Pricing, neboli cenotvorba, je jednou z nejdůležitějších činností v rámci prodeje.
Majitelé e-shopů nebo produktoví manažeři mají často jako zásadní položku náplně práce sledování a úpravu cen podle konkurence. Tím “zabijí” spoustu času, který by mohli investovat mnohem efektivněji.
Jak zvýšit efektivitu pricingu a ušetřit tak čas a zvýšit výkon? Odpovědí je dynamická cenotvorba.
Automatické přeceňování není vždy jen o zlevňování, jak si mnoho e-shopařů může myslet. Naopak vám může pomoci k zisku tím, že doporučí zdražení.
Bez práce nejsou koláče, a platí to i při automatické cenotvorbě
Použití automatu neznamená nic nedělat. I to je potřeba si na začátku odpracovat, ale výhodou je, že je to většinou jednorázová akce s průběžnými dílčími korekcemi či aktualizacemi. A proč? Protože automaty se se co nejpřesněji snaží splnit zadání, která dostanou a pracují s množstvím informací, které jim dáte.
Co je dobré si na začátku nachystat
- Nákupní ceny produktů – uklidit si v datech e-shopu / skladu a doplnit chybějící nákupní ceny. Také zkontrolovat nebo zajistit jejich propisování do feedu produktů, který pricingový automat zpracovává. Zde můžete také rozpočítat fixní náklady, které máte.
- Marže – pro každý segment sortimentu mít ujasněnou výši marže. Ať víte, na co cílíte a kde se můžete pohybovat.
Kdo jsou relevantní konkurenti – často je nežádoucí přeceňovat podle všech, jsou segmenty, kde se vždy najde někdo, kdo prodává pod vaší nákupní cenou a s ním soutěžit nechcete.
Tip: Jak zohlednit marži nebo přirážku při automatickém přeceňování se můžete dočíst například na blogu Pricing Foxu.
Zjistěte, jak si stojíte v porovnání s konkurencí
Stává se, že majitelé e-shopů považují za své konkurenty ty, které mají poblíž nebo s nimi mají zkušenosti z dřívějška. Ale vzhledem k tomu, jak velká je česká e-commerce, lehce dojde ke zkreslení a díky tomu může docházet k nesprávným rozhodnutím.
Pro nezávislý a nezkreslený pohled můžete využít Pricing Audit, který vám mimo jiné objektivně ukáže nejčastější e-shopy, se kterými soutěžíte o své zákazníky. Prohlédnout si můžete také ukázkové výsledky Pricing Auditu.
Nejčastější scénáře pro automatický pricing
- Být nejlevnější může znamenat i zdražení – možná už nejlevnější jste a možná zbytečně moc. Proto si můžete nastavit, o kolik chcete být levnější než nejlevnější konkurent. Jednoduše se tak může stát, že např. produkt, který jste doteď prodávali za 7 000 Kč, prodáte nově za 9 500 Kč s tím, že jste stále nejlevnější.
- Přizpůsobení ceny opravdovým konkurentům – ne každý je váš skutečný konkurent, definujte si ty hlavní a podle toho nastavte cenotvorbu.
- Na základě dostupnosti – jste jediní, kteří mají zboží skladem a navíc je sezóna? Využijte toho.
- Nový zákazník → vracející se zákazník. První objednávku “obětujte” a těžte z dalších opakovaných nákupů. Typickým příkladem jsou tiskárny vs. náplně, kávovary vs. kapsle s kávou apod. Tedy situace, kdy se spokojený zákazník vrací nakupovat příslušenství.
Možných scénářů je mnoho, záleží na situaci, v jaké se e-shop nachází, jestli mu začíná nebo končí sezóna, vyprodává poslední kusy, dorazily dlouho očekávané produkty apod.
Jak zpracovat nové ceny
Důležitým procesem v dynamickém pricingu je zpracování nových cen e-shopem. Tedy způsob, jakým dostaneme upravené ceny do e-shopu. Pro e-shopy na Eshop-rychle jsou k dispozici tyto 2 základní způsoby.
- Systém na straně e-shopu si automaticky stahuje pravidelně aktualizovaný soubor s novými cenami, který je uložen na straně pricingového automatu a pomocí automatického importu aktualizuje ceny v e-shopu.
- Pracovník e-shopu si kontroluje ceny v rozhraní nástroje a nové ceny vybraných produktů přepisuje v systému ručně.
Co se nám osvědčilo
- Zkontrolovat, jestli ceny v XML feedu posíláte a přijímáte s DPH nebo bez
- Po nastavení prvních pricingových pravidel zkontrolovat, jaká data automat vrací (ještě než automat propojíte s e-shopem a začne dynamicky měnit ceny)
- Data nejdříve zpracovat v e-shopu a teprve až poté posílat dál například do vyhledávačů zboží (ceny budou všude stejné)
- Zjistit, jak často umí e-shop (dle zvoleného tarifu) i nástroj pro cenotvorbu nové ceny aktualizovat
Závěr
Dynamická cenotvorba vám dá do rukou mocnou zbraň, kterou je možné využít ve svůj prospěch. Nejdříve je ale potřeba vše dobře spočítat, nastavit pricingovou strategii a teprve pak se pustit do nastavování automatických pravidel.
Nejen, že ušetříte spousty času manuálním přeceňováním, ale můžete získat velkou výhodu oproti konkurenci, navýšit tržby, marži a především svůj zisk.
Chcete poradit nebo pomoci s dynamickým pricingem? V EBOOST máme bohaté zkušenosti nejen s dynamickým přeceňováním, ale také s automatizovanou úpravou produktových informací na základě dat. Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme nebo poradíme.