V našem systému se nachází funkce, tzv. Předstránka webu, kterou můžete dosud najít v sekci Obsah webu → Předstránka webu. Tato funkce umožňuje vytvoření stránky, která se všem návštěvníkům zobrazí ještě před tím, než vstoupí na váš e-shop místo aktuální domovské stránky. Lze na ni přidat libovolný obsah a dříve byla využívána k různým účelům, například k přivítání, informaci o dovolených, omezení pro mladistvé v případě prodeje alkoholu a podobně.
Nyní přistupujeme k jejímu úplnému odstranění ze systému a na následujících řádcích si řekneme proč a také jak předstránku nahradit, pokud ji stále využíváte.
Předstránka vašim e-shopům jednoduše škodí
První a asi nejdůležitější důvod je, že předstránka vašim e-shopům nepřináší žádný benefit, ba právě naopak. Pokud vyhledávací robot přijde na váš e-shop a chce jej zaindexovat, narazí na předstránku, ze které často (v případě chybějícího prokliku do e-shopu) nemá kam pokračovat, a tím pádem nemůže pokračovat ani v indexaci a zařazení vašich stránek do výsledků vyhledávání. Zároveň přítomností předstránky nabízíte robotům pokaždé jinou vstupní stránku – jednou předstránku, jindy zase domovskou stránku. I to způsobuje problémy s indexací.
Nejvíce e-shopařů má předstránku nastavenou chybně či zcela omylem – přicházejí tak o indexaci i zákazníky
Jelikož se předstránka zobrazí běžnému uživateli vždy jen jednou, mnoho e-shopařů nemá o její přítomnosti tušení. V našem průzkumu jsme zjistili, že největší procento e-shopařů mělo na místě předstránky jen bílé okno bez jakéhokoli obsahu či naši ukázkovou předstránku. Vzhledem k tomu, že předstránka se zobrazí jen při prvním vstupu na e-shop, majitel, který svůj e-shop vidí dnes a denně, si často ani neuvědomí, že ji má aktivní. Potenciální zákazník však po zobrazení prázdné či chybně nastavené předstránky již na e-shop často znovu nepřijde.
I relevantní informace se na předstránce zobrazí jen jednou
I pokud předstránku využíváte k relevantním účelům – informujete na ní o probíhající dovolené či například o tom, že na vašem e-shopu může nakoupit jen plnoletý zákazník, předstránka se zobrazí každému uživateli jen při jeho první návštěvě. To v případě důležitých informací určitě není žádoucí. V případě omezení pro 18+ či informování o obsahu pro profesionály (nejčastěji lékařští pracovníci) se navíc nedá hovořit ani o základním splnění legislativních povinností!
Jak z řádků výše vyplývá, předstránka v dnešní době nemá v online světě místo. Náš systém již nabízí mnoho elegantnějších, modernějších a hlavně efektivnějších řešení, jak předstránku nahradit.
Využíváte předstránku ke konkrétnímu účelu? Jak ji můžete nahradit?
1. Potvrzení o věku či odbornosti (lékařský pracovník, 18+ apod.)
Nastavení → Nastavení webu → Nastavení zobrazení → Zapnout omezení procházení e-shopu:
Zde si do textového pole vložte libovolný text, který budou návštěvníci muset potvrdit či zrušit, a také texty tlačítek pro potvrzení či zrušení. Lze tak využít jak na potvrzení o
plnoletosti, tak například k potvrzení, že se jedná o odborného pracovníka.
2. Informace o dovolené, probíhající slevové akci či další dočasná sdělení
Pro potřeby informování o dovolené či jakákoli další sdělení podobného charakteru je vhodná informační lišta. Ta se zobrazuje na vrchu stránky, můžete jí nastavit libovolnou barevnost, odkaz, zafixovat její pozici na stránce (je tedy viditelná stále i při scrollování) a dát návštěvníkům možnost ji zavřít křížkem. Lištu můžete nastavit v sekci Obsah webu → Struktura webu → Informační lišta.
Na našem Helpdesku najdete návod na práci s informační lištou a popis jejích možností.
3. Informace o slevové akci, slevě za přihlášení k newsletteru či za registraci a další:
Zde se místo předstránky nabízí kromě informační lišty například Pop-up okno, které se návštěvníkům zobrazí, stejně jako předstránka, při jejich první návštěvě (informace o zobrazení okna se ukládá v podobě cookie a znovu se stejnému zákazníkovi nezobrazí, pokud bude na e-shop přistupovat ze stejného zařízení a prohlížeče). Pop-up okno lze nastavit v sekci Aplikace → Pop-up okno.
Pop-up okno lze zobrazovat pro přednastavené situace (Registrace do zákaznické sekce / Registrace do newsletteru / Získání slevy), nebo jej lze aktivovat, nevybírat ani jeden z přednastavených scénářů a dát do něj libovolnou informaci, obrázek a podobně. V takovém případě není zapotřebí vyplňovat v nastavení pop-up okna sekci e-mail. Stačí okno aktivovat hlavním zaškrtávacím políčkem, část “Aktivovat zadávání e-mailu pro potřeby:” ponechat bez jakéhokoli zaškrtnutí, vyplnit Titulek okna, Obsah pop-up okna, barvy obou textů, obrázek a barvu pozadí a případně další podrobnosti a okno uložit.
4. Informace o stránkách v rekonstrukci, uzamčení webu apod.
Pokud jsou vaše stránky v rekonstrukci či je zatím připravujete, lze vybrat z několika scénářů:
- E-shop nechcete mít po dobu rekonstrukce či jeho přípravy přístupný:
- Tato možnost je ideální ve chvíli, kdy rozdělaný e-shop nechcete dát k dispozici pro indexování vyhledávači. Celý e-shop je možné uzamknout heslem a povolit do něj tak přístup jen oprávněným osobám. Uzamčení e-shopu můžete provést v sekci Nastavení → Nastavení webu → Nastavení zobrazení → Zaheslovat (uzamknout) celý web.
V sekci Nastavení → Texty a překlady → Lokalizace máte možnost změnit textaci, která se na stránce uzamčeného webu zobrazuje.
I na uzamčené stránce se zobrazuje Informační lišta, můžete ji tedy využít k dalšímu sdělení i v případě uzamčení webu.
- E-shop chcete mít přístupný, ale bez možnosti nakoupit:
- zde je možné zákazníkům zobrazit buď pop-up okno, nebo lištu(případně obojí, viz výše), které budou informovat o rekonstrukci či přípravě e-shopu, a v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Základní nastavení zaškrtnout volbu E-SHOP, ale bez možnosti objednání.