přestat být super(wo)man a začít nad byznysem přemýšlet v delším horizontu s rozumnou udržitelností do budoucna? Tento článek z dílny Freelo může být prvním krokem.
Dnešní online prodej už dávno není tak jednoduchý, jako dříve. Na trhu je velká konkurence a ta tlačí ceny produktů do hlubin. Pokud chcete s e-shopem fungovat ještě za dva roky, je možné, že bude potřeba něco změnit. Začít přemýšlet nad způsobem, jak zajistit – z pohledu dnešního zákazníka – standardní kvalitu služby a zároveň nezbankrotovat. A hlavně vést e-shop udržitelně. Tak, aby jeho růst nebyl stoprocentně závislý na vás.
To bez radikální změny nepůjde. V dnešním článku vám ukážeme několik příkladů, jak to udělali lidé z oboru, kteří překročili komfortní zónu a z one-(wo)man-show vybudovali prosperující firmu. V druhé části článku pro vás Freelo sepsalo tři konkrétní kroky, podle kterých to můžete zrealizovat i vy.
Nejprve si řekněme, co české e-shopery nejčastěji brzdí:
Peníze, neochota mít investora a strach z půjčky
Můžeme se bavit o důvodech jako nedostatek času, nedostatek lidí, ale pojďme si přiznat, z čeho většinou pramení: z nedostatku prostředků. Když máte peníze, můžete si dovolit přijmout člověka, který vám s prací pomůže. Tím získáte čas nadechnout se a přemýšlet, kam posunete byznys dál. Kde se však jede z faktury na fakturu, nedovoluje pošramocené cashflow dělat dlouhodobě smysluplná rozhodnutí.
Řešení je několik a každý si musíme přijít na to své sami. Máme možnost sehnat si investora, půjčku nebo růst po kouscích z toho, co na sebe firma vydělá. Vše má své pro a proti.
Freelo ve svém průzkumu zjistilo, že spousta e-shopařů má z varianty rychlých peněz obavy. Často je spouštěčem zaklínadla: „Co když to nevyjde a já zůstanu v dluzích?“ Tento strach má své opodstatnění, proto zvažte všechny varianty, jak můžete cashflow ozdravit, a vyberte to nejlepší pro vaši konkrétní situaci.
Jak to dělají úspěšní eshopaři ?
Martinu Krupičkovi, zakladateli Nejleginy.cz, se například vyplatil pomalý udržitelný růst dotovaný z obratu. E-shop otevřel se základním kapitálem v hodnotě několik desítek tisíc a první rok svého podnikání věnoval veškerý svůj čas tomu, aby mašinu rozjel. Vše dělal sám, od nákupu zboží přes expedici, administraci webu, videonávody, klikání reklamy.
Stanovil si, že jakmile dosáhne určitého obratu, bude svůj e-shop optimalizovat, aby růst nebyl 100 % závislý jen na něm. Když dosáhl obratu 7 milionů korun, vytvořil v roce 2015 procesy, zapojil sezónní brigádníky a ze zisku dotuje další růst. Martin říká:
Také zakladatel Coffeespot.cz Jiří Plšek, jehož inspirací jsou Ambiente nebo Doubleshot, chvílí přemýšlel nad investorem. Zhodnotil ale, že tato forma podnikání jemu osobně blízká není. Rozvíjí proto své podnikání podle osvědčených baťovských principů a buduje firmu od základů.
zjistil Jiří po letech podnikání, pro které se rozhodl po letech úspěšné mezinárodní korporátní kariéry. Jak uvidíte dále, rozhodnutí to bylo šťastné.
Omezenost vlastní kapacity (den má jen 24 hodin)
„První dva roky jsem dělala nonstop, ale den má jen 24 hodin a to je jeho hranice,“ je si dnes vědoma zakladatelka módních prodejen Queens.cz Lenka Ondruchová, která za 15 let vybudovala z nuly firmu o 40 lidech v několika městech Česka. Byla přesně tou, která musela mít o všem přehled. Každý týden objížděla všechna města. O všem rozhodovala, ač měla na dílčí funkce lidi. Ke zvolnění ji přiměla až nouze, kdy se po dvou letech ukázalo tempo jako neúnosné jak pro ni, tak pro firmu.
V první chvíli se to zdá proti logice. Jsme totiž zvyklí přemýšlet tak, že si všechno uděláme nejlíp sami. Objektivně si však musíme přiznat, že některé úkony nám jdou lépe a jiné hůře. „Já si třeba uvědomila, že jsem docela chaotik, a přitom sklad potřebuje systém a systematičnost. Proč bych ho tedy měla řídit a kontrolovat já, která s tím zápasím? Daleko lepší bude na toto místo najít člověka, který miluje Excel a pořádek,“ naučila se Lenka z Queens.cz delegovat.
A ty věci, ve kterých jste dobří?
Nedůvěra či neochota přibrat dalšího člena
Jiří Plšek z Coffeespot.cz rozumí potřebě spousty podnikatelů dělat si vše svépomocí. Sám našel balanc mezi tím, co obhospodaří interně, a co svěří do důvěryhodných rukou:
Díky tomu, že si v kariéře prošel vším možným (v automobilovém průmyslu začínal manuální činností a vypracoval se do vyššího managementu, kde řešil velké zahraniční audity), má široký soubor dovedností a jen tak s něčím se nespokojí. To ho brzdí od spolupráce s freelancery, se kterými se pomalu učí žít, ale přesto pořád hledá schopné zaměstnance, kteří zvládnou víc oblastí najednou.
Sám se stará o veškeré obchodní záležitosti a jeho žena má na starost denní chod pražírny a expedici objednávek.
otevřeně přiznává Jiří, že někdy to skutečně není o penězích, ale i o nalezení vhodných lidí. Jakmile se spojí s vhodným člověkem, ví, že bude čas realizovat spoustu odložených podnikatelských příležitostí, od filtrované kávy v plechovkách po nové originální obaly.
Jaké kroky vedou k přeměně one-(wo)man e-shopu v udržitelný BYZNYS
1. Přemýšlení (plánování)
2. Spolupráce s profesionály
3. Automatizace (procesy, nástroje a komunikace)
1. Přemýšlení a plánování:
Správný mindset je solidní základ, na kterém postavíte konkrétní kroky. „Yuppi jsme založili proto, že v Česku chyběla nabídka diářů, která by mě uspokojila. Smutně jsem koukala na zahraniční YouTube a stránky blogerů, až jsme se s přítelem pustili do vlastního podnikání,“ vypráví Lucie Prasličková.
Začínali s pár produkty, které skladovali ve skříni, web si postavili na koleně a nějakou dobu se snažili balancovat vše na vlastní pěst.
Profesionální řešení je základ
Oslovili Eshop-rychle.cz, což zpětně vidí jako zlomový bod. Strategická investice do změny technického řešení a redesign e-shopu přinesly dlouhodobý zisk. Kompletní migraci z Prestashopu a redesign e-shopu proběhl pod taktovkou specialisty na výkonnost e-shopů Lukáše Dubiny a týmu, kteří mj. Lucii doporučili i další postupy, nástroje a spolupracovníky. Od té doby e-shop násobně vyrostl a neustále se optimalizuje v rámci možností.
Úspěšní e-podnikatelé z lesa
Podobný myšlenkový proces popisuje výrobce a prodejce vybavení do přírody.
Dnes mají Tomáš Böser a Tomáš Jurka, zakladatelé úspěšného Bushcraft Shopu, vlastní výrobu, plánují síť několika franšíz po Česku a začínají prodávat do zahraničí. To by se v případě, že by jako zakladatelé zůstali v předchozích rolích, nikdy nestalo.
2. Spolupráce s profesionály
Pánové z BushCraft Shopu začali rychle jednat.
První nakupující na našem e-shopu byli nadšenci, kteří v nás viděli další nadšence do přírody. Když jsme škálovali podnikání, uvažovali jsme podobně. Spojili jsme se s šikovným člověkem, který už měl v komunitě vybudované renomé. Tomáš Krákora je známý tím, že testuje vybavení do přírody, pod stan. Věci nešetří, spoustu vybavení si ozkoušel v armádě nebo při vlastních expedicích, je vtipný a oblíbený,“ popisuje duo zakladatelů první milník.
Hledejte kvalitní kolegy
Také další kolega přišel z komunity nadšenců do přírody. „Narazili jsme na zkušeného pána v důchodu, který měl v 80. letech firmu na výrobu batohů. Svěřili jsme se s tím, co nás trápí. Že chceme kvalitní a cenově dostupné řešení, které bude vycházet z našich potřeb, ale nemáme potřebné stroje.
Postupně jsme si vybudovali důvěru a dnes je to člověk, který pro nás postavil dílnu a pomohl nám zajistit výrobní procesy a postupy. Sami bychom to nikdy nezvládli.“
Podobné partnerství budují také se zákazníky.
říká Tomáš Jurka.
Freelo TIP: Zamyslete se, kde je vaše konkurenční výhoda:
- jsou to krásné fotky? Začněte spolupracovat s fotografem
- stojí váš byznys na slevách, které jste schopní marketovat se ziskem přes Facebook? Najměte šikovného grafika na bannery a marketéra, který vám pomůže s nastavením kampaní
- máte spoustu sledujících na Instagramu nebo věrnou komunitu podporovatelů? Spojte se s těmi proaktivními a udělejte z nich své ambasadory nebo rovnou kolegy.
Netřeba hned nabírat zaměstnance na plný úvazek, stačí vám pomocník na několik hodin týdně či měsíčně. Hledejte přes doporučení, lovit však můžete i v těchto skupinách na Facebooku:
https://www.facebook.com/groups/zivnostnici/
https://www.facebook.com/groups/GraficiCZaSK/
https://www.facebook.com/groups/staramese/
https://www.facebook.com/groups/frontendistiprace/
https://www.facebook.com/groups/kvasimsluzbam/
Z naší zkušenosti to v nich žije a dost možná se již samotným prohlížením či pročítáním diskuzí dostanete k velice zajímavým podnětům.
Nebojte se outsourcingu
V Yuppi se v určité fázi podnikání rozhodli outsourcovat SEO analýzu a vhodného člověka našli přes doporučení.
Pokyny pro externího grafika ve Freelu mohou vypadat například takto:
Rada pro ty, kteří jako Coffeespot.cz místo outsourcování profesionálům volí vlastní kapacity.
dodává Jiří.
Máte inspiraci, z oboru i mimo něj, jejíž způsob je vám sympatický? Pozvěte je na oběd, nabídněte protihodnotu. I takto může vypadat spolupráce.
3. Automatizace (procesy, nástroje a komunikace)
Jak na procesy? Ať chcete najmout jen jednoho člověka nebo pár brigádníků, bez manuálů se neobejdete. Pomůžou i vám zorientovat se v práci spolupracovníka a vyhodnocovat jeho/její efektivitu.
Pro opakující činnosti proto rovnou připravte šablony, jako třeba tuto z dílny Freelo:
Využívejte kvalitní aplikace na řízení
S procesy přichází i požadavek na komunikační nástroj, kde budou všechny manuály přehledně uložené, dají se dle potřeby upravovat a snadno aplikovat. Spousta firem vytváří složité procesy na Google Disku nebo jiných sdílených cloudech, kde jsou však nepřehledné a nedají se snadno odklikávat. Místo toho se podívejte na Freelo, Procesiod nebo Basecamp.
Jak se ujistíte, že každý ví, co má dělat? Zapomeňte na telefon, chatování nebo osobní domluvu. Tam informace s naprostou jistotou zapadne! Abyste si pamatovali, co je potřeba udělat, a orientovali se v každodenních úkolech, potřebujete jako tým komunikovat v určitém nástroji.
Ke komunikaci doporučujeme nástroje jako Slack, Basecamp nebo již zmíněné Freelo, kam můžete mimo jiné přidat i externisty. Majitel jindřichohradeckého Zahradního centra Filip Klíma pro nás zhodnotil, jak jeho 70 zaměstnanců fungovalo před nasazením komunikačního nástroje a po něm:
Pozor na neefektivní komunikaci
ví z vlastní zkušenosti a zkušeností desítek klientů spoluzakladatelé Freelo Karel Dytrych, Jan Kulda a Karel Borovec. Vyhnout se informačnímu šumu může být ve velkém týmu mnohdy velmi složité. Informace se nedostanou ke správnému člověku, zmatek v e-mailech způsobí rozčarování a termíny snadno protékají mezi prsty.
Pomáháme vám růst
Pro ty z vás, kteří onen pověstný krok z one-(wo)man-show k rostoucímu podnikání zrovna podstupují, jsme s Freelem vyjednali 50% slevu na prvních 6 měsíců. U tarifu Team tak ušetříte pěkných 3 594 Kč.
Akce platí jen pro nové zákazníky. Kód je platný do 10. srpna 2018.