Nesem vám novinu, pozor dejte: Na internetu nakupují vánoční dárky už tři čtvrtiny lidí v republice. Podle některých průzkumů dokonce až 85 %! Přečtěte si 5 rychlých tipů od specialisty na e-shopy Lukáše Dubiny, díky kterým budete šťastní a veselí z prosincových tržeb.
Ne, není pozdě. Přestože nákupní horečka se podle statistik rozjíždí na internetu obvykle od začátku října, nejsilnější prodeje bývají tradičně v prvních dvou prosincových týdnech. Eskalují pravidelně už několik let kolem desátého prosince.
Mimochodem – e-shopy poprvé porazily ve vánočních prodejích kamenné prodejny v roce 2014 a další nárůst jejich podílu na obchodech se očekává i letos, přestože už samozřejmě není tak strmý, jako dřív. Kouzlo shánění dárků z domova už totiž objevila dokonce i obezřetnější starší generace. Natož ostatní…
Co by vás ještě mohlo (a mělo) zajímat?
- Při výběru e-shopu se Češi před Vánocemi rozhodují nejčastěji podle zkušenosti s obchodem (52 %), referencí (39 %) a výše poštovného (35%)
- 95 % lidí volí tuzemské e-shopy
- 40 % dává přednost platbě na dobírku, přes 30 % platbě na účet, 27 % platbě kartou (Zdroj: průzkum GE Money Bank rok 2015)
Jak tedy přimět zákazníky, aby si vybrali radost pro své blízké právě ve vašem e-shopu?
Následující kroky zvládnete v řádu několika dnů.
„Kromě toho, že jde o jednoduchá a rychlá opatření, označil bych je především za naprostý základ toho, co by měl provozovatel se svým e-shopem udělat, i kdyby Vánoce neměl v lásce,“
konstatuje Lukáš Dubina.
1. Grafická úprava e-shopu – aneb vánoční facelift
Nenechte e-shop tvářit se stejně, jako jedenáct ostatních měsíců v roce. Zařiďte na něm klidnou vánoční atmosféru. Zapomeňte na rozjuchaného Santu Clause se soby, držte se domácích tradic a vkusu. Na pozadí nechte třeba poletovat sníh (ale ne tak, aby obrazovka vypadala jako sněžítko při zemětřesení), nasaďte vánoční bannery.
„Navoďte pohodu a klid, zákazník by měl získat protipól k narvaným nákupním centrům a ocenit, že si může nerušeně vybírat a ještě mu poradíte. Na 3D FITNESS e-shopu jsem vytvořil tématickou sekci zaměřenou na Vánoce, se kterou dále pracujeme v rámci kampaní.“
2. Vytvořte tématické sekce
Dejte si práci a nabídněte zákazníkům konkrétní produkty: dárky pro NĚHO, pro NI, pro dědu, pro kamarádku, pro papouška… (za dárky pro domácí mazlíčky dáme každý rok miliony!)
3. Viditelná informace, kdy bude zboží dodáno
Čeho se bojí úplně každý, kdo objednává dárky na internetu? Že nedorazí včas!
„Obavy tohoto typu musíte v zákaznících zahnat, jinak půjdou samozřejmě nakupovat jinam,“
varuje Lukáš Dubina a radí:
- Všechno zboží, které před Vánocemi nabízíte, je potřeba mít skladem. A taky to tak napsat: SKLADEM. Zapomeňte na informace: skladem u dodavatele nebo externě skladem nebo ještě hůř: na doptání.
- Zdůrazněte možnost vrátit zboží, pokud nebude velikost sedět nebo se nebude líbit.
- Náš tip: Zkuste na to jít s příjemným humorem. Např. Kdybyste se netrefili, Ježíšek on-line k dispozici ještě v lednu!
- Garantujte doručení do Vánoc.
- Soustřeďte se na pořešení Heureky ve feedu.
Hvězda vánočních prodejů nezhasíná ani pro ty, kdo vědí, že zboží nestihnou do Vánoc dodat. Na rovinu o tom zákazníky informujte, řešením přece mohou být i dárkové certifikáty.
Pokud už nemůžete zákazníkům pomoci, informujte je. Takto to řeším s klientem, který je výrobcem poslelí z masivu. Každý rok umisťuji na jeho web výrazný baner:
4. Kontrola skladu
Na tu už je opravdu nejvyšší čas. I kdybyste si ve skladu měli dát půlnoční.
Nesmíte v prosinci zjistit, že nemáte nejprodávanější zboží a už ho nestihnete naskladnit!
Při rozhodování, na jaké produkty se soustředit, vám pomůžou statistiky z loňských Vánoc, ale ještě více z posledního kvartálu roku. Plánujte a připravte se!
5. Jiskřivý marketing
Marketing by měl prskat do všech stran jako prskavka. Realizujte PPC kampaně na FB a cilte jimi na daná publika.
„PPC kampaně jsou nejrychlejší možnost,“
konstatuje Lukáš Dubina.
„Ještě ten den může kampaň generovat objednávky, když se správně nastaví a nastaví se dostatečně velký proklik.“
Pořád se ale musí výše prokliku inzerentovi vyplatit (aby neproklikal víc, než vydělá). Musí si spočítat ROI.
Konkrétní příklad: Mám sekci Dárky pro muže, kteří mají rádi fitness? Asi ji nebudu cílit na všechny lidi na internetu.
- Stanovte si rozpočet.
- Pokud jedete PPC, nezapomeňte dobít včas kredit, aby nedošel uprostřed kampaně – to samé platí u zbožových srovnávačů jako je Heureka.
- Využijte retence zákazníků a nezapomeňte oslovit stávající klienty. U nich máte díky speciální slevě a tomu, že vás znají a věří vám, větší šanci na opakovaný nákup.
- Uveřejněte článek na blogu s vánoční tématikou s konkrétními tipy na koupi dárků. (Funkci BLOG mají na Eshop-rychle nyní k dispozici všichni ZDARMA. Není tedy problém pustit se do psaní hned dnes!)
- Rozešlete vánoční newsletter pro stávající zákazníky (personalizovaný, na základě minulých objednávek).
Vánoční webinář
Kdy: Neděle 27.11. ve 20:30
Kde: Živě na internetu
Podmínky účasti: Přihlášení dopředu
Pokud vás zaujaly tipy, co před Vánoci na poslední chvíli lze udělat, abyste si dopomohli k vyšším ziskům, rozhodně si nenechte ujít také „Vánoční webinář“, který si pro zákazníky Eshop-rychle připravil Daniel Višňák.
Dan je mimo jiné autorem naší oblíbené video série E-shop v plusu, která vám už několik týdnů pomáhá každý čtvrtek rozhýbat vaše podnikání.