Rozhodli jsme se ještě jednou ohlédnout za uplynulým rokem, avšak ne sentimentálně – v našem hledáčku byla zajímavá data a čísla, která znázorňují trendy prodejů a nákupů na e-shopech na naší platformě. Změřili jsme výkony e-shopů, mrkli se na oblíbenost dopravců a platebních metod, zjistili, kdy měly e-shopy nejvíce napilno nebo kolik produktů v průměru zákazníci nakupovali v rámci jedné objednávky.
Všechna tato data jsme (samozřejmě naprosto anonymní) vzali a poskládali dohromady do malé infografiky. A to nejen pro to, abyste se mohli ohlédnout s námi, ale také abyste se mohli inspirovat pro vaše další kroky, které mohou možná vést k úspěšnějšímu podnikání na poli ecommerce.
Platbu při převzetí zboží volí stále většina nakupujících
Z dat vyplývá, že ač je populární dobírka na ústupu online platbám, zákazníci ji stále volí velice často spolu s dalšími způsoby plateb, které se odehrávají až ve chvíli převzetí zboží, tzn. hotově či kartou na pobočce, výdejním místě či tváří v tvář kurýrovi. V segmentu malých a středních e-shopů provozovaných na naší platformě v ČR platí při samotném převzetí zboží až 69 % zákazníků, na Slovensku dokonce 74 %. S tím může ovšem souviset také fakt, že platební bránu pro online platby poskytuje pouze 21 % e-shopů.
Pouze pětina obchodníků využívá potenciálu zbožových porovnávačů
Téměř stejné procento jako u platebních bran využívá zbožové porovnávače, kterým vévodí populární Heuréka. Často také e-shopy exportují na více než jeden porovnávač. Do čtyřky nejoblíbenějších se spolu s Heurékou zařadilo Zboží.cz, Google nákupy a Glami, které je orientováno pouze na segment módy. Chcete-li se dozvědět více o možnosti srovnávačů, přípravili jsme pro vás seriál Zbožáková bible.
Víme, kdy „lovit“ zákazníky
A jak je to s aktivitou nakupujících? Největší nákupní horečka panuje v pondělí, obecně v časech mezi 10. – 13. hodinou a poté od 19. do 21. hodiny večerní. Celoročně zákazníci nakupují nejméně v sobotu. A vůbec nejsilnějším dnem na e-shopech na naší platformě byl 2. listopad.
Předvánoční prodeje tvoří třetinu celkového ročního objemu tržeb
Celkově za uplynulý rok zákazníci skrze náš systém utratili přes 5 miliard korun, z toho třetinu v předvánočním období, tedy od října do prosince. Zde je ovšem třeba brát v úvahu fakt, že v prosinci jsou oproti listopadu prodeje výrazně nižší a zároveň jsou ve větší míře realizovány jen v předvánočním období, tedy zhruba do 20. prosince. Zároveň v prosinci není ani průměrná výše objednávky nad celoročním průměrem – přesněji je o více než 200 Kč níže.
Meziročně segment malých a středních e-shopů poporostl – co se týče tržeb, polepšili si e-shopaři o 13,5 % a v počtu objednávek jsme zaznamenali 11,5% nárůst.
Jak si na tom ve světle průměrných hodnot stojí právě váš e-shop? Mrkněte na celou infografiku.
Infografika zahrnuje údaje získané ze vzorku cca 6500 malých a středních e-shopů fungujících u Eshop-rychle.