Přemýšlíte, že se vrhnete do světa online podnikání? V dnešní době je to snadnější než kdy dříve. Přidejte se k zástupu úspěšných online podnikatelů a zjistěte, co je třeba udělat, než s tím začnete.
Stanovte si vizi
Máte skvělý nápad a rozhodli jste se, že s ním prorazíte? Skvělé! Pro začátek je to určitě důležité, nesmíte ale pustit z hlavy následující kroky. K tomu, abyste úspěšně vedli vaše online podnikání i do budoucna, potřebujete vizi. Vizi, která definuje, čím chcete být a kam se chcete dostat (většinou v horizontu 3–5 let).
Spousta začínajících podnikatelů si myslí, že u malé firmy není stanovení vize nutné, a často na to doplácí. Vize popisuje vaši ideální budoucnost a nutí vás neustále se posunovat vpřed.
Jak si stanovit vizi?
- Uvědomte si, co máte rádi – Každému se vždy nejlépe pracuje na tom, co je pro něj vášní, nevnímá pak ani čas, který práci věnuje. Navíc je téměř jisté, že vše promyslíte do nejmenších detailů a vaše nadšení bude hybnou silou vašeho online podnikání.
- Nechte si poradit – Máte ve svém okolí někoho, kdo vlastní e-shop anebo třeba studoval na ekonomické škole? Nebojte se požádat o radu a názor. Pravděpodobně se vám podaří přijít s mnohem lepší vizí a strategií, pokud na to nebudete sami.
- Určete si cíle – Kvalitní cíle slouží k tomu, aby konkrétně a měřitelně splnily vizi. Držte se jednoduché poučky SMART, která pochází z anglických slovíček specific, measurable, achievable, relevant, time bound. Vaše cíle by měly být co nejvíce konkrétní, měřitelné, dosažitelné, odpovídající a časově ohraničené.
- Získejte co nejvíce informací o oblasti, ve které hodláte podnikat –Poznejte co nejlépe prostředí, do kterého se vrháte se svou podnikatelskou myšlenkou. Zjistěte si, jací jsou vaši zákazníci a jak často potřebují produkt nebo službu, kterou nabízíte. Jak silná je vaše konkurence?
- Zhodnoťte silné a slabé stránky – Zjistěte, v čem bude vaše podnikání vynikat a na čem naopak bude třeba zapracovat. Poslouží vám k tomu oblíbená SWOT analýza.
SWOT = nejlepší cesta k naplnění vize
SWOT analýza je metoda, s jejíž pomocí dokážete přehledně identifikovat silné a slabé stránky vašeho online podnikání a příležitosti a hrozby, které k vám přicházejí z vnějšího prostředí.
SWOT analýza vám pomůže zjistit, na čem můžete v boji s konkurencí stavět a co vám naopak může podrazit nohy.
Název vychází z počátečních písmen anglických slovíček strengths (silné stránky), weaknesses (slabé stránky), opportunities (přiležitosti) a threats (hrozby).
- Strengths – Silné stránky budou rozvíjet vaše podnikání a můžete se o ně opřít. Přemýšlejte, jak je nejlépe prodat.
- Weaknesses – Slabé stránky vás mohou limitovat a je třeba se zaměřit na to, abyste je odstranili, případně alespoň zmírnili.
- Opportunities – Příležitosti můžete využít pro dosažení svých cílů.
- Threaths – Vnější hrozby znesnadní vaše podnikání, musíte se připravit na jejich důsledky a na to, jak jim čelit.
Vezměte papír, rozdělte ho na čtyři segmenty tak, jak jsme si je popsali výše, a sepište vše, co vás k vašemu online podnikání napadne. Nesnažte se skrývat své slabé stránky, postupně by vyšly najevo. Raději vše zaznamenejte na začátku, abyste se mohli zaměřit na jejich odstraňování.
Příklad SWOT analýzy:
Jak sestavit finanční plán
V každé kolonce byste měli mít alespoň 5 položek ke svému podnikání. SWOT analýza musí být upřímná a měla by se v ní objevit všechna pozitiva a negativa. Pokud ve vaší SWOT analýze převažují silné stránky, jste na správné cestě k úspěšnému online podnikání.
Máte vizi, cíle a sepsanou SWOT analýzu? Nezapomínejte ani na finance. V online podnikání platí, že finanční plány jsou do značné míry pouze odhady, přesto byste jej neměli podcenit a do začátku podnikání vypracovat alespoň hrubý finanční plán.
Sáhněte znovu po papíru, přehněte ho na půl, nalevo si napište předpokládané náklady před spuštěním vašeho online podnikání (náklady na e-shop, nákup produktů nebo materiálu, sklad, balení, reklama…) a napravo nákladové položky v průběhu prvního půl roku podnikání.
Nezapomeňte ve finančním plánu ani na plody vaší práce – odhadované zisky. Počítejte ale s tím, že v začátku podnikání vás čekají větší výdaje a na pořádné zisky si budete muset chvíli počkat. Do finančního plánu proto započítejte i rezervy (měly by tvořit zhruba 10–20 % z odhadovaných výdajů). Pro případ, že by se něco pokazilo nebo zamotalo.
Důsledná příprava vám přinese odměnu
Začít podnikat v online světě dnes není nic těžkého. Stačí, když k tomu přistoupíte správně už na začátku a brzo můžete slavit zasloužený úspěch. Za tým Eshop-rychle vám rádi poskytneme e-shopové řešení a popřejeme mnoho úspěchů.