
Obchodní akce, jinak řečeno nabídky, jsou skvělým způsobem, jak přilákat nové zákazníky na váš e-shop a zvýšit prodej u těch stávajících. Nemusí se přitom vždy jednat pouze o slevové akce, jak si většina e-shopařů myslí.
V tomto článku si přiblížíme, jak můžete úspěšně realizovat obchodní akce na vašem e-shopu a jak nad nimi přemýšlet i bez využití slev.
Navíc vás čeká hned několik tipů z praxe, které vám pomohou při plánování a přípravě obchodních akcí.
Jak přemýšlet nad obchodem na vašem e-shopu?
Předtím, než se pustíme do přípravy konkrétní obchodní nabídky, je ideální mít připravenou obchodní strategii.
Správná obchodní strategie je klíčovým faktorem pro úspěch vašeho e-shopu.
Při přemýšlení nad obchodem je důležité mít na paměti potřeby vašich zákazníků a jak je uspokojit. Soustřeďte se na to, jak vytvořit přitažlivé nabídky a kampaně, které budou mít pro zákazníky skutečnou hodnotu.
Pokud se zaměříte na tyto klíčové faktory, teprve pak může být vaše obchodní strategie úspěšná a přinést vám nové zákazníky a větší tržby.
Poznejte svého zákazníka
Prodej na e-shopu začíná tím, že porozumíte svým zákazníkům. Měli byste vědět, kdo jsou vaši zákazníci, co hledají, když navštíví váš e-shop, a co je motivuje k nákupu. Můžete o nich získat užitečné informace pomocí analytických nástrojů, jako je Google Analytics, ale také můžete provádět nejrůznější zákaznické průzkumy a ankety.
Jde to i bez slevy!
Úspěšná obchodní akce se nemusí nutně zakládat na slevách, ačkoliv jsou nejčastější formou obchodních akcí na e-shopech.
Existuje mnoho dalších způsobů, jak zvýšit prodej a přilákat zákazníky bez nutnosti snižovat ceny.

Zde je několik příkladů:
1. Bundling nebo cross-selling
Bundling, neboli prodej balíčků či sad, je obchodní nabídkou, při které se prodávají dva nebo více produktů společně jako jeden balíček. Tato strategie může zvýšit prodejnost méně populárních produktů, podpořit křížový prodej a zlepšit celkový zážitek zákazníka, jelikož může nakoupit najednou vše, co potřebuje, a to bez zbytečného hledání. Tyto produkty by měly být navzájem kompatibilní a měly by být logicky spojeny s potřebami zákazníků.
Cross-selling zase nabízí zákazníkovi doporučení dalších produktů, které by pro něj mohly být zajímavé. Příkladem mohou být podobné a související produkty. Tyto strategie zvyšují hodnotu nákupu a zároveň zákazníkům usnadňují nakupování.

2. Oslavy svátků a událostí
Využijte oslavy svátků a událostí, jako jsou například Vánoce, Black Friday, Cyber Monday, Valentýn nebo narozeniny e-shopu, k propagaci svých produktů a nabídce speciálních akcí a bonusů.
3. Limitované nabídky
Limitované nabídky s omezeným počtem kusů nebo časem platnosti mohou motivovat zákazníky k rychlejšímu nákupu a vytvořit pocit naléhavosti. Tento způsob může být velmi účinný při prodeji limitované edice produktů.
„Limitované nebo časově omezené nabídky jsou velmi efektivním nástrojem pro zvýšení tržeb. Pracují s emocí a pocitem jedinečnosti a nedostupnosti, což jsou faktory, které jsou pro zákazníky neodolatelné. Osobně limitované nabídky doporučuji klientům, kteří chtějí posunout svůj obchod na další úroveň. Samozřejmě tyto nabídky musí být vždy v souladu s jejich obchodní a marketingovou strategií.“
Martin z EBOOST, specialista pro e-shopy
4. Věrnostní programy
Věrnostní programy motivují zákazníky k registraci a následně pravidelným nákupům a zároveň zvyšují jejich spokojenost. Zákazníci mohou získat slevu za každý nákup nebo od určitého počtu objednávek (např. od 5. objednávky sleva XX %).
Navíc zjistíte o zákaznících velké množství údajů, které můžete později využít k další personalizované nabídce nebo například do reklamy.
5. Doprava zdarma
K vyšší útratě můžete své zákazníky v neposlední řadě motivovat i nabídkou dopravy zdarma. Opět je zapotřebí si dobře spočítat, za jakých podmínek se vám vyplatí dopravu zákazníkům dotovat, a takovou nabídku na e-shopu i dostatečně viditelně prezentovat, a to včetně podmínek, za kterých má zákazník na tuto výhodu nárok.
Závěr
Při plánování obchodních nabídek je nutné, aby vždy korespondovaly s vaší obchodní strategií.
Vyberte si ty, které se hodí k vašemu obchodu a cílové skupině zákazníků, a využijte je k propagaci svých produktů a služeb. Berte také v potaz, že když budete nabízet pouze slevy, může to mít negativní dopad na vaši ziskovost. Zároveň tím naučíte zákazníky nakupovat ve slevách.
Použitím alternativních strategií můžete zachovat cenu svých produktů a zároveň zvýšit prodejnost v e-shopu.
Jak na přípravu a implementaci obchodní nabídky na váš e-shop
- Plánování obchodních akcí
Pro úspěšnou obchodní akci je klíčové plánování. Rozhodněte se, jaký typ akce chcete použít, a stanovte si cíle a plán akce včetně termínu, trvání a marketingového plánu. Zvažte také, jakou částku chcete investovat do propagace akce.
- Marketing obchodních akcí
Marketing je důležitou součástí úspěšné obchodní akce. Využijte e-mail marketing, sociální média, PPC reklamy a další nástroje, abyste na akci upozornili své zákazníky. Důležité však také je, aby byly vaše reklamy a e-maily přizpůsobeny zákaznickému segmentu, kterému se chcete s akcí přiblížit.
„S klienty probíráme plánované akce. Společně připravujeme nejrůznější obchodní nabídky, které poté propagujeme formou reklamy na sociálních sítích, v rámci obsahové sítě Seznam Sklik nebo Google Ads.Velmi často také využíváme e-mailing, kde připravujeme e-mailové kampaně pro vybraný segment zákazníků.“
Mojmír z EBOOST, specialista na reklamu
- Personalizace nabídky
Personalizace nabídky je důležitá, aby zákazníci věděli, že jsou pro vás důležití a že nabízíte právě to, co potřebují. Využijte informace o nákupním chování svých zákazníků a personalizujte nabídku produktů, které jim budete nabízet.
- Měření úspěšnosti akce
Měření úspěšnosti obchodní akce je důležité pro posouzení, zda se vyplatí opakovat podobnou akci v budoucnu. Měřte počet návštěv, konverzí, tržeb, průměrnou hodnotu nákupu a další ukazatele, které vám pomohou zhodnotit úspěšnost akce. Na základě těchto údajů pak můžete optimalizovat budoucí akce a zlepšit výsledky.
V návaznosti na toto téma si nenechte ujít ani webinář, který vám přiblíží nástroj Google Analytics 4 a jeho možnosti. Těšíme se na vás již 13. 4. v 18:00. Zaregistrujte se už nyní a nic vám neunikne.

- Dodržujte pravidla
Při realizaci obchodních akcí je důležité dodržovat pravidla a zákony týkající se reklamy a ochrany spotřebitele. Nezapomínejte na informování zákazníků o podmínkách akce včetně dat, času a podmínek platnosti slevy nebo jiné nabídky.
Závěr
Obchodní akce na e-shopu můžou být skvělým způsobem, jak zvýšit prodeje a přilákat nové zákazníky. Důležité je však plánování, marketing a měření úspěšnosti akce. Pokud budete dodržovat pravidla a vytvářet takové nabídky, které budou pro zákazníky atraktivní, je velmi pravděpodobné, že vaše akce budou úspěšné.