Dalibor a Martin Peklákovi, dva bratři, kteří se svým e-shopem vanocnilucernicky.cz dělají radost tisícům zákazníků v Čechách a na Slovensku. Vzpomínáte také na krásné lucerničky, které za dob minulých zdobily nejeden vánoční stromek? Dalibor s Martinem po dlouhém pátrání obnovili jejich výrobu a krásné, ručně dělané lucerničky mohou vrátit do dětství i vás. Jaký je jejich příběh a s čím se potýkali na své cestě k úspěšnému e-shopu?
Náš příběh se začíná psát již v roce 1968 díky nápadu na výrobu vánočního osvětlení – lucerniček, které zmizelo v propadlišti dějin. Napadlo mě díky mému dětskému snu před 27 lety vrátit život tomuto zapomenutému a velmi žádanému vánočnímu osvětlení – lucerničkám.
Dalibore, vyrábíte a prodáváte krásný, unikátní produkt, který vrací spoustu dospělých do jejich dětství a má poměrně dlouhou a zajímavou historii. Jak a kdy vlastně původní lucerničky vznikly?
Píše se rok 1968. Naší zemí kráčí historie a pan František D., tehdejší zaměstnanec výrobního družstva NAPAKO v Praze (NÁstrojaři-PAsíři-KOvotlačitelé), vyrábí první lucerničky na vánoční stromeček. Nejprve pro svou rodinu a přátele, postupně pro další zájemce.
Netrvalo dlouho a po lucerničkách začala být velká poptávka. Proto kolem roku 1970 převzalo výrobu výrobní družstvo NAPAKO, zaměstnavatel pana Františka D. Z dílny družstva pochází prvních 500 sad kouzelných lucerniček po 12 kusech. Přes velkou poptávku družstvo NAPAKO, údajně příliš vytížené jinou výrobou, projekt lucerniček po roce zastavilo. Je ale také možné, že tehdejší přitvrzující režim o dalším osudu lucerniček rozhodl jinak. To je ale velkým tajemstvím, které se nám zatím nepodařilo odhalit a možná to tak zůstane navždy.
Vypravili jsme se také do státního archivu v Praze, kde jsou uloženy archiválie výrobního družstva NAPAKO od roku 1927 až do roku 1995, nicméně o lucerničkách jsme v archiváliích bohužel nic nenašli. I tak to bylo zajímavé, viděli jsme i jiné krásné výrobky, které toto družstvo tehdy vyrábělo.
V roce 1971 začal vyrábět lucerničky (v upraveném designu v počtu 10 kusů lucerniček v sadě) státní podnik MERITA Praha. Balily se tehdy do kulaté plechové krabičky. Autorem redesignu by měl být údajně tehdejší zaměstnanec pan Stritz. Měnil se nepatrně poměr velikosti dílů lucerniček, dekorační vrypy a kompletní úpravou prošla střecha a to kvůli jednodušší instalaci kabelů. Máme také neověřené indicie, že v zapadlé slovenské vesničce Mužle ožívaly lucerničky v šikovných rukou ve starém mlýně.
Jak probíhala výroba ve státním podniku MERITA Praha a zda s ní má něco společného i výroba v Mužli, to patrně zůstane také tajemstvím. Podnik totiž dávno zanikl a ve státních archivech se nám o této výrobě nepodařilo žádný dokument dohledat.
Výroba lucerniček ovšem nezůstala dlouhodobě jen v Praze…
V MERITĚ Praha se výroba příliš neohřála. Podařilo se nám vypátrat, že na základě Hospodářské smlouvy ze dne 2. 1. 1972 přebralo s účinností od 15. 03. 1972 výrobu a záruční opravy KOVOPODNIK MP Topoľčany. Znovu oživená výroba, tentokrát již bez viditelného redesignu, se v novém závodě více automatizovala.
Lucerničky také dostaly nový obchodní název „Světlušky„ a v modré papírové krabičce začaly těšit zákazníky, rovněž v počtu 10 kusů lucerniček v sadě. „Světlušky„ získaly i mezinárodní ohlas a rozzářily se na vánočních stromcích například ve Švédsku, Rusku či Německu.
Zde, jak jste nám prozradil, se začala stopa po lucerničkách pomalu vytrácet. Kdy přišel jejich konec?
Poslední lucerničky vyrobil kovopodnik KOVOTOPOĽ kolem roku 1993, poté byl v rámci insolvence privatizován a nový majitel raznic vyrobil několik stovek sad lucerniček kolem roku 1994. Raznice s nástroji prodal dál, další majitel za ně nezaplatil a pak se raznice i výrobní program nenávratně ztratily. V Topoľčanech tak i příběh lucerniček/„Světlušek“ končí.
Jak jste na nápad vrátit lucerničky do českých domácností přišel?
V roce 1993 jsem jako malý kluk jel spolu se svým mladším bratrem na prázdniny k tetě a jejím dvěma dcerám na statek v malé vesničce.
Jednoho deštivého dne došlo ke hře na „schovku“. Využili jsme celý statek. Kdo taky z dob svého dětství nezná hru na „schovku“, že? Schovávali jsme se i na půdě mezi spoustou zajímavých věcí.
Objevil jsem na hromadě krabiček s vánočními ozdobami i smotek kabelů s lucerničkami. Několik lucerniček chybělo a kabel byl přerušený, proto lucerničky nesvítily. Já je viděl jen u známých na vánočním stromečku, doma jsme je neměli. O to víc jsem si přál mít doma na našem vánočním stromečku funkční kouzelné lucerničky. Zkusil jsem poprosit tetu, aby by mi tu hromadu zamotaných kabelů s lucerničkami věnovala. Jako hospodyně byla ráda, že se zbaví starého krámu z půdy a já získal poklad.
V průběhu let jsem do lucerniček dával žárovičky z jiných vánočních řetězů, například tehdy velmi oblíbené „blikačky“. Zub času na zbytku lucerniček ale pořád hlodal a něco jsem i poztrácel. Zbylé torzo mě napadlo použít jako vzor pro zbrusu nové lucerničky a přivést tak opět k životu světlo jedné krásné tradice.
Kdy se tato vaše vášeň začala přetvářet do obchodního nápadu?
Píše se rok 2012 a na trh se svým nápadem na obnovení výroby původní české verze andělského zvonění přichází výrobce „zvonícího stromečku“.
Jeden z původních jsme měli doma. Nový zvonící stromeček jsem okamžitě koupil k Vánocům své kamarádce, protože byl součástí jejích vzpomínek na dětství. A přitom mne napadlo, že na trhu chybí další tradiční vánoční dekorace – lucerničky, které jsem si od dětství přál mít plně funkční na vánočním stromečku.
Na Štědrý den roku 2012 jsem na internetu začal pátrat po stopách lucerniček. Hned první stopa byla právě na prvního výrobce. Na můj mailový dotaz k mému velkému překvapení hned 27. 12. 2012 přišla za NAPAKO odpověď v tomto znění:
„Dobrý den, našel jste správné informace, že naše výrobní družstvo Napako vyrábělo vánoční osvětlení lucerničky, jejich výroba skončila tak přibližně v roce 1972. Výrobní program se od té doby několikrát změnil a žádné nástroje zde již nezůstaly, bohužel Vám nemůžu zjistit, zda jsme tyto díly nezajišťovali v kooperaci, již zde nejsou žádné podklady“.
To není úplně pozitivní zpráva, očividně vás to ale nezastavilo…
Informace mě sice nepotěšila, ale nepřestal jsem pátrat dál po stopách výroby lucerniček u různých úřadů a archivů v Česku i na Slovensku.
Předpokládám, že vaše lucerničky měly být stále tradiční, ovšem žádaly v dnešní době jistou modernizaci, je to tak?
Již od první myšlenky obnovení výroby lucerniček bylo záměrem dát lucerničkám původní kouzlo s implementací nových technologií a vylepšení:
- elektroinstalaci na bezpečných 12V místo původních 220V, a to v celém okruhu světelného řetězu,
- šroubovací žárovičky nahradit vyměnitelnými LED diodami – jsou energeticky úsporné a hlavně mají velkou životnost. LED diody také nevydávají velké teplo, které u původních lucerniček neblaze působilo na výplň okének,
- inovovat zapojení celého světelného řetězu, aby v případě poruchy zhasla právě jen porouchaná lucernička,
- delší přívodní kabel, aby byl řetěz od stromku dostupnější k elektrické zásuvce a nebylo třeba používat prodlužovací kabel, možnost propojení řetězů lucerniček mezi sebou na jeden napájecí adaptér.
Takže vymyšleno jste to měl do nejmenšího detailu, co dál? 🙂
V roce 2013 jsem poprosil svého mladšího bratra, jestli by mi pomohl s technologickými procesy a návrhem výroby. Netrvalo dlouho a rok 2014 kromě dalšího pátraní přinesl i první nákresy pro výrobu raznic a elektroinstalace.
Začátkem roku 2015 jsme si pořídili první ruční lis a zkoušeli první ražbu. Pravda, nebylo to nic světoborného a profesionálního, protože jsme neměli žádné zkušenosti. Byl to však první velký krok k sériové výrobě.
V témže roce se nám podařilo najít hlavu celého výrobního procesu lucerniček v Topoľčanech, pana Jozefa K. z tehdejšího kovopodniku KOVOTOPOĽ. Vřelé díky mu patří za pomoc s know-how a s hledáním stop po dalším osudu lucerniček.
V prosinci 2017 jsme už stáli s bratrem na začátku uvedení lucerniček na trh, což se podařilo nakonec až v lednu 2018, to kvůli opožděné dodávce elektroinstalačního materiálu.
Takže se dá říci, že jste samotným vývojem a přípravou strávili dlouhá léta. Co všechno to obnášelo?
Je za námi obrovský kus práce při hledání jehly informací o lucerničkách v kupce sena internetu i terénu, zkoušení výroby a výrobních postupů, hledání výrobců materiálů a komponent, výrobě raznic pro krabičky, fotografování lucerniček včetně grafiky a v neposlední řadě nekonečném studování zákonů, vyhlášek a jiných nařízení, které lucerničky při uvedení na trh musí splňovat.
Neméně důležitou otázkou je ochrana výroby lucerniček po celé EU průmyslovým vzorem, jehož jsme v současné době vlastníky. Úplně největším oříškem pro nás však bylo splnění všech elektronorem, které se na lucerničky vztahují. Naše lucerničky byly přezkoušené v mezinárodní zkušebně TÜV SÜD s pobočkou v České republice TÜV SÜD Czech s.r.o.
Máte tedy hotový produkt, po kterém je rozhodně sháňka. Chcete svůj sortiment nějak dále rozšiřovat, nebo zůstane u lucerniček?
V kapse jsou i nápady na obnovu dalšího osvětlení a také další vlastní tvorba. V roce 2019 jsme uvedli na trh limitovanou edici lucerniček s mléčně bílými okénky. Okénka mají vytvářet dojem omrzlého skla. Díky této novince lze lucerničky používat celoročně jako dekoraci v interiéru, nebo při různých slavnostních okamžicích jako například svatby, párty atd. Lucerničky se tak hodí i do moderních interiérů a přitom si ponechávají své tradiční kouzlo. Tento řetěz lze propojit i se standardní barevnou variantou lucerniček (řetězy jsou na navzájem kompatibilní).
V ČR mohou zákazníci objednávat na našem e-shopuwww.vanocnilucernicky.cz. Zákazníci ze Slovenska mohou objednat na našem partnerském e-shopu www.vianocnelucernicky.sk. Zatím je možné objednání lucerniček jen v Česku a na Slovensku. V příštích letech bych rád postupně rozšířil export i do dalších států EU.
Kdybyste měl vypíchnout to, co dělá váš projekt výjimečným, co by to bylo?
Přinášíme mnoha lidem radost a to nás moc těší a práce baví. Lidem přinášíme hlavně vzpomínky na jejich dětství u vánočního stromku, na kterém mnoho z nich mělo Vánoční lucerničky- Světlušky. Jsme velmi individuální a snažíme se zákazníkům vycházet vstříc. O tom svědčí i komentáře s hodnocením na našem Facebooku.
Dostáváte se do povědomí čím dál tím více lidí, o vaše lucerničky se zajímají i média. Kde všude můžeme články či reportáže o vás najít?
Jsme velice potěšeni, že nás média sami oslovují s nabídkou článků o lucerničkách. První letošní vlaštovkou byl článek v prestižním časopise The Business Soiree. Další série článků od nás vychází v online verzi lifestyle magazínu Lifee.cz.
V přípravě je také článek v kulturních novinách “Mozaika”, který zanedlouho vyjde. Moc nás potěšilo, že jste nás také oslovili a zajímáte se o náš příběh.
Největší letošní událostí pro nás bylo natáčení reportáže s televizí o výrobě lucerniček. Jednoho rána mi zazvonil telefon a ozvala se redaktorka jedné televize. Nejdříve jsem myslel, že se jedná o nějaký žert, ale po chvilce jsem si uvědomil, že je to skutečnost. Reportáž proběhla první adventní neděli v 10h na ČT 1 v pořadu Toulavá kamera.
Dovolili bychom se pochlubit také videem z části výroby lucerniček, které jsme sami natočili:
Prošli jste si dlouhým a věřím že poměrně náročným procesem pátrání, vymýšlení, výroby, teď se věnujete e-shopu. Mezi našimi zákazníky je spousta těch, kteří jsou na samotném začátku obchodování. Kdybyste jim měl dát univerzální radu, jak se s novým businessem popasovat, jaká by to byla?
Ještě loni celá rodina dělala výrobu lucerniček při své práci. Letos již někteří členové rodiny pracují jen na lucerničkách. Já osobně zatím ještě mám svojí práci na několik let. Vše bude záležet na tom, jak se nám bude dařit dál. Firmu řídím po své práci a je to tedy dost náročné. Po výrobní stránce vede firmu bratr Martin s jeho přítelkyní Marcelkou.
Řekl bych, že e-shop a účetní software jsou nejdůležitějšími nástroji k prodeji jakéhokoliv zboží či služby. Tyto nástroje můžete dnes obsluhovat odkudkoliv na světě a máte přehled, co se ve firmě právě děje. V roce 2017, ještě dříve, než jsme se opravdu opřeli do výroby ve větším měřítku, vznikl náš první web, tehdy ještě bez e-shopu. Následoval Facebookový profil, který přišel na svět trochu později. Moc dobře jsme si uvědomovali, že bez e-shopu to nepůjde. Také jsme dobře věděli, že nechat si programovat e-shop na míru je nákladné, a to i z důvodu neustálého pozdějšího vývoje.
Je dobré mít na paměti, že e-shop nesmí zapadnout mezi dalšími e-shopy a měl by být něčím jiný, a to zejména grafikou a celkovou prezentací firmy, neboť je to její vizitka. Náš první design vycházel z obalu lucerniček (tmavě modré pozadí s vločkami a lucerničkami). Někteří naši přátelé tomu designu říkali vánoční kolekce 🙂 Celý e-shop jsme si tenkrát na platformě Eshop-rychle nastavovali sami s trochou podpory od hotline, ještě na šabloně “Porto”. Bylo to moc narychlo, ale účel to splnilo. E-shop v této podobě sloužil asi rok a půl.
Poté jsme se s příchodem nové moderní šablony “New York “ s mnoha funkcemi rozhodli pro redesign e-shopu. Nejen, že náš původní design e-shopu vypadal jako z 90.let, ale po nějakých průzkumech jsme zjistili, že zákazníky moc nepřitahuje a míra okamžitého opuštění byla vysoká. Tedy rozhodnutí bylo na stole, změnit vše a najít si nějakého člověka, který se designem a programováním webu živí. Měli jsme štěstí, kamarád bratra se tímto živí a i když Eshop-rychle nikdy neadministroval, výsledek se podařil včetně malých programátorských úprav. Nový e-shop je nyní takový vzdušný, ale také nám nová šablona umožnila používat mnoho funkcí. Dnes si uvědomuji, že jsme měli začít s redesignem mnohem dříve a neztratili bychom tolik potenciálních zákazníků.
Neméně důležitá je samozřejmě propagace e-shopu, protože bez ní by dnes už žádný e-shop téměř nemohl fungovat. Fenomén dnešní doby je Facebook a Instagram. Zde najdete drtivou většinu svých zákazníků.
Dělat reklamu na Facebooku nebo Instagramu neznamená zveřejnit příspěvek a zaplatit propagaci a sbírat “likes”. Za ty si nic nekoupíte. Důležitý je konverzní poměr zákazníků, kteří reklamu vidí a něco si u Vás objednají. Pokud v tomto oboru nejste experti, vyberte si nějakou marketingovou firmu na základě recenzí, která Vám bude Facebook a Instagram spravovat. Peníze investované do odborníka na reklamu se Vám vrátí v podobě většího objemu objednávek.
Sám jsem si zkusil jen tak v létě udělat propagaci na Facebooku a zjistil jsem, že jen samotné nastavení mi jako neznalému uživateli zabralo hodiny a peníze investované do reklamy byly využity neefektivně.. naštěstí to byla jen zkouška. Ověřil jsem si tím, že stále zkušeného marketéra potřebujeme. Navíc Facebook neustále prochází různými změnami ve všech ohledech a v reklamě to platí nejvíce. Tedy co platí jeden týden, tak v dalším týdnu se může nastavovat jinak. U mojí letní zkoušky propagace to dokonce skončilo blokací reklamního účtu. Pokud bych měl tímto projít znovu, určitě bych na webových stránkách a marketingu nešetřil.
Když jste vybírali e-shopové řešení, jaké důvody vás dovedly právě k nám, do Eshop-rychle?
Roky jsem podnikal jako účetní a tak nějak jsem věděl, co od e-shopu očekávám a co moje klienty na jejich e-shopech trápí. Vybral jsem si 3 e-shopy a vyzkoušel si je nanečisto, abych si jejich funkce a přehlednost ověřil. V neposlední řadě jsem také porovnával ceny za provoz e-shopů. Eshop-rychle mi připadal jako nejpřehlednější a již měl mnoho funkcí v základní ceně a hlavně neomezený počet položek sortimentu. Neviděl jsem důvod, proč připlácet poskytovateli za položky sortimentu, když už si pronajímám celý e-shop. Nejdůležitější pro mě byl hlavně export objednávek spedičním společnostem. Eshop-rychle splňoval mé požadavky a představu o moderní e-shopové platformě.