„Co nám podnikání přineslo? Spoustu starostí i radostí. Je to zvláštní pocit, něco vyrobit vlastníma rukama a pak to někomu prodat. On vám pak třeba volá a řekne, že jste mu udělali velkou radost a že se mu produkt velice líbí. Je to podobný pocit, jako když uvaříte oběd rodině nebo přátelům a vidíte, jak jsou spokojení a že jim chutnalo. Podnikání nám tedy přineslo i jistý pocit zadostiučinění.
Jenon leather je firma, která se zabývá zakázkovou výrobou z kůže. Komfortní obuvi, galanterie a šperků. Vytváříme krásné a funkční věci co vydrží, a mohou mnoho let sloužit svému majiteli. Sami se u toho velmi bavíme. Každý den se naučíme něco nového a posuneme se o kousek dál k dokonalosti, kterou chceme ve výrobcích předávat naším zákazníkům. Nejlepší na tom je, že nikdo z nás není vyučen ani nestudoval nic, co by se byť jen vzdáleně blížilo ševcovině nebo zpracování kůže pro galanterii. O to víc ale na sobě pracujeme.
Naše vize do budoucna je vybudovat online platformu na jednoduchou objednávku zakázkové výroby. Otevřít pár kamenných obchodů a dál prodávat lidem produkty dle jejich představ.“
Jaká byla vaše hlavní motivace k založení eshopu? Co stálo za zrodem nápadu vrhnout se do on-line prodeje?
Rozhodli jsme se, že po několika letech necháme manažerování a začneme se živit rukama. Každý z nás něco uměl a po tolika letech prodávání vzduchu nás velmi uspokojovalo prodávat něco, co sami vymyslíme a posléze vyrobíme. Z jednoho z předešlých projektů jsme měli zkušenosti s prodejem elektroniky online. Neměli jsme velký rozpočet na provoz a zařízení kamenné prodejny. Eshop byl pro nás tedy jasná volba. Produkty jsme nafotili a začali je prodávat online.
Jak dlouho pak trvalo, než si vás zákazníci našli? Byli jste nějak zběhlí v marketingu?
Trvalo to necelý rok. Po nějakých devíti měsících se to zlomilo a objednávek začalo razantně přibývat. Ani teď to ještě není ideální stav, ale je opravdu poznat, že už nás zná mnohem více lidí. V marketingu jsme samouci, ostatně tak jako aktuálně ve všem. Měli jsme ale skvělého mentora Jirku Imrýška, který přes 20 let pracoval v nadnárodních společnostech na pozicích Marketing a Commercial Director. Ten nás posunul o velký kus dopředu a rádi bychom s ním spolupracovali i v budoucnu.
Co jste dělali před založením eshopu?
Ondra i já jsme roky pracovali pro velké korporátní firmy. V posledních 5 letech jsme měli na starosti prodejní tým tady na Zlínsku.
To je obrat doslova o 180 stupňů. Jaké byly vaše začátky v takto odlišném oboru? S jakými problémy jste se nejčastěji potýkali?
Se zakázkovou výrobou z kůže ani šperků jsme neměli žádné zkušenosti. Žádné kontakty na dodavatele surovin a lidi z oboru. Dostat se k dobrým cenám při nákupu surovin na výrobu je zásadní věc. Stejně tak jako vědět na koho se obrátit s prosbou o radu, když se při výrobě něco nedaří nebo to trvá příliš dlouho. Například se Vám pokazí starý baťovský stroj apod. Zatím musím říct, že máme velké štěstí na lidi, které jsme v oboru, především výroby obuvi, potkali. Jsou to většinou už chlapíci v letech, kteří nám velmi rádi sdělují svoje zkušenosti a mnohokrát nám předali také důležité kontakty na výrobce a dodavatele surovin, prodejce strojů atd.
Taky nás samozřejmě trápí peníze. Respektive málo peněz na rozvoj firmy, reklamu atd. Tam by se daly utopit milióny.
Děláte e-shop sami, nebo máte spolupracovníky? Případně přemýšlíte o rozšíření týmu?
Aktuálně jsme tři. Sju, která navrhuje a šije boty. Ondra se stará o výrobu šperků a rytin pro naše raznice do kůže. A já se starám o chod eshopu, objednávky, marketing a komunikaci se zákazníky. Všichni pak společně zajišťujeme výrobní kapacitu ševcoviny i galanterie + aktuálně zaměstnáváme jednoho ZTP zaměstnance, který nám vypomáhá ve výrobě.
Předpokládám, že se věnujete e-shopaření nyní na plný úvazek. Nebo to tak není a máte ho jako doplňkovou záležitost ještě k jinému zaměstnání?
Vůbec si při našem nasazení nedovedu představit, že bychom tohle dělali ještě při další práci. To by musel mít den nejmíň 45 hodin 🙂 . I tohle píšu a na hodinách bliká 23:25. Tedy ano, jedeme na 100% výrobu, kterou ze 70-80% prodáme na eshopu.
Můžete přiblížit, pro nás neznalé, jak dlouho trvá výroba například takových bot na zakázku? Dejme tomu, že vás na dálku kontaktuji jako zákazník se svými požadavky. Jak celý proces probíhá za jak dlouho se zhruba mohu na vysněné boty těšit?
Pokud měníte jen barvu nebo drobné prvky, botu vám vyrobíme cca do 3-5 týdnů. Pokud se jedná o kompletní výrobu na zakázku, je to o něco déle. Zákazník pošle míry, ideálně se osobně zastaví a nohu mu sami zaměříme. Na základě toho potom upravíme konfekční kopyto, nebo necháme vyrobit jedno přímo pro zákazníka. Potom se vyrobí model, co zákazník otestuje, připomínkuje a pak se vyrábí teprve bota přesně na míru.
Je toto vaše první zkušenost s e-shopem nebo už jste předtím s ecommerce nějak koketovali? Příp. máte předchozí zkušenosti z offline prodeje?
Pro nás je to druhý eshop. Ten první byl součástí jiného projektu a jednalo se o eshop s elektronikou. Nechtěli jsme předběhnout Alzu nebo CZC: měli jsme specifické zákazníky z B2B sektoru. Tento eshop byl jen doplněk většího projektu. S offline prodejem mám zkušenosti z dob, kdy jsem 8 let vlastnil kavárnu. Jestli se to počítá.
Máte kamennou prodejnu / výdejnu nebo fungujete čistě na online bázi?
Aktuálně čekáme na dokončení rekonstrukce prostor, kde bude naše prodejna s dílnou v jednom. Dílna už funguje a otevření obchodu plánujeme cca na červenec. Našli jsme krásné prostory, kde můžeme uskutečnit náš sen o tom, že zákazníci uvidí za výlohou prodejny část reálné výroby našich produktů. Vtáhneme je do procesu výroby a ukážeme jim, jak zajímavá, ale i náročná práce s kůží je. Budou se také moci podívat, jak pracujeme s drahými kovy a kameny při ruční výrobě šperků. Pokud nám třeba přinesou hodinky, na které budou chtít rytinu, můžou sledovat v reálném čase, jak práce na zakázce probíhá, a dostanou k tomu ještě dobrou kávu.
Jsme na sklonku koronavirová pandemie. Pro někoho mohla být krize s ní spojená velkým problémem, pro jiného zase příležitost k růstu. Jak se situace dotkla vás a vašeho oboru?
Využili jsme tento čas na stěhování do nových prostor a optimalizaci výrobních procesů. Tím, že prodáváme převážně online, jsme úbytek zákazníků nepocítili. Spíš naopak. Prodávalo se mnohem víc.
Jak probíhal výběr e-shopového řešení a proč jste si vybrali právě Eshop-rychle.cz?
Znali jsme vás už z předešlého projektu s elektronikou a primární výběr padl na vás, pro skvělou komunikaci. Já jsem hodně zvyklý volat a řešit věci hned. Lidé z IT to mají většinou přesně opačně. Napište nám prosím email … a to se, přiznáme, není pro nás. U vás to vždy někdo vezme a řeší se to. Skvěle jste nám také pomohli při importu velkých feedů, kde bylo u elektroniky třeba 30.000 produktů. Páni technici se se mnou určitě i zapotili, ale vždy mi poradili a pomohli. Na druhou stranu bych ocenil více pluginů na stránce s produktem a trochu lepší práci s variantami + párování skladu při vícejazyčném eshopu.
Pokud byste s tím, jaké dnes máte zkušenosti, měli dát radu do začátku začínajícím e-shopařům, co by to bylo?
Sami jsme stále v začátcích, takže si netroufám nic moc radit. Dle mého musí hlavně věřit svému produktu a vydržet. Nic nepřijde přes noc a všechno chce svůj čas a hodně, hodně práce.