V minulém díle jsme se podívali na to, jaké sociální sítě můžete využít pro svůj e-shop, společně se spoustou tipů, jak vybrané sociální sítě využít nebo jak tvořit obsah.
Dnes se konečně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, a to strategii pro sociální sítě, která by měla být výstupem vaší analýzy sociálních sítí.
Co je to strategie pro sociální sítě, její podoba a jak začít?
Strategie pro sociální sítě může mít různé podoby i strukturu. My dnes budeme mluvit o podobě, kterou používáme my pro své klienty a která se nám osvědčila.
Strategie pro sociální sítě je dokument, který je v podstatě výstupem vaší analýzy sociálních sítí. V rámci strategie definujete ty nejdůležitější body, témata a cíle, dle kterých budete v rámci správy svých sociálních sítí postupovat.
Dle vámi připravené strategie by měly vznikat obsahové plány konkrétních příspěvků pro vybrané období.
TIP: Chcete mít vaše sociální sítě aktuální, ale přitom chcete mít obsahový plán příspěvků předem? Nechte si ve svém plánu volná políčka pro aktuální témata.
Obsah strategie
Sociální sítě
- Komunikační platformy
- Cíle
- Cílová skupina
- Důležité termíny
- Tón komunikace
V tomto bodě je důležité si definovat základní body komunikace, cíle a tón komunikace – tedy styl, jakým způsobem budete na sítích komunikovat. Dalším důležitým bodem jsou termíny. Stanovení termínů vám udrží organizaci média plánu pro každý měsíc, případně na delší období.
TIP: V případě potřeby nebo velmi úzce zaměřené cílové skupiny doporučujeme kromě její definice mít také konkrétní popis, kdo jsou vaši zákazníci.
Témata
- Brandová témata
- Aktuální témata
- Zákazníci a produkční tým
- Oborová témata
Jedná se o témata, která budete v rámci jednotlivých sociálních sítí prezentovat. Dle vámi stanovených cílů zvolíte podobu a zpracování témat.
Témata jsou naprosto stěžejní, stejně jako jejich zpracování. Proto byste měli klást na tuto část obzvlášť velké nároky. Je důležité vypíchnout vaše výhody a snažit se co nejvíce odlišit od konkurence.
Stále platí, že zásadní je autenticita.
Vybrané sociální sítě (Facebook, Instagram a další)
- Frekvence příspěvků
- Klíčové ukazatele výkonnosti
- Formáty
- Návrhy grafického zpracování
V rámci popisu jednotlivých sociální sítí je důležité zmínit také kromě běžných parametrů, kterými jsou frekvence, ukazatele nebo formáty, také krátký popis, jak konkrétně se chcete odlišit nebo co konkrétně bude pro danou sociální síť ve vaší komunikaci důležité.
Tipy, jak na přípravu jednotlivých bodů strategie
Cílová Skupina
Stanovte jasný popis vlastností vašich ideálních zákazníků, kterými jsou věk, pohlaví, zájmy, demografické údaje.
Identifikujte problémy nebo potřeby, které vaši zákazníci řeší a které může váš e-shop uspokojit.
Zvolte správné sociální sítě
Vyberte sociální sítě na základě vašich cílů a cílové skupiny. Každá sociální síť je specifická. Ať už se jedná o způsoby prezentace nebo třeba cílovou skupinu, která danou síť využívá.
Více informací o jednotlivých sítích včetně obsahu, který se pro tyto sítě hodí, najdete v našem minulém článku.
Vytvořte obsahový plán
Výstupem strategie by měl být obsahový plán, který by se měl připravovat pro vámi vybraná období. Nejčastěji se tvoří pro každý měsíc.
Zahrnuje typy obsahu (textové příspěvky, fotografie, videa, stories, infografiky) a frekvenci publikování.
Definujte témata obsahu, která osloví vaši cílovou skupinu.
TIP: Specifikujte cíle pro každý příspěvek: zapojení uživatelů, získání nových sledujících nebo propagace nových produktů.
Interagujte s vašimi sledujícími
Buďte aktivní a komunikujte s vašimi sledujícími. Odpovídejte na komentáře a dotazy.
Sledujte reakce na váš obsah a reagujte na ně. Učte se z toho, co funguje a co ne.
Měřte výsledky a upravujte strategii
Používejte analytiku sociálních médií k měření výsledků. Sledujte dosah, angažovanost a konverze.
Důležité je pravidelně vyhodnocovat výsledky a upravovat strategii podle vývoje a nových trendů.
Plaťte za reklamu, pokud je to výhodné
Placená reklama může zvýšit dosah vašeho obsahu a cíleně oslovit potenciální zákazníky. Mějte ale na paměti rozpočet a cíle, které vám mají jednotlivé propagované příspěvky přinést.
Buďte konzistentní a trpěliví
Konzistentní a pravidelný obsah posiluje značku a buduje loajalitu.
Práce se sociálními sítěmi je běh na dlouhou trať, která přinese své ovoce za delší dobu.
Je proto důležitá dlouhodobá a konzistentní práce a stále nové nápady.
Závěr
Strategie je klíčová pro kvalitní, konzistentní a úspěšnou práci se sociálními sítěmi. Díky strategii dokážete udržet jednotnou komunikaci, vhodná témata i dodržet podobu jednotlivých příspěvků, které podpoří vaši značku.
Věnujte strategii maximum svého času a věřte, že se vám tato práce vyplatí.