V poslední době se stále častěji můžete setkávat se špatnou doručitelností e-mailů odesílaných vašim zákazníkům prostřednictvím administrací e-shopů (konkrétně potvrzení o přijetí objednávky a automatických avíz). Děje se tak hlavně z důvodu zvyšujících se požadavků na ověření odesílatele a neutuchajícího boje za vymýcení spamu ze stran e-mailových služeb. Abychom zvýšili důvěryhodnost a tím i doručitelnost těchto e-mailů, nově bude systém vyžadovat, aby schránky, ze kterých jsou odesílány, byly prokazatelně ověřeny.
Dnes jsme nahráli úpravu, která mění nastavení odesílatele e-mailu v sekci E-shop > Nastavení e-shopu > Zpracování objednávky. Dosud bylo možné vybrat si zde zde tří možností:
- Odesílatel bude info@vase-domena.cz
- Odesílatel bude vámi zadaná e-mailová adresa
- Původní varianta (Odesílacím mailem bude e-mail, který vyplní zákazník e-shopu. Použití této varianty může způsobit označování mailů jako SPAM.)
Nově jsou k dispozici dvě možnosti nastavení
Abychom u e-mailů odesílaných vašim zákazníkům z administrace e-shopu zajistili co nejvyšší doručitelnost a také zamezili snižování důvěryhodnosti našich e-mailových serverů, nově jsou zde k dispozici následující dvě možnosti:
- E-mailová adresa připojené domény
- Vlastní e-mailová adresa
E-mailová adresa připojené domény
V rámci této volby si můžete vybrat některou z e-mailových adres vytvořených u nás na doménách, které jsou připojeny k vašemu e-shopu v sekci Nastavení > Domény a na nichž se tedy zobrazuje váš e-shop.
Ke každé doméně je zde automaticky zařazena i schránka info@vase-domena.cz, nehledě na to, zda e-maily využíváte u nás a zda je tato e-mailová adresa reálně zřízena. V případě volby schránky připojené domény systém vyhodnocuje, zda je na dané doméně nastaven SPF a DKIM záznam, což je základem pro hladké rozesílání e-mailů.
Vlastní e-mailová adresa
Zde můžete vyplnit libovolnou e-mailovou adresu, která je zřízena na vámi vlastněné doméně, aniž by doména však musela být připojena k e-shopu na našem systému. Pokud tedy e-shop provozujete například na doméně www.muj-eshop.cz, ale pro jiné potřeby máte ve vlastnictví doménu www.nas-web.cz, můžete jako e-mail odesílatele využívat třeba doménu info@nas-web.cz. Opět je nutné, aby tato e-mailová schránka existovala.
Proč musí být doména ve vašem vlastnictví a jak je to s freemailovými službami (gmail, seznam apod.)?
Pouze na vámi vlastněné doméně (resp. doméně, k jejímuž nastavení máte přístup) máte možnost nastavit náš SPF a DKIM záznam, které slouží pro autentizaci odeslaných e-mailů – jednoduše lze ověřit, že jste oprávněným majitelem a odesílatelem e-mailů.
V případě freemailových schránek typu @gmail.com, @seznam.cz, @centrum.sk a podobně nejste majiteli těchto domén, nelze na nich tak nastavit naše autentizační záznamy a není tedy možné je pro odesílání e-mailů využívat.
Zároveň nemůžeme opomenout fakt, že odesílání obchodních e-mailů z těchto freemailových schránek působí na zákazníky značně nedůvěryhodně a v neposlední řadě i neprofesionálně. Vždy tedy doporučujeme e-maily odesílat ze schránek zřízených na vašich doménách.
Původní variantu jsme ze systému odebrali
Samo varování u tzv. Původní varianty (třetí z výše uvedených možností) značí, že toto nastavení není ideální. Tuto možnost jsme tedy ze systému odebrali a všem, kteří ji dosud využívali, jsme zasílali informační e-mail s upozorněním na nutnost změny nastavení. Pokud jste i vy spadali do této kategorie a změnu nastavení jste sami dosud neprovedli, automaticky jsme přepnuli vaše nastavení na variantu 1: E-mailová adresa připojené domény.
Nemáte k e-shopu připojenou doménu či zřízenou e-mailovou schránku?
V případě, že k e-shopu není připojena žádná doména a provozujete jej tedy na naší systémové doméně, e-maily budou odesílány z naší adresy noreply@email.eshop-rychle.cz / noreply@email.eshop-rychlo.sk. Zajistěte k vašemu e-shopu připojení vlastní domény a zřízení alespoň jedné e-mailové schránky co nejdříve.
Nově ukládané změny odesílatele e-mailu v praxi
Systém bude odteď v případě vložení vlastní adresy odesílatele vyhodnocovat, zda se nejedná o freemailovou schránku – v takovém případě nedovolí nastavení uložit.
Pokud máte zadanou freemailovou schránku v nastavení historicky, pak toto nastavení bude nadále fungovat, avšak v celé sekci Zpracování objednávek nebude možné uložit jakékoli nové změny a nastavení, dokud tohoto odesílatele nezměníte na korektní schránku na doméně ve vašem vlastnictví.
Systém zároveň automaticky ověřuje, zda na vámi zadané vlastní e-mailové adrese jsou nastaveny autentizační záznamy SPF a DKIM. Pokud tomu tak není, nastavení se uloží, ale zobrazí se chybové hlášení, které upozorňuje na nutnost jejich doplnění.
Nově si můžete zvolit, na jakou adresu dorazí případná odpověď od zákazníka
Pokud se zákazník rozhodne na přijaté avízo reagovat odpovědí, nově máte možnost si zvolit, kam vám taková odpověď dorazí. Na výběr je ze tří možností:
- Zpět do schránky, ze které byl e-mail odeslán
- Přihlašovací e-mail (rozumí se přihlašovací e-mail do administrace vašeho e-shopu)
- Vlastní e-mailová adresa (zde se již neřeší, zda je adresa na vaší doméně – lze využít libovolnou adresu, ke které máte přístup)