Dnešní doba je vysoce konkurenční a u e-shopů to platí dvojnásob! Proto je velmi důležité soustředit svou pozornost nejen na jednotlivé marketingové kanály, ale primárně na komplexní marketingovou strategii, která má za úkol jednotlivé kanály efektivně propojit a sjednotit a dosáhnout tak maximálních výsledků.
Jak připravit marketingovou strategii
Analýza trhu
Analýza trhu je prvním a základním krokem při přípravě marketingové strategie a její následné implementace. Poskytuje totiž základní informace, které vedou k pochopení samotného trhu a ve výsledku také získání potřebných dat pro stanovení cílové skupiny.
V první fázi analýzy trhu se zaměřte na trh, na kterém se váš e-shop pohybuje nebo bude pohybovat. Můžete se zaměřit na konkrétní geografickou oblast, určitou skupinu zákazníků (zájmy, chování) nebo se specializovat na konkrétní segment.
Dle výběru určitého segmentu, zájmu nebo oblasti (vzájemně se nevylučuje), potřebujete zjistit o daném trhu co nejvíce informací.
Můžete využít průzkumy, statistiky nebo informace, které můžete čerpat například z webu ČSÚ (Český statistický úřad), odborné články, studie, zprávy a veřejně dostupné databáze, testy a další.
Zkoumejte přitom chování zákazníků, jejich preference a očekávání. Tyto zdroje poskytují užitečné informace o preferencích zákazníků a konkurenci. Analýza vám také pomůže identifikovat příležitosti a rizika pro váš e-shop.
Stanovení cílové skupiny
Na základě analýzy trhu a zjištěných informací je důležité identifikovat cílovou skupinu, kterou chcete oslovovat. Tato skupina by měla být definována na základě konkrétních specifikací, které se týkají jejího chování, zájmů, potřeb, nákupního procesu, preferencí, očekávání a dalších údajů.
Přesné určení cílové skupiny pomáhá vytvořit cílenější a účinnější marketingovou komunikaci i výběr těch nejvhodnějších marketingových kanálů.
Popište si detailně vašeho ideálního zákazníka. Dejte mu jméno, práci, rodinný vztah, vyberte koníčky a popište si podrobně jeho chování a potřeby.
Martin z EBOOST, specialista na e-shopy
Tak můžete docílit stanovení velmi konkrétní cílové skupiny, na kterou můžete připravit unikátní marketingovou komunikaci.
Analýza konkurence
Na konkurenci narazíte již při analýze trhu. V tomto kroku se však podíváme na konkurenci z jiného pohledu.
Důkladně si projděte e-shop a marketingovou komunikaci konkurenčních e-shopů. Zjistěte, co dělají lépe a co naopak umíte lépe vy.
V rámci analýzy si můžete připravit také jednoduchou SWOT analýzu. Dle těchto informací také pravděpodobně zjistíte své prodejní argumenty neboli konkurenční výhody, které by se měly odrážet v marketingové komunikaci.
Konkurenční výhody
Jedním z klíčových prvků marketingové strategie pro e-shop je identifikace a zdůraznění jedinečných konkurenčních výhod, které se dají definovat jako vlastnost, která odlišuje váš e-shop od konkurence a přináší zákazníkům přidanou hodnotu.
Může se jednat o praktické argumenty, které budou pro zákazníky relevantní nebo které jim budou dávat dostatečný důvod, proč u vás nakoupit.
Pokud chcete uspět, musíte se odlišit!
Eshop-rychle nabízí samostatný modul pro graficky i funkčně atraktivní prezentaci konkurenčních výhod napříč e-shopem. Vyzkoušejte modul v sekci Obsah webu > Struktura menu > Prodejní argumenty.
Martina z Eshop-rychle
Stanovení cílů
Pro každý e-shop je důležité stanovit si jasně definované cíle a klíčové ukazatele výkonnosti (KPI). Cíle by měly být konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené.
Ideální bude, pokud si jednotlivé cíle rozdělíte na krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé včetně detailních bodů, které povedou k jejich naplnění. Pokud si nestanovíte konkrétní cíle, nebudete moci vyhodnocovat své výsledky a ty následně optimalizovat.
Hodnoty vaší značky
Vaše značka je srdcem vaší marketingové strategie. Hodnoty a identita vaší značky by se měly promítat do marketingové komunikace, vizuálů i samotných kanálů, přes které budete komunikovat. Cílem je mít všechny aktivity sjednoceny.
Díky těmto zásadám budete komunikovat jednotně, budete působit velmi profesionálně a co je hlavní, předáte zákazníkům napříč kanály přesně to, co potřebujete, aby u vás nakoupili. Ať už se jedná o váš příběh, prodejní argumenty nebo akce.
Stanovení rozpočtu
Důležitým krokem je stanovení rozpočtu pro marketingové aktivity. Je třeba určit finanční prostředky, které jsou k dispozici pro získávání nových zákazníků, obsahový marketing nebo retenční marketing.
Rozpočet by měl být v souladu s cíli e-shopu a efektivně rozdělen mezi vybrané kanály a kampaně.
Časový plán a harmonogram
Plánování časového rozvrhu je nezbytné pro koordinaci a správný průběh marketingových aktivit. Stanovení harmonogramu, priorit a konkrétních termínů je důležité pro plánování a synchronizaci jednotlivých kampaní a akcí v rámci marketingové strategie.
Vytvoření časového plánu umožňuje efektivní využití zdrojů, dodržování termínů a řízení celého procesu nasazení strategie.
Analyzování úspěšnosti a úprava strategie
Vyhodnocujte průběžně úspěšnost a dosahování nastavených cílů. Sledování klíčových metrik a analýza dat pomáhají identifikovat silné a slabé stránky marketingových kanálů a umožňují přizpůsobit strategii tak, aby dosahovala lepších výsledků.
Výběr vhodných marketingových kanálů
Dalším důležitým aspektem marketingové strategie je výběr vhodných marketingových kanálů. Existuje totiž široká škála online i offline kanálů.
Důležité je vybrat kombinaci marketingových kanálů, které nejlépe odpovídají potřebám a preferencím cílové skupiny. Zároveň je důležité zohlednit také dostupné finanční zdroje a časový harmonogram.
Online marketing
Jelikož jsme si offline marketing rozebrali v předchozím dílu marketingové akademie, zaměříme se nyní na online a jeho nejběžnější nástroje, které můžete použít pro svůj e-shop.
Jednotlivé nástroje online marketingu jsou nejúčinnější, pokud se vzájemně doplňují a oslovují vaše zákazníky na všech úrovních nákupního procesu.
PPC reklama
PPC reklama je bezpochyby nejúčinnějším nástrojem pro získávání nových objednávek. Jedná se o nástroj, který je velmi efektivní a velmi dobře měřitelný, jelikož platíte pouze za proklik a nikoliv za zobrazení.
PPC reklama je spojována nejčastěji s vyhledávači Google a Seznam v rámci kterých můžete nabízet své produkty zákazníkům v době, kdy je chtějí a hledají.
V rámci PPC reklamy je klíčová analytika. V dnešní době, které s nadsázkou říkáme datová, musíte pracovat se získanými daty a výsledky, dle kterých je nutné PPC reklamy optimalizovat. Jinak se velmi brzy stane, že přestanou plnit své cíle a začnou být prodělečné.
TIP: Pečlivě nastavená analytika je základem celého úspěchu. Bez pečlivě nastavené analytiky nemůžete efektivně vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých kanálů nebo kampaní, což vede k tomu, že nedokážete efektivně spravovat rozpočet, plnit stanovené cíle nebo testovat různé strategie.
Sociální sítě
Sociální sítě asi nikdo z nás nemusí představovat. Jde o místo, na kterém se sdružují lidé a firmy. Diskutují, sdílí své fotografie a zážitky, edukují nebo se sdružují s dalšími lidmi, kteří mají stejné zájmy.
Právě proto jsou sociální sítě zajímavým kanálem pro většinu e-shopů. Díky reklamě nebo obsahu je možné zacílit na konkrétní cílové skupiny, které jsou pro váš e-shop relevantní. Můžete nabízet produkty, vyprávět příběh, sdílet reference nebo tvořit obsah, který předá vašim zákazníkům know-how.
E-mailing
Nejefektivnější nástroj pro zpětné oslovení vašich zákazníků, kteří u vás již nakoupili. Kromě samotných produktů, můžete pravidelně svým zákazníkům posílat novinky nebo články z blogu.
Z praxe víme, že nejlépe fungují nabídky v podobě slev, slevových kódů a různých dalších výhod pro zákazníky.
Nikdy však nezapomínejte na to nejdůležitější, a to budování a udržování vztahu se zákazníkem, protože e-mailing není pouze o slevách.
Využijte retenčních kampaní. E-mailing v kombinaci s retenčním remarketingem, jsou velmi účinným způsobem, jak oslovit zákazníky, kteří u vás již nakoupili, a povzbudit je, aby se vrátili a nakoupili znovu. Náklady na přivedení nového zákazníka jsou vždy vyšší než udržení si zákazníka stávajícího, který vaši značku již zná a nakoupil u vás. Prostřednictvím retenčních kampaní můžete budovat jak vztah se zákazníkem, tak zvýšit míru vracejících se zákazníků a podpořit dlouhodobý růst svého e-shopu.
Mojmír z EBOOST, specialista na reklamu
Zbožové srovnávače
Zbožové srovnávače jsou online platformy, které umožňují uživatelům porovnávat ceny, recenze a další informace o produktech od různých e-shopů a vybrat si tak nejlepší a nejvýhodnější nabídku. V současné době fungují jako takový rádce, kam si lidé chodí pro inspiraci. Příkladem mohou být oborové srovnávače, jako jsou například FAVI, Biano nebo Glami.
Srovnávače už dávno nejsou pouze o srovnávání a hledání nejlevnějších nabídek. A také neplatí, že e-shop musí být nejlevnější, aby ve srovnávačích mohl prodávat.
Pro e-shopy jsou zbožové srovnávače efektivním způsobem, jak zvýšit viditelnost svých produktů a přilákat a zaujmout nové zákazníky.
Zbožové srovnávače jsou jedním z nejzákladnějších marketingových kanálů primárně pro e-shopy, které mají podobné nebo stejné produkty jako konkurenční e-shopy.
SEO
SEO je optimalizace vašeho e-shopu a jeho obsahu s cílem dosáhnout co nejlepších pozic ve výsledcích vyhledávání. Jeho hlavním cílem je získat organickou (neplacenou) návštěvnost e-shopu.
V rámci samotné optimalizace je nutné pracovat například s klíčovými slovy, meta popisky, strukturou URL, s obsahem, způsobem prezentace, kvalitou odkazů na web a další. Vyhledávače, jako je například Google, používají algoritmy, které hodnotí všechna tato kritéria a přiřazují stránkám hodnocení, které se odráží ve výsledcích vyhledávání.
Stále platí, že i pokud máte technicky vše správně nastaveno, nikdy vás vyhledávače nebudou posouvat na přední pozice ve vyhledávání, dokud nebudete mít na e-shopu hodnotný obsah s využitím klíčových slov, který bude pro vaše zákazníky relevantní.
Obsahový marketing
Tvorba obsahu jde ruku v ruce se SEO. Obsah e-shopu, příkladem může být blog, je doplňkem, který rozvíjí a pomáhá organickému vyhledávání (SEO).
Obsah e-shopu je velmi důležitý pro zákazníky, kteří hledají další informace o produktech nebo se stále nacházejí ve fázi rozhodování. V tento moment vyhrává e-shop, který dokáže zákazníkům nabídnout více než jen produkt, ale také své know-how. Tím se také liší průměrné e-shopy od těch skvělých.
Mezi další nástroje online marketingu patří například affiliate marketing, influencer marketing nebo PR, které jsou spíše doplňkem, který podporuje stávající marketingový mix a to nejčastěji v místě, které potřebujete podpořit dle stanovených cílů.
Závěr
Příprava a implementace marketingové strategie pro e-shop je klíčovým faktorem pro dosažení úspěchu v online prostředí. Klíčové kroky zahrnují analýzu trhu a konkurence, stanovení cílů, budování značky a výběr vhodných marketingových kanálů.
Můžete si také připravit důkladný marketingový mix (4P), ve kterém si rozeberete všechny prvky marketingu, díky kterým bude marketingová strategie ještě účinnější.
Nezapomínejte na průběžné vyhodnocování a optimalizaci strategie.