Influencer marketing se v posledních letech stává stále populárnější formou propagace značek, služeb nebo produktů. V tomto článku se proto podíváme na to, co je to influencer marketing a popíšeme si vše, co potřebujete vědět pro úspěšnou spolupráci s influencery.
Navíc pro vás máme hned několik tipů, jak získat z influencer marketingu opravdu maximum!
Co je influencer marketing?
Influencer marketing je druh marketingu, který spočívá ve spolupráci se známými osobnostmi. Využívá jejich popularitu a vliv na své sledující s cílem propagovat produkty, služby nebo samotné značky.
Influencer marketing se snaží využít vztahu mezi influencerem a jeho publikem, a to prostřednictvím tvorby obsahu, jako jsou videa, fotografie, blogové příspěvky nebo příspěvky na sociálních sítích.
Hlavní výhodou je, že influencer může být pro vaši cílovou skupinu důvěryhodnější než klasické reklamy, což může vést k lepším výsledkům.
Pro influencer marketing jsou nejvhodnější produkty, které jsou vizuálně atraktivní, jako jsou módní a kosmetické produkty nebo potraviny. Je také důležité zvážit, zda je vaše cílová skupina aktivní na sociálních sítích a sleduje influencery. Influencer marketing je také velmi účinný nástroj pro zvyšování povědomí o značce nebo produktu.
Martin z EBOOST, specialista na e-shopy
Druhy spolupráce v influencer marketingu
Existuje několik způsobů, jak spolupracovat s influencery. Mezi ty nejčastější patří:
Sponzorovaný obsah
Jeden z nejčastějších druhů spolupráce. U této formy spolupráce zaplatíte influencerovi za vytvoření obsahu (např. fotky, videa nebo blogového příspěvku), ve kterém prezentuje vaši značku, službu nebo produkt.
Giveaway
Giveaway je soutěž, při které influencer nabízí svým sledujícím možnost vyhrát váš produkt nebo službu.
Affiliate marketing
Při affiliate marketingu influencer propaguje produkt nebo službu vaší značky a získává provizi z každého prodeje, který proběhne prostřednictvím jeho jedinečného odkazu. Tento druh spolupráce může být velmi výhodný, jelikož zde značka platí pouze za konkrétní výsledky.
Placená spolupráce
Influencer je zaplacen za to, že spolupracuje s vaší firmou na konkrétním projektu, který může zahrnovat vytváření obsahu, účasti na akcích, prezentaci vašich produktů apod.
Barter
V rámci této spolupráce influencer obdrží váš produkt nebo službu zdarma, za což vytvoří a sdílí příspěvek propagující vaši firmu.
Produkční spolupráce
Influencer se stane producentem vaší kampaně, vytvoří plány pro tvorbu obsahu, zajišťuje natáčení, úpravy a distribuci obsahu a další aktivity.
Brand ambassador
Influencer se stává vaším brand ambasadorem, kdy se věnuje propagaci vašeho brandu na dlouhodobější bázi a pravidelně vytváří obsah.
Je důležité zvolit si správný druh spolupráce, který bude nejlépe odpovídat vašim cílům a potřebám a zároveň bude v souladu s vaší marketingovou a obchodní strategií a také vaším brandem.
Influencery můžeme pomyslně rozdělit do 2 kategorií podle jejich zaměření:
- influenceři, kteří jsou veřejně známí, ale nespecializují se na žádné konkrétní téma,
- influenceři, zpravidla o něco menší co do počtu sledujících, kteří se specializují na konkrétní témata nebo druh obsahu.
Pro potřeby e-shopů a propagace jejich produktů se budeme věnovat primárně kategorii influencerů, kteří se specializují na konkrétní téma nebo oblast.
Jak najít správného influencera přímo pro váš e-shop?
Při výběru influencera je důležité vzít v úvahu nejen počet jeho sledujících, ale také jeho cílovou skupinu a její zájmy. Velmi důležité je také to, jak sledující daného influencera reagují na jeho obsah. Tato metrika je mnohdy mnohem důležitější než celkový počet sledujících.
Stanovte si cílovou skupinu:
Zase ta cílová skupina. Mluvíme o ní snad v každém článku. A oprávněně.
Znát svou cílovou skupinu je naprosto klíčové a to nejen u influencer marketingu.
Než začnete hledat vhodné influencery, určete si, kdo je vaše cílová skupina. Kdo jsou vaši zákazníci a na jaké platformě tráví nejvíce času. To vám pomůže najít influencery, kteří osloví vaší cílovou skupinu.
Hodnoťte influencery:
Hodnoťte influencery na základě jejich obsahu, interakce a počtu sledujících. Zkontrolujte, zda má influencer aktivní sledující. Hodnoťte také jejich hodnoty a zda jsou slučitelné s vašimi produkty a značkou. Zároveň je také důležité to, s kým a jak daný influencer spolupracoval.
Zaměření influencera:
Vybírejte influencery podle jejich zaměření na konkrétní oblast nebo téma, které souvisí s vašimi produkty nebo značkou. Pokud prodáváte sportovní potřeby, bude pro vás jasnou volbou influencer, který se specializuje na sport (sportovec). Pokud prodáváte kosmetiku nebo módní doplňky, budete naopak hledat influencera, který se zaměřuje právě na tyto oblasti. Zásah příspěvků bude sice menší, za to však budete mít jistotu, že se dostanou přímo k vaší cílové skupině.
TIP: Demografické údaje o sledujících je nutné si vyžádat od daných influencerů nebo si je zkrátka zajistit sám. Tato data můžete získat buď z marketingových nástrojů nebo si udělat vlastní analýzu.
Zkontrolujte interakce:
Engagement zahrnuje úroveň interakce, kterou má influencer se svými fanoušky. To může zahrnovat počet lajků, komentářů, sdílení a dalších akcí, které uživatelé dělají v reakci na příspěvky influencera.
Vysoký engagement influencera naznačuje, že má silný vliv na své publikum a jeho obsah je pro ně zajímavý. To může být pro značku, která spolupracuje s influencerem, velmi přínosné a může tak lépe aplikovat například výzvu k nákupu na e-shopu.
Kvalita obsahu:
Podívejte se na kvalitu obsahu, který influencer vytváří. Je profesionální a kvalitní? Hodí se k vašemu produktu a značce?
Nenechte se oklamat počtem followerů. Někteří influenceři si mohou sledující koupit.
Martin z EBOOST, specialista na e-shopy
Vždy je nutné kontrolovat kvalitu sledujících, jejich aktivitu a také přístup samotného influencera ke komunitě.
Jak na úspěšný influencer marketing pro váš e-shop?
Našli jste vhodného influencera s aktivními sledujícími, kteří často reagují na příspěvky? Zároveň jsou sledující vaše cílová skupina?
Skvěle. Ještě ale nemáte vyhráno.
Pokud chcete uspět s influencer marketingem, je nutné znát několik základních pravidel.
Buďte autentičtí
Influencer marketing by neměl vypadat jako klasická reklama. Snažte se spolupracovat s influencery, kteří jsou pro vaši značku relevantní a nechte je prezentovat vaše produkty způsobem, který odpovídá jejich stylu a přirozenosti.
Sledujte výsledky
Sledujte a vyhodnocujte, jak influencer marketing funguje. Zkoumejte, jaký obsah je pro vaše zákazníky nejatraktivnější a jaký má největší dopad na prodeje.
Nepřehánějte to s reklamou
Snažte se o vyvážený poměr mezi sponzorovaným a organickým obsahem. Pokud influencer příliš často zveřejňuje sponzorovaný obsah, může to působit nedůvěryhodně a tím odrazovat sledující.
Vytvořte obsah s hodnotou
Influencer marketing může být účinný jen tehdy, pokud nabízí hodnotu pro sledující. Snažte se spolupracovat s influencery, kteří vytvářejí kvalitní a relevantní obsah.
Propagujte svou značku formou příběhu
Influencer marketing by měl být založen na příběhu. Nechte influencery propagovat vaši značku v rámci svých příběhů, aby se staly součástí života jejich sledujících.
Pokud se pouštíte do spolupráce s influencery, využijte pro dosažení maximálního efektu placenou propagaci vytvářeného obsahu. Ať už se jedná o příspěvky na Facebooku, Instagramu nebo TikToku, prostřednictvím reklamy můžete zvýšit dosah vytvářených příspěvků zacílením na vaši cílovou skupinu. Díky tomu bude mít spolupráce s influencerem mnohem větší úspěšnost.
Mojmír z EBOOST, specialista na reklamu
Bonus: 3 tipy na závěr
Sledujte trendy
Sledujte aktuální trendy a aktivity influencerů na sociálních sítích a využijte je pro svůj e-shop.
Snažte se o rozmanitost
Spolupracujte s influencery z různých oblastí a s různými cílovými skupinami, aby vaše propagace byla co nejvíce rozmanitá.
Není to jen o propagaci produktů
Nezapomeňte, že influencer marketing není pouze o propagaci produktů. Snažte se vytvářet autentický obsah, který nabízí hodnotu pro vaše sledující.
Závěr
Snažte se najít správného influencera, buďte autentičtí a sledujte výsledky. Sledujte aktuální trendy a snažte se o rozmanitost. Pokud dodržíte základní pravidla a tipy, může influencer marketing pomoci zvýšit prodeje vašich produktů nebo povědomí o vaší značce.
Influencer marketing se hodí jako skvělý doplněk do stávajícího dobře nastaveného marketingového mixu. Primárně má největší efekt pro budování značky.
Mojmír z EBOOST, specialista na reklamu
Největší efektivitu pro zvýšení prodeje má stále PPC reklama, srovnávače zboží nebo e-mailing.