Pravděpodobně jste se již setkali s informací, že Google Analytics Universal budou ke dni 30. 6. 2023 ukončeny. Toto upozornění se zobrazuje již nějakou dobu přímo v Google Analytics a téma přechodu na novou verzi Google Analytics 4 rezonuje v e-commerce čím dál více.
V tomto článku přiblížíme, co je v Google Analytics 4 nového a jak se liší od starší verze Google Analytics Universal. Pokud jste majitelem e-shopu, měli byste si tento článek přečíst, abyste zjistili, jak vám Google Analytics 4 může pomoci lépe porozumět vašim zákazníkům.
Vzhledem k odlišnému způsobu měření však počítejte s tím, že data se v obou nástrojích nebudou zcela shodovat.
Seznamte se s GA4
Google Analytics 4 je nová verze Google Analytics, která přináší mnoho nových funkcí a vylepšení pro majitele e-shopů. Implementace tohoto nástroje na svůj e-shop vám umožní získat hlubší vhled do chování vašich zákazníků a vytvořit účinnější strategie pro růst vašeho podnikání.
Důležité je říct, že se nejedná o žádný rebrand stávající verze, ale skutečně o revoluci v datové analytice a přemýšlením nad vašimi zákazníky.
“Jakýkoliv nástroj, který vám pomůže lépe poznat vaše zákazníky, znamená, že díky tomu můžete zefektivnit e-shop, vylepšovat služby a přizpůsobit nabídku produktů pro zákazníky, což povede ke zvýšení tržeb.
V případě, že investujete peníze do reklam, je správně nastavená analytika základ. Jen díky tomu můžete rozpočet na reklamu alokovat efektivně a mít přehled o každé investované koruně.”
Mojmír z EBOOST, specialista na výkonnostní reklamu
Hlavní rozdíly oproti Google Analytics Universal
Celkem se jedná o 4 hlavní rozdíly, díky kterým si Google Analytics 4 zamilujete. Pojďme si je společně projít.
1. Mobilní aplikace + Cross device měření
Pokud vlastníte i mobilní aplikaci, tak vám Google Analytics 4 ulehčí život, protože spojuje aplikaci Firebase (analytika pro mobilní aplikace) a Google Analytics jako takové. Nyní můžete měřit nejrůznější události napříč webem a mobilní aplikací.
Pokud nemáte mobilní aplikaci, není potřeba smutnit, protože Google Analytics 4 dokáže měřit i tzv. Cross Device. Pokud vám jeden a ten samý uživatel přijde na váš web ze dvou různých prohlížečů a návštěvu dokončí např. v tabletu, tak Google Analytics 4 dokáží tohoto uživatele rozpoznat a přiřadí mu pouze jednu návštěvu. Je to velká výhoda oproti Google Analytics Universal, kde se tato návštěva nyní započítává jako tři návštěvy. V praxi to znamená, že budete mít méně uživatelů než v GA Universal, ale za to získáte mnohem přesnější údaje.
2. Atribuční model Data-driven
Velkým lákadlem je i změna atribučního modelu. Nyní v Google Analytics najdete atribuční model, který nesl název Last Click. Tento prvek připsal konverzi poslednímu kanálu, který se nacházel v konverzní cestě.
Často se tak stává, že vám nesedí data například z Google Ads nebo Sklik, protože tyto systémy využívají jiný atribuční model. A právě jeho změna může eliminovat tyto nepřesnosti. Data Driven atribuce připisuje konverzi tomu kanálu, který se o ní nejvíce zasloužil.
3. Event-based analytika
Pokud jste něco o Google Analytics slyšeli, tak to bylo určitě to, že se jedná o analytiku založenou na událostech.
Event-based analytika v Google Analytics 4 umožňuje sledovat a analyzovat události, které se dějí na vaší webové stránce nebo v aplikaci. Tyto události mohou být například kliknutí na tlačítko, zobrazení stránky, dokončení nákupu nebo přihlášení uživatele. Každá událost má svůj název, kategorie a další vlastnosti, které ji popisují.
Pomocí event-based analytiky můžete sledovat, jak uživatelé interagují s vaší webovou stránkou a aplikací v reálném čase. Tento nástroj umožňuje i sledování chování uživatelů na různých zařízeních, jako jsou mobilní telefony, tablety nebo stolní počítače.
Používání event-based analytiky v Google Analytics 4 má několik výhod. V první řadě umožňuje lépe porozumět chování uživatelů a identifikovat, které události jsou nejvíce spojeny s úspěšnou konverzí. Dále umožňuje porovnávat úspěšnost různých kampaní, aby bylo možné optimalizovat náklady na reklamu. Event-based analytika také umožňuje sledovat, kdy a kde dochází k odchodu uživatelů a co může být důvodem tohoto chování.
4. Modelování chybějících dat
Behaviorální modelování v Google Analytics 4 umožňuje analyzovat chování návštěvníků na vašem webu a vytvářet modely jejich chování.
Behaviorální modelování v GA4 využívá strojového učení k identifikaci vzorců v chování návštěvníků a vytváření modelů z těchto dat. Ty pak můžete využít pro predikci budoucího chování návštěvníků a pro zlepšení zážitku návštěvníků na vašem webu.
Konkrétně lze pomocí behaviorálního modelování v GA4 sledovat, jaké kroky návštěvníci provádějí před provedením cílové akce, jako například nákupu produktu, odeslání formuláře nebo stáhnutí souboru. Toto chování může být analyzováno na základě různých faktorů, jako jsou zdroj návštěvnosti, typ zařízení, demografické údaje, atd.
Díky tomu všemu pak může Google Analytics 4 modelovat chybějící konverze, návštěvy nebo uživatele, kteří například nesouhlasili s cookie lištou a nelze je tak měřit.
Jak přejít na Google Analytics 4 a implementovat je na váš e-shop? Přečtěte si návod na Helpdesku.
Chcete s implementací pomoci? Ozvěte se nám!