Jak jistě víte, 6. ledna 2023 vchází v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, také nazývaná jako Tlačítková novela. K ní jsme díky exkluzivní spolupráci s Mgr. Jiřím Hradským ze společnosti SEDLAKOVA LEGAL připravili obsáhlý článek, který novelu popisuje jak z pohledu praxe, tak i z pohledu konkrétního řešení na našem systému, a určitě vám doporučujeme mu věnovat pozornost. Pokud ale v tuto konkrétní chvíli hledáte jen stručnější návod, jak se s novelou vypořádat, a kompletně zpracovanou teorii si raději necháte na později, pak právě pro vás píšeme tento článek. Nepodceňte následujících 5 zásadních bodů a měli byste být “v suchu”. 🙂
1. Ověřování recenzí na e-shopu
Nově musí vaši zákazníci vědět, jakým způsobem se staráte o ověřování recenzí na produkty, potažmo celý e-shop, pokud tedy využíváte modul Hodnocení produktů (v opačném případě se vás tento bod netýká). Pro tyto účely jsme přidali ke všem recenzím informativní text o jejich ověřování a před umístěním každé recenze na e-shop nově automaticky zjišťujeme, zda zákazník daný produkt na e-shopu opravdu zakoupil. Taková recenze pak je označená štítkem “Ověřená recenze”. Neověřené nákupy jsou bez tohoto štítku.
Jaké kroky byste měli provést?
- Informujte všude, kde je to možné, o zpracování a ověřování recenzí. Ideálně do samostatného článku na e-shopu umístěte informace o ověřování recenzí.
- Stejné info vložte pak i do vašich obchodních podmínek. Použít můžete následující text, který bude ve výchozím nastavení v informativní bublině “Jak ověřujeme hodnocení?”:
Hodnocení s odznakem Ověřená recenze pochází od zákazníků, kteří hodnocený produkt u nás v minulosti prokazatelně zakoupili. Objednávky párujeme s účtem registrovaného uživatele, který daný produkt zakoupil, nebo s e-mailem zákazníka, který produkt hodnotil na základě e-mailové výzvy obdržené po nákupu produktu. U ostatních recenzí bez odznaku nedokážeme nákup ověřit, ale pochází od registrovaných zákazníků. Celkové hodnocení počítáme aritmetickým průměrem všech hodnocení produktu. Žádné recenze nemažeme a zobrazujeme všechna pozitivní i negativní hodnocení.
- Veškeré námi vložené textace můžete libovolně upravit dle vlastního uvážení v sekci Nastavení > Lokalizace (pouze v šablonách 4.0).
2. Nové zobrazování a počítání slev
Legislativa cílí ve velké míře na nekalé praktiky obchodníků, kteří před slevovými akcemi uměle navyšují původní ceny produktů a v následných “bombastických” akcích sleva reálně není tak vysoká, jakou proklamují. Nově bude nutné uvádět cenu před slevou jako nejnižší cenu produktu, za kterou se prodával v posledních 30 dnech. Existují výjimky z tohoto pravidla, o kterých se dočtete ve výše zmiňovaném článku a zde se o nich rozepisovat nebudeme.
“Běžnou cenu” produktu jsme přejmenovali na “Cena před slevou” (pokud ji v Lokalizaci nemáte pojmenou jinak – vaše vlastní se naším zásahem nepřepíše. Lokalizace je dostupná jen u šablon 4.0). Po najetí myši na tuto cenu se zákazníkovi zobrazí informace “Nejnižší cena za posledních 30 dní”.
Jaké kroky byste měli provést?
- Zkontrolujte, že je správně pojmenovaná cena před slevou.
- Evidujte si nejnižší cenu produktů za posledních 30 dní. Například v sekci E-shop > Export > Skladová inventura můžete průběžně zálohovat CSV soubory s vašimi cenami. Nebo v jiném vlastním Excelovém dokumentu, kde s cenotvorbou pracujete (evidenci cen provádějte logicky jen v případě, že s cenami pracujete a měníte je v rámci slev).
- Ujistěte se, že pokud zlevňujete produkt, pak do “Ceny před slevou” uvádíte správnou nejnižší cenu produktu za posledních 30 dní (dle pravidel novely zmíněných v předchozím článku).
3. Transparentní informování spotřebitelů
Zákazníky musíte předem informovat o způsobech a cenách doprav a plateb, uvádět informace o vás jako podnikatelském subjektu, o způsobu vyřízení reklamací i odstoupení od smlouvy, čase dodání objednaných produktů a zárukách.
Jaké kroky byste měli provést?
- V detailu zboží uvádějte veškeré důležité informace o vlastnostech produktu a jeho konečné ceně.
- V samostatném článku definujte vámi nabízené způsoby doprav a plateb, včetně jejich ceny a předpokládané době, za kterou je dopravce schopen zboží doručit od chvíle objednávky (nově je zavedena lhůta 30 dnů pro odevzdání věci spotřebiteli). Také vysvětlete, jak vyřizujete reklamace a odstoupení od smlouvy.
- V košíku u jednotlivých dopravců ideálně definujte předpokládanou dobu dodání – to můžete provést pomocí popisu poštovného v jeho nastavení.
- U jednotlivých produktů můžete definovat předpokládanou dobu dodání konkrétněji pomocí funkce Doba dodání.
- Ve vašich VOP uvádějte veškeré kontaktní a identifikační údaje o vás, a to včetně telefonu a e-mailové adresy.
4. Změny ve VOP, zasílání návodů a přikládání nezbytných dokumentů do e-mailu
S novelou můžete nově zasílat návody ke zboží elektronicky (není nutné je zasílat v papírové podobě). K e-mailu potvrzujícímu objednávku je nutné přikládat aktuální obchodní podmínky v neměnném formátu (například PDF). Ty musí projít vhodnou úpravou, která splňuje platnou legislativu.
Jaké kroky byste měli provést?
- Zrevidujte vaše obchodní podmínky. APEK vydal nové vzorové obchodní podmínky, které můžete upravit a použít.
- V sekci E-shop > Objednávky > Stavy objednávek a avíza přiložte vaše aktuální obchodní podmínky k prvnímu avízu – Nezpracováno – nová objednávka (ve formátu PDF).
- Nezapomeňte zde nahraný dokument průběžně aktualizovat, pokud budete provádět jakoukoli změnu ve VOP. Zákazník vždy musí obdržet aktuální verzi.
- Doporučujeme ke stejnému e-mailu přiložit i formulář pro odstoupení od kupní smlouvy (vzorové dokumenty najdete případně na našem Helpdesku).
5. Změna tlačítka potvrzujícího objednávku
Z tlačítka, které odešle objednávku na e-shopu, musí být nově zřejmé, že odesláním objednávky vzniká spotřebiteli povinnost platby za objednávku. Z naší strany jsme změnili znění objednávkového tlačítka na “Dokončit objednávku zavazující k platbě” a změna se projeví, pokud nemáte v Lokalizaci uveden svůj vlastní text.
Jaké kroky byste měli provést?
- Ujistěte se, že máte tlačítko potvrzující objednávku správně pojmenované dle legislativy.
- V sekci Nastavení > Lokalizace (pouze pro šablony 4.0) můžete znění tlačítka změnit dle svého uvážení, ale vždy byste se měli držet pravidel, která novela nastavuje. Pro toto tlačítko jsou nově v Lokalizaci dvě proměnné (tlačítko tak zobrazuje pod sebou dva řádky) “Dokončit objednávku” a “zavazující k platbě”. Pokud chcete zobrazovat v tlačítku jen jeden řádek, pak svůj text tlačítka vepište jen do první z proměnných a do druhé umístěte prázdnou mezeru – tím řádek zmizí.
- Pro šablony 3.0 a starší lze text tlačítka změnit v sekci Nastavení > Nastavení webu > Popisy tlačítek.
Už 4. 1. v 17:00 vám novelu ještě jednou srozumitelně vysvětlí Mgr. Jiří Hradský, ve druhé části webináře pak budete mít prostor pro vaše dotazy. Brzy zveřejníme odkaz pro registraci.

Martina je kreativní posilou marketingového týmu Eshop-rychle a na starost má sociální sítě a vyhledávání zajímavých témat, o kterých vás s nadšením sobě vlastním informuje prostřednictvím článků na blogu. Doma je paničkou ďábelsky rozmazleného psa a dvou velice nezábavných šneků.