Srovnávač nabídek e-shopů Zboží.cz na Seznam.cz může výrazně posunout vaše on-line podnikání. Zeptali jsme se přímo jeho manažera Milana Šmída, jak přesně vytěžit všechny výhody Zboží.cz.


Co se v rozhovoru dozvíte:

  • Zboží.cz – k čemu vlastně slouží (pokud existuje ještě někdo, kdo neví 🙂 )
  • Jak Zboží.cz funguje a jak vám přivede zákazníky
  • Kolik e-shopů a produktů Zboží.cz srovnává
  • Jaká prodejní strategii zabere
  • Jaké jsou výhody nového XML feedu pro provozovatele e-shopů

Milane, děkujeme, že jsi přijal pozvání k rozhovoru. Pojďme napřed představit Zboží.cz i Tebe.

Milan Šmíd - manažer Zboží.czJasně. V Seznamu pracuji čtyři roky, z toho tři v čele týmu Zboží.cz. Společně se staráme o to, abychom lidem nabídli možnost srovnání nabídek e-shopů z celé ČR. E-shopům zároveň ve spolupráci s kolegy z obchodu zajišťujeme maximální podporu pro to, aby u nás mohli prezentovat své nabídky co nejefektivněji.

Abychom to mohli dělat, musíme být e-shopům co nejblíže. Proto jsou naši lidé nejen v Praze, ale také v regionech. Konkrétně v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě a v Hradci Králové.

 

Začneme obecně pro úplné začátečníky. Čím se konkrétně zabýváte a co můžete nabídnout zejména provozovatelům e-shopů?

Zjednodušeně řečeno usnadňujeme e-shopům cestu ke klientům. V té nejzákladnější podobě je Zboží.cz místo, kde mohou e-shopy svou nabídku představit potencionálním zákazníkům. Ty můžeme oslovovat různými cestami ve velkém, právě proto, že jsme součástí společnosti Seznam.cz.

Díky zkušenostem napříč celým segmentem umíme poradit, jak zákazníky oslovit přesně v tu správnou chvíli, tzn. v okamžiku, kdy jsou rozhodnuti pro nákup a hledají pro sebe tu nejlepší nabídku konkrétního produktu nebo potřebují s jeho výběrem pomoct.

 

Co nejdůležitějšího (pro úspěch svého podnikání) by měl o Zboží.cz provozovatel e-shopu vědět?

Jsou to v podstatě tři věci:

  1. V případě, že e-shop správně spravuje své nabídky na Zboží.cz, osloví lidi velmi cíleně, tzn. přesně v okamžiku, kdy jsou ve fázi rozhodování o nákupu, anebo o něm přemýšlí
  2. Protože jsme srovnávač, měl by e-shop pracovat se svou nabídkou tak, aby byl nejen cenově konkurenceschopný, ale také by měl nabídnout odpovídající přidanou hodnotu k nákupu. Ať už jde o servis (doprava, skladové zásoby, platba, vyzvednutí) nebo o péči (komunikace, dárek).
  3. Každý e-shop, se kterým spolupracujeme, má svého obchodníka ze Seznam.cz, který mu rád pomůže s tím, aby svou nabídku prezentoval přesně podle svých potřeb. Proto bych na tomto místě rád vyzval, aby se na ně neváhali obracet.

 

Máte slovo „zboží“ přímo v názvu. Pro který sortiment zatím vaše platforma není, které věci se do ní nehodí, nedostanou a proč? Který sortiment naopak může těžit ze všech výhod vašich služeb nejlépe?

Zboží.cz je určeno pro veškerý sortiment, který si dovedete představit a jehož prodej v on-line prostředí není v ČR omezen zákonem. Tzn. od plenek, přes pneumatiky, po elektroniku.

A protože víme, že lidé v různých kategoriích nakupují různými způsoby, prezentaci nabídek tomu přizpůsobujeme. Mám na mysli módu a oblečení, kde je nákup velmi intuitivní na bázi líbí/nelíbí. Proto zde klademe důraz na vizualizaci, flexibilní možnosti výběru podle barvy, velikosti, značky, či na sestavování designových kolekcí atd. Protože se nám tento postup osvědčil, chceme se v něm i nadále posouvat a návštěvníky k nákupu inspirovat.

 

Kolik e-shopařů v současné době využívá služeb Zboží.cz a kolik zaměstnanců se u vás stará o to, aby vše šlapalo, jak má?

V současnosti zprostředkováváme nabídky 17 000 e-shopů, které jsou aktivní a fungují na denní bázi. Jak už jsem zmiňoval, se všemi jednáme osobně, ať už jde o schůzky, telefony či elektronickou komunikaci. Díky tomu své klienty známe a víme, že skutečně fungují. Máme tím ošetřené i případné podvodné e-shopy. Ty u nás jednoduše nemají místo. To vše zajišťuje na straně obchodu několik stovek lidí po celé ČR.

 

Jaká je celková nabídka co do počtu produktů na Zboží.cz? Kolika nových spárovaných produktů se dopočítáte třeba během jediného dne?

Každý den v režimu 24/7 pracujeme s 90 miliony nabídek, u nichž potřebujeme aktualizovat informace o prodejních cenách, skladovosti, biddingu atd.

 

Jaký sortiment se přes Zboží.cz nejvíce nakupuje?

Dlouhodobě roste zájem o FMCG produkty (rychloobrátkové spotřební zboží, pozn. red.), ale zatím stále patří největší pozornost kategoriím Dům, byt a zahrada, Mobily a příslušenství či Elektronika. Vloni u nás lidé nejvíce vyhledávali sekačky, bazény a k nim čerpadla, ale také třeba horská kola či chytré hodinky.

Z druhé strany největší boj o zákazníky se děje tam, kde jsou v nabídce robotické vysavače, sušičky, pračky, ale i běžecké pásy či kontaktní čočky.

 

„Pustili“ jste se i do kategorie módy. To je určitě příběh sám o sobě! Můžeš nám ho převyprávět? A má šťastný konec?

Pokusím se to udělat velmi stručně, byť to je téma na samostatné povídání. Zmínil jsem už, že nákup v kategorii Móda a oblečení je ze své podstaty velmi intuitivní a pocitová záležitost – co jeden považuje za krásné, druhý může zhanit. Tomu jsme chtěli přizpůsobit to, jak lidé k nabídce přistupují na první dobrou – tedy v první řadě přes velké, barevné a hlavně kvalitní obrázky.

Protože zde je velký prostor pro inspiraci, spolupracujeme s redakcí Proženy.cz a vytváříme desingové kolekce, jejichž prostřednictvím poukazujeme na to, co je zrovna „in“. Tento přístup se nám velmi osvědčil a prostor pro něj vidím i v dalších kategoriích jako je například designový nábytek.

 
Náš tip:
Pro provozovatele e-shopů s módou a vybavením domácnosti: 7 jednoduchých zásad jak víc vydělávat s Glami.cz. Znáte je?
 

 

Máte na webu nějaké materiály, popř. návody, které e-shopařům pomohou na Zboží.cz rozjet, usnadní jim práci, nebo je upozorní na nejčastější chyby? Jak materiály hledat?

Nápověda je veřejně dostupná z patičky Zboží.cz. Zájemci v ní najdou informace o produktové databázi, dozví se jak správně pracovat s párovacím nástrojem a jak správně posílat názvy nabídek. Zároveň je tu dostupná i terminologie v jednotlivých kategoriích. Je tam zkrátka vše důležité od XLM feedu po aukční systém.

Je jasné, že jde o široké téma, zvlášť pro někoho, kdo začíná. Proto nám e-shopy mohou také psát na adresu zbozi@firma.seznam.cz, telefonovat či kontaktovat svého obchodníka. Dotazy se týkají nejčastěji právě XLM feedu, práce s aukčním systémem či optimalizací kampaní na co největší výkon.

Pozn. redakce: Z dotazů zákazníků Eshop-rychle víme, že kvalitních příruček, jak co nejlépe vyladit XML feed není nikdy dost, a proto už pro vás chystáme ve spolupráci se Zboží.cz podrobnou příručku, jak přímo feed od Eshop-rychle co nejlépe vyladit, aby se vám objednávky ze Zboží.cz jen hrnuly.

 

Jakou prodejní strategii bys e-shopařům poradil? Máš nějaká konkrétní doporučení, co musí udělat, aby byli na Zboží.cz úspěšní?

Vedle práce s cenotvorbou, kterou považuji u nás jakožto srovnávače nabídek za samozřejmou, je to zmíněná aktivní práce s výkonovými statistikami a s přesnými daty pro XML feed pro správné zařazení nabídek e-shopu do našich kategorií.

Velkou pozornost si bez diskuze zaslouží práce s aukčními systémy v administračním rozhraní. A to jak na úrovni produktového detailu, tak i v nabídkách. Pokud si samotný e-shop neví rady, jsou tu připraveni naši optimalizátoři, kteří ochotně poradí.

 

Ano, XML feed. 1. 8. 2016 jste přecházeli na nový formát XML, sami jsme ho na naší platformě Eshop-rychle implementovali. V čem je lepší pro e-shopaře? V čem pro vás? A proběhl přechod úspěšně? Muselo to být náročné.

Přechod na nový XML feed byl pro nás extrémně důležitou událostí. Proto jsme stanovili pevné datum, na které jsme sebe i e-shopy připravovali celý rok předem. A podařilo se to skvěle. Dnes už skutečně všech 17 000 obchodů jede pouze v novém XML feedu a podporu starého jsme mohli úplně ukončit. Díky tomu dokážeme lépe a rychleji párovat, zobrazovat nabídky a vytvářet nové produkty.

Rád bych na tomto místě poděkoval jak mým kolegům v produktovém oddělení, kolegům co denně pracují na produktech v databázi Zboží.cz, tak partnerům jako je Eshop-rychle, kteří nám s implementací výrazně pomohli.

 

A hlavní výhoda současného XML feedu je…

Hlavní výhoda současného XML feedu spočívá ve standardizovaném formátu, díky čemuž vše probíhá nesrovnatelně rychleji a za stejných podmínek pro všechny. E-shopy mohou nově pracovat na úrovni nabídek a produktového detailu aukcí (tzn. mohou lépe definovat název nabídky). A také – a to velmi doporučuji – k nabídkám přiřadit naše kategorie, díky čemuž se jejich nabídky zobrazí i v kategoriích.

Zároveň zde lze biddovat a využívat aukční systém v nabídkách. Nový feed umožňuje i zpracování všech EAN kódů, což dříve nebylo možné a lépe pracovat s variantami nabídek. E-shopy také mohou nyní lépe pracovat s kampaněmi v Skliku díky produktovým inzerátům a zároveň využívat plnohodnotně dynamický retargeting.


Na co se můžete těšit v druhém díle rozhovoru?

Mimo jiné také to, jaké nejčastější chyby dělají e-shopaři při prezentaci svých produktů na Zboží.cz.

 

Líbil se vám článek? Budeme rádi, když ho nasdílíte svým přátelům!

Tohle už jste četli?

Komentáře k článku

shares