Důvěryhodnost a bezpečnost e-shopu patří k zásadním faktorům, které ovlivňují zákazníky při rozhodování o nákupu. Vedle kvality obsahu se na důvěryhodnosti podílejí také ryze technické parametry. Jedním z nich jsou komunikační protokoly, které aktuálně získávají znovu velkou pozornost nejen mezi odbornou veřejností, ale také mezi běžnými uživateli.
Google se již několik let snaží podporovat užívání zabezpečeného přenosu dat na všech webech a přechod na tzv. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) protokol, který již ze svého názvu dává tušit cosi o technickém zabezpečení přenosu dat.
O doporučení využít protokol HTTPS a certifikát SSL jsme psali již v minulosti v článku SSL certifikát na Eshop-rychle ZDARMA! Dnes se k tématu zabezpečené komunikace vracíme a to hned ze dvou důvodů.
Zabezpečeno vs. nezabezpečeno
Google ve své snaze přimět provozovatele webů k přechodu na HTTPS od července 2018 totiž přitvrdí. Uživatelům, kteří vstoupí na nezabezpečené stránky, se v adresním řádku nově zobrazí varující upozornění, že se nacházejí na nezabezpečených stránkách. Varovné označení bude navíc v budoucnu červeně zvýrazněno viz. výmluvný obrázek!
Šifrování osobních údajů doporučuje i GDPR
A je tu ještě další důvod, proč věnovat přechodu na HTTPS pozornost. V nařízení GDPR se, mimo jiné, hovoří o provedení opatření, která zajistí zabezpečení odpovídající danému riziku například formou šifrování osobních údajů. Takové šifrování zajistí právě SSL certifikát. Nejde o povinnost, ale v tomto případě se jedná o doporučení evropských zákonodárců.
Důvodů přejít na HTTPS je mnoho
Zvýšení důvěryhodnosti vašeho e-shopu, legislativní doporučení v rámci tolik diskutovaného GDPR a v neposlední řadě posílení SEO vašeho e-shopu jsou argumenty, které by vás měli přesvědčit, že právě nyní je správný čas k přechod na HTTPS.
Pokud váš eshop již běží na HTTPS, můžete si jít dát v klidu kávu. Pokud však certifikát SSL aktivovaný nemáte (stále na naší platformě evidujeme takových e-shopů poměrně mnoho), nemusíte se obávat ani dlouhých hodin nastavování, ani finančních investic. V administraci Eshop-rychle lze tuto proceduru udělat velmi snadno. Certifikát SSL je navíc na Eshop-rychle ZDARMA!
Chcete vědět o HTTPS více?
Pokud je spojení mezi uživatelem (prohlížečem Google, Mozilla atd.) a doménou nezabezpečené (HTTP), je možné jej snadno “odposlouchávat“. Pokud se pak jedná o e-shop a tedy o citlivé osobní údaje, jakými jsou jména, hesla, adresy, e-mailové adresy, nebo dokonce čísla platebních karet, pak je pořízení SSL certifikátu a přechod na HTTPS téměř nezbytným krokem.
Protokol HTTP je navíc náchylný k tzv. podvržení obsahu stránky. Neboli způsobu hackerského útoku, kdy útočník zamění obsah některé z vašich stránek za obsah vlastní. Může tak například zobrazit falešné číslo účtu pro platbu a inkasovat peníze určené vám, nebo z vašich zákazníků vytahat hesla. Takový útok již není na HTTPS možný, proto se o přesun veškerého internetového provozu na HTTPS zasazuje nejen Google, ale i Mozilla, Facebook a další velcí internetoví hráči.
Máte-li svůj e-shop zabezpečený pomocí certifikátu SSL dáváte svým zákazníkům jasně najevo, že vám záleží na bezpečnosti při jejich nákupu a že na vašem e-shopu mohou bez obav nakupovat a zadávat osobní údaje včetně bankovních údajů.
Jak SSL zdarma na e-shopu aktivovat?
Aktivaci SSL můžete provést v administraci svého e-shopu a to konkrétně v nabídce Nastavení. Zde je u každé domény nabídka, pro aktivaci SSL.
V menu vyberte nabídku Domény
Pokud SSL aktivní nemáte zaškrtněte prázdné pole Aktivovat ochranu SSL (zdarma). Při založení nového e-shopu se aktivace provádí automaticky a v menu je políčko označené Ochrana SSL je aktivní (zdarma)
Již v minulosti jsme doporučovali aktivovat SSL certifikát a přecházet tak na protokol HTTPS. V článku SSL certifikát na Eshop-rychle ZDARMA! naleznete podrobný návod na další úkony spojené s přechodem na protokol HTTPS.
Z přechodu na HTTPS nemusíte mít strach
V minulosti se objevovaly na internetu zvěsti, že některé weby měly s přechodem na protokol HTTPS problémy a krátkodobě mohlo docházet k propadům v přirozené návštěvnosti stránek. Vy se ale podobného poklesu bát nemusíte. Proč?
Pokles byl často způsoben nesprávným technickým řešením při samotném přechodu, kdy majitel webu zapomněl na fakt, že http a https verze též stránky je v očích vyhledávačů vnímána jako dvě úplně odlišné stránky. Mají-li stejný obsah, vnímá je jako duplicitu (kterou zpravidla penalizuje). Webmasteři pak tento problém často řešili odstraněním http verze stránky. Jenže v takovém případě veškerá návštěvnost přicházející na http variantu stránky končí na neexistující adrese s chybovou hláškou 404 o neexistující stránce. Jediné správné řešení je tedy trvalé přesměrování 1 ku 1 všech http stránek webu na jejich nové https verze. Jen tak neztratí e-shopař řadu existujících zpětných odkazů a nebude vyhledávačům nabízet duplicitní obsah.
A přesně tento způsob technického řešení při přechodu automaticky aplikujeme u vašich webů. Nemusíte se starat o ruční přesměrování, veškerou práci odvede e-shopová platforma za vás. 😉
Pryč jsou také doby, kdy Seznam a Google měli problémy s přeindexováním stránek a přechod na https se mohl dočasně projevit negativními změnami v pozicích ve vyhledávání. Všechny solidní vyhledávače v dnešní době přechod naopak výrazně podporují a často se zvýšené zabezpečení projevilo naopak na rychlém nárůstu návštěvnosti.
Oficiální informace společnosti Google spojené s přechodem webu na HTTPS naleznete v nápovědě Zabezpečení webu protokolem HTTPS a Co je to přesun webu?
Za Eshop-rychle vám přejeme mnoho obchodních úspěchů i v novém světě šifer a protokolu HTTPS… a teď už psst, ať nás nikdo neslyší. 🙂